Caravantrekker.nl

Verlagen max. gewicht caravan

Eddie vraagt op 2 augustus 2006:

Ik heb een caravan (Eifelland 460TU) 2e hands gekocht. Het maximaal totaal belaadbaar gewicht is 1300 kilo. Ik heb alleen B rijbewijs. En mijn ledig gewicht van de auto is 1194 kilo.
Ik mag dus niet met de caravan rijden. Nu heb ik bij RDW een formulier TMM ingestuurd met het verzoek het maximaal gewicht van de caravan te verlagen naar 1190 kilo (net onder het ledig gewicht van de auto) dan kan ik wel met B rijbewijs rijden.

2 vragen heb ik hierover:

heeft iemand ervaring of dit door RDW bijna altijd wordt goedgekeurd?

en hoe lang duurt de aanvraag?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ad antwoordt op 2 augustus 2006:

Blijft er nog wel laadvermogen over?

Met het verlagen van het totale gewicht gaat uiteraard het gewicht van de caravan niet naar beneden.

Andersom, bij een as-verzwaring krijg je door een zwaardere as (ongeveer 25 kg. extra) vaak 100 kg. extra laadvermogen.


Lex M namens Eddie antwoordt op 3 augustus 2006:

Ik moet het gewicht wel verlagen, anders kan ik niet met mijn B rijbewijs rijden.
Ik hou dan nog zo\\\'n 200 kilo over om mijn caravan te beladen, rest gaat/moet in de auto.


Lex M antwoordt op 3 augustus 2006:

Dat is nog maar de vraag, Eddie.
Weet je al hoe zwaar de lege caravan echt is?
Ik zou dat eerst maar eens controleren.


Jan antwoordt op 4 augustus 2006:

Als het een Eiffelland Holiday 460 TU is dan is het opgegeven leeggewicht(door fabrikant) 935kg.(zonder reservewiel en andere extra's) Dan zou je nog 255kg laadvermogen hebben wat op zich voldoende is.Overigens is de suggestie van Lex om te caravan even te laten wegen is zo gek nog niet.Soms wijkt het echte gewicht behoorlijk af van het door de fabrikant opgegeven gewicht.
succes.


Eddie antwoordt op 4 augustus 2006:

Gisteren BOVAG keuring laten doen, alles is goed, de caravan is ook gewogen - 950 kilo schoon aan de haak met voortent, gasfles en volle waterreservoir.

maar ik heb nog geen ervaring gehoord omtrent het verzoek bij de RDW voor verlaging van het gewicht


Jan antwoordt op 4 augustus 2006:

Ik heb het max. gewicht laten verhogen maar dat heeft de caravandealer voor mij aangevraagd. Het is een papierenkwestie. Neem contact op met het RDW (www.RDW.nl) en vraag om toesturing van de benodigde formulieren. Moeilijk is het volgens mij niet het kost alleen ca € 100,-- dacht ik.
succes.


Edwin van Delden antwoordt op 5 augustus 2006:

Het verlagen is geen enkel probleem bij de RDW. Duurt ongeveer 5 werkdagen na betaling van de kosten a 57,75, maar in deze vakantieperiode weet ik het niet.Ze keuren in principe alles goed mits je natuurlijk niet onder het lediggewicht komt. Maar lijkt me logisch.


Eric antwoordt op 13 mei 2007:

Mijn caravan is qua TMM verlaagd bij import. Heeft iemand ervaring in het terugzetten (omhoog dus) van de TMM?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2007:

Als dat alleen op papier is gebeurd moet dat geen probleem zijn. Staat het origineel gewicht wel op het typeplaatje?
Zie de site van de RDW voor de aanvraagformulieren.


Marco antwoordt op 14 mei 2007:

Maar let wel op dat de RDW pas iets gaat doen na je betaling!

Inderdaad een papierenkwestie, echter de originele gewichten blijven bestaan zodat je altijd weer terug kan naar de originele massa's.


Robbert antwoordt op 14 mei 2007:

Waarom geen E gaan halen ??


jos antwoordt op 15 mei 2007:

Hoi Eddy,

Ik heb zoiets aan de hand gehad met mijn boottrailer. Dit is puur een papieren kwestie. Eerst betalen en papieren opsturen naar RDW. Binnen ong 10 dagenn krijg je een nieuw afgifte vel met het nieuwe max gewicht er op. Mocht je later weer willen verhogen naar het originele max gewicht dan geldt exact hetzelfde. Betalen en opsturen.
Verhogen van TMM bovenop het reeds gekeurde gewicht kan ook. (BE rijbewijs) Mits wel de as een hogere max heeft. Hiervoor moet je je caravan laten keuren door de RDW. Kost een uurtje en heeft alleen betrekking op Max asgewicht, banden en koppeling caravan.

De beste suggestie is idd gewoon E halen. Is wat duurder maar je bent altijd zeker van je zaak met de gewichten enzo.

Suc6


marcel antwoordt op 15 mei 2007:

e halen kost natuurlijk ardig wat geld en je weet maar nooit of je slaagt. bovendien is het in dit geval toch niet nodig.

ik heb vorig jaar mijn hobby 450 150 kg laten verlagen en dat
ging snel en zonder problemen.

op dit moment echter laat ik het kenteken weer terug zetten
i.v.m een andere auto. dit was ook geen probleem zei de juffrouw van de RDW want het stond nog in de computer.?

ik weet dus niet wat er gebeurt als de RDW geen gegevens heeft van het normale maximum gewicht van de caravan.

waarschijnlijk zal hij dan gekeurt moeten worden.


eric antwoordt op 4 juni 2007:

Heb ondertussen E-rijbewijs gehaald. Is trouwens niet moeilijk als je al een beetje ervaring/gevoel hebt. Tip: 1 das cursus + examen. Duurder maar wel een erg hoge slagingspercentage.

RDW stuurd me nu de formulieren op. Ben benieuwd of het lukt de tmm weer naar 1600 kg te krijgen met slechts een administratieve afhandeling. Verhogen van TMM was bij mij noodzakelijk. Onze auto heeft een maximaal gewicht van 2825 kg. Een aanhanger van 749 kg zorgt al voor een treingewicht roter dan 3500 kg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juni 2007:

Bij een aanhanger van 749 kg is het treingewicht niet van belang. Al is de auto 3500 kg en het treingewicht 4250 kg. B is voor aanhangers onder de 750 kg altijd voldoende.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker