Peter vraagt op 23 september 2009:
Wanneer neemt u de nieuwe KIA Sorento (2009) op in het overzicht?
Bert antwoordt op 23 september 2009:
Nam... gisteren. 😉
antwoordt op 25 september 2009:
@Bert,
Volgens jullie techn geg weegt de Sorento 2,4 aut 4wd slechts 1675 kg. Volgens de Kia site is dat 1890 kg in de 5-zits uitvoering. De overige modellen heb ik niet gecontroleerd.
De kogeldruk is bij jullis n.b. Volgens Kia 80kg.
Hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.
vrgr
JT®
@Eric antwoordt op 25 september 2009:
Ik hoorde van de week dat de Sorento 200 kilo is afgevallen omdat ze geen ladderchassis meer toepassen maar een zelfdragende carrosserie, vandaar misschien het lichtere gewicht?
Bert antwoordt op 25 september 2009:
Andere bron?
Weights (kg) [5-seater models]
4-wheel drive 2.4 MT / AT 2.2D MT / AT
Curb weight (min.) 1650 / 1675 1760 / 1810
Gross weight 2510 / 2510 2510 / 2510
2-wheel drive
Curb weight (min.) 1590 / 1615 1720 / 1750
Gross weight 2510 / 2510 2510 / 2510
AJ antwoordt op 25 september 2009:
Bert,
Kijk op kia.nl. Er is een pdf bestand dat de technische gegevens bevat.
Heel kort door de bocht
2.4 benzine 1810 tot 1905.
2.2 diesel 1895 tot 2020.
Een derde zitrij: ongeveer 40 kg.
4 WD: ongeveer 60 kg
automaat: ongeveer 20 kg
Bij de versnellingsbak worden de overbrengingsverhoudingen genoemd. Interessant punt is dat er bij de eindoverbrenging twee waarden ( parameters...) worden vermeld. Zou dat betekenen dat er een tussenbak aanwezig is
gr. Arend-Jan
Ton B antwoordt op 25 september 2009:
Gisteren met de nieuwe Sorento proefgereden. Daarna de site geraadpleegd om de caravaneigenschappen te checken. Het gewichtsverschil van caravantrekker (1650 kg) en dat van de opgave van KIA (1870 kg) is vreemd en zodanig groot dat ik twijfel heb bij de door caravantrekker opgegeven waarden qua trekprestaties. (betreft model 2,4 benzine met 4Wd) Prima rijeigenschappen overigens, maar dus nog geen waardeoordeel over de trekprestaties.
Bert antwoordt op 25 september 2009:
@Ton B. Het staat je vrij die massa's te veranderen in jouw berekening...
Waarom mijne heren is het ONaannemelijk dat de nieuwe zelfdragende carrosserie niet 188 kg lichter is dan de vorige met zwaar ladderchassis? (2.4 4WD)
Mijn informatie komt óók van Kia, dus misschien net zo verkeerde als die van de Ned. importeur... 😉
Die twee eindreducties zie je wel vaker. Dubbele assen in de bak voor bijv. 1 t/m 4 en 5 t/m 6. Geen lage gearing dus.
AJ antwoordt op 25 september 2009:
Bert, twee redenen om jou lagere vermelding van gewicht aannemelijk te achten:
1.totaalgewicht is steeds 2510 kg. Als de hogere gewichten kloppen dan blijft er weinig laadvermogen over voor een SUV.
2. brandstofverbruik is wel erg laag voor een pakweg 2000kg wegende auto.
RobD antwoordt op 25 september 2009:
"" brandstofverbruik is wel erg laag voor een pakweg 2000kg wegende auto.""
Op papier is alles gunstiger
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 september 2009:
@Ton B:
Had die proefritauto een eigen kenteken? Zo ja, zoek dat eens op, op de site van de RDW en je weet wat die auto weegt.
Ton B antwoordt op 26 september 2009:
@Menno, Ik zal maandag direct het kenteken vragen en bij RDW invoeren.
antwoordt op 27 september 2009:
@Bert,
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid: Waaruit bestaat het verschil tussen minimum en maximum curbweight? Voor de diverse types Sorento is dit plm 100kg. (kia.com/internat)
Op Kia.com/international staan de door jou gegeven gewichten. Duitsland hanteert ook hogere gewichten en Amerika, Belgie en Frankrijk vermelden alleen nog het oude type.
Overigens heb ik vrijdag jl de Kia importeur om opheldering gevraagd. Korte tijd later was het niet meer mogelijk om het pdf-bestand met techn geg te downloaden. Toeval???
Zodra ik een reactie krijg zal ik dat uiteraard melden.
vrgr
JT®
AJ antwoordt op 27 september 2009:
@JT: het verschil in de gewichten komt m.i. doordat er een "standaard" versie genomen wordt zonder extra's en een exemplaar waar 4WD, derde zitrij en automaat in zitten.
Het pdf bestand heb ik geprint liggen, dat wil zeggen alleen de tech. gegevens. Mocht het nog nodig zijn daarop terug te komen dan kan dat.
vr.gr. Arend-Jan
Bert antwoordt op 27 september 2009:
Inderdaad, verschil in uitvoering, luxepaketten e.d.
TonB antwoordt op 28 september 2009:
Vandaag de diverse kentekens van een aantal nieuwe Sorento's ingevoerd in de RDW site en wat blijkt: de leeggewichten van "caravantrekker" komen veel meer overeen dan de opgave van de site van KIA. Via de dealer heb ik verzocht om dit recht te trekken.
@Eric antwoordt op 28 september 2009:
Stonden op de site van KIA niet gewoon de oude gewichten van de Sorento's ?
Ton B antwoordt op 2 oktober 2009:
Voor alle duidelijkheid:
Van de nieuwe KIA Sorento wordt een overzicht verstrekt (als PDF) die ook als hardcopy naar de dealers is gestuurd. Via de site onder rubiek modellen> Sorento voor iedereen in te zien. De gewichten die daarin genoemde staan zijn NIET de gewichten van het oude model. Het verschil met RDW-gewicht wordt ook NIET voroorzaakt door verschillen met extra's etc. Het zijn ook niet de gewichten van de "andere KIA bron", hoewel ze daar het meest me overeenkomen. Het is voor mij een raadsel wat de achtergrond is. Ik heb nog wel één donkerbruin vermoeden: De CO2 uitstoot in combinatie met veronderstelde grootteklasse resulteert misschien in een te gunstig energielabel??
antwoordt op 3 oktober 2009:
Ik heb nog niets van Kia vernomen nav mijn mail. Maar het pdf-bestand van Kia is weer online en de gewichten zijn aangepast.
En (weer 😉 ) heeft Bert gelijk. Nou ja, bijna. Bv de Sorento 2,4 aut 4wd weegt nu 1690 kg (vs Bert 1675).
Een kleine aanpassing zul je dus nog moeten doen, maar wat mij betreft: chapeau!
vrgr
JT®
Bert antwoordt op 3 oktober 2009:
Als Kia gaat adverteren op onze site verander ik de gewichten zo maar met een paar honderd kilo - wat ze willen, minder of meer. Tot die tijd pas ik helemaal niets aan..... 😉
Jean antwoordt op 3 oktober 2009:
Dat altijd het zelfde, zodra er vragen zijn bij de Hyundai of Kia zijn de importeurs niet thuis, Ik heb zelf in een Hyundai Tucsan gereden, dus ik weet waar ik over praat
Een advies : koop deze bagger bakken toch niet.
Benno antwoordt op 3 oktober 2009:
Zonder een algemeen oordeel te vellen over Hyundai/Kia:
De Kia Carnival (=Hyundai Trajet??) is met afstand de slechtste auto bij de Duitse APK keuring, de TÜV dus.
Gelezen in Elsevier Thema Auto van april 2008.
Auto's van 2 tot 3 jaar oud.
Gemiddeld aantal gebreken: 4,8 %. Carnival: 19,7 %. plaats 116 van 116. Op plaats 108 bijvoorbeeld staat de FIAT Stilo met 8,4 %.
Auto's van 4 tot 5 jaar oud.
Gemiddeld aantal gebreken: 8,9%. Carnival: 27,8 % plaats 111 van 111.
De TÜV keuring is uitgebreider en strenger dan onze APK.
antwoordt op 3 oktober 2009:
Autozine heeft een testverslag geschreven over de Sorento 2,4 aut 2wd. Bij de techn geg vermelden ze een gewicht van 1810 kg. Wie echter het getoonde kenteken inklopt bij de RDW ziet dat het kentekengewicht 1625 kg is. Handige redacteur hebben ze bij Autozine. Dit laatste gewicht klopt met hetgeen nu op de Kia site staat.
http://www.autozine.nl/text/784.html
vrgr
JT®
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!