Caravantrekker.nl

Mistachterlicht

Rob vraagt op 4 juli 2006:

Waarom al die moeilijke schema,s en het opofferen van de constante stroomdraad?
Zelf heb ik de achterlichten L+R op één stekkerpin aangesloten. Diegene die vrij komt verbonden met het mistachterlicht. Werkt perfect.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lex M antwoordt op 4 juli 2006:

Dat is dus knoeiwerk.
Je introduceert een toestand met die heel vervelende consequenties kan hebben: als de verbinding dienst weigert, heb je geen 'achterlichten' meer.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2006:

Persoonlijk zie ik weinig bezwaar tegen de voorgestelde oplossing. Het enige nadeel is dat van de "standaard" wordt afgeweken en dat geeft problemen vooral als de caravan achter een andere auto wordt getrokken.
In de jaren 70 hadden Solifers ook deze aansluiting.


Lex M antwoordt op 4 juli 2006:

"In de jaren 70 hadden Solifers ook deze aansluiting."

Wie in de loop van 30 jaren niet van inzicht verandert, heeft nooit iets bij geleerd. 😉))


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2006:

In bepaalde opzichten waren oplossingen in sommige caravans van vroeger nog niet zo slecht en de moeite waard te behouden. Ik noem als voorbeelden:
- de elektrische rem van de SMV
- De onverwoestbare bouwijze van een BIOD 😉


Michiel antwoordt op 5 juli 2006:

Even de kar van de buurman lenen om wat stenen te versjouwen is er dan niet meer bij.

Mijn ervaring is dat je spijt krijgt van zulke oplossingen die afwijken van bestaande standaarden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker