Ton van Poppelen vraagt op 6 november 2009:
Wij hebben een Fendt Platin 540 van 2 jaar oud.
In het achterste uitzetraam zijn aan de binnenzijde kleine scheurtjes ontstaan ter plaatse van de knevels.
Een paar jaar terug had ik hetzelfde euvel bij een vorige Fendt, maar toen bij alle ramen, deze zijn toen kostenloos vernieuwd.
Nu echter beweert mijn dealer dat dit geen garantie is en dat het wel zal komen van te hard aandrukken (??).
Het raam is niet meer dan 2 keer open geweest.
Ik vrees dat er nu tussen de ramen condens zal optreden en/of dat de scheuren verder gaan.
Zijn er mensen met overeenkomstige ervaringen en zo ja, kunnen wij collectief de fabrikant aanspreken?
RobD antwoordt op 6 november 2009:
Een collectief zal weinig helpen. Begin met de dealer schriftelijk (aangetekend) aansprakelijk te stellen.
Mocht de fabrieksgarantie zijn verlopen, beroep je dan op de wettelijke garantie op het product. De wettelijke garantie houdt in, dat een product moet voldoen aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten, ook qua levensduur.
Mocht de dealer dan nog halsstarrig blijven is het nog altijd mogelijk om verdere stappen te ondernemen, zoals je rechtbijstand verzekering in te schakelen
Nico de W antwoordt op 6 november 2009:
Ik heb in 2008 een Eriba Nova aangeschaft. Door de dealer ben ik ( ook middels een A4-tje) er op gewezen dat de ramen niet met enig reinigingsmiddel schoon gemaakt moeten worden omdat dan een kans bestaat dat er haarscheurtjes onstaan.
Vr. gr. Nico
b antwoordt op 6 november 2009:
veel reinigingsmiddelen tasten acrylaat ramen aan meestal is dit pas op de lange termijn, echter bij de raamhendels zit door de gaten meer spanning in het materiaal waardoor dit gevoeliger is voor haarscheuren, verder blijft het schoonmaakmiddel rond de raamhendels meestal ook langer zitten doordat dit niet weggeveegd wordt.
WL antwoordt op 9 november 2009:
"en dat het wel zal komen van te hard aandrukken (??)."
Mmm, het lijkt me dat dan dus dat deel van de systeem op het kozijn waar de knevels omheen grijpen te veel naar binnen is gemonteerd. Anders is het niet mogelijk te veel aan te drukken, of liever aan te trekken. Ik zou verwachten dat eerst daar naar zou worden gekeken. Die dingen zitten soms erg strak en misschien dat daar het probleem en dus ook de oplossing zit. Dat is dan echter m.i. wel een garantiezaak omdat er dan sprake kan zijn van een montagefoutje.
dabbertje antwoordt op 9 november 2009:
Ik weet niet of dit bij de Fendt ook het geval is, maar wat ik ook nog wel eens zie, is dat men op de kierstand alle raamhendels gebruikt. Hierdoor trekt het raam bij de hendels krom of gaat in het ergste geval scheuren.
Dus alleen de onderste of alleen de zij-hendels gebruiken bij de kierstand.
Gr. Daphne
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.