Antony vraagt op 7 november 2009:
Dag, weet iemand wat de kosten zijn om een caravan te importeren uit engeland en wat de min puntjes zijn zoals de electro, volgens mij zit engeland op 240v en wij op 220. Is dit te maken?? De deur aan de andere kant vind ik niet zo erg.
Vast bedankt voor de tips
Antony
RobD antwoordt op 8 november 2009:
V.w.b BTW en dergelijke: geen probleem. The UK is onderdeel van de EU dus vrije in-en uitvoer van goederen.
Elektro is ook geen probleem, alleen zul je wat hardware (stekkers en stopcontacten) moeten veranderen. Deze passen niet op hetgeen wij hier gebruiken.
Rob N antwoordt op 8 november 2009:
Ik heb zelf een Engelse caravan (swift) echt een hele fijne en degelijk alles werk het zelfde, de verlichting is zelfs dubbel
gezekerd.de kabelboom uit de stekker van de auto naar de caravan is in de caravan alles nog een keer gezekerd met wat andere waardes als in NL bvb 7 ampere ipv 5 of 10.
Spanning is overal het zelfde ook in nl is het inmiddels 240V maar men spreekt nog van 220V.
T5 antwoordt op 9 november 2009:
Ter info: Als je een caravan van Duitse makelij uit de UK wilt importeren zit de deur gewoon aan de rechterzijde.
RobD antwoordt op 9 november 2009:
Mits die duitse caravan specifiek voor de engelse markt is gemaakt, zit de deur gewoon links.
Ventje antwoordt op 9 november 2009:
Zie http://www.hobbycaravansuk.co.uk/, lijkt toch erg op een deur rechts.
Jan@ antwoordt op 9 november 2009:
Deur rechts is voor ons continentalen alleen nuttig bij stops onderweg en dan alleen nog wanneer de stoep/grasveld aan de rechterkant van de parkeerplaats zit. Verder maakt het weinig uit in de praktijk. Afgelopen zomer kwam ik een Engelsman tegen die zelf een Hobbycaravan, vanwege de enorme korting, had opgehaald bij de fabrikant. De deur rechts maakte hem niets uit.
T5 antwoordt op 9 november 2009:
RobD, dan toch nog maar eens navragen dan zie je dat Dutise caravsn gewoon RECHTS de deur hebben.
Ook sepcials voor de UK hebben de deur RECHTS, ook de b.v. VIP series van Hobby die ALLEEN maar voor de UK worden geproduceerd hebben de deur RECHTS.
Bij Tabbert precies hetzelfde alle deuren RECHTS.
b antwoordt op 9 november 2009:
lmc maakt of maakte speciale engelse uitvoeringen met de deur aan de linker kant
Louis antwoordt op 9 november 2009:
Laat ik nu denken dat Antony gewoon wil weten waar hij mee te maken krijgt met de invoer .
Of de deur nu links of rechts zit.
Antony antwoordt op 10 november 2009:
Ja dat klopt Louis
Deur aan de andere kant vind ik niet zo spannend, ik wil meer info over het invoeren en waar ik moet aan begginen.
Ik ben voornamelijk opzoek naar een Elddis tornado GTX.
Gr en bedankt voor de feedback!!
Louis antwoordt op 10 november 2009:
Ik ben dit jaar ook op zoek gegaan naar importinformatie omdat de caravans in Engeland voordeliger zijn of in ieder geval lijken.
Maar ben er niet goed uitgekomen ,en heb onze caravan ( een crusader tornado hebben we dus dezelfde smaak Antony !) uiteindelijk toch maar in Nederland aangeschaft.
Maar er zal toch hier toch wel iemand zijn met de juiste informatie ?
RobD antwoordt op 10 november 2009:
www.douane.nl Staat het niet op de site, even bellen met ze
Marten antwoordt op 16 november 2009:
Ik ben zelf al een tijdje bezig om te proberen een caravan vanuit de UK te importeren, maar loop vast op de verzekering van de auto. Er is blijkbaar geen verzekeringsmij die de caravan tijdelijk accepteert op basis van een wit kenteken (van de auto) en het chassisnummer. Jammer, want het scheelt voor de Sprite Europa versie 3 a 4 duizend euro.
WL antwoordt op 16 november 2009:
Begrijp ik dat je zelf de caravan wil ophalen en achter je auto hierheen wil rijden? Althans dat haal ik uit de indicatie wit kenteken van de auto.
Dan begrijp ik het probleem niet helemaal. Een caravan die tijdens de rit achter de auto hangt valt normaliter automatisch onder de verzekering van de auto. Die geldt nl. voor auto plus aanhanger. Uiteraard alleen voor het rijden daarmee, niet als er is losgekoppeld.
Dan ben je voor de rit dus wel verzekerd. en zou het niet moeten uitmaken dat men geen aparte verzekering wil afsluiten. Dat moet m.i. wel kunnen zodra je hier bent Of dat dan is voor of na afgifte van het kenteken voor de caravan (als dat nodig is voor die caravan), maar een kenteken is dacht ik snel te regelen. En als de caravan géén kenteken nodig heeft heb je ook niet het kenteken van de auto nodig. Het maakt immers niet uit door welke auto de caravan wordt getrokken.
Ik heb de indruk dat hier wat langs elkaar heen is gepraat.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 november 2009:
Dat snap ik niet Marten. Voor je autoverzekering maakt het niets uit welke caravan er achter hangt. En ik heb laatst wel een caravan (via Ohra) kunnen verzekeren zonder kenteken alleen op chassisnummer. Rijden met een witte plaat kan dan ook alleen is de caravan dan 'overbeladen', maar voor een enkel ritje naar de RDW....
laurens antwoordt op 12 mei 2013:
voor alleen een rit naar de RDW is het mogelijk om via de rdw website een eendagskenteken aan te vragen waarmee je dan mag rijden naar en van het keuringsstation
Vanuit de UK naar NL rijden met witte platen(van de auto) mag waarschijnlijk niet ivm het gewicht van de caravan deze zou in theorie zelfs leeg al overbeladen zijn ivm het maximale totaal gewicht van 750 kg voor aanhangers waarop die witte plaat wel gevoerd mag worden.
Naar NL rijden achterop een autoambulance is een optie(die zijn her en der ook te huren) maar daarvoor zal wel zeker een stevige auto moeten staan en waarschijnlijk zal de combinatie dan boven de 3500 kg komen waardoor er een groot rijbewijs noodzakelijk wordt
Succes met je importideeen
Laurens
RobD antwoordt op 13 mei 2013:
"waarschijnlijk zal de combinatie dan boven de 3500 kg komen waardoor er een groot rijbewijs noodzakelijk wordt"
Sinds wanneer???
W.Sanders antwoordt op 4 februari 2014:
Men kan en mag gewoon zelf een caravan importeren vanuit een EU-land zoals Engeland is. Hierbij gelden art.36 en 37 wegen verkeerswet wat betreft de kentekenplicht. In Engeland heft men nog het kenteken van de auto op de caravan zitten. Dit geld tevens voor grote opleggers. Na aankomst direct naar de RDW om een eigen kenteken aan te vragen. Legitimatie meenemen en en het aankoopbewijs(rekening) van de verkoper. Ook de fabrieksgegevens van de caravan en een chassisnummer heeft u nodig. De verzekering gaat gewoon op het chassisnummer. Succes.
dick antwoordt op 4 februari 2014:
op caravan-forum.nl staan vele ervaringen en tips, ook RDW een mailtje sturen is een mogelijkheid.
succes.
S antwoordt op 5 februari 2014:
Van: RobD
Datum: 13 May 2013 om 08:38
"waarschijnlijk zal de combinatie dan boven de 3500 kg komen waardoor er een groot rijbewijs noodzakelijk wordt"
Sinds wanneer???
---------------------------------
Voor de autoambulance die meer dan 3500 kg MTM heeft moet je een C-rijbewijs hebben
zie:
Van: laurens
Datum: 12 May 2013 om 20:09
Naar NL rijden achterop een autoambulance is een optie
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.