Caravantrekker.nl

Caravan 2,5 breed

Ray vraagt op 15 september 2009:

Wij zijn ons aan het orienteren op een familie caravan. Het liefst een indeling met stapelbed, midden rondzit, voorin vastbed. De indeling op basis van 2,3 m breed vinden wij krap ogen en daarom gaat de voorkeur uit naar 2,5 m breed. Nu kan ik mij voorstellen dat het rijden met een caravan van 2,5 breed met een grote SUV of bus eenvoudiger is, dan een normale personenauto.
Onze vakantie bestemmingen voor de komende jaren zal voornamelijk bestaan uit de meren in Noord Italie, kuststreek Italie of Frankrijk en het voorjaar in Nederland. Met andere woorden, autosnelweg en naar de plaats van bestemming.

Met behulp van de zoekfunctie heb ik al e.a. gelezen over voors en tegens van een caravan van 2,5 m. Toch blijf ik met de volgende vraag zitten:

Zijn er ervaringen met het rijden met een caravan van 2,5m met een normale personenauto? Welke aanpassingen vergt dit ten opzichte van het rijden met een caravan van 2,3m (zoals onze huidige caravan)?

Groeten, Ray

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 15 september 2009:

Definïeer normale personenauto!


Ray antwoordt op 15 september 2009:

Met een normale personen auto bedoel ik een Volvo V70. Het zou ook een Volkswagen Passat Variant of Ford Mondeo station kunnen zijn.


RobD antwoordt op 15 september 2009:

Doe een berekening op deze site en lees reviews!


T5 antwoordt op 15 september 2009:

Ray,

Wij hebben 3 jaren gereden met een Passat variant met daarachter een 2.5m brede caravan.

Is inderdaad wel iets anders dan een SUV of bus ervoor.

Echter zeer goed te doen, zelfs als je kiest voor andere routes (lees: dorpjes/alternatieve routes)

Je moet wel een beetje feeling hebben, voor het rijden met aanhangwagen en je breedte/lengte inschatting.


Bert antwoordt op 15 september 2009:

Meting tussen binnenkant opzetspiegels vereist ca. 2.50 meter, dus verlenging d.m.v. tentstokken vrijwel zeker noodzakelijk. 😉

Voor de rest? Alles went, maar kan wel lastig zijn op de laatste stukjes naar de Italiaanse meren. De S340 (Lugano, Porlezza, Menaggio) bijv. is nogal stresserig... Het helpt daar echt als je een bus tegenkomt en je bent 20 cm. smaller.

Zie ook http://www.caravantrekker.nl/instructie/breed.php


Ray antwoordt op 15 september 2009:

@bert

Mocht het een caravan van 2,5m breed worden, dan zal ik zeker deze cursus gaan volgen.

Ik ken de wegen rondom de meren in Noord Italie. Deze kunnen zeer smal zijn, daarnaast heb je overhangende rotspartijen die zomaar je caravan kunnen openritsen.


Bert antwoordt op 15 september 2009:

Meteen aanschaffen, zeer aan te raden zo'n brede caravan! Hahaaa.


edwin antwoordt op 15 september 2009:

Ray, onze gezins caravan hobby 560 kmfe, voldoet dus aan jouw inrichtings eisen is te koop. bouwjaar 2006. Wij hebben noet vorige week een nwe gekocht.
mocht er interesse zijn maak het kenbaar.


Henk antwoordt op 15 september 2009:

Ik ben dit jaar voor het eerst met een caravan op pad geweest, bij toeval was het een 2,5 meter brede achter een gewone personenauto.
Ik heb niet echt grote problemen gemerkt. Bij het rij gebied hoorde ook binnendoor door de Eifel en Luxemburg. Er zijn dus wel wat smallere wegen bereden. Bij grote tegenliggers zal gewoon rustig gereden moeten worden, dit doen mensen met kleinere caravans trouwens ook.
De ruimte binnen is echt zalig.


@Eric antwoordt op 15 september 2009:

Van: edwin
Datum: 15 September 2009 om 19:55

Ray, onze gezins caravan hobby 560 kmfe, voldoet dus aan jouw inrichtings eisen is te koop


Toch niet omdat je hem te breed vindt? 😉


ronald antwoordt op 15 september 2009:

Hoi

Ik heb wel eens gehoord dat een 2.5 mtr brede caravan iets minder prettig achter de auto ligt omdat deze net niet in de spoing(geulen)van de weg past daardoor kan de caravan(op slechte wegen) een beetje gaan slingeren.


@Eric antwoordt op 16 september 2009:

Worden die geulen niet hoofdzakelijk getrokken door (overbeladen?) vrachtauto's die meestal ook 2.5 meter breed zijn?


T5 antwoordt op 16 september 2009:

@Ronald,

Een 2,50 brede caravan volgt dan juist het spoor/geulen, terwijl een 2,30/2,10 de hele tijd het spoor/geulen
opzoekt.


Rob antwoordt op 16 september 2009:

Opmerking van T5 kan ik beamen...

Zie het probleem van de 2,5 of 2,3 breedte niet.
Waar een truck kan komen kan ik ook komen....


Ger antwoordt op 16 september 2009:

Een Hobby 500 KMFE met een V 70, zou een ideale combi zijn waar je goed mee uit de voeten komt, ook in de bergen.


Ray antwoordt op 16 september 2009:

Van: edwin
Datum: 15 September 2009 om 19:55

Ray, onze gezins caravan hobby 560 kmfe, voldoet dus aan jouw inrichtings eisen is te koop

We zitten nog in de orientatiefase. Momenteel zijn we de verschillende modellen naast elkaar aan het zetten (o.a. naar de caravanbeurs). Als we het besluit hebben genomen, laat ik je dit nog wel weten.

--
Hoe is de ervaring bij de tolpoortjes? Moet je de auto uit om een kaartje te trekken of betalen?


RobD antwoordt op 16 september 2009:

Die geulen, ook wel spoorvorming genoemd, zijn met iedere auto en c/van te ontwijken. Het is maar net hoe je je opstelt op de rijstrook. Diegene die hier veel last van hebben moeten zich melden bij Bert en/of Menno, rijvaardigheidstraining.


Koos antwoordt op 16 september 2009:

Sorry, ben ik weer.
Het is al genoemd, maar let op de breedte van de spiegels. Je moet wel forse stangen monteren om tussen de spiegels 2.50 en een beetje te kunnen zien. Kijk maar naar de vrachtauto's die hebben ook spiegels die verder steken dan hun eigen breedte....
Bekijk nog eens goed of je met smaller niet (bijna) even goed uitkomt; de binnenruimte lijkt mij in de zoemr in elk geval geen probleem. Dan leef je toch buiten?

Succes, en kies wijs....


edwin antwoordt op 16 september 2009:

ray, de 560kmfe 250breed beviel en bevalt nog steeds. Wij zijn nu naar een 495 gegaan en dus automatisch naar een 230cm brede caravan. De keuze bij ons is gebasseerd op het feit dat de kinderen niet meer in het stapelbed willen en de voorkeur geven aan een tentje bij de caravan.
Wij rijden met een opel Vivaro (bus) ervoor dus dat rijd op zich zeer relaxt. heb geen problemen met rijden, spoorvorming etc. Zomers meestal 6-7000 km in scandinavie en dan kom ik overal. dus ook de smalle (berg) wegen. In het voor en najaar meestal nog een weekje frankrijk en dan is het bij de tolpoostjes even goed in de spiegels kijken of de betonblokken netjes blijven staan. Maar doordat wij er een bus voor hebben is dat niet zo'n probleem en kan ik ook goed bij de tol poortjes etc. Ik kan me wel goed voorstellen dat men met een personenauto en een 250cm brede caravan graag wat meer naar de dame achter het loket wil sturen maar dat men dan met de caravan te dicht langs het loket en de betonblokken gaat bij de tol poortjes. Ik zie daar tenminste altijd een heleboel strepen in allerlei kleuren op die blokken staan. dus er zal wel eens wat gebeuren. Ik kan me dus goed voortellen dat je armen bij de tol poortjes wel eens aan de korte kant zouden kunnen zijn met een personen auto en een 250cm brede caravan. verder volgt ook een 250cm brede caravan netjes je auto en heb je minder last van de spoorvormingen in het wegdek.


Louis antwoordt op 16 september 2009:

Alles went ,ook een caravan van 250 breed .
En als je de ruimte ziet ,ben je meteen geneigd de nadelen weg te wuiven .
Maar ik zou er toch goed over nadenken .
Ikzelf heb jaren voor mijn werk met grotere busjes en schamelaanhangwagens gereden met breedteontheffing tot drie meter.( waar ook weleens overheen gegaan werd )
Dit gaat prima ,mits je het als werken beschouwd en je echt ver vooruit kijkt en denkt .
Dit moet echt automatisme worden ,want je zult merken dat veel andere weggebruikers nauwelijks verder dan hun moterkap kijken en zich er kennelijk niet van bewust zijn dat jij eigenlijk geen kant op kunt .
Nu is 250 natuurlijk een stuk smaller dan drie meter ,maar als ik denk aan waar we de afgelopen zomervakantie allemaal doorheen gereden zijn ,geef ik ondanks mijn ervaring toch de voorkeur aan een smaller exemplaar ,zodat het reizen ook een ontspannen bezigheid kan blijven .
Want je zult regelmatig toch onverwacht met smalle situaties te maken krijgen .
Al zijn het maar bomen die iets overhangen langs een weg die wat rond loopt ,en je caravan dus iets over rechts gaat hangen ,en dan is slechts 10 kilometer bij verkeersdrukte toch "een heel eind " . Toch maar even goed over nadenken .
Al ben ik het direct eens : 250 is qua ruimte schitterend ,evenals een tandemasser ,maar er kleven nu eenmaal overal ook nadelen aan.
Hoe dan ook ,veel plezier van jullie nieuwe aanwinst .


karel antwoordt op 16 september 2009:

Zelfs als je van een vrachtwagen van 2.50 naar 2.60 stapt is het in het begin even goed wennen.
Ik ben als truckchauffeur ook best wat gewent maar vind achter mijn personenauto 2.30 breed zat i.v.m. het breedteverschil tussen auto en aanhanger.
Je denkt er in ieder geval goed over na, dus veel wijsheid toegewenst.
Oh ja, bij tolpoortjes gewoon een hengel met klompje gebruiken.


@Eric antwoordt op 16 september 2009:

Nooit geweten dat zo'n klompje ook een kaartje uit de automaat kan trekken... 😉


Leo antwoordt op 16 september 2009:

2.50 meter is verder niet echt een probleem met rijden, eerder misschien nog de lengte. Wij hebben zelf een knaus van 2.5 meter breed.
Zelf vinden wij het naar Italie rijden met zo'n caravan wel moeilijker dan naar Frankrijk.
In Italie, vooral bij die meren, is het best moeilijk rijden met zo'n brede/langere caravan.
Naar Frankrijk totaal geen probleem. Route du soleil fijne en makkelijke weg en vaak de binnendoor wegen zijn ook heel goed te doen. Tolpoortjes totaal geen probleem.
Wij hebben voor onze caravan een Opel Vectra ervoor. Gaat heel erg goed.
1 ding opletten, maar dat geld voor alle caravanrijders, houd u niet alleen aan de tomtom. De tomtom gaat ondanks dat je de snelste weg kiest vaak langs kleine wegen als je eenmaal op die binnenwegen zit dan.
Wij gaan met onze caravan dus meestal naar Frankrijk en Spanje. Makkelijk rijden en ook natuurlijk prachtige landen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 september 2009:

Heel veel voors en tegens.... Voorwaarde is in elk geval dat de spiegels breed genoeg zijn. Probeer dus eerst maar eens uit of je speiegels voldoen door de afstand tussen de spiegels te meten. Voor een goed zicht (en dat is bij een grote caravan extra belangrijk) moeten de spiegels tenminste een breedte hebben 2,70 m.

Op hoofdwegen heb je meestal geen problemen. Het wordt pas lastig op het moment van wegwerkzaamheden en andere onverwachte gebeurtenissen. Dan moet je goed kunnen kijken om je caravan op je eigen rijbaan te houden. Bedenk ook dat je dan bijna geen 'speling' meer hebt en even een onachtzaamheid (door vermoeidheid na vele kilometers) fataal kan zijn.



Een oplossing die je wel eens ziet maar die ik echt niet vind kunnen is om dan maar in het midden, op twee rijbanen, te gaan rijden..... huur dan een vakantiehuis ter plaatse!

Zie verder ook:
http://www.caravantrekker.nl/instructie/breed.php


Ray antwoordt op 17 september 2009:

Allen,

Bedankt voor de reacties.

De punten (wegwerkzaamheden, laatste 10 km naar de meren in Italie) zoals Menno en Leo schrijven baren mij de meeste zorgen. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Eigenlijk zou je een proefrit moeten kunnen maken.
Zoals ik ook al aan Bert schreef, mocht het een 2,5m brede caravan worden, dan komt er zeker een caravantraining. Dit onderdeel is niet bij het E-rijbewijs ter sprake gekomen.


Tijs antwoordt op 17 september 2009:

Kun je een caravan eigenlijk ook voor een lang weekend huren? Dat zou een mooie proefrit opleveren. Genoeg smalle weggetjes (en wegwerkzaamheden) in alle delen van NL om een indruk te krijgen of jij en je auto daar gelukkig van worden.


Gert-Jan antwoordt op 17 september 2009:

Wij hadden voorheen een caravan van 2.30 breed en nu een caravan sinds 3 jaar van 2.50 breed. Wij merken eigenlijk bijna geen verschil. Het rijdt prima en wij hebben er totaal geen problemen mee op de weg.
Al moet ik wel zeggen dat wij nooit richting Italie gaan. Wij gaan eigenlijk altijd naar Frankrijk. Wij rijden nu 3 jaar met deze caravan van 2.5 breed en zijn 2 keer naar Frankrijk geweest en 1 keer naar Spanje. Naar deze landen kun je perfect heen met een bredere caravan. Ook de tolpoortjes geen probleem!
Wij vinden het ideaal een 2.5 meter brede caravan.


