Caravantrekker.nl

Wegligging vw passat

R.Timmer vraagt op 6 september 2009:

Passat VI Variant 1.9 TDI bwj. 2007 ( 105 PK) met een Hobby caravan 495 UK bj 2004 de auto is een goede trekauto maar de wegligging is met een snelheid van boven de 85 km/h slecht. Ik rij eigenlijk nooit harder dan 90km/h maar als je een vrachtwagen in moet halen dan rij je zo 100km/h en dan is de achterkant van de Passat veel te slap waardoor die de caravan niet in bedwang kan houden en waardoor dus een keer de esp ingreep. Ben ook al bij de vw garage geweest en heb hulpveren laten plaatsen dit geeft geen verbetering. Ik heb ook al andere mensen met een Passat gesproken maar die hebben geen last en rijden met gemak 110 km/h. Dit kon ik met mijn vorige auto een Opel Vectra ook maar nu met de VW Passat niet meer wie heeft hetzelfde probleem ???

Naar laatste bijdrage

Reacties:

rockfire antwoordt op 6 september 2009:

Heb geen ervaring met vw passat variant maar zal met plezier deze vraag volgen, want ik denk eraan om deze auto als volgende te nemen.

Kan je ons wat meer info geven over bandenspanning (auto en caravan) en kogeldruk die je gebruikt. Uiteindelijk zijn dit de belangrijkste parameters en kunnen andere vw rijders je dan verder helpen.


dabbertje antwoordt op 6 september 2009:

Ik heb de Passat Variant 2.0 TDI 2009 en een prima wegligging, met en zonder caravan. Onze caravan weegt beladen 1500 kg en is incl. dissel 6.88 m lang.
Wij houden een kogeldruk van tegen de 90 kg aan en hebben geen hulpvering nodig.

Gr. Daphne


Alex antwoordt op 6 september 2009:

Dit zomer voor het eerst met mijn Passat 2.0 TDI 2006 naar Italie geweest met een Hobby 460 UFE aan de haak.
Niets meer dan lof, auto gaf geen krimp en ik heb onderweg geen slingerbeweging ontdekt. Ik rij 105 a 110 km per uur.


Gerard antwoordt op 6 september 2009:

Ik heb nu pas een VW Passat gekocht. Alleen wat mij verbaasde is dat je geen handrem hebt.
Als je nou in Frankrijk of waar dan ook op een steile helling terecht komt met een zware caravan erachter vind ik het geen fijn idee om het met de koppeling te werk te gaan.
Wie heeft hier al ervaring mee? Normaal gesproken als je op een steile helling in de file of gewoon stil komt te staan gebruik je de handrem bij het optrekken/wegrijden. Nu met de VW Passat kan dat niet, kun je wel goed te werk gaan met de koppeling als je ook nog met een zware caravan erachter rijd?


@Eric antwoordt op 6 september 2009:

De Passaat heeft toch een elektronische parkeerrem?
Lekker makkelijk toch bij hellingtrekken?


S. Struijk antwoordt op 6 september 2009:

Ik heb vanaf zomer 2008 met Passat (1.4 TSI) in combinatie met een Knaus 450 ku (1300 kg) gereden. 1e jaar dezelfde ervaring maar dit jaar geen probleem. Mijn vermoeden is dat slingerbeweging is/wordt veroorzaakt door verkeerde belading (had 2 fietsen op dissel). Dit jaar 1 fiets op dissel maar ook het reservewiel naar onderzijde van caravan verplaatst.
T.a.v. vraag Gerard over handrem. Ik heb persoonlijk autohold bijbesteld op de auto. Ideaal!!!. De auto wordt op helling aut. op handrem gezet en bij optrekken er (snel) weer afgehaald.


dabbertje antwoordt op 6 september 2009:

@Gerard, waarom zou je een handrem willen als je een electronische parkeerrem hebt? Je kunt die toch ook op de helling gebruiken en het voordeel is dat je gewoon gas kunt geven en dat de rem er automatisch afgaat. (wel je gordel aanhebben natuurlijk)
Wij willen niet anders meer hoor, ook zonder caravan erg handig.

Gr. Daphne


JH Vis antwoordt op 6 september 2009:

Betreft het een "hoog profiel" band (waardoor meer zijdelingse beweging mogelijk is)???


antwoordt op 6 september 2009:

Dat is nonsens.


Gerard antwoordt op 6 september 2009:

Parkeerrem kun je alleen eraf halen wanneer je de rem in hebt. Bij het wegrijden moet je dus alsnog met de koppeling te werk gaan.


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Da's dan een ander systeem dan bijvoorbeeld een Megane Scenic?
Ik heb tijdelijk zo'n Fransoos gereden en het enige wat je daarbij moest doen om hem van z'n handrem te krijgen was koppeling op laten komen en gasgeven.
Vond het (na enige gewenning, dat wel) een prima uitvinding.

Hoe moet dat dan in zo'n Passat?
Met linkervoet koppeling op laten komen en met je rechtervoet tegelijkertijd op je rem drukken?
Dan is het lastig wegkomen....


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Vond nog een draadje op een of ander passat forum, misschien heb je d'r wat aan.

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=130&t=26646&sid=2302fd688b53fdd0ed702206c00eae0e


Bert antwoordt op 7 september 2009:

Twee vragen, van de OP en dan komt er iets weer van een automatische handrem tussendoor... Tsss.

@R.Timmer. Mogen we eerst van u een reactie verwachten op wedervragen zoals rockfire gesteld heeft? Want iets in de basisprincipes voor het verkrijgen van een goede wegligging klopt er niet.


dabbertje antwoordt op 7 september 2009:

sorry, toch nog even over de electronische parkeerrem.
@Gerard, je hoeft de rem niet in te trappen om de parkeerrem eraf te halen. Gewoon gas geven en koppeling loslaten, de rem lost zichzelf dan. Wel je veiligheidsgordel om, anders doet hij het niet.
Probeer het maar solo, er gaat een wereld voor je open 😉

Gr. Daphne


Peter antwoordt op 7 september 2009:

Wat heeft in vredesnaam die electronische handrem te maken met de WEGLIGGING van een VW Passat...?

To the point!


marco antwoordt op 7 september 2009:

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem, heb een passat 105 met chip (140) en een Fendt van 1400 kg. de reden is de caravan is niet goed beladen. Ik heb mijn caravan leeg gepakt en toen zat er een gewichts verschil in van 150 kg met links en rechts, ben dit met een weger links en rechts gelijk gaan beladen en het probleem is verholpen, oa kogel druk tussen de 75 en 80 kg en hij ligt er super achter ook bij 110km/u.


Willem antwoordt op 7 september 2009:

het probleem is vaak het verkeerd beladen.

Voorts zal bij een hoge kogeldruk en veel kg. in de kofferbak de stabiliteit op de voorwielen aanzienlijk verminderen.

De bovenste kasten/ruimten zo min mogelijk belasten, zeker als deze kasten/ruimten achter in de caravan zitten.


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Ik houd 't maar op te lage bandenspanning van auto en misschien ook caravan en te weinig (of te veel?) kogeldruk.
Te veel is ,bij mijn slappe aftreksel van een Passat een Octavia in ieder geval (ook met zo'n vrije lange overhang achter), ook niet goed.
Auto heeft dan denk ik te weinig druk op de voorwielen en weggedrag wordt wat "zoekerig".
Hulpveren zouden in mijn geval wel een verbetering geven denk ik.

Verder misschien behoorlijk onregelmatige belading links en rechts en in het algemeen van de caravan.
Hoeveel belading en personen zit er in de Passat met een vakantiereis?
Hebben de hulpveren totaal niet geholpen?
Heb je misschien ook nog eens fietsen achterop zo'n mooi rekje aan de achterkant van de caravan hangen?


antwoordt op 7 september 2009:

Voorts zal bij een hoge kogeldruk en veel kg. in de kofferbak de stabiliteit op de voorwielen aanzienlijk verminderen.
»
Dit is in een ander draadje als eens aan de orde geweest.
Daarin bleek dat de last van de kogeldruk op de trekhaak van weinig invloed was (enkele kilo’s) op de vooras druk welke meer dan ruimschoots werd gecompenseerd door de overige belading en passagiers.

Kogeldruk is niet (alleen) bepalend voor een wel of niet (koers)stabiele caravan. Het is het geheel van trekker en getrokkene die de combinatie stabiel maakt waarbij een evenwichtig beladen caravan een heel verschil maakt welke evenzo makkelijk weer kan worden teniet gedaan door fietsen op een fietsenrek aan de achterwand.
Het is de massa aan de uiteinden die voor een fors giermoment zorgen bij een slingering. Hoe groter de massa hoe groter het moment.
De bijdrage van een juiste bandenspanning aan de stabiliteit van de combinatie is marginaal.

R.Timmer zal het mi meer moeten zoeken in een juiste gewichtsverdeling voor een beter rijdende combinatie.


JH Vis antwoordt op 7 september 2009:

@ Roel

quote: "Dat is nonsens."

Nu weet ik weer waarom ik niet meer zou posten.
Een beetje naief van mij.


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Van: ®oel
Datum: 07 September 2009 om 12:37

De bijdrage van een juiste bandenspanning aan de stabiliteit van de combinatie is marginaal.


Hmm, ben ik niet met je eens.

Voorbeeldje van de Vredestein site:
Een te lage bandenspanning zorgt onmiddellijk voor minder stabiliteit, meer slijtage en een hoger brandstofverbruik.

Noem ik niet marginaal meer maar van behoorlijke invloed. 😉


antwoordt op 7 september 2009:

@Eric,
In 2004 heeft de ADAC een onderzoek gedaan naar de stabiliteit van een combinatie.

Navolgend is een Nederlandse tekst van ADAC via Caravanhandboek.


In 2004 heeft de ADAC (Duitsland) een onderzoek gedaan naar de stabiliteit-op-de-weg van trekauto met caravan (span).
Daarbij zijn 6 factoren bekeken die van invloed zijn op het weggedrag.
Het gebruikte span betrof een Mercedes C-Klasse 320T met daarachter een Bürstner Ventana 455 TS met een maximum toegestane massa van 1360kg.
De testen zijn uitgevoerd met snelheden tussen 80 en 100 km/uur.
Als maatstaf gold de internationale norm ISO 9815, een zijdelingse stabiliteitstest (slingertest) voor trekauto+caravan-combinaties (spannen).
Daarbij wordt het span door gedefinieerde stuurimpulsen tot slingeren aangezet.
Het kenmerk van een stabiel span is dat het slingeren vanzelf snel ophoudt, bij een instabiel span zal het slingeren lang aanhouden en nauwelijks minder worden.
Tijdens de testen wordt slingergegevens genoteerd en daaruit wordt een dempingsmaat berekend.
Simpel geformuleerd: hoe hoger de dempingsmaat, des te stabieler het span is.
Als de snelheid hoger wordt, neemt de dempingsmaat af.
Als de dempingsmaat 0 is, is de grens bereikt tot waar het span stabiel is.
Deze grens wordt wel kritieke snelheid genoemd.
Telkens zijn 2 situaties vergeleken: de beste en de slechtste.
De verslechtering in dempingsmaat van de slechtste in vergelijking met de beste wordt stabiliteitsinboet genoemd en wordt uitgedrukt in procenten.

1. Verdeling van de lading over de caravan.
Een ongunstige verdeling van de lading geeft een stabiliteitsinboet van 7% t.o.v. een optimale verdeling.
Tip: zware spullen op de vloer, zo dicht mogelijk bij de as; alleen lichte spullen voor- en achterin.

2. Verdeling lading caravan-trekauto.
Lading van 100kg in de caravan geeft een stabiliteitsinboet van 28% t.o.v. dezelfde 100kg in de trekauto.
Tip: zoveel mogelijk lading in de trekauto.

3. Kogeldruk.
Een kogeldruk van 15kg geeft een stabiliteitsinboet van 38% t.o.v. een kogeldruk van 75kg.
Tip: zorg voor een zo hoog mogelijke kogeldruk als de trekauto toestaat. Pas daarbij op niet te ver te gaan, want 20kg teveel geeft bij een verkeersdrempel al gauw 200kg extra op de trekhaak.

4. Fietsen mee.
Fietsen achterop de caravan geeft een stabiliteitsinboet van 23% t.o.v. fietsen op het dak van de trekauto.
Conclusie: fietsen horen niet achterop (zegt ook Bürstner). Fietsen op de dissel wordt als goed alternatief gezien.
Tip: qua weggedrag zijn fietsen op het autodak het beste alternatief.

5. Stabilisator-koppeling.
Geen stabilisator-koppeling geeft een stabiliteitsinboet van 32% t.o.v. een ingeschakelde stabilisator-koppeling.
Het gebruik van een stabilisator-koppeling verhoogt de kritieke snelheid met wel 20km.
Tip: altijd stabilisator-koppeling monteren.

6. Bandenspanning.
Een bandenspanning van 2,2 geeft een stabiliteitsinboet van 1% t.o.v. de voorgeschreven spanning van 3,2.
Wel wordt de opmerking toegevoegd dat een verkeerde spanning niet goed is voor de banden zelf, hetgeen mogelijk fataal kan worden.
Tip: bandenspanning regelmatig controleren.

Tenslotte: alles slechtst versus alles best.
o Alles slechtst:
Caravan: volle belading, ongunstig verdeeld, kogeldruk 15kg, geen stabilisator-koppeling, fietsen achterop.
Trekauto: halve belading.
o Alles best:
Caravan: volle belading min 100kg, gunstig verdeeld, kogeldruk 75kg, stabilisator-koppeling.
Trekauto: halve belading plus 100kg, fietsen op het autodak.

In de alles slechts -situatie was reeds bij 90 km/uur het span onveilig, bij 100 km/uur was de kritieke snelheid reeds ruim overschreden.
De stabiliteitsinboet is dan 73%.

In de alles best-situatie was het span probleemloos.

Bron: Adac 2004.

Met uw permissie noem ik een stabiliteitsinboet van 1% marginaal.

Tevens staat op de site van Vredestein te lezen dat een lagere bandenspanning gripverlies betekend.
Ook dit durf ik te betwijfelen. Immers met meer rubber op de weg zal de grip alleen maar beter worden. (De cirkel van Kamm wordt groter).
Dit is simpel aan te tonen met een remproef.
Ik vermoedt dat Vredestein daarmee probeert aan te geven dat de sliphoek van de band wel wordt vergroot en dat dat een onderstuur als gevolg heeft. Een doorsnee automobilist zal dat ervaren als gripverlies. Die verwoording keuze van Vredestein is begrijpelijk en veiliger omdat de band bij onderspanning grote schade kan oplopen.


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Mooie test, vast ook volgens alle regels uitgevoerd maar daarbij verwerp je dus de mening van een gerenommeerd bandenfabrikant?

Zelf merk ik het al als ik vergeten ben mijn bandenspanning te verhogen naar 2.8 bar ipv 2.2 bar in de achterbanden als ik met de caravan rijd maar dat zal dan wel tussen m'n oren zitten. 😉

Oh ja, google eens op de volgende twee woorden:
bandenspanning stabiliteit


Bert antwoordt op 7 september 2009:

Het betreft de bandenspanning van de Bürstner en die inboet van 1% kan ik onderschrijven. Het is wel heel slecht voor die bandjes overigens (warmte-ontwikkeling etc.). De bandenspanning van de auto is echter wel heel bepalend voor de stabiliteit.

Kogeldruk op zich is niet zo belangrijk, maar als gevolg van beladingsfouten wordt het dat wel. Bovendien is kogeldruk meetbaar voor ons simpele zielen. Voorbeeld, een combinatie waar ik laatst mee meereed, was voorin de caravan zwaar beladen, achterin zat niet veel. Gevolg, uiterst instabiel. Niet geheel correct maar het komt er wel op neer, de kogeldruk was veel te hoog. Zeker, het is correcter te stellen dat de belading verkeerd was.


antwoordt op 7 september 2009:

…, google eens op de volgende twee woorden:
bandenspanning stabiliteit

»
Veel zoniet de meeste resultaten daarvan hebben betrekking op de autoband(en). Minder is er van toepassing op de caravan. Helaas wordt er wel meer hardnekkige onzin vermeldt op het web. Ook wordt er vaak gedacht dat als iedereen elkaar maar napraat het uiteindelijk wel waar zal zijn.
Jammer is dan dat valide kennis niet meer wordt herkend en men vervolgens ook niet meer nadenkt.
De tendens is vaak dat men wel de klok heeft gehoord maar ja, die klepel he?


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Hallo Roel, ik schreef:

Van: @Eric
Datum: 07 September 2009 om 11:49

Ik houd 't maar op te lage bandenspanning van auto en misschien ook caravan


Om de rest van je laatste betoog moest ik "helaas" vriendelijk glimlachen. 😉


antwoordt op 7 september 2009:

Is goed. 😉


renaat antwoordt op 7 september 2009:

Ik moet ®oel in deze gelijk geven.

Staat het op het internet, is het evangelie;
Staat het op Wikipedia, idem dito.

Maar ondertussen is het is niet slecht e.e.a. kritisch te benaderen en je hersens te gebruiken.

Het lijstje ADAC van foutjes en het daarbij behorende stabiliteitsverlies...kan ik inkomen.

en als Passat Variant rijder heb ik GEEN problemen qua stabiliteit van de combi...kogeldruk 70 kg , belading caravan 90%, fietsen IN de Variant (2 personen aan boord)

grt R.


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Van: renaat
Datum: 07 September 2009 om 19:31

Ik moet ®oel in deze gelijk geven.

Staat het op het internet, is het evangelie;
Staat het op Wikipedia, idem dito.


Mijn info komt alleen niet van Wikipedia, gewoon simpel van gerenommeerde bandenfabrikanten- en specialisten, FOCWA en last but not least een site als www.caravantrekker.nl 😉


antwoordt op 7 september 2009:

En mijn info is afkomstig van jarenlange studie en praktijkervaring. 😉


T. Hak antwoordt op 7 september 2009:

"Dit is in een ander draadje als eens aan de orde geweest.
Daarin bleek dat de last van de kogeldruk op de trekhaak van weinig invloed was (enkele kilo’s) op de vooras druk welke meer dan ruimschoots werd gecompenseerd door de overige belading en passagiers"

Als ik dan die veelal, wat oudere combinaties voorbij rijd. Welke met het neuswiel de boel al rijdend stabiliseren. Geloof ik nooit dat het grut op de achterbank en de zware spullen in de kofferbak, de voorbanden nog redelijk op de weg krijgen.

Verder is het "inspringen" op oorspronkelijke vragen van eenzelfde auto/caravan misschien wel handig voor bv mensen die een Passat op het oog hebben (en dan graag 1-tje met handrem)



@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Je gaat toch niet de autoriteit en expertise van een site als www.caravantrekker.nl betwisten? 😉


antwoordt op 8 september 2009:

Dat is vaak ook helemaal niet nodig.
Het is wel voorgekomen. Zo kan ik mij herinneren dat ik een boompje met Bert heb opgezet over het wel of niet volgas een berghelling bedwingen. Het door Bert gebezigde ‘virtueel volgas’ rijden is hierin tot in hevige diepgang uitgediept.
Uiteindelijk meen ik te kunnen stellen dat door inhoudelijke uitwisseling van kennis er een consensus is bereikt waarin beider zienswijze grotendeels zoniet geheel overeenkomen maar er een mogelijkheid blijft in het toepassingsgebied waar een ieder een eigen keus maakt. (correct me if I’m wrong Bert) 😉


Bert antwoordt op 8 september 2009:

Dat is geheel correct. Maar over de hogere bandenspanning die elke autofabrikant overigens voorschrijft (zware belading) heb ik m'n zegje gezegd hierboven. Die is vooral van de auto belangrijk, dat is mijn ervaring. Het ADAC verhaal slaat op de caravanbanden.


Jos antwoordt op 8 september 2009:

Hoi R. Timmer,

Ik heb ook een Passat 1.9 TDI 2004 (130pk) Bij een te hoge kogeldruk 90kg + wordt hij idd zoekerig en de caravan onrustig. Als je experimenteert met een lagere kogeldruk (in mijn geval 75 kg) dan gaat het perfect en is de caravan rustig. (TEC 495 GK, 1400 kg)


Jos antwoordt op 8 september 2009:

o ja, mijn bandenspanning caravan 4 atm, auto achter 3,2 atm en voor 2,5 atm. Auto zwaar beladen.


r.timmer antwoordt op 9 september 2009:

nou bedankt voor jullie info ik heb hier nog verdere gegevens.
Bandenspanning caravan 4,5 bar en auto voor 2,4 en achter 3 bar eea vooraf bij garage laten controleren dus in orde.
Er liggen onder de auto Continental banden 215/55/16.
En de kogeldruk heb ik op 85kg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 september 2009:

Al eens geprobeerd te rijden met 60-65 kg kogeldruk?

Dit bereik je niet door zware spullen van voor naar achter te brengen maar door zware spullen die nu voorin liggen in het midden van de caravan op te bergen of in de auto te leggen.


r.timmer antwoordt op 9 september 2009:

Eric,
ik zag dat je ook nog een aantal vragen had.

Met de vakantie zitten we met 2 volwassenen en 3 kinderen van 6-10 en 13 jaar in de auto.
En de kofferbak gevuld met koelbox en tentstokken en skottel.
De hulpveren hebben alleen gezorgd dat de auto niet zo ver doorzakt maar de wegligging is niet verbeterd.
Ik heb alleen 2 kinderfietsen voorop de caravan.
Ik heb deze caravan met precies dezelfde belading ook met de Opel Vectra gereden en dat ging al die jaren we goed.
Het lijkt mij dat de Passat te licht is afgeveerd ?


Andreas-NL antwoordt op 10 september 2009:

quote: 'en dat ging al die jaren goed' (met die Opel Vectra). Die 3 kinderen zullen in die periode óók best wat kilootjes zwaarder zijn geworden waardoor het lijkt of de Passat vering te slap is..?


antwoordt op 10 september 2009:

@r.timmer,
In dit draadje moet inmiddels zonneklaar geworden zijn dat het ongemak dat ervaren wordt vermoedelijk wordt veroorzaakt door een niet optimale belading/kogeldruk.

In de laatste bijdrage lijkt het alsof dat allemaal niet veel indruk maakt en de oorzaak in de vering van de Passat gezocht moet worden ondanks dat er reeds hulpveren zijn gemonteerd en er geen verbetering in het rijgedrag is opgetreden.
Wat wordt er verder verwacht van dit forum wanneer de meest voor de hand liggende oorzaak geen navolging vindt? Een Vectra is geen Passat en de gevoeligheid voor een andere belading kan derhalve ook anders liggen.
Er is geen gouden regel voor het beladen van enige combinatie. De optimale toestand wordt gevonden door ‘try and error’.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 september 2009:

De Passat is echt niet slechter (of beter) dan je Vectra. Alleen kan je niet stellen dat het met 85 kg goed gaat met je Vectra het dan ook automatisch goed zal gaan met 85 kg op een Passat. Zoals Roel aan gaf: gewoon experimenteren wat het beste rijdt, en.... 85 kg is bijna altijd te veel.


Willem antwoordt op 10 september 2009:

Waarom willen veel mensen zo veel kogeldruk.
Volgens mij is 85kg veel. Ik houd het zelf op zo'n 60 kg (ook Passat) en dat rijd prima ook bij hogere snelheden.


renaat antwoordt op 11 september 2009:

citaat JOS:
>>
VVan: Jos
Datum: 08 September 2009 om 20:47

Hoi R. Timmer,

Ik heb ook een Passat 1.9 TDI 2004 (130pk) Bij een te hoge kogeldruk 90kg + wordt hij idd zoekerig en de caravan onrustig. Als je experimenteert met een lagere kogeldruk (in mijn geval 75 kg) dan gaat het perfect en is de caravan rustig. (TEC 495 GK, 1400 kg)
<<

De max kogeldruk op Passat Variant = 75 kg, dus 90 kg is te hoog, tenzij jouw Passat een uitzondering is. ")


dabbertje antwoordt op 11 september 2009:

Max. kogeldruk voor een Passat Variant is 90 kg. Staat in het instructieboekje van de auto en op het typeplaatje van de trekhaak.
Bij ons is de kogeldruk hoog als er twee fietsen op de dissel staan en wij hebben geen last van een onrustige caravan. Zonder fietsen met 70 kg kogeldruk trouwens ook niet.

Gr. Daphne


r timmer antwoordt op 11 september 2009:

Daphne

Bij mij staat aangegeven dat er max 85 kg koggeldruk mag zijn.
En de Passat variant is van 2007.
Wat voor een soort banden heb jij eronder zitten ???


dabbertje antwoordt op 11 september 2009:

Mijn Passat is van 2009. Er zitten standaard Continental banden onder, 16 inch. De maat kan ik even niet controleren want de auto is in de garage voor de eerste grote onderhoudsbeurt. En ik mag m'n weekend doorbrengen met een nieuwe Audi A4 avant 😉

Maar uh, wat hebben de banden te maken met de kogeldruk? Of is dat een domme vrouwenvraag 😉 ?


r.timmer antwoordt op 11 september 2009:

Geen domme vraag maar het volgende ik heb al een aantal mensen gesproken met een Passat die geen problemen hebben met een caravan maar die hebben er allemaal bredere en plattere banden onder liggen.
Vandaar dat ik benieuwd ben wat eronder ligt.


dabbertje antwoordt op 11 september 2009:

Er zitten de gewone standaard stalen velgen onder. Ik heb geen andere banden laten monteren.
Wij vinden de Passat trouwens erg strak geveerd en herkennen jouw probleem niet. Als we de caravan aan de haak hangen dan zakt de auto even door en binnen enkele minuten staat ie al wat hoger. Het lijkt dus of de vering zich herstelt. Er zit geen niveauregeling op.

Achter in de auto doen wij een grote gevulde koelbox, onze hond (30kg) en op de achterbank 3 tieners (2 x 15 j en 13j). Wij rijden continu 100 maar 110 is ook geen probleem.

Gr. Daphne


r.timmer antwoordt op 12 september 2009:

Helaas verschillende antwoorden gehoord de ene bestuurder rijd met een hoge koggeldruk de ander met een lage ?
Ik ga het zeker eens proberen met een lagere maarja of het helpt zal ik laten horen.
Ik ga ook nog naar de dealer kijken of ik een andere Passat mee kan krijgen of ik toch een verschil kan merken.
Het zou toch raar zijn dat ik de enige ben die met dit probleem blijf zitten.
Het blijft voor de rest een fijne auto maarja ik wil wel veilig op vakantie met het hele gezin.


Bert antwoordt op 13 september 2009:

Zoals al door diverse keren is geadviseerd (o.a. door ©Roel en Menno), zoek het niet persé in de kogeldruk maar in de balans, de verdeling van al je 'zooi' over de totale lengte van de caravan. Rekening houdend met de basisindeling van een caravan. Een eindkeuken caravan is gebaat bij flink veel massa kort vóór de as, ter compensatie. Dat is beter dan minder massa in de disselbak plaatsen dus ver uit elkaar. Zo maar een voorbeeld. Een Passat is geen Vectra. Als ik diverse UK Towcar Vectra en Passat reviews doorlees kom ik soms ook verschillen tegen in 'hun' interpretatie van de stabiliteit. Opvallend wel een Vectra sedan met 3.0 diesel waarvan de stabiliteit exemplarisch was. Véél massa voorin de auto. Maar net zo goed opvallend een Passat Variant 2.0 TDI DSG die met maar liefst 1521 kg aangehaakt prima scoorde. Ga er maar van uit dat de max. kogeldruk toegestaan toegepast is, want men neemt het liefst 7% van de massa vd caravan of het max. toegestane. Uiteraard wel met een 'verantwoorde' balans van de ballast in de caravan.

Je bandendruk zoals gemeld is goed en met je standaard bandenmaat is ook niets mis.

Dat je een keer wilt experimenteren met een andere Passat kan natuurlijk geen kwaad, maar simuleer dan wel de werkelijkheid die je geconstateerd hebt met je eigen Passat en de vakantieklare caravan! Ik heb een keer een andere as gekregen na veel gezeur onder een nieuwe caravan omdat de wegligging onvoldoende bleef. Theoretisch, maar vergezocht zou er iets aan je auto kunnen mankeren. Ik zou echt niet weten wat overigens...

Aaan de slag dus, en we horen het wel.


jos antwoordt op 13 september 2009:

Bert: en zo is het. Met minder hoge kogeldruk bedoelde ik dat zware spullen op de as geplaatst moeten worden.

Suc6


antwoordt op 13 september 2009:

Theoretisch, maar vergezocht zou er iets aan je auto kunnen mankeren. Ik zou echt niet weten wat overigens...
»
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er wat ruimte op de achterasrubbers zit. Gezien het bouwjaar ligt dat niet echt in de lijn der verwachting.


Sjoerd antwoordt op 9 oktober 2009:

Banden van de auto!

Ik heb zelf een passat en erken het probleem, met de standaard 16 inch Conti's of 16 inch winterbanden dweilt de combinatie, met 18 inch op maximum spanning, 3,5 bar perfect!

Op de plaats van bestemming gaat de spanning weer terug naar 2,5. Probeer het eens! alleen al de banden op maximum spanning is een voelbaar verschil!

Mijn kogeldruk zit rond de 100 kilo, en een fietsenrek achterop. Op de 18 inch 115km/uur geen probleem, met de winterbanden en ongeveer dezelfde belading 90 en echt niet harder!!!

Passat V6 tdi 4-motion aut. met Hobby 610 UF 1900kg.

Succes!


antwoordt op 9 oktober 2009:

Het zou toch wel erg zuur zijn om na ettelijke honderden euro’s symptoom bestrijding erachter te komen dat het weinig verbetering gaf.
Het moet namelijk gewoon mogelijk zijn met de standaardbanden een goed rijdende combinatie te krijgen zoals er vele rondrijden. 😉


JH Vis antwoordt op 9 oktober 2009:

Hmm, dan snijdt mijn eerdere post "betreft het een hoog profiel band?" toch hout. Had namelijk hetzelfde met een Skoda Octavia, ook met Conti's..... Ben dezelfde klacht onlangs op een VW forum overigens ook al tegengekomen. Heb dit niet meer gemeld omdat het dan waarschijnlijk direkt weer als NONSENS!!! betiteld wordt....

Het lijkt erop dat de wang van de betreffende band op dit type auto niet stijf genoeg is. Kan een logische verklaring zijn voor een onrustige achterkant van de auto tijdens het inhalen van een vrachtwagen.


antwoordt op 10 oktober 2009:

@JH Vis, dan moet ik bij deze mijn excuses aan u maken.
Een hoog profiel band bestaat niet. Het profieldiepte van een nieuwe band bedraagt 7mm. Een klein variatie van tienden is mogelijk agv fabrikaat of bandmaat. Een winterband heeft ca 8,5 mm profiel, maar ja, die is bij 4 mm restprofiel ook winterband af.

Wat u bedoelt met “hoog profiel” is de hoogte/breedte verhouding van de band. Ofwel de totale hoogte van de bandwang in relatie tot de sectiebreedte. Dit is namelijk iets heel anders.

Een zijwand van de band, de wang, dient zo flexibel mogelijk te zijn.
De “nieuwe band” (Postbus 51) moet daar zelfs zoveel mogelijk aan voldoen op die stempel te mogen dragen.

Het flink oppompen van een band maakt hem stijver. Dat moet zeker voor de mannen onder ons toch niet vreemd voorkomen. Het gevolg is dat de auto minder kwispelachtig wordt. Voor de koersstabiliteit maakt dit niet veel uit. Haal dit niet door elkaar, de auto kan kwispelend over de weg gaan maar het spoor van de band kan desondanks kaarsrecht zijn. Deze koersstabiliteit heeft de band dankzij de (staal)radiaalgordel.
Een lage sectiehoogte maakt een kwispel- of waggelbeweging veel kleiner doordat de ruimte veel kleiner is om een grote beweging toe te laten. Evenzo zal de vering van de band ook aanzienlijk minder worden. Het rijgedrag stugger en nerveuzer en veel gevoeliger. Goed voor op het circuit scherp sturen, niet voor het comfort en het onderstel.

Indien de auto een vage wielgeleiding heeft en de caravaninvloed geeft een instabiele combinatie dan is een ‘stuggere’ band monteren een lapmiddel. De extra ruimte die ergens in het onderstel aanwezig is, ruimte op de wielarm geleiding, as-ophanging of lagerspeling, wordt dan gecompenseerd door stuggere banden te monteren waardoor de auto wel weer strakker in het spoor blijft maar door de verkeerde oplossing. 😉


Bert antwoordt op 10 oktober 2009:

Wat is dan wel een goede oplossing voor instabiel gedrag Roel? Mijn combinatie rijdt ook voor geen meter met slechts 2,3 in m'n achterbanden. Het is toch één van de aspecten die een combinatie drivable maakt.


JH Vis antwoordt op 10 oktober 2009:

Met een "hoog profiel" band bedoel ik inderdaad een band met een relatief hoge wang. Net zoals een "laag profiel" band een relatief lage wang heeft. De term "hoog profiel" wordt niet zo vaak gebruikt, vandaar de quotes. Ik heb het dus niet over profieldiepte.

Hogere wang betekent minder zijwaardse stabiliteit in verhouding tot een lagere wang uitgaande van een verder identieke band.

Dit soort misverstanden krijg je als je botweg NONSENS antwoordt zonder verdere onderbouwing; dit door iemand die normaal gesproken in het geheel niet vies is van een beetje onderbouwing. 😉


antwoordt op 10 oktober 2009:

Zoals eerder duidelijk werd in de verhandeling mer @Eric bestrijd ik in het geheel niet dat de AUTO band spanning niet hoger zou moeten of dat dat een beter weggedrag van de combinatie zo bewerkstelligen.
Deze is van grotere invloed dan die van de caravanband die marginaal is.
De oorzaak van TS zijn probleem ligt niet in de bandenkeus. Me dunkt dat hij de bandspanning inmiddels heeft aangepast. Zoniet dan is zoveel inmiddels duidelijk.
Ik heb geen oplossing voor zijn huidige probleem anders dan de indicatie die gegeven is.

Mijn ‘wieg’ bestond praktisch uit rubber.
Neem van mij aan dat “hoog profiel” doorgaans geen gebruikte term is om een hoge bandwang of sectiebreedte verhouding mee aan te duiden.

Een meer gebruikte maar formeel onjuiste aanduiding is “laagprofielband” Een inmiddels ingeburgerde benaming die onverkort uit het engels is overgenomen die aanduidt dat de band een lage bandwang of sectiebreedte verhouding heeft.

Overigens had het natuurlijk geen kwaad gekund om een goed begrip van een niet bestaande term “hoog profiel” van de aanhalingstekens af te laten hangen en iets meer onderbouwing dan die ene zin te geven. Dat voorkomt dit soort misverstanden en dat je buitenspel wordt gezet. 😉


JH Vis antwoordt op 10 oktober 2009:

Off topic:

In het engels spreekt men van zowel high profile tyre als ook low profile tyre. Ik kan het niet helpen dat het een blijkbaar wel en het ander niet in het nederlands gebruikt wordt. Waarschijnlijk omdat men niet zo snel wisselt van laag naar hoog profiel met een nieuw setje lichtmetaal. Maar dit terzijde.

Het feit dat ik "buitenspel sta" ligt in dit geval meer aan een autoritaire scheidsrechter die te snel conclusies trekt dan aan de verbaasde speler zelf. Helaas kunnen scheidsrechters geen rode kaart krijgen; wel waarschuwingen of terechtwijzingen. Maar als de scheidsrechter hier niet ontvankelijk voor is dan moet je er toch mee door of het spel staken. Negeren kun je hem niet want deze scheidsrechter fluit bijna elke wedstrijd.

Goed, 2e helft is begonnen; ik zorg ervoor dat ik niet achter de laatste veldspeler van de tegenstander kom!!! En ik zal proberen een "low profile" te houden zonder te conflicteren met het doel van dit forum, namelijk proberen medeforummers te helpen.

On topic: Het lijkt mij het proberen waard eens laag profiel banden te proberen. Wellicht dat de dealer voor een leensetje kan zorgen. Hier is dus geen investering voor nodig...Ik weet zeker dat dit werkt. Succes met "probleemschieten". Letop Roel, heb ik zelf vertaald uit het engels!!!


antwoordt op 10 oktober 2009:

Ik weet ook zeker dat het helpt. Alleen is het probleem daar niet mee verholpen.
Een zwerende vinger is ook verholpen met amputatie. Of je dit nu doet met alleen de vinger of de hele arm maakt niet uit. Ik zou dan gaan voor de hele arm, dan kan je ook daar geen infectie aan oplopen.

Ook ik probeer anderen van dienst te zijn JH Vis, ik heb mij aan jou ge-excuseert voor een rappe conclusie op een op z’n minst onduidelijke opmerking in een niet bestaand term.
Er zit blijkbaar meer zeer dan dit, het zij zo. dat maakt bij mij de pis echt niet lauw. De tenen worden langer blijkbaar en hoge bomen vangen veel wind. Of wie de kop boven het maaiveld…….en evenzoveel superlatieven.
Voetbal is oorlog op een grasveld, zonder scheids wordt het een zooitje maar ik fluit alleen mijn eigen liedje, voor rode kaarten moet je bij B&M zijn.
Maar staak het spel niet, laat je niet kennen! Per slot worden we allemaal wijzer, ontneem dat anderen niet die er van kunnen leren.

On topic: Met amateur geklungel is TS niet echt geholpen en het verdient misschien eens serieus aandacht van een professioneel met verstand van zaken en die bereid is eens ‘out of the box’ te denken. Helaas ontbreekt het daar, ook onder de professionals, nog wel eens aan. Het vraagt dus enige volhardendheid.
(R. Timmer is van harte welkom)

Sans rancune.


Frank antwoordt op 11 oktober 2009:

Goh, wat een vuurwerk hier ; )

Maar ik snap R. Timmer helemaal en heb al eens vragen over dit onderwerp gesteld en ben bijna weggelachen toen ik met de eerste bevindingen kwam in een andere topic. Later kwam ik bij toeval een ADAC test tegen met dezelfde eindconclusie.

Ondertussen ben ik heel veel wijzer over het weggedrag van een Passat. Basis : kogeldruk en bandenspanning moeten kloppen. Dit kan voor elke combinatie ietsje anders zijn.
(gebruikt testmateriaal : meerdere Passats, caravans en bandenmaten en soorten). Die electrische handrem (onding als je er niet heel bedreven mee bent) wil ik ook wel meenemen in het verhaal

Niet elke Passat heeft problemen met het kwispelen of zweverige gevoel. Dit hangt af van de uitvoering en soort banden weet ik ondertussen.
Daarnaast is er een belangrijk verschil tussen het nieuwe en oude model, sportline en comfortline (+ overige uitv.) het soort banden en de leeftijd en kilometers van de auto.
Afgelopen zomer heb ik mijn vrouw niet laten rijden met een Passat en een Eiffelland door het onrustige weggedrag waarop ik toen nog geen antwoord had. Na testritten ging er steeds minder mee op vakantie, werd de auto steeds verder verzwaard en is alles met caravanweger en weegbrug meerdere keren gewogen. Op papier leek het een droomcombinatie, de praktijk bleek echter anders.

Helaas zijn er meerdere oorzaken, maar hoofdoorzaak zijn de banden in combinatie met de vering/achterzijde van de Passat (met name bjr.<2005) en combi met soort caravan.
Alles is ook betrekkelijk want ondanks het ongemak, lag mijn gemiddelde snelheid >75km, werd ik door anderen niet/nauwelijks ingehaald bij 90-100 km/u en reed ik wel veel anderen voorbij. Tellerafwijkingen doen dus ook veel en verjaardagsverhalen nog meer.

Voor ik verder inzoom op de banden, wil graag weten welk merk en maat banden hij heeft op zijn Passat en welke uitvoering zijn wagen is, hoeveel kilometers. Hoeveel kg komt er nog bij aan belading in zijn auto?
Hij heeft één geluk....het vorige model was nog erger en slapper en gaf bij foute combinatie nog meer zweet in de handjes.
Daarnaast nog een aanvullende vraag : Heb je wel eens in andere Passats gereden....voelen die dan directer of minder direct aan in het sturen t.o.v. je eigen auto?

Mijn eigen uiteindelijke "Passatcombinatie" die ik nu aan het opbouwen ben, heb ik nog niet getest, maar dat volgt t.z.t.

R. Timmer, ik hoor graag van je. Frank


Frank antwoordt op 11 oktober 2009:

Nog een paar aanvullende vragen :

@ R. Timmer :


Weet je nog wanneer je het meeste last had van instabiliteit?
Bij welk soort vrachtwagens? Als je inhaalde of ingehaald werd?
Wat was toen het wegdek? Was er toen sprake van spoorvorming, hoe licht dan ook?
Hoeveel wind stond er en uit welke richting?
Kun je de instabiliteit zelf uitlokken? En dan bedoel ik niet door hogere snelheid, maar het opzoeken van onrustig wegdek en bv. bepaalde vrachtwagens.
Wanneer en waardoor greep de ESP in? Pfoei, dat was vast heftig, want dat betekende dat je al over limiet ging.
Heb je een AKS? Voel je die?
Hoe snel wordt je combi weer rustig en waardoor?
Wanneer en onder welke omstandigheden bleef de combinatie wel rustig en waren hogere snelheden bv. ook geen probleem.
Welk verschil zat er in het verplaatsen van gewicht in caravan? En het verplaatsen van gewicht in de auto?
Waarschijnlijk overbodig : maar bandenspanning zit/zat op
max? Kogeldruk en belading was optimaal?
Ik weet het, het zijn veel vragen, maar hierdoor kan ik mij een beter beeld vormen.


Sjoerd antwoordt op 11 oktober 2009:

@Frank

Frank wat raad je mij aan ten aanzien van het vorige model passat? Heb jij ervaring met andere schokbrekers of veren?

Ik heb een '04 passat variant V6 tdi 4-motion 180 pk, dankzij RICA wat meer, Highline, Pirelli Rosso 235/35ZR18 zware uitvoering, met caravan 3,5 bar, 170dkm, standaard zwaar in de kofferbak, en ongeveer 100 kilo druk op de haak, volgens het Alko neuswiel. Combinatie ligt echt mooi recht! Caravan is een '04 Hobby 610 UF 1900 kg met nieuwe banden 4,5 bar.

Het rijdt nu echt goed, maar volgens mij kan het beter. Het vervelendste is nu nog als ik een vrachtauto inhaal, en tegelijkertijd wordt ingehaald door een busje oid. Dat hij gaat kwispelen. Dit doet hij tot 110 km niet lang of erg, harder vind mijn vrouw het niet leuk meer.....

Het maakt echt geen verschil met of zonder fietsenrek met 2 fietsen ongeveer 10 kg per stuk.

Heb de Winterhof al vervangen voor de Alko 3006, ik weet het, mensen zullen me voor gek verklaren, maar hij is echt sterker! Dit verbeterde ook al.

Op de winterbanden is dit echt niet leuk. De banden maken echt een enorm verschil. Maar volgens mij is er extra winst te behalen met de ophanging achter.....

Niet dat ik echt harder wil, maar wat extra reserve qua kritische snelheid is altijd welkom.

Bedankt!

Sjoerd.


RobD antwoordt op 11 oktober 2009:

@ Sjoerd
Ik durf te beweren dat mijn c/van als een huis achter mijn auto hangt. In de situatie als door jouw omschreven, vrachtwagen inhalen en tegelijkertijd door een busje oid, wil mijn c/van ook kwispelen bij die snelheid. En ik denk de meerderheid van de combi's. Persoonlijk zou ik me niet al te bezorgd maken, als het allemaal niet zo erg is als je omschrijft.


dabbertje antwoordt op 12 oktober 2009:

Ondanks dat ik al had gereageerd dat ik met mijn Passat Variant geen probleem met de wegligging ondervind wil ik nog even dit kwijt:
Mijn vorige auto was een VW Touran. Prima trekker en goede wegligging met onze caravan.
Wij zetten wel eens een kratje met boodschappen zo in de caravan om snel weg te kunnen zijn. Met de Passat maakt het uit of we een kratje boodschappen van 10 kg net achter de as zetten of voor de as. Met de Touran was dit nooit een issue. Mijn man geloofde dit in het begin niet, maar na een stop bij een parkeerplaats en het kratje naar voren te schuiven was het "kwispelen" over.

Dus eigenlijk wat Roel, Menno en Bert al aangaven, kijk goed naar de belading. Voor ons is dat altijd een vanzelfsprekendheid en misschien hebben we daarom geen problemen met de stabiliteit.

Gr. Daphne


@Eric antwoordt op 13 oktober 2009:

Met de Passat maakt het uit of we een kratje boodschappen van 10 kg net achter de as zetten of voor de as.

Sorry hoor maar dat zit echt volgens mij echt tussen je oren. 😉


renaat antwoordt op 13 oktober 2009:

Als ik Frank mag citeren:
""
Weet je nog wanneer je het meeste last had van instabiliteit?
Bij welk soort vrachtwagens? Als je inhaalde of ingehaald werd?
Wat was toen het wegdek? Was er toen sprake van spoorvorming, hoe licht dan ook?
Hoeveel wind stond er en uit welke richting?
Kun je de instabiliteit zelf uitlokken? En dan bedoel ik niet door hogere snelheid, maar het opzoeken van onrustig wegdek en bv. bepaalde vrachtwagens.
Wanneer en waardoor greep de ESP in? Pfoei, dat was vast heftig, want dat betekende dat je al over limiet ging.
Heb je een AKS? Voel je die?
Hoe snel wordt je combi weer rustig en waardoor?
Wanneer en onder welke omstandigheden bleef de combinatie wel rustig en waren hogere snelheden bv. ook geen probleem.
""

Als je met een Passat met juiste kogeldruk (70 kg) en juiste bandenspanning 2,5 en 3 bar resp V/A en een goed beladen caravan, rekening moet houden met VA's en soort VA's en ev. spoorvorming en voorbijsnellende busjes en soort slingerdemper alko/winterhof en soort wegdek en inhalen of ingehaald worden en snel of niet snel terug rustig worden???

Als ik met al die parameters moet rekening houden, dan stopt voor mij het caravannen.

btw. de oude Passat van vóór 2005, heeft de motor in de lengterichting liggen, een korte oversteek en de langste wielbasis. In principe zou dat de betere trekker moeten zijn.")

De onze staat op de standaardbanden 195/65/15
No problems


Frank antwoordt op 17 oktober 2009:

Renaat : natuurlijk hoef je geen rekening houden met die factoren. Je moet er alleen aan denken bij echte problemen en R. Timmer heeft dat klaarblijkelijk. Het is misschien wel opgelost want ik hoor hem niet meer.....of mij vragen waren too much 😉

@Sjoerd : Als je alleen bij uitzonderlijke omstandigheden kort last hebt van kwispelen, mag je niet klagen hoor.
Met 110 km/h dubbel inhalen, mag er toch ook ietsje onrust zijn, mits dit relaxed blijft.

Het oude type Passat was erg comfortabel afgeveerd, heeft vrij veel oversteek en standaard een vrij hoge, soepele bandenwang (Conti). Heeft hij > 200.000 km dan is alles ook wat deineriger geworden. Met Conti\\\'s 195/65 R15 is een Passat ietswat zweverig. Zet je die auto ook nog op Conti winterbanden met weinig gewicht in de kofferbak dan wordt het heel lastig met caravans >1200kg en >90 km/u.
Daarmee startte mijn eerste ervaring en begon de zoektocht.

Mijn broer heeft een Passat met standaard sportonderstel en Michelinbanden 205/55/16. Het probleem is ook daar licht herkenbaar maar speelt nauwelijks een rol door de veel strakkere vering.
Daarnaast doet de spoorbreedte van de caravan t.o.v. de spoorbreedte van de auto mee bij spoorvorming.
Een Hobby achter de Passat was anders voelbaar dan een Eiffelland met spoorvorming. De Eifelland had een langere dissel, was eerder voelbaar maar bleef voorspelbaarder met meer marge. De Hobby leek rustig, maar kwam dan toch onverwachter.
Heel belangrijk bij de Passat is veel gewicht in de kofferbak, hoge bandenspanning (3.0) en voorkeur voor banden met harde wangen. Liefst ook lagere wangen en V-band. Dit verschil is goed merkbaar. Het verder inveren door meer lading lijkt ook voor iets meer stabiliteit te zorgen.

Het verhaal van het verplaatsen van een krat, kan ik wel volgen want ik herken ook een lege en volle watertank.
Door de ietswat slappere afvering van een standaard Passat (oud type) zijn slechte wegen juist erg goed met hoge snelheid te rijden. De Italiaanse snelwegen waren met veel korte hobbels en 110 km/u geen probleem in tegenstelling tot een Duitse snelweg met wat wind schuin achter. Door de (korte)hobbels kwam de caravan nooit in een kwispelcadans en reed met veel reserves. (verhouding a/c< 66%). Auto\\\'s die stugger waren afgeveerd met grote caravans leken het juist wat rustiger aan te moeten doen.

De (oude type) Passat heeft samen met caravans met lange dissel een hekel aan golvend wegdek. Hij heeft dan snel een neiging om te gaan deinen.
Onder de Passat (oud type) van een kennis zijn nieuwe schokbrekers (Monroe) gemonteerd. De auto haalde niet meer zijn oude comfort, maar bleef met caravan rustiger op 215/55 R 16 Conti SC2.

De nieuwe Passat is achter veel stabieler. Wel is er verschil tussen een Highline met sportonderstel en Vredestein Quatrac 205/55/16 en een Comfortline met Conti 215/55/16.
De Highline geeft geen krimp maar heeft haast te weinig comfort om te reizen op iets mindere wegen. Helaas heb ik de Comfortline onvoldoende kunnen proberen, maar dat gaat komen, want deze auto ben ik aan het "opknappen" tot ideale reisauto.


R.Timmer antwoordt op 29 maart 2010:

Nou het heeft even geduurd maarja de caravan stond in de winterstalling.
Maar ik heb het probleem gevonden!!!!!!!!!!!
We zijn aan het testen geweest met een banden test set van de garage.
Het zijn dus de banden er zat onder conticontact 2 met de maat 215 x 55 x16 er zit nu onder conticontact sport 3 met de maat 235 x45 x 17 deze band is vele malen stuger in de wang want dat was het probleem met de "oude banden "
Als je de trekhaak dan heen en weer bewoog dat ging de band over de velg rollen.
En nu is dat over ik heb zelf 120 km/h gereden en de caravan ligt super achter de auto ook met het inhalen van vrachtauto's gaat zeer goed.
Niet dat ik nu constant 120 km/H ga rijden maar ik kan nu met een gerust hart ook een caravan inhalen.

Ik ben er gelukkig achter na veel speurwerk en testen.
Ik hoop dat er mensen zijn die ook dit probleem hebben er ook wat aan hebben en hun probleem ook is opgelost.

Ps. Nu zonder caravan ligt de auto ook veel fijner op de weg.

Bedankt voor alle reactie's die ik mocht ontvangen.

Groet,
Reijer




JH Vis antwoordt op 29 maart 2010:

Bedankt voor de feedback Reijer. Mooi dat het probleem opgelost is!!!!

Ik hoop dat Roel nog meeleest. Ondanks het feit dat de door mij geschetste mogelijke oorzaak door Roel als nonsens betiteld werd blijkt het achteraf toch juist geweest te zijn. Toch stiekem wel een lekker gevoel....Met alle gezamelijke kennis en aanbevelingen komen we er wel. Nogmaals fijn dat het opgelost is. Daar is het forum voor. Niet voor het oppoetsen van ego's.... 😉 (En zeker niet voor het afkraken van suggesties van mede-forummers.)


Hans antwoordt op 30 maart 2010:

Het mag jou dan een goed gevoel geven maar Hij lijkt mij een kundig vakman en zeker niet te groot voor een excuus. Dus aan zijn ego mankeert het niet.
Eerder is door hem aangehaald dat het mogelijk symptoom bestrijding is. En daar moet ik hem gelijk in geven.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat met een standaard Passaat geen caravan te trekken is.
Je kan je in zelfgenoegzaamheid blijven wentelen natuurlijk of nadenken over waar het werkelijk om gaat.
Voor ego strelen hoef je hier niet te zijn.


John antwoordt op 30 maart 2010:

an: JH Vis
Datum: 29 March 2010 om 22:17
Ik hoop dat Roel nog meeleest. Ondanks het feit dat de door mij geschetste mogelijke oorzaak door Roel als nonsens betiteld werd..................

Niet natrappen JH.Vis. Roel betitelde de hoog "profielband" als nonsens en zeer terecht. Na het misverstand te hebben opgelost heeft Roel ruiterlijk zijn excuses aangeboden.


JH Vis antwoordt op 30 maart 2010:

@ John

Excuses als het leed al geschied is en dan toch nog voet bij stuk houden met de bekende knipoog...Geen goed woord voor over.


Johan antwoordt op 30 maart 2010:

In alle trainingen die ik heb gegeven over omgaan met agressie en ontevredenheid, vertelden we ook dat je soms je verlies/verongelijkt voelen, zal moeten accepteren ipv te blijven sputteren, of erger, natrappen. Voor de sfeer beter maar ook voor jezelf. Ik lees hier een ondubbelzinnige reactie van roel, aangevuld met wat hij van banden, wanghoogte etc vindt.
Volgens mij heb ik met Roel, of anderen, ook wel eens een soortgelijke uitwisseling gehad over het gebruik van een term door een professional en een leek/ervaringsdeskundige. Ging over \\


JH Vis antwoordt op 30 maart 2010:

Johan, je hebt gelijk. Tijdens een dialoog kan ik me hierin prima vinden. Op een forum blijft het echter niet bij een dialoog tussen 2 mensen. Een forum is openbaar. Er is niets erger dan openbaar te kakken worden gezet. Dan moet je bijna wel met de hakken in het zand. Ik voelde mij indertijd diep gekwetst en dit was niet de 1e keer dat dit gevoel door de betreffende persoon naar boven werd gebracht. Vandaar mijn misschien ietwat scherpe reaktie. Het is niet mijn aard.


John antwoordt op 30 maart 2010:

Van: JH Vis
Datum: 30 March 2010 om 12:23
. Er is niets erger dan openbaar te kakken worden gezet.

Dit kan voorkomen worden door de correcte termen te gebruiken, of het item goed beschrijven. Om op de term: "Hoog profielband", een terechtwijzing te krijgen was volkomen terecht. Waarbij, na uitleg en opgehelderde misvattingen, Roel zijn excuses ruiterlijk aanbood.
Om daarna nogmaals "je gelijk" proberen te halen ten koste van....... is verwerpelijk.


Frank antwoordt op 16 april 2010:

Bij toeval kijk nog eens in deze topic.

R. Timmer, het is goed om te horen dat je de oplossing gevonden hebt. Het sluit ook helemaal aan bij mijn ervaringen over weke wangen van Conti\\\'s, etc. Maar.......de Conti 215/55/16 rolde over de wangen ?
Deze banden laat ik volgende week monteren, maar ik heb ze met caravan nog niet aan de tand gevoeld.
Omdat ik ook minder goede ervaring met de stabiliteit van Passats samen met bepaalde combi\\\'s heb, maak ik mij nu ietswat zorgen.
Had jij een V of H band van de SC2?


Tot slot voor de kibbelende ego\\\'s hier :
Gun elkaars wat ruimte. Ik voel waardering voor iedereen die constructief meedenkt en dat wordt niet bepaald door hun woordkeus.


Frans antwoordt op 16 april 2010:

Bij het hele gekakreel zijn de velgen nog niet ter sprake gebracht. Een beetje bandenmonteur kijkt daar uit zichzelf naar, maar er zitten ook koekenbakkers tussen die bij een bandenmaat te smalle velgen adviseren (v.v). Hierdoor krijg je als het ware een trapeziumvormige doorsnede van de band met de velgranden, waardoor de velg in de band gaat ‘zwemmen’. Dit zou een exemplarische afwijking kunnen verklaren.
Bij standaard velg- en bandenmaat mag je die fout uitsluiten.


T. Hak antwoordt op 17 april 2010:

Sinds eind 2009 eigenaar geweest van een 1.9 tdi variant comfortline 2006, solo is het een fijne reisauto maar het doorzakken en slingeren van de combinatie was een zeer vervelende ervaring. Ondanks experimenteren met belading, bandenspanning (ook van auto) en kogeldruk. Ook de prestaties icm een 500 wilk van leeg 1130kg en 1500kg vol vielen dusdanig tegen dat een 2.0 tdi variant sportline het stokje heeft overgenomen. Alle ergenissen zijn weg en met name het doorzakken is niet meer dankzij het sportonderstel.
Bijkomend voordeel is dat de 2-liter solo 1.3L/100km diesel minder tot zich neemt. Qua MRB zitten zij in het zelfde tarief.


Arjan antwoordt op 6 augustus 2010:

Wij hebben deze zomer door omstandigheden met een passat 2.0 tdi (juli 2010) moeten rijden met onze caravan erachter (Hobby 460 ufe).

Hoewel de auto meer dan voldoende vermogen heeft, is de auto ons zeer slecht bevallen met de caravan erachter. Solo is het een heerlijke auto, maar met de caravan erachter zeer onrustig. Ik durfde niet harder dan 100 km/uur bergop, en bergaf niet harder dan 90 km/h op de teller.
Ik heb hem 1 keer op de 110 km/uur gehad, maar dat resulteerde in een zeer heftige slingering. Ik heb de combinatie gelukkig in het gareel gekregen, maar dat was wel even spannend!

Voor ons dus geen passat.


Jan antwoordt op 6 augustus 2010:

Dat lag dus niet aan de passat!


Willem antwoordt op 7 augustus 2010:

Dat denk ik dus ook.

Oorzaak ligt elders.


Frans van Berkel antwoordt op 7 augustus 2010:

Ik vraag me af of je zo hard moet rijden, je mag niet harder dan 90 km/uur en om nu 110 km/uur te rijden is vragen om moeilijkheden, bovendien breng je daarmee het overige wegverkeer in gevaar.


@Eric antwoordt op 7 augustus 2010:

Van: Frans van Berkel
Datum: 07 August 2010 om 09:53

Ik vraag me af of je zo hard moet rijden, je mag niet harder dan 90 km/uur


Frankrijk bijv. = "gewoon" 130 hoor met de combi van Arjan.


Frank antwoordt op 7 augustus 2010:

Er is helemaal niets mis met een Passat als caravantrekker !
Topreisauto solo en ook een toptrekauto, maar......

Hierboven heb ik al uitvoerig mijn experimenten beschreven en ook R. Timmer heeft zijn verhaal verteld.
VW monteert standaard Conti's en deze zijn vaak te slap in de wangen en de combinatie wordt onrustig.

Vergeet niet dat een Passat combi een vrij grote overhang heeft en wat gewicht nodig heeft in de kofferbak anders wordt hij ietsje hupperig. Het oude model (comfortline) is deinerig en zakt verder door, een sportline uitvoering stuurt beter. Bij het nieuwe model stuurt ook de comfortline goed, maar niet op Conti's met zachtere wangen.
Dunlops doen het duidelijk beter. Conti's met Extra load (205 serie) of Y aanduiding (215 serie) zijn een minimum vereiste om stabiliteit te hebben. De auto zelf is uitermate stabiel en helemaal niets mis mee.
Ik heb er zelf net 5000 caravankilometers met een Passat 2007 en Eifelland 465 opzitten. Wij rijden overal, alles en de combinatie is onder alle omstandigheden tot 105 km stabiel. (bij 6% omlaag met windkracht 6 en tussen vrachtwagens en campers door). Boven 105 km is hij onder normale omstandigheden zeker stabiel tot 110-113.
De combinatie is dan nog steeds rustig, kwispelt niet, kan gewoon vrachtwagens inhalen ook met windkracht 3, heeft marge voldoende voor tussensprintjes naar 120-125 km, maar je voelt dat de stabiliteit dan ietsje afneemt.


Waar het bij stabiliteit omgaat, is een goede afstemming van auto en caravan. Een goed beladen caravan met juiste banden is bijna altijd stabiel. De belading en de banden van de trekauto moeten alleen windvlagen, wegdekveranderingen, vacuums, stuurbewegingen etc. goed kunnen opvangen.
Dit laatste is een lastiger opgave en het heeft mij ook wat (test)werk gekost.
Komende weekend gaan wij naar Zeeland en ik neem dan of een gestroomlijnd model mee (Kip) of iets groots (>5mtr.)
Opnieuw ga ik voordat ik wegrij weer testkilometers maken met de combinatie. Dit betekent uitwijk/slingermanouvres op een groot parkeerterein, file parkeren, bochtjes achteruit in gras of zand, stabiliteit testen bij >130 km en een stuk zeer slecht wegdek, zandweg e.d.
Bij het boodschappen doen gaat de caravan evt. gewoon mee, hoe smaller, hoe mooier. Daarna weet ik wat ik aan de combinatie heb.



Frank antwoordt op 7 augustus 2010:

Nog even een aanvulling op mijn verhaal.
Hierbij ga ik uit van een goed beladen caravan, alle zaken zoveel mogelijk onderin en richting as, nauwelijks gewicht in bovenkastjes en een kogeldruk rond 70kg.

Kogeldruk : vanaf 60 kg rijdt de combi goed, maar 70kg lijkt meer marge te geven. Als de kogeldruk zwaarder wordt, 80kg dan neemt comfort af en voel je dat de invloed op de trekhaak te groot wordt.
Belading auto : Als de Passat te weinig gewicht op de achtervering heeft (niet de kogeldruk!) dan wordt hij ietswat hupperig en onrustig bij hobbels. Twee kinderen op de achterbank, een volle tank, 40-50 kg achterin vind hij prettig en dan is hij niet rukkerig bij drempels, weghobbels e.d. maar blijft hier lekker soepel.
Een lege combinatie (Passat/Eifelland) rijdt oncomfortabeler dan een beladen en dus getrimde combinatie.


Jan antwoordt op 7 augustus 2010:

Er is helemaal niets mis met een Passat als caravantrekker !”

Nee, tuurlijk niet maar wél met die van Arjen!

@Frank,
Stevige (lage) achterbanden monteren om betere stabiliteit van de combinatie te verkrijgen is symptoom bestrijding.

Het is een bewezen feit (Baileys stability study) dat de invloed van de achterbanden spanning op de combinatiestabiliteit slechts marginaal is. En wat doe je met een hogere bandspanning? Juist de band stijver maken.

Maar effe zonder dollen. Testen hoe een combinatie zich houdt bij het file parkeren of bij het manoeuvreren op nat gras, OK, maar boven de 130km/h????? Mot nie veul gekker worden.
Gaat het er niet gewoon om hoe de caravan zijn praktisch nut bewijst op vakantie? Je hoeft toch geen kampioen ‘snel op locatie en niet uitgelachen willen worden’ te zijn? Kom op zeg!


frank antwoordt op 7 augustus 2010:

De hoge snelheid is alleen om te zien hoe de combinatie zich gedraagd, wanneer hij lichter begint te worden, maar belangrijker : tot welke snelheid zijn zelfdempende werking goed aanwezig is. Ik wil gewoon weten hoeveel marge er is.
Als ik naar Valencia rij, ben ik met 85 km wel erg lang onderweg en dan is een stabiele combi bij 110 km en soms flinke zeewind gewoonweg prettig.


Jan antwoordt op 7 augustus 2010:

Frank,
Jij zoekt dus de zogeheten kritische snelheid.

Laat ik je uit de droom helpen. Er is geen vaste kritische snelheid!
Je zult hem zowiezo nooit vinden door het in de snelheid te zoeken. Je kunt 200 rijden zonder het te vinden.
Het verraderlijke zit hem wat je op weg tegen kunt komen en zie dan wind, spoorvorming en voorbijrazende bussen als grootste ‘gevaar’.
Vaak kom je pas te laat achter dat je de kritische snelheid al bent overschreden. Maar ja dan zijn de rapen al gaar natuurlijk.

Wil je weten wat de marge is? Rij dan zonder verhullende stabilisator, dan kun je in de vroegst mogelijke stadia e.e.a. herkennen. Maar ja dan wel met minder comfort nietwaar?


frank antwoordt op 8 augustus 2010:

Ik snap wel wat je bedoelt Jan, maar als je onder rustige omstandigheden al een zweverige combinatie voelt bij hogere snelheid, dan zijn harde zijwind, passerende bussen/campers, spoorvorming etc. en helemaal een combinatie hiervan gevaarlijk bij diezelfde snelheid.
Je kunt bij een combinatie voelen en ook proberen als je dat durft en kunt, bij welke snelheid zijn zelfdempende werking minder wordt. Daar is niets geheimzinnigs aan.
Nederland is ook een lief landje voor caravans : vlak, breed, nauwelijks echte wind, overzichtelijk, goed wegdek etc.
Je schrijft zelf dat je er dan achter komt dat je de kritische snelheid onder lastigere omstandigheden hebt overschreden.
Hij is er dus wel 😉 . Natuurlijk hebben de omstandigheden flink invloed en daarom moet je daar voortdurend rekening mee houden, maar dat doe je met losse auto toch ook?


Jan antwoordt op 8 augustus 2010:

Een kritische snelheid is er altijd, dat klopt als een bus. Ik heb ook niet het tegendeel beweert Frank.
Je zult echter nimmer kunnen zeggen waar je hem vinden zult, dat is de kern. Daar is inderdaad niks geheimzinnigs aan.
Je zult op een prachtige windstille dag in ons prachtig vlakke landje met wegen als een biljartlaken een hoge snelheid kunnen bereiken zonder ergens ‘last’ van te hebben. Maar aan de kennis die je dan opdoet (stil als een blad tot 130km/uur) heb je geen reet als je in een snelwegdaling met spoorvorming valwind en spoorvorming geconfronteerd wordt.

Maar ik hou je niet tegen hoor Frank, als jij er een gerust gemoed door krijgt prima toch.
Onrust voel je wel, en zeker als de belading te wensen overlaat dus je wint er altijd wel wat bij.

Een solo auto komt niet in een onbedwingbare slingering Frank, echt niet. Het ‘snaken’ is echt voorbehouden aan een combinatie.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker