Caravantrekker.nl

Scheurtjes

Pa vraagt op 18 augustus 2009:

Ik heb eeb beyerlandcaracan type 390
Aan de voorzijde vlakbij het grote raam zitten in de rand van het "kozijn" 2 scheurtjes
Kan iemand me aan een advies helpen hoe ik dat kan repareren? polyester? of ander kunstof?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Cees antwoordt op 18 augustus 2009:

Hangt er van af van welk materiaal het front is vervaardigd. Ik zou in ieder geval om verder scheuren te voorkomen aan het einde van de scheurtjes een klein (<1 mm) gaatje boren. Voor de zekerheid wat kit erover om inwateren te voorkomen.
Met een beetje geluk kan deze oplossing nog jaren mee.


WL antwoordt op 18 augustus 2009:

Die scheurtjes zitten in het kunststof voorfront, bergijp ik?
Inderdaad een 2 of 3 mm gaatje boren aan het einde van het scheurtje tegen het verder scheuren.
Vervolgens een kunststof verlijmende kit op/in de scheurtjes aanbrengen. Dat is dus geen siliconenkit of zo, want die heeft geen lijmende eigenschappen . Je kunt wel denken aan aqcariumkit of een kitsoort die PE kan lijmen (ik ben de naam even kwijt, maar daar is er maar één van, in zo'n koker net als siliconenkit.). Dit soort kit blijft wél licht elastisch en dat lijkt me nodig vanwege het bewegen van de caravan onderweg.
Vervolgens wel jaarlijks controleren.
Ik heb dit zelf op aanraden van de caravandealer zo gedaan. Die kit had ik toevallig nog van het repareren van kano's. Zeer stevige kwaliteit kit. Nu na een vakantie in Vogezen en Savoie over erg slechte hobbelige wegen ziet het er nog prima uit.


WL antwoordt op 18 augustus 2009:

Ik heb overigens een vrij dikke strook kit van pakweg een cm breed over de scheurtjes in het voorfront aangebracht. Dat heb ik gedaan om het voorfront op die plaats weer wat verband te geven want dat is anders weg op de plek van de scheur. De kit is doorzichtig, valt niet echt op.


b antwoordt op 18 augustus 2009:

de meeste scheurende fronten zijn van abs. heb je een polyester front boor hier dan niet in want dan scheurt alleen de toplaag


Rico antwoordt op 19 augustus 2009:

De ABS frontn die scheuren, schreuren volgens mij vanuit de kant waar ze aan de rest van de caravan vastzitten. Ik begrijp uit het verhaal van "PA", dat het front scheurt vanuit het raamkozijn.

De methode van WL is voor zowel ABS als polyester een prima methode. Echter, als het front van polyester is zou ik zelf voor een andere methode kiezen. Het is zeker niet zo dat bij polyester alleen de gelcoat scheurt (wat "b"zegt). Dat kun je pas beoordelen als je tpv de scheur de gelcoat weg hebt geschuurd. Ik zou zelf de scheur uitschuren en als het een ondiepe scheur is vullen met polyesterhars. Een wat diepere scheur kun je vullen met vezelpasta. Als de scheur over de volle dikte van het front is, dan een V-naad schuren het een helling van 1 op 5 tot 1 op 10, en laagje voor laagje met een stukje glasmat weer tot de juiste dikte opbouwen. Afwerken met gelcoat of topcoat. Als je netjes werkt, kun je ook dan nog een acceptabel resultaat hebben, en je hebt de volle sterkte van de polyester voorwand weer terug.

Let op: openliggend glas van een polyester voorwand geeft geheid problemen bij vorst. Door bevriezend vocht spettert het materiaal uit elkaar, geeft flinke schade.

Beyerlands uit Engeland (het schuine deel van het dak loopt ver door naar achter) hebben een polyester front (ik neem aan dat het een Sprinter is vanwege de lengteaanduiding). Beyerlands uit België (kort schuin deel van het dak) hebben een ABS-front.

Ik heb in het verleden beide versies gehad, beiden zonder scheuren overigens.

Groet,

Rico


WL antwoordt op 19 augustus 2009:

Inderdaad ABS bij mijn caravan.
Polyester laat inderdaad ook een veel grondiger reparatie toe. Ik zou dan niet zozeer V-vormig uitschuren, maar lagen machinaal dakpansgewijs uitschuren en ook dakpansgewijs drie of twee lagen weer aanbrengen en dan afwerken met gelcoat. Zo'reparatie is net zo sterk of sterker dan het origineel. Probleem is dan wel om bij de rand van het front te komen, dus dakrails of raamrubbers verwijderen.
Ik heb hier een paar prachtige staaltjes van mogen bewonderen bij kayaks en kano's, nadat er een auto door wangedrag met zeer hoge snelheid in een van onze botenloodsen van de kanoclub was beland.


WL antwoordt op 19 augustus 2009:

Nou ja, mogen bewonderen, er was niets te bewonderen want de schade aan een een paar echte total loss boten was echt niet meer te zien. De eerste paar weken nog iets wittere gelcoat, na drie maanden geen enkel kleurverschil meer. De reparateur had overigens meteen maar een paar constructieve verbeteringen aangebracht zodat de boten er beter uit kwamen dan ze voor de schade waren. Vakmanschap van het zuiverste water. De benadering van lagen was zijn aanpak.
Iedere laag die hij had aangebracht liet hij ook eerste goed drogen voordat hij de volgende laag aanbracht.


b antwoordt op 20 augustus 2009:

de scheuren bij het raam komen door te weinig stevigheid in het houten deel van het voorfront.
als je bij de reparatie het front demonteerd altijd het houten frame onder en naast het raam verstevigen.


Pa antwoordt op 20 augustus 2009:

Bedankt voor jullie tips

het betreft een beyerland sprinter 390


weet iemand of de voorzijde van polyester of van ABS is?


Rico antwoordt op 21 augustus 2009:

@WL: Mee eens, dakpansgewijs is beter, maar ik ging er vanuit dat "PA" het met de hand zou gaan repareren. Als je dan een stukje schuurpapier op[ een stukje hout plakt, kun je een mooie flauwe V schuren. Vandaar.

@PA: dat hangt er vanaf of het een Engelse of een Belgische Beyerland is. Zoals gezegd, een Engelse heeft een polyester front, een Belgische een ABS-front. Wat is het bouwjaar van de caravan?

Groet,

Rico


b antwoordt op 21 augustus 2009:

er zijn in der tijd veel overjarige beyerlands verkocht

begint je chassinr met YD3000.. dan heb je een belgische
en dus een abs front (let op dat er ook engelse beyerlands zijn met een abs front)
je kan zien aan de binnenzijde van het front of het abs of polyester is.
abs is met zo glad binnen als buiten
polyester heeft aan de binnenzijde een zichtbare structuur


WL antwoordt op 21 augustus 2009:

> de scheuren bij het raam komen door te weinig stevigheid in het houten deel van het voorfront <

Dat geldt dan voor de scheuren 'vanuit het raam'.
Bij scheurtjes vanaf de buitenzijde van het front is er nog een tweede oorzaak. Als de caravan bij strenge kou staat, waarbij je aan min 15 of zo moet denken, en staat op een plek waar 's-ochtends de zon direct op het front valt, ontstaan er in een aantal gevallen ook scheuren. Dat is mij deze winter gebeurd in Limburg.
Het blijkt dan de de gebruikte ABS de te plotselinge opwarming niet aan kan en scheurt op plaatsen waar spanning staat. Er wordt dan nl. in 5 minuten een temperatuurverschil overbrugd van min 15 naar bijvoorbeeld plus 10 omdat de zon op het front komt te vallen. Dan kan de zaak scheuren en dat is dan naast het raam aan de kant van de rails -buitenzijde front dus- en onderaan in de ronding aan de zijkant van de disselbak.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker