Caravantrekker.nl

Nankang banden

Hans vraagt op 18 juli 2009:

Hallo,

Onder mijn caravan zitten banden van het merk Nankang.
De leeftijd is ok, ook de loadindex is goed. Op zich dus geen reden om ze te vervangen. Echter het merk zegt me niets. Zijn deze banden betrouwbaar en wie heeft er ervaring met deze banden?
Alvast bedankt voor de reacties.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jozef antwoordt op 18 juli 2009:

wat ik weet is als de li voldoende is , de bandendruk goed is ,de leeftijd niet ouder dan 6 jaar dan kun je met een gerust hart op vakantie.
maar de li is zo iets want de meeste caravans wegen meer als men denkt.
maar hier zijn er dus die meer weten van banden als ik en heb ik het mischien helemaal fout.


@Eric antwoordt op 18 juli 2009:

http://www.nankang.com.tw/home.php?fn=eng/about

Ze bestaan al sinds 1959 lees ik, zal dus best wel een redelijk band kunnen zijn.


Ed antwoordt op 18 juli 2009:

Niets mis met dit merk zolang je ze onder chinese condities gebruikt. Heb in China overigens weinig caravans gezien.

Let wel, ze kunnen in China, Taiwan en India een prima band maken, net zo goed of wellicht zelfs beter dan in het westen. Zou niet verbaasd zijn als de Nanking fabriek ook banden levert aan bijv. Goodyear en Toya. Maar ze maken, onder eigennaam, ook voor de aziatische markt waar minder eisen worden gesteld, er nog geen claimcultuur heerst en vooral waar een autoband minder kost dan bij ons een autopedbandje.

Handelaren met €€€tekens in de ogen kopen deze banden per container voor zeer weinig en proberen ze dan hier te slijten.
Ach ze zijn zwart en rond :-(
Ben altijd weer verbaasd dat er mensen zijn die zo'n, voor hun onbekend merk, voor niet te weinig onder de caravan laten monteren.


@Eric antwoordt op 18 juli 2009:

Van: Ed
Datum: 18 July 2009 om 11:55

Niets mis met dit merk zolang je ze onder chinese condities gebruikt.


Wel eens een gemiddelde Chinese weg gezien, daar wil je in Nederland niet overheen rijden omdat je bang bent voor schade.
Als die banden echt zo slecht zouden zijn zouden ze in China ook geen band meer verkopen. 😉


Ed antwoordt op 18 juli 2009:

Diverse malen in China geweest. Eén keer in een taxi, de man had een handpompje waarmee hij iedere 50 km zijn band op spanning bracht. We moesten ruim 200 km 😉
Hij had ook zo'n "chinese aanbieding" en kon zich gewoon geen betere (lees duurdere) band veroorloven.

Vraag blijft waarom accepteer je onder je caravan een bandenmerk wat je niet kent en wat je nooit onder je auto zou laten monteren.


RobD antwoordt op 18 juli 2009:

Ben zelf meerdere malen Taiwan en China geweest:
Taiwan is geen China, zeg dit nooit in Taiwan. De Taiwanese economie en ontwikkelingen staan hoger en zijn verder dan die in China. De productie is gericht op kwalitatief goede producten in tegenstelling tot voor enkele jaren. China heeft sinds 5 jaar de productie van goedkoop kwalitatief minder goed over genomen.
Dat Nankang op alle fronten ISO gecertificeert is, sinds 1987 produceert voor Ford-Group geeft toch een indicatie over de kwaliteit. Dat we ze niet of nauwelijks kennen heeft niets te maken met de kwaliteit. We kunnen kortzichtig blijven en lachen over alles wat uit China komt. Binnen 10 jaar is het een wereldmacht (kwantiteit en kwaliteit) en ten koste van vele banen in de EU. Men leert daar heel erg snel en neemt wat van andere aan.


Jan antwoordt op 18 juli 2009:

Het zou toch prettig zijn als we van elke band de kwaliteit en duurzaamheid wisten, dan zou de plaats van herkomst wellicht minder wantrouwen oproepen.
Of staat op elke band welke ISO-certificaten deze heeft en welke garanties dit biedt?


Michael antwoordt op 18 juli 2009:

Ik rij sinds geruime tijd met Nankang banden op m'n mercedes. Zeer goede band, degelijke grip en voldoende slijtvast.

Geen redenen om ze niet te kopen


Ed antwoordt op 18 juli 2009:

ISO 9000 certificaten garanderen niet de kwaliteit van de band, maar zijn slechts de vaststelling dat het bedrijf de werkprocessen beheerst. Bedrijven zoals Ford hebben daarboven een eigen norm die specifiek product gericht is.
Dit soort certificaten zijn bedoeld in contractsituaties, als consument heeft u er niets aan.


corne antwoordt op 18 juli 2009:

Ik heb afgelopen mei ook nieuwe caravanbanden eronder laten leggen. Ik dus naar onze lokale bandenleverancier (eigen zaakje dat al generaties bestaat), en deze werkt ook al jaren met nannkang banden, en adviseerde mij deze dus ook. hij had er nog nooit problemen mee gehad. Dus deze zomer voor het eerst met de banden op weg. Het zijn wel c-banden.

mvg

Corne


RobD antwoordt op 19 juli 2009:

Van: Ed
Datum: 18 July 2009 om 19:08
--ISO 9000 certificaten garanderen niet de kwaliteit van de band, maar zijn slechts de vaststelling dat het bedrijf de werkprocessen beheerst.--

En waarom doet men dit? Tot het komen van een constante kwaliteit. Vrijwillig, dart wel, maar geeft iets weer over de mentaliteit van het bedrijf.

--Bedrijven zoals Ford hebben daarboven een eigen norm die specifiek product gericht is. Dit soort certificaten zijn bedoeld in contractsituaties, als consument heeft u er niets aan.--

Ford verkoopt niet aan consumenten? Eén van s,werelds grootste auto fabrikanten zal zijn producten niet op "kwalijke" banden presenteren. Of je nu wel of niet voorstander bent van Ford.


Jan antwoordt op 19 juli 2009:

Ja Rob, het zal allemaal wel, maar elk auto en bandenmerk prijst zijn waren als de beste aan, of zoude ze bij Matador banden vooraf al gezegd hebben dat het B-keusjes waren? Als consument heb ik er niets aan, want het garandeert mij helemaal niets.
Voor mij is toch alleen een onafhankelijke test van een consumentenorganisatie geloofwaardig?


RobD antwoordt op 19 juli 2009:

Quote: een onafhankelijke test van een consumentenorganisatie is geloofwaardig.

Welke consumenten org. is nog onafhankelijk?
Ze hebben allemaal commerciële belangen en daarmee boter op hun hoofd. Het bestaansrecht van dit soort organisaties ontlenen ze aan verkapte sponsoring, sluikreclame's en "giften".


Jan antwoordt op 19 juli 2009:

Het maakt het kiezen van bandjes voor een caravan allemaal niet gemakkelijker.
Die keus is voor mijzelf overigens nog beperkter omdat mijn caravan 13 inch wielen (met C-bandjes) heeft.


Jozef antwoordt op 19 juli 2009:

het is heel eenvoudig zoals ik al eerder heb gezegd is de band niet ouder dan 6 jaar ?
maar ja als het een nieuwe band betreft zal dat wel .
let dan op voldoende li waarbij je zeker moet weten wat de caravan weegt en niet zozeer moet kijken wat er op de caravan papieren staat.
let op de banden druk moet voldoende zijn .
als je hier allemaal op let zullen de meeste banden wel goed zijn hoor.


Ed antwoordt op 19 juli 2009:

@RobD
"Ford verkoopt niet aan consumenten? Eén van s,werelds grootste auto fabrikanten zal zijn producten niet op "kwalijke" banden presenteren. Of je nu wel of niet voorstander bent van Ford."

Rob je lijdt de laatste tijd aan "selectief lezen" Dit heb ik nooit beweerd,
Wel dat bedrijven zoals Ford in contracten kwaliteitseisen hanteren zoals ISO 9001 en de striktere autoindustrienormen (bijvoorbeeld de ISO 16949) Dit zijn normen die bedoeld zijn voor contractsituaties tussen fabrikant en toeleverancier en niet in de relatie met een consument.

Bovenstaand is ook de reden waarom Nankang e.d. een certificaat hebben, noodzakelijk om opdrachten te krijgen.

Kijk teksten uit verband halen kan iedereen maar gewoon een antwoord op de vraag;
"Waarom accepteer je onder een caravan een bandenmerk dat je niet kent" heb ik hier nog niet gezien.
De prijs wellicht, maar als ik bij de dealer hiernaar vraag scheelt het €15 per band, vergeleken met Continentals.
Niet echt een goede reden denk ik om op een onbekend merk over te gaan.
Overigens zoals ik boven schreef, is het niet zo dat Nankang geen goede banden kan produceren, maar ik heb wel bij diverse tests dit soort merken steeds weer op de laatste plaats zien eindigen.


RobD antwoordt op 19 juli 2009:

Het staat er toch echt: Bedrijven zoals Ford hebben daarboven een eigen norm die specifiek product gericht is.
Dit soort certificaten zijn bedoeld in contractsituaties, als consument heeft u er niets aan.

Als consument heeft U er niets aan. Heeft niets te maken met selectief lezen. Of dit al dan niet slaat op de certificaten is minder belangrijk. Ford koopt Nankang en plaats die onder zijn voertuigen, wel degelijk van belang voor de consument.


Mike antwoordt op 19 juli 2009:

Ford koopt helemaal geen Nankang. Nankang vraagt heel lief aan Ford of ze asjeblief hun banden willen monteren! In de hoop dat als deze stuk of versleten zijn de consument een nieuw setje Kangs aan schaft. Want we willen natuurlijk wel 4 dezefde banden.

@Hans, niet druk maken over de kwaliteit. Dat zit wel goed. D'r zijn heel veel slechtere banden te koop.
De prijs kwaliteitverhouding is erg goed(maar dat komt met name door de lage prijs😉 ).


dirk antwoordt op 19 juli 2009:

@jan een van de allerbeste banden in 13 Inch is de Cheng Sing.Deze wordt door veel Caravanbedrijven gemonteerd.
Geven absoluut geen problemen.Helaas is er in 13 Inch geen A.merkband te koop


antwoordt op 19 juli 2009:

Maxmiler GT Radial 165R13 94Q
Continental RT 750 165R13 91/89R € 98,50
Goodyear GT-A 165R13 91/89R
Toyo VO2 (caravan) 165R13 91P € 59,96
Kumho 857 155R13 90/88R € 82,44
Uniroyal RALLYE 380 175R13 86T € 48,83
Bridgestone 613V 155R13 85N € 80,84

13" banden die gewoon te koop zijn! (naar draagkracht weergegeven)


Jilger Mout antwoordt op 20 juli 2009:

Even terugkomend op de bekendheid en kwaliteit van Nankang. Mijn ouders hebben in 1998 een Camp-Let vouwwagen gekocht. Af-fabriek zaten daar ook Nankang banden onder. Ik had er toen nog nooit van gehoord. In de jaren daarna is er ongeveer 20.000 km mee gereden, zonder ook maar 1 probleem. De bandjes zijn maar 8 inch klein, dus bij een snelheid van 120 km/h op de teller van de auto, draaiden de Nankangbandjes van de vouwwagen serieuze toerentallen. Desondanks werden ze niet warm, sleten ze nauwelijks en heeft de vouwwagen nooit problemen met grip of wegligging gehad.
Uiteindelijk zijn de Nankangs vanwege hun leeftijd vervangen voor Vredesteins, maar voor een caravan of vouwwagen kun je naar mijn mening prima Nankangs kopen.


Reker antwoordt op 25 april 2012:

Onder onze caravan zitten al 6 jaar Nankang banden en binnenkort ga ik ze vervangen voor nieuwe Nankang banden.
175R13C voor een caravan met een max gewicht van 1100kg.
Banden bevallen gewoon goed, aan het uiterlijk van de band is niets te zien, maar omdat ze 6 jaar oud zijn worden ze vervangen.


Jilger Mout antwoordt op 26 april 2012:

Zoals al eerder aangegeven: prima banden!
Ik weet niet of ik ze op mijn auto zou willen hebben. Wellicht dat ze in grenssituaties toch minder presteren dan bijvoorbeeld Michelins.
Maar.... de eisen aan een band zijn voor aanhanger heel anders dan voor een auto!
1) Een aanhanger hoeft geen aandrijfkrachten over te brengen
2) Een aanhanger hoeft zelf geen bocht 'in te zetten', hij volgt alleen maar --> de stuurkrachten (dwarskrachten) zijn dus veel lager
3) Zelfs bij een noodstop zijn de remkrachten op een aanhangerband veel lager dan die op een autoband, omdat de remmen van een caravan of aanhanger veel minder sterk werken dan die van de trekkende auto.

Maar omdat onbekend onbemind maakt, willen veel mensen dit soort banden niet onder hun aanhanger hebben en geven ze in mijn ogen onnodig veel geld uit aan Europese A-merk banden.


Fran$ antwoordt op 26 april 2012:

Enige juiste benadering @Jilger M; kijken naar de eisen die een caravan stelt en niet afgaan op tests van banden voor personenauto's, die ergens in het grensbereik of op puntje comfort net even een paar % van elkaar verschillen en daarmee naam maken (en daarmee de prijs kunnen opdrijven 😉 ). Jammer dat er geen objectieve vergelijkingstests zijn op alleen specifieke beoordelingscriteria voor caravans, waardoor je het moet doen met ervaringen van anderen.


Erik antwoordt op 26 april 2012:

Nankang wordt al enige tijd af-fabriek geleverd onder Caravelair en Sterckeman. Deze worden toch in redelijk grote hoeveelheden in Europa verkocht en bij mijn weten is er nog nooit een klacht over gemeld.

Ikzelf heb ook dit merk caravan van nu vier jaar oud, en had Nankang banden.
Gezien het zeer beperkte laadvermogen (ca 1200kg beladen en banden met LI van 615 per band) heb ik deze vorig jaar preventief laten vervangen door C-banden van Hankook.
Puur omdat ik erg veel vertrouwen heb ik dat merk (groeit wereldwijd erg hard met eveneens goede testresultaten). Zou het een ander merk band zijn geworden, dan had ik (wederom gevoelsmatig) gekozen hebben voor Maxxis / Chen Shin, eventueel GT Maxmiler, dus weer niet voor NanKang. Zoals gezegd gevoelsmatig maar nergens op gebaseerd (banden waren ca even duur dus dan wordt de keuze eenvoudig)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker