Caravantrekker.nl

Gewichten

Jasper vraagt op 28 juli 2009:

Mijn auto (1190 kg) mag 1000 kg trekken volgens kenteken.
nu heb ik een caravan op het oog met op dat kenteken de volgende gegevens:
* leeggewicht: 618 kg
* maximaal gewicht: 1025 kg

Enorm veel laadvermogen dus, maar dus ook nét meer dan mijn auto mag trekken.

Mag ik deze combinatie nou wel of niet trekken met de auto (er van uit gaande dat ik de caravan niet helemaal volstouw, en dus wel onder 1000 kg blijf)??

Oftewel: moet ik wettelijk gezien het kenteken van de caravan nu aanpassen of moet ik simpelweg het totaalgewicht niet boven 1000 kg laten uitkomen, en kan ik het kenteken intact laten? Want ook met max belading blijft het totaal gewicht onder 3500 kg, en blijft de caravan lichter dan de auto.

Ik begrijp dat bij belading boven 1000 kg de fabrikant van de auto aangeeft dat het overbelast is.


Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 28 juli 2009:

Helemaal correct. U hoeft niets te wijzigen.


ik antwoordt op 31 juli 2009:

inderdaad u hoeft het gewicht niet te laten verlagen zolang u maar de 1000 kg niet overschreid.
heb ik navraga over gedaan bij d ekpld


Karel1 antwoordt op 1 augustus 2009:

In Nederland mag je met deze combinatie rijden, zelfs die 25 kg overschrijding zal niemand over vallen.
Maarrrrr zodra je over de grens gaat ben je de klos, voor die paar euries je gewicht op kenteken laten aanpassen dus als je over de grens wilt.


antwoordt op 1 augustus 2009:

Nee Karel1, ook in het buitenland ben je niet strafbaar. Het is echter wel wat lastiger dit in het buitenlands te bediscussiëren natuurlijk maar vaak komt het niet zover. 😉


jasper antwoordt op 11 augustus 2009:

ok. dank voor alle reakties!!


Gilbert antwoordt op 12 augustus 2009:

aan roel ,
ik denk dat u toch wat kort denkt, als u belgie de weg op bent en je krijgt controle en het maximum trek gewicht is 1000kg van het voertuig, maar het maximum van de caravan is 1025kg ga je gegarandeerd de weg af en krijg je als geschenk er nog een boete bij wij werken hier met papieren gewicht hoor is anders dan in nederland komt er nog bij dat de caravan hoe dan ook toch meer geladen word [voor meer dan 75% }toch, dan mag tel dat er dan ook maar bij. Nu wat mij zo verwonderd bij nederlanders is dat jullie normaal wat veiligheid betreft op elk gebied veel beter zijn dan wij, dus wat betreft banden en electriek enz en zien jullie zelfs streng uit naar de palen op de campings, maar als het op gewicht aankomt gaan jullie wel de bocht uit, het aanbevolen gewicht van beide fabrikanten is steeds om het veilig te houden, waarom hier mee shoemelen, je best beter dan wie ook dat die 25 kilo zie 50 er zeker vroeg of laat bijkomt, op vlakke weg is het allemaal geen probleem , en de helling op ook niet zo erg, maar de berg af dan komen de problemen, al eens een voledige zomer in de belgische ardennen geweest of gewoond langs de snelwegen? het is niet 1 maar tientallen die je op hun zijde ziet liggen, nogmaals indien het bij jullie mag voor mij ook goed, ik hoop dat je niet in belgie komt dan, of altans niet omver kipt omdat je geen controle meer hebt over je voertuig net als ik naast u rijd.
Vriendelijke groeten
Gilbert
ps, ik weet wat ik vertel, ben zelf ooit onderuit gegaan met een adria achter een 1.9 tdi en was nog net binnen de grens dus zelfs niet te zwaar, maar wel op maximum van dat fameuze papiergewicht , geloof mij trekt op niets.


Janka antwoordt op 12 augustus 2009:

Als er aan de Nederlandse wetgeving wordt voldaan dan zal in dit europa toch voldoende moeten zijn? Er voor het gemak van uitgaan dat de caravan voor meer dan 75% wordt overbeladen, is onzin. Maximaal kan men uitgaan van de 10% regel. Maar om zo generaliserend te zijn is erg kort door de bocht.


GD antwoordt op 12 augustus 2009:

@Gilbert

waar heb jij dit vandaan dat er in belgie met papieren gewichten gewerkt wordt?

Artikel 21:
§2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik :
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.

--> bron wecode.be

dus volgens artikel 21 niet papieren maar effectieve gewichten


jadatis antwoordt op 12 augustus 2009:

Als ik dat zo lees, dan kan ik er ook niets anders van maken, dan dat ze met papieren gewichten werken.


Bert antwoordt op 12 augustus 2009:

"De massa van een aanhangwagen in beladen toestand"

Lijkt me duidelijk dat om die massa te weten daar een weegapparaat voor nodig is. Vervolgens wordt de maximale toegelaten sleepbare massa berekend.


gilbert antwoordt op 12 augustus 2009:

Ik wou wel bedoelen dat in het generaal 75 percent mensen overlaad zoals u zelf toegeeft dat in het generaal 10 % word overladen, geen overlading van 75 %, en voor de rest doen jullie maar de dag dat jullie een min of meer strenge controle hebben zoals enkele jaren terug gebeurde net over de grens op de snelweg van Antwerpen, hoop ik dat ze mij verwittigen , moet ik twee maanden geen boodschappen gaan doen. Ik blijf er bij speel veilig, en hou een marge als het nieanders kan ga dan tenminste niet over het maximum toegelaten gewicht, vergeet niet dat nederland echt wel vlak is , reeds vanaf belgie zijn er al min of meer heuvels , vanaf frankrijk richting spanje zijn het bergen.
Vr gr
Gilbert
en als er zijn die denken dat je met de nederlandse wet in heel europa in orde bent , ok zijn jullie dan verplicht in nederland een tweede bril bij te hebben ingeval je in bril draagd, wel in spanje is dat bv wel een wet en bij controle kan je fel beboet wordden geloof dat ook maar, vanaf dat je een grens overgaat moet je je houden aan die wetgeving zo mag je in duitsland ook geen 120 per uur met een caravan.
nogmaals groetjes en prettig verlof aan wie nog mag gaan dit jaar.


antwoordt op 12 augustus 2009:

Het gaat hier om permanente voertuigeisen Gilbert, niet over maxumum snelheid die in in elk land anders is en ook niet over reservebrillen.

Je kan het ook zo zien dat wanneer je een combinatie rijdt die in Nederland aan alle wettelijke voertuigeisen voldoet en je gaat daarmee over de grens dat je niet onmiddellijk allerlei bekeuringen oploopt.
In Engeland krijg je ook geen bekeuring omdat het stuur aan de verkeerde kant zit! 😉


Bert antwoordt op 12 augustus 2009:

Het is nb de Belgische wet die Gilbert - zo vermoed ik toch - verkeerd interpreteert (art. 21 wegcode.be).

In dat artikel staat overigens ook dat een aanhanger met een oplooprem niet zwaarder mag zijn dan 75% van het TMM van de trekkende auto.


Gilbert antwoordt op 13 augustus 2009:

eenieder is vrij te doen wat hij niet laten kan, zo ook ik en hou mij


gilbert antwoordt op 13 augustus 2009:

aan de regels sorry , dit spul was snel zeg had nog niet gedaan met schrijven sorry.


vr gr
Gilbert
ps:iedereen hoeft ook niet slim te zijn, als er maar enkelen zijn draait de wereld verder.


Bert antwoordt op 13 augustus 2009:

Gelukkig is het zo dat met variaties op hetzelfde thema de regeltjes in Europa wat betreft de voertuigeisen en rijbewijseisen hetzelfde zijn en er - dus - normaal internationaal verkeer mogelijk is. Wat geldig is in Nederland is dat ook in België en v.v. etcetera. Dat neemt niet weg dat een locale diender er wel eens heel anders over kan denken en dan heb je een probleem, maar uiteindelijk - toch wel - staat het recht in eigen land aan jouw zijde en dat is geldig in dat andere land.

Dit staat los van verkeersregels en voorschriften, zoals daar zijn brandblussers, reflecterende hesjes, maximale snelheden en wat dies meer zei.

Ook in België en in alle andere landen voor zo ver ik kan nagaan geldt: de feitelijke massa van de caravan moet vastgesteld worden om te beoordelen of er sprake is van overbelading of overschreiding van het toegestane trekgewicht van het trekkende voertuig.

Papieren gewichten gelden voor het vaststellen van het juiste rijbewijs.


Serge antwoordt op 13 augustus 2009:

Er is een groot onderscheid op basis van het rijbewijs:
Rijbewijs B zonder rijbewijs E:
Achter de auto mag nooit een aanhanger getrokken worden waarvan het eigen gewicht, vermeerderd met het laadvermogen (of dit geladen is of niet!) groter is dan op het kentekenbewijs van de auto staat. In dit geval bent u altijd in overtreding, ongeacht de belading van de caravan.

E bij B: Er wordt uitgegaan van de daadwerkelijke belading, blijft u onder de 1000kg dan is er niets aan de hand.


janka antwoordt op 13 augustus 2009:

Zoals Jasper het omschrijft mag hij op pad met zijn caravan. Dat mag hij trouwens met een B rijbewijs maar ook met een BE rijbewijs. Dus laten we het niet moeilijker maken dan het is door er van alles bij te halen.


Knuffie antwoordt op 4 augustus 2014:

Hoi

Mijn auto weegt 1190 kg en wil volgend jaar kijken voor een wat grotere aantallen hangen, maar het probleem is ik weet niet precies hoeveel kg ik mag trekken dus welke aanhanger ik kan pakken met trekkracht.
Wie kan mij helpen hiermee.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2014:

Vul op deze pagina het kenteken in: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trek.php
en lees de rest ook even 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker