Nitram vraagt op 30 juli 2009:
Kunnen vaste kriksteunen aan elk caravanchassis gemonteerd worden? Heb een Eriba Living Pulse. Deze heeft geen Alko chassis. welke merken kriksteunen zijn er? Kosten (circa)?
Jan antwoordt op 30 juli 2009:
Lastig te zien van hieraf. Misschien even aan een Eriba dealer vragen?
antwoordt op 30 juli 2009:
Lang niet gehoord, terug van weggeweest??
Zoals je inmiddels wel weet ben ik iemand die graag zelf iets verzint en maakt en niet direkt naar de shop rent om (dure) dingen te kopen. Vandaar mijn dhz-oplossing:
Kijk even of er in het chassis achter de wielen een paar gaten zitten. Zoja, gefeliciteerd.
Een paar stukjes dikwandig vierkant buis, plaatje eronder lassen en ook een kraagje, gaten in de vierkant buis . Potkrik eronder en je hebt een goede en goedkoope manier om je huisje op te krikken.
Ook de krik eronder zetten en net op spanning brengen geeft veel stabiliteit als de caravan op zijn pootjes staat.
succes
vrgr
JT®
Nitram antwoordt op 30 juli 2009:
JT,
Bedankt. Mijn buurman kan lassen en doet het graag. Met zo'n steun hoef je niet meer te gaan liggen om de krik onder de as te wriemelen. En dan moet je ook nog liggend krikken! Want de krikzwengel/stang is niet zo lang dat hij buiten de caravan steekt/uitkomt. Vandaar het idee van kriksteunen, gemonteerd aan de langsliggers. Jouw oplossing is inderdaad VEEL goedkoper. Eigenlijk zouden alle caravans dat standaard moeten hebben. Zo duur kan het toch niet zijn: twee stukken metaal + 4 bouten.
Bert antwoordt op 30 juli 2009:
@JT®. Is er een reden waarom je niet gekozen hebt net als de Alko kriksteuntjes voor een horizontale dwarsverbinding met de vloer?
antwoordt op 31 juli 2009:
@Bert,
Ik heb Alko kriksteunen onder mijn caravan en die zien er ongeveer hetzelfde uit als de steunen op getoonde foto, dus niet aan de vloer vast. Bovendien zit er een redelijk groot plat horizontaal vlak dat onder het chassis uitsteekt. Van achter/voor gezien ziet het eruit als een T op zijn kop. Dat platte vlak is ongeveer zo groot dat er een potkrik onderpast, alleeen zijn er geen opstaande (naar benedenhangende)randjes. De Alkokrik heeft een u-profiel dat om de steunen heen gaat. Omdat de steunen onder het chassis uitsteken kan de potkrik er op vlak terrein maar net onder.
Bovenstaande was het uitgangspunt bij de gedachte nieuwe steunen zelf te maken voor de caravan van mijn zoon, want daar zat niets onder.
Om de krik bij ongelijk terrein ook te laten passen steken de steunen dus niet meer onder het chassis uit en hebben ze een randje gekregen om de krik te behoeden voor wegglijden.
De getoonde foto is dus van de caravan van mijn zoon.
Het geheel bevalt zo goed (diverse malen proefgekrikt) dat we besloten hebben nog een paar sets te maken voor mijn caravan en de caravan van mijn dochter.
Mijn Alkokrik wil ik op Marktplaats verkopen.
Toen ik 2 weken geleden daar ging kijken om de prijs te bepalen, kwam ik tot mijn verbazing een paar kriks tegen (zonder steunen overigens) met een heel andere kop dan mijn krik. De kriks op Marktplaats hebben een smalle kop met een richel bovenop.
Nieuwsgierig als ik ben heb ik de fiets gepakt en ben in de buurt bij andere caravans gaan kijken en toen ontdekte ik dat er twee soorten Alkokriks en steunen bestaan.
Bij het tweede type bestaat de steun uit een soort ovale holle buis waar de richel van de krik aan de onderkant invalt en waar een potkrik niet goed onderpast. Bovendien zijn deze steunen L-vormig en lopen door tot onder de vloer waar ze ook nog eens aan vast gemaakt zijn dmv een slotbout.
Bij mijn caravanindeling zou dit type lastig zijn want dan moet ik een kast losschroeven en achter de kachel en blower een gat in de vloer gaan boren. Als dat al zou kunnen want als ik pech heb moet de blower los om de slotbout door de vloer te krijgen. En het is niet ondenkbaar dat je bij andere indelingen wellicht onder de wc of de douchevloer uitkomt.
En nu snap ik dus ook waarom dat tweede type op Marktplaats wordt aangeboden zonder de steunen.
Dus mensen wees gewaarschuwd en let goed op welk type je eventueel 2e-hands koopt en of de steunen er wel bij zitten.
Dus nadat de steunen gemaakt waren (je ziet op de foto dat ze nog vers in de verf zitten) op basis van dat ene type alkokrik kwamen we er pas achter dat het tweede type aan de vloer vastzit.
Pfffff.....De belastinginspecteur zou niet zo'n uitgebreid antwoord van mij krijgen.
Maar jouw vraag roept bij mij ook weer een vraag op want ik neem aan dat je jouw vraag niet zomaar stelt. Heb je twijfels aan de stevigheid?
Eventueel zou het mogelijk zijn aan de bovenkant een platte plaat te lassen die strak tegen de vloer komt te liggen om zo toch ook draagvlak te hebben onder de vloer. Maar dan wel butyleen er tussen tegen vocht dat er anders tussenkruipt.
Hoor graag je reactie.
vrgr
JT®
Bert antwoordt op 31 juli 2009:
Die kende ik niet: Alko krik met dat kunststof U-vormig topdeel en dus ook niet de chassis-bevestiging bestaande uit alleen een soort verticaal profieltje. (Zoals ze op marktplaats wel staan).
Deze kende ik wel, maar dan in de 1000 kg uitvoering (heb 'm zelf):
(Alkokrik met L-steunen 800 kg)
Een zoektochtje leverde nog meer reslutaten op. Bij Gimeg kun je div. soorten vinden, maar niet (meer?) die JT® noemde. Wel zijn er exemplaren voor 800 kg en 1000 kg. Wat schetst mijn verbazing? De L-steun - die dus bevestigd is aan het chassis en aan de vloer kent een verbeterde uitvoering met dubbele L-steunen. Blijkbaar voor bevestiging aan beide zijden van de chassisbalk én aan de vloer.
(Alkokrik met dubbele L-steunen 800 kg)
Blijkbaar hetzelfde, maar dan voor 1000 kg:
Dan kom ik op je vraag, of ik twijfels heb over de stevigheid van 'slechts' een verticale houder/steun aan de chassisbalk. Het is bekend dat o.a. Alko afraadt (ook voordat ze deze kriks op de markt brachten) een krik te plaatsen onder de chassisbalken. Dit moest onder de as. De reden was dat het dwarse U-profiel van zo'n balk - is tenslotte pisbakkenstaal - zou verbuigen en er wordt ook beweerd dat het kwalijk was voor de inderdaad zeer fragiele sandwich zijwand van de caravan en dan met name het ultradunne aluminium (haarscheurtjes en vochtinwerking). Nu kan ik me dat zeer wel voorstellen als je je caravan horizontaal stelt met de uitdraaipootjes, maar wat minder door een krik te plaatsen onder een chassisbalk. Nu kwam er dus die L-kriksteun op de markt al meer dan 12 jaar geleden (zie de eerste afbeelding) en mijn gedachte was/is: verdeling van de krachten over het verticale deel van de chassisbalk en de vloer zonder dat er torsie of verbuiging plaats vindt: prima!
Nu is er dus een dubbele L-set! Is dat nodig of is het marketing? Feit is dat een enkel recht steuntje, zoals jij hebt geproduceerd alleen bevestigd aan de chassisbalk vervorming kan opleveren van die chassisbalk. Ik zou er een horizontale lasten-verdeelplaat aan vastlassen die niet kan vervormen. Desnoods zonder (slot)bouten, maar er dan wel strak tegenaan. Zonder kit dus! Hooguit langs de randen.
antwoordt op 31 juli 2009:
De vraag rijst hoever moet je gaan en waar doe je dit allemaal voor?
Is de kriksteun enkel voor een bandwissel of een permanente opstelling (seizoen) met aparte kriksteunen.
Wat is er mis met de uitdraaipootjes?
De beste steun vindt de caravan op zijn eigen as. De chassisbalken mogen dan wel van PB-staal zijn gemaakt, ze zijn soms van flinke dimensie dus mag je daar wel enige ondersteuning van verwachten.
Wanneer je de homemade steun van JT® gaat voorzien van een vloer ondersteuningsvlak loop je het risico dat enige flexibiliteit van dat PB-stalen chassis doordrukt in de vloer met alle ellende van dien als loskomende bevestigingen aan het chassis en krakende vloeren.
Wanneer je het kale Alko-chassis van de caravan
(dus zonder vloerplaat) een zet of duw zou geven dan is dit zo’n flexibel geheel dan geloof je nooit dat hier een hele caravan van bv 1500kg op kan staan. De stevigheid komt dan ook van de samenbouw van het geheel. Een puntbelasting is iets wat moeilijk is af te vangen en Alko maakt gebruik van de vloer om zo’n puntbelasting deels ook door de vloer te laten dragen.
M.i. kun je beter het overdrachtsvlak op het PB-stalen chassis vergroten door een grotere bevestigingsplaat met meer bouten/klemmen op het PB-chassis te monteren en het chassis de dragende functie te laten verrichten. De kans op doorbuigen wordt daarmee beperkt en levert geen schade voor de vloer of opbouw op.
De vraag blijft natuurlijk of dit allemaal nodig is?
antwoordt op 31 juli 2009:
Nadenkend over de inbreng van ®oel en Bert:
Een grotere bevestigingsplaat met bouten/klemmen gaat denk ik niet lukken, immers er zijn niet meer gaten voorhanden in het chassis. Boren is m.i. uit den boze. Je zit in een aantal gevallen bovendien vlak naast de ophanging vh reservewiel.
Je zou de kriksteun iets langer kunnen maken en gebruik maken vd 3 gaten die boven elkaar aanwezig zijn. Als hij tenminste niet te laag komt om de krik onder de kraag door te schuiven. Ook is het mogelijk om aan de achterzijde vd chassisbalk een stevige stalen strip te plaatsen zodat het vertikale chassisdeel ligt opgesloten tussen 2 stevige platen. Van verbuiging (zoals bij plaatsing vd krik ONDER het chassis) zal dan m.i. geen sprake meer zijn.
Het lijkt me dan stevig genoeg voor een bandwissel, want op de camping komt er slechts een lage druk op te staan. Net op spanning zodat de caravan minder wiebelt bij heen en weer lopen en in- en uitstappen.
Bedankt voor het meedenken en de inbreng.
@Nitram:
Meegelezen? Opdrachtformulier voor je buurman aanpassen 😉
En ga eens bij een constructiewerkplaats in de afvalcontainer kijken. Het door ons gebruikte staal was allemaal afval.
Bouten, moeren, ringen voor plm E 5,--
Potkrik is al te koop voor 10,-.
Succes met knutselen.
vrgr
JT®
Nitram antwoordt op 1 augustus 2009:
aan JT,
Ja, ik heb meegelezen.
........besloten nog een paar sets te maken....
Het wordt dus serie/massaproductie. Dat drukt de prijs. Wanneer op de markt? Ik houd me aanbevolen? Prijsindicatie incl. verzendkosten? Heb ik je nu op een idee gebracht? 😉
Gert antwoordt op 5 maart 2011:
De kriksteun zoals getoond op de foto heeft het nadeel dat hij een grote belasting geeft op het chassis en in geval van verkeerde belasting het chassis verbuigt/vervormd. Daarbij is het mogelijk dat hij tegelijkertijd van de krik schiet.
Ik heb dergelijke chassisschades al meerdere malen gezien, mede door het ontbreken van de steun aan de vloer en bij de nieuwe variant van Alko is er ook aan de achterzijde van het chassis een steunpunt en dat is zeer positief.
Gert
Willem antwoordt op 6 maart 2011:
Of je koopt dit voor 5,00 bij de plaatselijke caravandealer.
Past 1 op 1 op een hydraulisch krikje / pot krikje.
Samen dus rond de 15,00 (10,00 + 5,00)
JH Vis antwoordt op 6 maart 2011:
Of je knutselt nog een beetje verder zodat je je autokrik kunt gebruiken..
Gert antwoordt op 6 maart 2011:
Blijft staan het probleem dat het chassis te weinig steun zijdelings heeft waardoor het redelijk gemakkelijk kan worden ontwricht. En geloof me: ik heb daar diverse voorbeelden inmiddels van meegemaakt
Daarom vind ik ook de nieuwste versie van Alko met driehoeken de beste oplossing voor dit probleem.
Gert
Fr@ns antwoordt op 6 maart 2011:
Ik heb een soortgelijke oplossing als die van @willem met potkrik en plaats die onder de dikwandige schetsplaat waarmee de as aan het chassis is gebout. Lichtgewicht, geen torsie, geen afwijkende vloer-/wandbelasting en geen gaten in de vloer, alleen moeilijker bereikbaar dan de Alko-oplossing.
joop antwoordt op 6 maart 2011:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HZGK4CQP.jpg
Van marktplaats, was wat werk.
joop antwoordt op 6 maart 2011:
Wordt helaas niet meer gemaakt.
Foto is tijdens aanleg.
Fr@ns antwoordt op 9 maart 2011:
Voor de dhz een plaatje van het krikhulpje om een potkrik te gebruiken onder de Alko-as. Ik gebruik een wat grotere krik om voldoende slag te kunnen maken wanneer het chassis bij een lekke band vlak bij het wegdek ligt. Volgens mij is ook op deze manier aan alle terechte bezwaren van @Gert tegemoet gekomen.
Gert antwoordt op 10 maart 2011:
Heeft de vierkante koker die we hier zien ook nog een functie?
Fr@ns antwoordt op 11 maart 2011:
Dient als draagvlak voor de kop van de krik, als lasprofiel voor de strips en om af te steunen tegen het chassislichaam/asflens (zie afb).
Het is vierkant 50*50*3 omdat dat toevallig voor handen was en omdat die breedte past bij de diameter van de krik. Een klein stukje vierkant 30*30*2 dient als dwarsfixatie voor de kop van de krik.
Het geheel is natuurlijk naar believen nog veel lichter uit te voeren, bijvoorbeeld met een doorgaande omgezette strip.
fransvb antwoordt op 22 april 2011:
Vanmorgen viel de KCK weer in de bus.
daarin staat op blz 102 onder klustip links onder een oplossing met tekening die een beetje lijkt op die van Fr@ns
Dit is een holle vierkante buis 30 x 30 x 3 die bevestigd wordt aan de buitenkant van het caravanchassis.
De potkrik wordt in deze vierkante buis opgesloten
Ik heb het gevoel dat die van Fr@ns beter is omdat die om de balk heen grijpt.
De oplossing in de KCK is echter super eenvoudig, maar is dit ook een goede oplossing?
en beide oplossingen zijn te gebruiken om de caravan op de plaats van bestemming horizontaal te stellen.
Kwestie van 2 potkrikjes kopen.
Durf echter de tekening niet te scannen ivm rechten.
Steve antwoordt op 14 januari 2013:
Hallo Fr@ns,
Ik vroeg me af waar je dat opzetstuk op die blauwe potkrik kan kopen???
Gr Steve
Frans antwoordt op 14 januari 2013:
Hallo Steve, hier is nog geen dealer voor 😉
Als je je bereikbaarheid via Menno aan mij doorgeeft zal ik contact opnemen en ik kan er een leveren.
Steve antwoordt op 15 januari 2013:
Ok mooi Fr@ns bedankt voor je reactie, weet niet echt hoe het werkt hier en hoe ik contact op kan nemen met menno, maar ik geef je gewoon mijn oude mail adres. Ik zet de letters wel een spatie van elkaar af.
s t e v e _ _ n @ h o t m a i l . c o m
Mvg Steve
Jan antwoordt op 2 mei 2017:
Beste Frans,
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Steve: is het mogelijk om het opzetstuk op de blauwe potkrik aan te schaffen?
MvG
Jan
daniel antwoordt op 3 mei 2017:
Zeer goede oplossingen !! zeker voor D.H.Z of handige mensen.
Ik heb welbedenkingen of je mag boren in de chassis?
Volgens mijn ervaring is dat verboden?
ooit de opmerking gekregen bij de keuring omdat er 2 keine gaatjes geboord waren om een 7polig stopcontact te plaatsen gelukkig toch niet afgekeurd.
Groetjes daniel
Frans antwoordt op 5 mei 2017:
Ik had dit draadje niet geopend en zie nu pas de vraag. Die opzetstukken voor een caravanchassis zijn bij mijn weten niet te koop. Ik heb het zelf uitgedokterd en gemaakt.
Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten. Stuur een e-mailtje naar Menno ter doorgeleiding naar mij, dan neem ik contact met je op.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.