RobD antwoordt op 17 september 2009:

Van: Ray
Datum: 17 September 2009 om 13:05
"Eigenlijk zou je een proefrit moeten kunnen maken."


Een beetje dealer kan dit voor je regelen, mits hij je een c/van wil verkopen.


Ray antwoordt op 17 september 2009:

Van: Gert-Jan
Datum: 17 September 2009 om 14:46

Wij hadden voorheen een caravan van 2.30 breed en nu een caravan sinds 3 jaar van 2.50 breed. Wij merken eigenlijk bijna geen verschil. Het rijdt prima en wij hebben er totaal geen problemen mee op de weg.

Welke combinatie (caravan/trekauto) heb je?


treeg antwoordt op 19 september 2009:

Ik rijd sinds 2 jaar ook met 2.50 breed. Ik heb naast de " tentstokken" bij de spiegels een camera achterop de caravan laten monteren waarbij je in de auto via een scherm naar achteren kunt kijken. De caravan wordt er niet smaller van maar het rijden gaat veel prettiger. Voor de liefhebbers/zoekers hierbij de site. www.vanzwitserland.nl/

NB Ik heb als particulier niets met dit bedrijf te maken maar kan ze aanbevelen!


AJ antwoordt op 19 september 2009:

Ik heb tussen 1999 en 2006 met een Hobby 560 gereden. 2.50 breed dus. Als trekauto had ik een Audi A6 Avant. 2.5 TDI, dezelfde motor die Bert heeft in z'n Volvo V70. 140 pk en 290 Nm. Ik heb Repusal spiegels gebruikt. Je kunt de armen die standaard erop zitten wisselen voor langere. Eerst hadden ze aluminium armen nu heb ik stalen armen. Ook heb ik er van die "terugslagarmen" op gezet. Dat zijn van de dingen die net zo'n zuignap heben als de Davit terugklapdingen ook van Repusal. Echt heel geweldig. Ik heb ook een tijdje van die magneetplaten gehad van Repusal maar die vind ik een beetje te groot.
Het verschil met 2.30 kan ik niet weergeven want ik ben in 1999 pas begonnen en toen meteen met 2.50.
In het begin doe je voorzichtig. je neemt de bochten overdreven ruim. Maar na een paar ritten wordt het al makkelijker.
Ik ben overal gekomen waar ik wilde komen.
Eén foutje heb ik ooit gemaakt op de de Oostenrijkse Tauernautobahn. De meeste tolpoortjes zijn wel geschikt voor 2.50 maar er waren er enkele die alleen voor 2.30 waren. Ik zag het gelukkig in de spiegels. De tolmevrouw kwam uit haar hokje en stuurde iedereen achter mij weg en ik kon een ander tolpoortje opzoeken.
Sinds 2006 heb ik een 650 van Hobby met een Sharan 1.9 TDI ervoor. Daar heb ik sinds 2008 koelingsproblemen mee maar daar gaat het nu niet over.
Wat ik in het algemeen wel wil zeggen over die 650 is dat hij niet alleen 2.50 breed is maar ook langer dan de 5.60.
En dat is wel iets dat je in de gaten moet houden. Als je een 2.50 neemt dan zijn die meestal langer dan de caravans die 2.30 breed zijn.
Hobby bouwt 2.30 tot de 540 als ik het goed heb en de kortste 2.50 is er vanaf 5.60.
Tot slot: de breedte is voor ons van groot belang omdat we er met kinderen in kamperen en niet alleen die twee of drie weken in de zomer maar gedurende heel het jaar. Ook in de winter. En dan is binnen zitten een vaak voorkomende zaak. Als je alleen in de zomer de caravan gebruikt dan is 2.30 misschien te overwegen.
Het ha ha van Bert van 15 september snap ik niet. Maar ik lach wel met m'n 2.50 brede caravan.

vr.gr.
Arend-Jan


Bert antwoordt op 19 september 2009:

AJ schreef: Het ha ha van Bert van 15 september snap ik niet.

Dat sloeg op de belofte dat wanneer Ray een 2.50-er zou aanschaffen hij direct een training bij ons zou boeken. Waarop ik reageerde met: 'direct aanschaffen dus...' 😉


Ray antwoordt op 20 september 2009:

Met onze huidige caravan (2,3) kamperen wij ook in de winter. Ons plan is, in de toekomst (als de kinderen ouder zijn) ook weer in de winter te kamperen. Dan maakt het verschil in breedte op eens veel uit.

De extra verlengde spiegels heb ik nu ook al (alleen niet op volle lengte in gebruik). Bij mijn vorige auto gebruikte ik de spanbanden / zuignap ook, omdat de spiegels te veel trilde. Dus de benodige middelen om te rijden zijn er al. Nu nog een beslissing en de juiste caravan vinden.


Gert-Jan antwoordt op 20 september 2009:

Wij hebben een Knaus Sudwind 500 en is 2.48 meter breed. Wij kamperen er alleen in de zomer mee, maar met deze caravan kan ongetwijfeld ook in de winter gekampeerd mee worden.
Wij hebben er een Citroen C5 2.0i(143 PK) voor.
Prima combinatie. Zowel de auto als de caravan bevallen ons erg goed!!


AJ antwoordt op 20 september 2009:

Oke Bert, ik snap het.
Ik boek nog niets.

vr.gr.
Arend-Jan


Ray antwoordt op 21 september 2009:

Op een ander forum lees ik dat iemand veel plezier beleeft aan een camera achterop de caravan. Nu lees ik in de topic dat een camera en/of sensoren geen / weinig functie heeft.

Onderstaande leverancier biedt camera's voor caravan of camper.

http://www.vanzwitserland.nl/

Zien jullie toegevoegde waarde?


Tijs antwoordt op 21 september 2009:

Naar mijn mening heeft zo'n camera alleen zin bij het manoeuvreren op de camping. En dan vertrouw ik liever op de mijn vrouw: die ziet spelende kinderen en stilstaande bomen (en takken) met een breder blikveld dan welke camera ook. Maar als je die caravan vaak alleen weg moet zetten dan is het een nuttige extra.
Tijdens het rijden zie ik het nut niet zo.


treeg antwoordt op 21 september 2009:

Nog een aanvulling op de camera opmerkingen. Ik gebruik deze nu ruim 2 jaar, niet zozeer op de camping want daar is iemand die buiten oplet inderdaad veel nuttiger voor.
Het grote verschil zit toch in wat je achter je ziet gebeuren tijdens het rijden. Bv. Ik sta voor een stoplicht en kijk in mijn buitenspiegels en zie auto's achter me. Met de camera zie ik dat er tussen de auto die ik zie en mijn caravan nog 2 (!) kleinere auto's staan.
Op de snelweg bij het inhalen van bv. een vrachtauto zie je al dat je er voorbij bent op het moment dat de caravan achterkant gelijk is met de neus van de vrachtauto of zie je een auto die om whatever reason vind heel dicht achter je te moeten rijden met de camera wel maar in de spiegels (nog) niet.
Ik rijd met een Fendt van 2.50 breed en 7.80 over de dissel ofwel een tandemasser.


Tijs antwoordt op 21 september 2009:

Tja, maar om daar een camera voor te monteren. Mijn caravan is dan wel "maar" 2.30 m maar wel lang. Toch nooit problemen gehad om op de spiegels in te schatten wanneer ik weer terug kan invoegen na het inhalen van een vrachtwagen. Al dan niet met vriendelijk seintje vanuit de vrachtwagen. En die bumperklever? Bij het uitwijken naar links heb ik allang een tijdje in mijn spiegels gekeken en (voor zover ik weet 😉) nooit iemand onbewust gesneden. En als ik eenmaal links hang dan wacht die klever maar even. Ik zorg er wel voor dat mijn inhalen niet onnodig lang duurt en daar gaat zo'n camera echt niets aan veranderen.

Ik ben me er van bewust dat ik niet alles zie direct achter de caravan maar ga daaarom ook nooit zomaar naar achteren. En zolang ik netjes vooruit rijdt mogen er van wel 20 kleine autootjes achter me staan: als ze dat gezellig vinden, wat let ze?


Maarten Gevers antwoordt op 21 september 2009:

beste Ray,

Wij rijden al jaren met en Burstner 550 TK die precies de indeling heeft waar jij op doelt (stapelbed, rondzit en vast bed voor). Lengte m. dissel 7,05 en 2,5 mtr. bred.
Er ligt wel een verzwaarde as in (daardoor tot 1600 kg. te beladen). Wij hebben het stapelbed omgebouwd voor 3 kids.
Verschillende auto's er voor gehad. Citroen Xantia station 1.9 tdi (90pk), Ford Mondeo station 2.0 tdci (115pk), Ford S-Max 2.0 tdci (140pk) en nu een Seat Alhambra 2,0 tdi (140pk.).
Mondeo was krap aan, de Citroen ongeschikt en met name de combinatie met de S-max en nu met de Seat zijn perfect.
Koppel is lekker hoog resulterend in ruime trekkracht, prima in bergachtig terrein.
Ben zelf meerdere keren naar Portugal, Spanje, Frankrijk en Italie (Le Marche) en recent naar Griekenalnd (boot via Venetie) geweest. Eigenlijk zelden problemen.

Weet je, op de snelweg is het echt geen enkele probleem. Beetje opletten met wegwerkzamheden en tolpoortjes, maar dat went snel. Het is alleen in de kleinere plaatsjes en bij bijv. tankstation (soms krap) oppasen geblazen. Dat kan wat extra stress geven.

Realiseer je wel dat het inderdaad vaak zo is dat een wat breder caravan veelal een langere caravan tot gevolg heeft. Ook vindt niet iederen het prettig om met zo'n "enorm joekel"" te kamperen. Bovendien zijn de campingplekken kwa grootte (met name in Italie) veelal minder geschikt daarvoor.

Als je de sleurhut tevens gebruikt in najaar en voorjaar (dus vaker binnen) is echt de 250 cm. een aanrader.

Ik zou niet anders meer willen. Als je staat heb je echt een zee van ruimte. En da's met 3 kids, pa en ma wel zo prettig !!


Prober het anders inderdaad een lang weekend uit (huur). Stukej door Zuid Limburg en dan heb je een aardige indruk.

Sterkte met je keuze!


Andreas-NL antwoordt op 22 september 2009:

@Maarten: Je bent duidelijk erg enthousiast over 2,50 breed maar je moet alles wel in de juiste proporties blijven zien. 'Niet iedereen wil in zo'n enorme joekel rijden', zeg je maar 7,05 m over all is toch niet zo lang? Mijn Fendt 510 is al 7,10 m. Maar misschien heb je je vergist, want 7,05 m is niet lang voor een type 550? Je zou 'iedereen een breedte van 2,50 aanraden vanwege de enorme ruimte', maar heeft dat niet meer met de lengte te maken? Persoonlijk vind ik het ruimteverschil tussen 2,30 en 2,50 puur visueel. Het oogt mooi ruim, toegegeven, maar echt praktisch nut? Ja, meer loopruimte en als je een paar kids 'weg moet zetten' zijn die extra 20 cm bij de rondzit wel handig maar overbodig bij enkele stellen of met hooguit één kind. Want bed, keuken, kasten, rondzit zijn nagenoeg hetzelfde als in 2,30 m. brede caravans en of dat opweegt tegen de nadelen?? En met die 2,30 m brede Fendt kan ik óók prima overwinteren, daar heb ik géén 2,50 m.voor nodig. Begin okt. ga ik weer 😉.


T5 antwoordt op 22 september 2009:

Andreas-NL: Gewoon lekker met je 230 blijven rijden.

En iedereen die een 250 wilt hebben of overweegt ook gewoon doen.

Overigens:
Vrachtwagens mogen max 255 breed zijn, en zelfs 260 breed als ze zijn voorzien van een koelopbouw met een wanddikte van tenminste 4,5cm.

Wie weet komt er ooit wel eens wetgeving dat de breedte van caravans ook wordt verruimd.

Tot voor enkele jaren geleden mochten caravans niet langer zijn dan 8 meter totale lengte. (nu 12 meter)

Vrachtwagens: Bakwagen + Aanhanger 18 meter (nu 18,75 meter)

enz.

Hebben we in iede rgeval een onderwerp voor de toekomst.




Ray antwoordt op 22 september 2009:

@Andreas-NL
Je hebt gelijk voor wat betreft de keuken, kastjes, etc. Het gaat ons nu juist om het verschil tussen treinzit en rondzit en de ruimte tussen de zithoek en keuken. Daar zit nu de ruimtewinst t.o.v. 2,30m. Mijn afweging of deze voordelen opwegen tegen het rijden met een bredere caravan van 2,50m.


RobD antwoordt op 22 september 2009:

@Ray
Hoeveel personen moeten er zitten c.q. slapen?
Met 2? neem een 2.30, met 6 neem een 2.50.


Ray antwoordt op 22 september 2009:

@RobD

4 personen en een middelgrote hond.
Voor de zomer zou ik zeker voor een 2,30m caravan gaan. Wij gaan tenslotte altijd naar de zon. Maar voor- en naseizoen en mogelijk in toekomst weer wintersport leef je meer in de caravan, waardoor extra ruimte wenselijk is.


Tijs antwoordt op 22 september 2009:

Blijft toch heel persoonlijk. Zoals eerder aangegeven: gewoon eens zo'n 2.50 caravan huren en ervaring op doen (B-wegen en campings zoals jou die aanspreken). Past het: prima. Past het niet: huurcaravan terugbrengen en een 2.30 kopen.


Willy antwoordt op 22 september 2009:

Wij hebben ook een caravan van 2.5 meter breed. Kamperen er alleen in de zomer 2.5 week mee in het zuiden van Frankrijk.
Het verschil tussen 2.3 en 2.5 is niet heel veel.
Bij het kopen dachten wij, we willen gewoon iets meer ruimte hebben, dus vandaar 2.5 meter geworden.
Wij hebben de caravan wel erg snel gekocht zonder advies of iets dergelijks. Misschien dat wij nu voor een 2.3 waren gegaan. Nu hebben wij gewoon deze caravan van 2.5 meter breed en bevalt ons prima, dus waarom een andere caravan.
Ik kan het in ieder geval aanraden en het rijden ermee is totaal geen probleem. Snelwegen in Frankrijk zijn heel erg fijn.


Tijs antwoordt op 22 september 2009:

En precies vanwege dit soort reacties is het goed om zelf eens een proefrit te maken. De genoemde snelwegen zijn bijv. wel even wat anders dan het soort smalle wegen dat wij op onze vakanties tegenkomen. Tuurlijk: 2.50 zou daar best kunnen maar comfortabel is het zeker niet. Smalle wegen, donkere tunnels, veel bochten: dan is het verschil tussen 2.30 en 2.50 best groot. Maar ga je alleen over snelweg naar Frankrijk en kom je via brede wegen op een ruime camping dan merk je er weinig van.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2009:

@Willy,

Ik vind je opmerkingen toch wat tegenstrijdig....
Misschien dat wij nu voor een 2.3 waren gegaan Daaruit concludeer ik dat er toch nadelen aan een 2,50 zitten maar anderen raad je juist wel een 2.50 aan?


Robin antwoordt op 29 september 2009:

Tja, ik ben niet voor die brede wagens. En als ik lees dat er vier personen en een middelgrote hond in moeten en dat je in de winter ook weg wil. Tja.
Vroeger....hadden mijn ouders een caravan van 2.00 X 3.20 (geen toilethok of koelkast, 1976 t/m 1982) en daar sliepen wij in de winter met 4 + kleine hond in.
Overdag hadden wij hier genoeg aan; wintersport = skieën!
Alleen ontbijt, avondeten en koffie/thee en dan weer slapen.

Tegenwoordig heb ik een véél grotere caravan waar ik met mijn gezin mee ook op wintersport ga.
Mijn caravan is 5.00 X 2.10 en ik heb vier kinderen. Overdag zijn we in de sneeuw te vinden........

Waarom ik niet voor breed ben gegaan? Persoonlijk zie ik de nadelen van breed heel goed. Ik wil graag kleinere wegen kunnen pakken, niet in hoeven zitten over doorgangen (doe ik nu al genoeg) en houd graag het brandstofverbruik een beetje beperkt.
Ook ben ik er niet van overtuigd dat je met een gewone auto met 2.50 brede caravan erachter in je spiegels wel voldoende zicht hebt. Volgens mij wordt dat heel erg onderschat. Het lijkt al snel voldoende.
Ter illustratie; men vroeg mij waarom ik opzetspiegels heb. Mijn auto is 1.98 breed en mijn caravan slechts 2.10.
Met mijn gewone spiegels zie ik echt niet 'om' mijn caravan heen. Dit had ik zelf ook niet vantevoren gedacht. Pas toen ik mijn oude opzetspiegels ook op mijn nieuwe auto probeerde zag ik dat ik voorheen eigenlijk niet genoeg beeld had!!!

Dat is mijn voornaamste bezwaar. Daarnaast is 2.50 breed binnen natuurlijk een feest. Maar heb je het ècht nodig? Of kun je op vakantie een stapje minder?

Succes!


T5 antwoordt op 29 september 2009:

1,98 meter breed voor een personenauto !? dat zal dan wel een Mercedes S -klasse zijn.

Neem aan dat je de maat bedoelt inclusief spiegels, maakt een groot verschil.

En vergelijk met vroeger gaat niet op, mijn ouders eerste caravan was een 300 ook die ebstaan niet meer.

Tijden veranderen qua afmetingen, wat ook geldt voor de luxe aan boord: Warm water, Mover, TV, Schotel, Magnetron en nog veel en veel eer.

Hoe dan ook, ik ga hier niet meer uitleggen wat wel en niet kan met een 250 brede caravan, in ieder geval veel en veel meer als dat menigeen hier schets of schrijft.

Eigenlijk komt het op het volgende neer : onbekend maakt onbemind.





RobD antwoordt op 29 september 2009:

Geen S klasse (gelukkig) en toch is de mijn trekauto 198cm excl spiegels.
En inderdaad: tijden veranderen qua afmetingen, wat ook geldt voor de luxe aan boord: Warm water, Mover, TV, Schotel, Magnetron en nog veel en veel meer.

Vraag is of we dit allemaal wel willen, het is zeer persoonlijk en staat los van breedte van de c/van. Warm water Ok, maar de rest kan absoluut gemist worden.


T5 antwoordt op 29 september 2009:

Robin of RobD

Wat ik bedoel:

Auto 200 breed en caravan 250 breed is per kant maar 25cm extra.

Auto 160 breed met een caravan van 220 of 230 is per kant 30-35cm extra.

Scheelt dus behoorlijk.

Dat de rest absoluut gemist kan worden ben ik helemaal mee eens, maar dan staat nog steeds los van welke maat (breedte - lengte) iemand kiest.


RobD antwoordt op 29 september 2009:

Auto 160cm breed?
Een Opel Agila is al 170cm. Een Audi A2 168cm. Een Suzuki wagon R is 163cm.
Nog smaller? Ze zullen er best zijn maar om hier nu een 250cm brede c/van mee te trekken?


T5 antwoordt op 29 september 2009:

Jaja, neem dan maar een Daihatsu Rocky die mag 3500 kilo trekken en is maar 150 breed.

Mij verbaasd helemaal niets meer, Ik zie alle soorten combi's onderweg waar ik vraagtekens bij zet.


Ray antwoordt op 29 september 2009:

Vroeger ging ik met mijn ouders ook met een kleine caravan op wintersport zonder warm water, toilet en alle andere luxe. Tijden veranderen, nu zijn alle luxe wel aanwezig.
Tot voorkort bestond de wintersport uit opstaan, skien, eten, slapen. Echter met jonge kinderen (die nog niet skien) heeft de dag een andere indeling, waarbij meer binnen in de caravan geleefd zal worden.

De vraag blijft of je alleen voor de wintersport een (extra) grote caravan wil aanschaffen. Hierover zijn wij het nog niet eens en daarom zullen wij onze orientatie op de caravanbeurs voortzetten.


Robin antwoordt op 30 september 2009:

Beste T5; mijn auto is 1.98 breed zonder de spiegels, tja personenauto. Chrysler Voyager...

En dat voor sommigen de tijden veranderen qua afmetingen, de luxe aan boord: Warm water, Mover, TV, Schotel, Magnetron en nog veel en veel meer. Wil niet zeggen dat dit ook meteen voor iedereen nodig is. Ik kan best zonder. En doe dat graag, juist op vakantie!


Rudy antwoordt op 30 september 2009:

Je komt van alles tegen op de weg.
Wij worden zelf ook vaak aangekeken heb ik het idee. Wij rijden met een opel astra 1.6i 8v (75PK, 1997) met surfplanken op het dak en een Dethleffs 460 erachter met fietsen voor en achter op.
Tjah, berg op gaat niet altijd even snel, maar verder gaat het prima en snelheden van 90-100km/h gaan prima. Zowel op vlakke gedeeltes als berg af.


cor antwoordt op 30 september 2009:

leuk om al de voor en tegens te lezen

ook wij hebben er over gedacht om een 2.50 aan te schaffen ,zijn nu nog in het bezit van een lmc 510 en 2.30 breed zijn hiermee heerlijk op vakantie geweest in italie ,waren toen blij dat het geen 2.50 breed was op veel (binnenwegen )

wij zijn nu wel overgegaan op een iets langere lmc van 560
maar de breedte blijft 2.30 wij zijn maar met 2 personen en zijn begonnen met een klapcaravan rapido toen een klapcaravan esterel en nu in het rijke bezit van een lmc 560

om de auto die er voor staat hoeven wij de 2.50 niet te laten

maar persoonlijk vinden wij 5.60 lang en 2.30 breed uitstekend en gezellig


Peter antwoordt op 2 oktober 2009:

Ben vier jaar in het bezit van een Knaus 500 FSD, 2.50 breed. Ben de afgelopen vier jaar naar Frankrijk geweest, bij de tolpoortjes en smalle wegen rustig aan en je hebt nergens last van. Ging in het verleden naar Italie (Gardameer), voor een 2.50 caravan geef ik aan Frankrijk de voorkeur.


Ray antwoordt op 2 oktober 2009:

@Peter
Welke caravantrekker heb je? Een personenauto, SUV of een bestelwagen?


Peter antwoordt op 2 oktober 2009:

Mercedes C 180 compressor combi. Prima combinatie, route soleil cruise control op 100 km en relaxt sturen!!!!!!!


T5 antwoordt op 2 oktober 2009:

Onze vorige auto (Passat 2001-2004) zat ook voor een 250breed, gaf geen krimp altijd perfecte combi geweest.


Rik antwoordt op 3 oktober 2009:

Wij hebben ook een 2.50 meter caravan met een Renault scenic ervoor.
Gaat prima en inderdaad met een 2.50 meter caravan geef ik ook de voorkeur aan Frankrijk. Sowieso vind ik persoonlijk dit land veel leuker en gezelliger, maar ook met rijden met de caravan gaat het heel erg makkelijk naar Frankrijk.
Wegen zijn daar namelijk breed en fijn, vooral Route du soleil perfecte weg!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker