Caravantrekker.nl

Wiellagers

Jan vraagt op 8 juli 2009:

ik heb mijn caravan voor onderhoud (BOVAG BEURT) tijdens de werkzaamheden zij men dat de wiellagers niet goed meer waren .caravan is van 2002 en 15000 mee gereden ,ik vind dit wel heel snel.U niet?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Michiel antwoordt op 8 juli 2009:

Ja, dat vind ik ook. Wiellagers moeten normalerwijze langer meegaan dan 15000 km. Maar dat wil niet zeggen dat ze ongelijk hebben. Er kan iets mee gebeurd zijn. Er zou bijvoorbeeld water in gekomen kunnen zijn waardoor ze zijn gaan roesten. Of het wiel is een keer bij een afdaling te heet geworden waardoor het vet er uit gelopen is. Mogelijkheden genoeg.

Ik zou ze toch maar laten vervangen, zo heel duur zal dat niet zijn. Vraag dan wel om je de oude lagers te tonen...

MV


Bert antwoordt op 8 juli 2009:

Lange afdalingen en oploopremmen. Iets wat niet goed smengaat als je niet weet hoe daar mee om te gaan. Kan dat misschien de oorzaak zijn Jan?


Ger antwoordt op 8 juli 2009:

In aansluiting op Michiel: Als de lagers inderdaad slecht zijn zou ik ze maar vervangen. Als een lager vastslaat zijn de gevolgen niet te overzien. En ja....15.000 km is wel erg snel.


antwoordt op 8 juli 2009:

Een caravan rust meer als dat-ie rijdt. En “rust roest” zoals het spreekwoord luidt. 15000km klinkt niet veel. Een leeftijd van 7 jaar spreekt meer. Wanneer lagers bij een speling niet afgesteld wordt slijten de lagers exponentieel en kan dit zorgen voor ‘voortijdige’ vervanging. Vergeet niet dat een caravan een flinke wielbelasting belasting betekend en dat elke km een ‘tropen’ belasting is. Wat bij afdalingen nogal eens waarheid wordt natuurlijk.


antwoordt op 8 juli 2009:

Het tonen van de lagers zal je niet helpen. De conditie ervan kun je er niet van aflezen. Wiellagers beoordeel je in gemonteerde staat.
Buiten dat is het onderhoud een kwestie van vertrouwen die je in je dealer hebt of niet. Het moeten laten zien van de vervangen spullen is een motie van wantrouwen jegens de dealer. Is er geen aperte noodzaak toe zou ik die motie van wantrouwen niet uitspreken. ('Tis maar een idee) 😉


Theo antwoordt op 8 juli 2009:

@Roel,
"Het moeten laten zien van de vervangen spullen is een motie van wantrouwen jegens de dealer. Is er geen aperte noodzaak toe zou ik die motie van wantrouwen niet uitspreken."
Ben ik met je een, Roel. Een goede vertrouwensrelatie is erg belangrijk. Als ik die niet zou hebben, zou ik bij mijn auto of caravandealer weggaan. Echter als dealer zou ik voor kiezen waar nodig discussies of vraagtekens te vermijden door ongevraagd vernagen spullen te laten zien. Als je niets te verbergen hebt, laat dat dan zien.


Michiel antwoordt op 8 juli 2009:

@®oel: methinks the lady protests too much...

MV


antwoordt op 8 juli 2009:

Als je niets te verbergen hebt, laat dat dan zien.
»
Dat is nu toch geen issue. Het is niet gebruikelijk dat er delen worden bewaard. Dat vraagt een hele logistieke keten met bijbehorende administratie. (Welk onderdeel is van wie en waarom?) In de praktijk blijkt in 99% van de gevallen deze voorzorg overbodig. De kosten hiermee gemoeid moet de klant uiteindelijk opbrengen en wordt het onderhoud duurder van.
En mogelijk heeft men de scepsis bij jan reeds aangevoeld en heeft men het lager bewaart.
Ik denk echter dat men dat niet snel zal doen omdat, zoals eerder gesteld, aan een los lager niet makkelijk een mankement valt waar te nemen.
Voor alles is wat te zeggen uiteraard maar een incidenteel geval kan slecht spreken voor de generale (be)werking in zo’n situatie natuurlijk.
Beter zou dan zijn de klant in de werkplaats uit te nodigen om hem zelf de toestand te laten ervaren.
Ook dit is vaak ondoenlijk. De keuze is aan de klant maar de haalbaarheid is iets heel anders.


@Eric antwoordt op 8 juli 2009:

Van: ®oel
Datum: 08 July 2009 om 12:38

“ Als je niets te verbergen hebt, laat dat dan zien. ”
»
Dat is nu toch geen issue. Het is niet gebruikelijk dat er delen worden bewaard.


Mijn garage (voor de auto dan) bewaard netjes alle onderdelen tot de auto weer opgehaald is, is trouwens verplicht ook voor mijn leasemaatschappij! 😉
Leasemaatschappij heeft medewerkers rond rijden die steekproefgewijs vervangen onderdelen beoordelen bij garages. 😉


Michiel antwoordt op 8 juli 2009:

Vertrouwen is goed, contrôle is beter. Zo denkt kennelijk althans de lease maatschappij.

Waar je dan weer tegenover kunt stellen: Zoals de waard is vetrouwt hij zijn gasten.

Maar ook: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

En overigens was mijn advies om de oude lagers te laten tonen niet zozeer een uiting van wantrouwen, maar eerder van nieuwsgrierigheid. Wat mankeerde er dan aan? Wat was er mee gebeurd? Want je maakt mij niet wijs dat als een lager heet geweest is en het vet er uit gelopen, dat je dan helemaal niets kunt zien.

Maar ja, als de dealer er dan een vertrouwenskwestie van maakt... dan gaan we weer denken aan de waard en de gasten...



Theo antwoordt op 8 juli 2009:

"Dat is nu toch geen issue. Het is niet gebruikelijk dat er delen worden bewaard"
Roel,
Mijn ervaring is dat het niet ongebruikelijk dat delen wel worden bewaard.
Uit de vorige reacties blijkt dat ook nanderen die ervaring hebben.


antwoordt op 8 juli 2009:

Mijn garage (voor de auto dan) bewaard netjes alle onderdelen tot de auto weer opgehaald is, is trouwens verplicht ook voor mijn leasemaatschappij!
Leasemaatschappij heeft medewerkers rond rijden die steekproefgewijs vervangen onderdelen beoordelen bij garages.

»
In zoverre klopt dit, dat de LM dient aan te geven dat deze delen bewaard dienen te worden ten tijde van opdrachtverstrekking.
Een (veelal ingehuurd onafhankelijk) expert komt naar de auto en/of achtergebleven onderdelen en werkorder kijken.
Dit conform de Algemene Leveringsvoorwaarden waarin vermeld staat dat bij reparatie of vervanging alle oude onderdelen op dat moment eigendom worden van de reparateur. Deze is dus vrij om er wat dan ook mee te doen. Klant heeft echter wel het recht op deze onderdelen mits dat vooraf aan opdrachtverstrekking aangegeven is.


@Eric antwoordt op 8 juli 2009:

Wat nou "In zoverre klopt dit", 't is gewoon dagelijkse praktijk dat die onderdelen tot nader order van de leasmaatschappij bewaard worden Roel.

Je hoeft niet alles te nuanceren hoor... 😉


antwoordt op 8 juli 2009:

Jij je zin, maar zoals ik beschreven heb is de dagelijkse praktijk.
Is het zo moeilijk dat aan te nemen? Bel de Leasemij eens en vraag hoe het werkelijk in elkaar steekt.


RobD antwoordt op 8 juli 2009:

Van: @Eric
Datum: 08 July 2009 om 12:46
Leasemaatschappij heeft medewerkers rond rijden die steekproefgewijs vervangen onderdelen beoordelen bij garages.

Als dit werkelijk zo is: andere leasemij zoeken, je betaald te veel leasefee. Dat ze regelmatig experts inhuren die werkzaamheden beoordelen, Ja. Maar eigen personeel laten rondrijden is gewoon veel te duur, en de contractnemer betaald uiteindelijk.


@Eric antwoordt op 8 juli 2009:

Van: ®oel
Datum: 08 July 2009 om 17:52

Jij je zin, maar zoals ik beschreven heb is de dagelijkse praktijk.
Is het zo moeilijk dat aan te nemen? Bel de Leasemij eens en vraag hoe het werkelijk in elkaar steekt.


Sorry hoor Roel maar met zo'n air heb ik al geen zin meer om hierover te discussieren.
Lease al bijna 25 jaar auto's en in al die jaren heb ik 4 merken gehad (Opel-Paugeot-Ford en nu Skoda) waarbij in de praktijk gewoon door alle merkgarages de onderdelen bewaard moesten worden.
Wat jij daar verder van wilt maken is jouw probleem. 😉


@RobD: die medewerkers zouden inderdaad best wel eens free-lance kunnen zijn.
Heb er zelf enkele malen ééntje ontmoet die de de algemene staat van mijn toenmalige auto op kwamen nemen bij een garage tijdens een onderhoudsbeurt.
Verder hebben de meeste leasers er geen invloed op bij welke maatschappij er geleast moet worden.
Dat bepaalt de werkgever en die keuze is natuurlijk weer afhankelijk van voorwaarden en kortingen die bedongen worden bij de leasemaatschappij.
Zelf zijn wij in bijna 25 jaar slechts 1 x overgegaan naar een andere maatschappij.
Wellicht leasen wij iets duurder maar iets als binnen 1 uur vervangend vervoer bij problemen (als bedrijf verlenen wij 24 uur per dag en 7 dagen per week service) weegt bij ons zwaarder dan een tientje goedkopere tarieven per maand bij een andere maatschappij die er een halve dag over doet om een vervangende auto te regelen.


Louis antwoordt op 8 juli 2009:

Wiellagers zijn berekend op hun functie,of ze nu onder een caravan zitten of een Boeing 747.
Zelfs de slechtere moeten onder een caravan zomaar een halve ton aan kilometers meegaan.
Een gesmeerd lager roest niet ,ook niet als hij "tig" jaar stilstaat . Goed afgesteld slijt hij ook niet voortijdig .
Lijkt toch op een verkeerde afstelling ,overbelasting ,of een "oploopremdroogloper."
Jammer dat je de kleur niet hebt gezien .
Alle verkleuringen anders dan blank wijzen op overmatige verhitting .
Ik vind overigens wel dat de dealer ze even had moeten laten zien ,en eventueel vertellen wat volgens hem de oorzaak lijkt te zijn geweest .
Want nu ben je er geen steek wijzer van geworden ,en maak je misschien dezelfde fout ,als het al om een eigen fout zou gaan .


Martin antwoordt op 27 april 2010:

Mijn caravan, Home Car, is van 2006 en daarvan is nu al 2x de wiellagers vervangen. Komt volgens mijn stalling/onderhouds bedrijf door oververhitting. Ik ben 4 jaar naar Italie geweest, door de Gotthard Tunnel (6% helling) waardoor de caravan IN de auto hangt, of oplooprem, het is maar hoe je het wilt noemen. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe ik dit zou kunnen voorkomen, behalve door niet meer deze route te nemen.


Pieter antwoordt op 27 april 2010:

Oververhitte wiellagers staan te strak gesteld of zijn niet goed gesmeerd.
Misschien is het slim om de volgende keer er een ander bedrijf naar te laten kijken?


Willem1 antwoordt op 27 april 2010:

Lager kunnen ook slecht tegen stilstand. Als je ze na een jaar stilstand onder de microsoop bekijkt zie je miniscule afvakkingen welke vervolgens onder het rijden onbalance en slijtage veroorzaakt.
Dus ook stlstand is achteruitgang.


Louis antwoordt op 27 april 2010:

Krans-bus en kogels zijn gehard, en niet van "pisbakken ijzer ".
Laat je niets wijsmaken ,al staat je caravan 100 jaar stil ,met het zaakje goed in het vet is de slijtage "nul,nul ".
Oververhitting ,ongeschikt vet ,foute afstelling ,of iets simpels als het ontbreken van de stofkap kunnen de oorzaak zijn ,naast natuurlijk aanslepende remmen .
Wat je (ook) in garage's wel ziet is dat al het gedemonteerde materiaal "gewoon" op een vuile ondergrond wordt neergelegd .
Als de monteur dan ook nog zo handig is de zaak extra te vervuilen door met z'n luchtspuit de onderdelen "schoon" te blazen ,dan is dit het begin van het einde .
Als er geen duidelijke speling te voelen is ,pleeg je het beste onderhoud door er vanaf te blijven !
Dus Martin ,als je voor jezelf weet niet met slepende remmen te hebben gereden ,heb je of verkeerde lagers of een slechte monteur gehad .
Een lager wordt juist beter na ingelopen te zijn ,dus " die paar kilometers" vanaf 2006 spelen geen enkele slijtagerol.


Tijs antwoordt op 27 april 2010:

Volgens mij geeft Martin zelf al toe dat hij regelmatig de caravan lang in de oplooprem heeft hangen in de afdalingen en probeert hij er achter te komen hoe hij dat kan voorkomen om niet steeds de lagers te hoeven vervangen. Klopt dat Martin?

Als dat zo is, is het meen ik eerst zaak om de oplooprem eens goed af te laten stellen. Vervolgens eens kritisch kijken wat er allemaal in de caravan ligt: kunnen er zware dingen naar de auto? Aanvullend een bergtraining bij Bert en Menno en bij structureel bergrijden evt. een CDC (zie elders in forum en deze site: maar daar moet je wel kijken of het je investering waard is). Zo bespaar je alvast een hoop onderhoud.


Theo antwoordt op 27 april 2010:

@Martin
"Ik ben 4 jaar naar Italie geweest, door de Gotthard Tunnel (6% helling) waardoor de caravan IN de auto hangt, of oplooprem"

Bij lange afdalingen kunnen de remmen van de caravan fors oververhit raken.
Wat kun je doen?
Bij een lange afdaling gaat hij in de remmen hangen, ook als deze goed zijn afgesteld.
Wat mogelijk is, is op tijd stoppen en af laten koelen of door waar mogelijk de combinatie te "strekken" door even gas te geven, zodat de rem loskomt.


Pieter antwoordt op 28 april 2010:

Jawel, de remmen en de trommel kunnen loeiheet worden, maar worden door de zelfde oorzaak dan ook de lagers oververhit?
Ik waag het te betwijfelen. Ja, het wordt ook loeiheet, maar dat wil nog niet zeggen, dat het OVERverhit wordt.
Nogmaals: volgende keer naar een andere reparateur voor een second opinion!


Bert antwoordt op 28 april 2010:

Zeker kan het vet in de lagers door oververhitte remmen te heet (dun) worden en in schade resulteren. Maar natuurlijk niet op een 6% hellinkje op een of anbdere autosnelweg ergens in Europa en dus ook niet voorbij de Gotthardtunnel. Als je caravan niet teveel weegt, de oplooprem goed is afgesteld, de schokdemper in het schuifstuk niet kaduuk is, er vet zit onder die twee nippeltjes..... Dan, loopt de rem niet op bij die afdalingen met 70 à 85 km/u en als je harder rijdt (niet doen!!) al helemaal niet.


Rico antwoordt op 28 april 2010:

Als je al een paar keer op zo'n jonge caravan kapotte lagers hebt gehad, dan zou ik maar eens vragen of het bedrijf de lagers kan tonen. Ik zou zelf weleens willen zien hoe het lager eruit ziet.

Is het oppervlak van de kogels of rollen blauw, dan zijn ze in ieder geval heet geweest. Dat kan komen doordat de rem gesleept heeft, of het lager te strak is afgesteld. Zitten er krassen in, ga dan er maar vanuit dat ze vuil gemonteerd zijn. Zitten er putjes (pitting) in de kogels/rollen, dit kan duiden op of te zwaar belast, of een mindere kwaliteit lager (het draaggetal te laag).

Zo lang het draaggetal van het lager voldoende is, zal een lager door stilstaan niet snel stuk gaan. Dat gebeurt pas als de kogels een deukje achterlaten in met name de binnenring. Vervolgens ga je ermee rijden en denderen de kogels steeds weer door dat deukje. Dit geeft slijtage, en je zou het ook moeten kunnen horen. Bijvoorbeeld door de caravan aan één kant op te krikken, het wiel een zwieper te geven en luisteren wat je hoort. Een brom betekent stront aan de knikker. Voel dan meteen of het wiel speling heeft.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker