J. de Wit vraagt op 3 september 2009:
Ik rij met een renault grand scenic 1.9 dci met 130 pk en koppel 230 nM. Mijn caravan weegt 1200 kg. Als ik vlak rij met de caravan zijn de motorische prestaties prima maar de airco wordt uitgeschakeld. Ook in de berg is dit natuurlijk zo, maar de prestaties blijven goed. Het wordt alleen erg warm. De garage stelt steeds dat de airco als eerste uitvalt als er veel van de motor gevraagd wordt. Dit kan ik me in de bergen voorstellen maar op de vlakke weg moet deze auto het makkelijk kunnen trekken met airco.
Heeft iemand een idee waar ik het zoek moet.
RobD antwoordt op 3 september 2009:
Wat zegt de garage hierop? Uitvluchten dat de airco als eerste uitvalt is de makkelijke weg
Tijs antwoordt op 3 september 2009:
Met die combinatie klinkt het niet alsof je echt veel vraagt van je combinatie. Ik trek met mijn diesel een naar verhouding veel zwaardere caravan en vraag dus verhoudingsgewijs veel meer van mijn auto, maar de airco is het onder alle omstandigheden (dus ook steil omhoog de bergen in) gewoon blijven doen. Ik heb net als Rob het gevoel dat de garage hier wel heel makkelijk mee weg probeert te komen.
renaat antwoordt op 3 september 2009:
Dat de airco zichzelf zou uitschakelen als er veel van de motor gevraagd wordt, heb ik ook gelezen. Indien niet uitgeschakeld, zou de airco ± 7 pk vermogen wegnemen. :-(
Op onze VW kan je manueel de airco uitschakelen en zo het max vermogen van de motor aanspreken.
Echter of die airco nu manueel uitgeschakeld wordt, of de werking aan de elektronica overgelaten wordt...wij merken GEEN verschil in trekkracht.
En...het warm worden van het interieur. Dat merk je niet bij een beklimming van 5 min op de "route du soleil".
Ik lees graag jullie mening .
arco antwoordt op 3 september 2009:
Wordt de airco normaal wel heel koud???
renaat antwoordt op 3 september 2009:
deze vraag is reeds beantwoord in een ander draadje:
>>
Van: ®oel
Datum: 26 February 2009 om 12:56
Airco wordt uitgeschakeld bij 100% vermogensvraag. (volgas=pedal to the metal)
Niet na een bepaalde tijd maar onmiddelijk. Dmv een "schakelaar" op het gaspedaal.
Wordt bij oplopende motor temperatuur een bepaalde vooraf ingestelde drempelwaarde(temperatuur) overschreden dan schakeld "het systeem" de aircopomp af.
Dit is niet afhankelijk van hoeveel gas er wordt gegeven maar alleen op de motortemperatuur.
Indirect geldt natuurlijk, veel gas geven is meer vermogen vragen en daarbij lopen de temperaturen op. 
<<
Bij deze heb ik geprobeerd via een tekstverwerker plus het nodige knip- en plakwerk, de tekst een beetje op te maken...niet dus :-(
webmaster?
grt R.
Slabbie antwoordt op 3 september 2009:
Wel vreemd idd, we hebben zelf een Peugeot 308 SW1,6 Hdi 110 pk. Deze zomer met een 1300 kg Adria op pad. Airco is nooit uitgeschakeld geweest, terwijl er toch flink bergop gereden is onder warme (30 graden) omstandigheden.
harry antwoordt op 6 september 2009:
Is het niet mogelijk om en versterkte motorkoeling te laten monteren ? (Zwaardere ventilator)
Wij hebben dit bij onze Touran af fabriek laten doen, en hebben gelukkig geen problemen, is dat bij de Renault ook niet mogelijk ?
Tijs antwoordt op 6 september 2009:
Een zwaardere koeling is een goede suggestie, maar de combinatie in kwestie moet toch met de standaarduitrusting gewoon normaal uit de voeten kunnen? Er wordt hier toch geen extreme belasting op de auto gedaan?
sjoerd antwoordt op 8 september 2009:
Is de thermostaat al gecontroleerd.
Als deze niet meer goed werkt krijgt de motor niet voldoende koeling bij zwaardere belasting en kunnen de genoemde problemen ontstaan.
antwoordt op 8 september 2009:
Het kan zijn dat het koelsysteem vervuild is waardoor de koeling te wensen overlaat bij flinke vermogensvraag.
Wanneer is de koelvloeistof het laatst ververst?
Hoe oud is de auto?
J. de Wit antwoordt op 9 september 2009:
De auto is van 2005.
Voor de vakantie krijgt hij altijd een beurt en toen is er niets geconstateerd. De thermostaat zou dan toch ook problemen moeten geven bij te heet worden???
Arco antwoordt op 9 september 2009:
Het zou kunnen dat de thermostaat maar een paar mm open gaat. Bij normaal gebruik merk je niets, alleen als de auto zwaar belast wordt dan is er onvoldoende circulatie. Je kunt het zelf testen door de auto zwaar te belasten d.m.v het toerental op te voeren naar 4000 toeren bij stilstaande auto. als de thermostaat niet ver genoeg open gaat dan zal de temperatuur van het koelwater heel langzaam op lopen boven de normale waarde.
antwoordt op 9 september 2009:
De thermostaat is waarschijnlijk niet de oorzaak. Het komt maar weinig voor dat de thermostaat niet wil openen. Een defecte thermostaat zorgt dan juist dat de motor niet goed of snel op temperatuur komt omdat-ie vol open staat. Met enige rijsnelheid wordt de rijwindkoeling zo groot dat de motortemp dan juist daalt.
Een auto van 4 jaar oud is een beetje jong om een vervuild koelsysteem bij aan te treffen. Niet dat het niet kan maar wel wat onwaarschijnlijk.
Om nog even bij de doorstroming te blijven, een andere mogelijke oorzaak zou bij de waterpomp kunnen liggen. De aandrijving daarvan door de multiriem die te wensen overlaat of in de waterpomp zelf door een defect schoepenrad die de koelvloeistof moet verplaatsen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!