Joop vraagt op 21 november 2009:
caravangebruiker laat uw stem horen op: kilometerheffingnee.nl. De Campergebruiker gaat nu ook kilometerheffing betalen. Dan kan u verwachten dat in de toekomst ook voor de caravan kilometerheffing betaald moet worden. De instanties weten dan ook waar u zich met vakantie bevind.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 november 2009:
De instanties weten dan ook waar u zich met vakantie bevind.
Dat weten ze nu ook wel 😉
- geld halen (tenzij het zwart is....)
- mobiele telefoon
Theo antwoordt op 21 november 2009:
Voor de caravanner die (met een diesel) veel in het buitenland en minder in Nederland rijdt, kan het er veel beter op worden.
Mijn stem zegt: morgen de heffing nog invoeren.
Michiel antwoordt op 22 november 2009:
Menno schreef: Dat weten ze nu ook wel
- geld halen (tenzij het zwart is....)
- mobiele telefoon
Ik kan altijd nog met contant geld betalen. Het mobieltje kan ik straffeloos uitzetten. Met het kilometerheffingskastje riskeer ik tig jaar gevangenisstraf. Dat Big Brother aspect bevalt mij helemaal niet.
Ik ben niet tegen het pricipe van meer rijden, meer betalen. Integendeel. Maar eigenlijk hadden we dat al heel lang via de accijns op de brandstof. Dat heef ook nooit geholpen bij het fileprobleem dus waarom zou dat nu ineens als het anders heet en anders geïnd wordt wel gaan werken?
@Theo: het is oook maar een kwestie van tijd tot het een Europese heffing wordt, dus dan kom je er met weinig in Nederland rijden ook niet meer onderuit.
MV
Pat antwoordt op 22 november 2009:
Vind ik ook.
En dan hopen dat de provincies er nog een extra belasting tegenaan gooien, om de misgelopen opcenten van afgeschafte wegenbelasting te compenseren.
Dan betalen we netto meer aan belastingen dan dat we nu doen.
Pat antwoordt op 22 november 2009:
@Michiel,
Je mobieltje is ten alle tijden te traceren, ook al staat ie uit.
Theo antwoordt op 22 november 2009:
Michiel,
Dan heb ik nog altijd een voordeel: ik heb een diesel omdat het een goede caravantrekker is, niet vanwege de km. die ik rijd. Bovendien maak ik ook veel km. in landen waar het nog wel heel lang zal duren voor men zo'n systeem invoert.
Piet de Kam antwoordt op 22 november 2009:
Deze regering is echt niet begaan met ons fileleed ze zijn alleen maar bezig om meer geld uit onze zakken te halen
Wij wonen in Zeeland en zijn zo over de grens dus voor ons geen vakantie meer in Nederland.
In Belgie gaan waarschijnlijk ook de km heffing invoeren maar daar heb je als buitenlander geen last van.
Frankrijk en Spanje hebben Tolwegen die je kunt vermijden ,heb je doorgaans nog een veel mooiere route ook.
Prettige Vakantie .
Piet
RobD antwoordt op 22 november 2009:
Van: Michiel
Datum: 22 November 2009 om 01:25
"Dat Big Brother aspect bevalt mij helemaal niet".
Verhuizen een optie?
Hebben we met zijn alle, democratisch, deze regering gekozen? Ja dus. Wisten we 6-7 jaar geleden dat dit er aan zat te komen? Ja dus. Nu eindelijk cijfers op tafel liggen gaan we klagen. Te laat dus.
Dat Campers mee gaan betalen is een goede zaak, of gebruiken zij geen asfalt?
Daar komt bij dat de systemen in de toekomst makkelijk te koppelen zijn zodat de tolheffing, vignetten, e.d. via deze systemen te innen zijn. Simpel, doeltreffend en makkelijk voor iedereen.
Jan antwoordt op 22 november 2009:
Het zou voordelig kunnen zijn als je weinig kms maakt, maar daar vinden ze wel weer wat op,,.,,
RobD antwoordt op 22 november 2009:
Ja Jan, daar is het allemaal om begonnen: weinig km's is voordeliger
Johan antwoordt op 22 november 2009:
Gisteren las ik in de krant dat bij de berekeningen die nu bv al via de anwb site kunnen worden gemaakt, er nog geen rekening is gehouden met de extra spitsheffing!!!!
Dus de 3 tot 7 ct per km wordt verhoogd met een toeslag in de spits. Dat het de automobilist niet meer mag gaan kosten vraagt om aanvulling en een kompleet kosten overzicht, inclusief mogelijke extra heffingen en toeslagen. Denk dan aan spitstoeslag en provinciale opslagen. Zonder deze zaken mee te verrekenen komen er geen grote verschillen met de huidige kosten die we betalen. Maar dan??????????
Kees antwoordt op 22 november 2009:
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er minder in de schatkist komt. Het principe van "de vervuiler betaald" moet je vooral zien als "de consument betaald" of denken we nou werkelijk dat degene die het stuur vasthoud gedurende
bijvoorbeeld 60000 km de rekening gaat voldoen.
De kosten komen uiteindelijk gewoon in het eindproduct of dienst terecht.
Ook voor degene die maar weinig kilometers maakt geldt dat zij betalen voor de kilometers die anderen maken ten behoeve van hun producten/diensten.
Misschien kun je de schade beperken door voortaan met aygo en pop-up tentje i.p.v. de caravan op vakantie te gaan, of met het vliegtuig naar Turkije.
Caravannen wordt straks alleen nog maar haalbaar voor de elite.
antwoordt op 22 november 2009:
‘Je mobieltje is ten alle tijden te traceren, ook al staat ie uit.”
»
In het bestemmingsland een los simkaartje kontant kopen.
Kan je niet tot jouw herleidbaar bellen en bereikbaar blijven.
Wat is er trouwens gebeurd met het recht je vrij en anoniem te kunnen bewegen met dit km hefsysteem?
Mong antwoordt op 22 november 2009:
En dan hebben de Nederlanders zo dramatiesch protest gevoerd , dat het hoorbaar was over heel Europa , dat er in België een vinjet zou moeten aangekocht worden om over de snelwegen te rijden .
Even door Nederland en de Belgen mogen nu wel betalen , is zoiets normaal .
Ik hoop dat ze er van uit de Europesche wetgeving macht die er nu stilaan aankomt een stokje voor steken .
Louis antwoordt op 22 november 2009:
Falikant tegen kilometerheffing !
Weer een onnodig geldverslindend iets.
U mag in Nedeland wel zeggen wat u vind,maar daar houd de democratie ook op .
Als welke regering dan ook botweg alles doordrukt noemt men dat dictatuur ,en hier in dit land heeft niemand daar voor gekozen maar wordt het eenvoudig opgelegd .
En maar zemelen over loonmatiging ,concurrentiepositie ,crisis enzovoort .
Maar het pompen van miljarden in onzin gaat gewoon door .
Iedere burger kijkt alleen naar het eigen straatje ,en in Den Haag weet men dat ,en zij wel slim genoeg om samen te werken
Als er al extra geld nodig zou zijn ,kan dit natuurlijk simpel via de brandstofaccijns .
Gewoon blijven lachen mensen, als de caravanaccijns ooit wordt ingevoerd als er weer ergens spilgeld moet worden gevonden ,en dan doen we maar weer of we daar ook voor zelf voor gekozen hebben.
En u nog de keus heeft tussen een Smart of Fiat 500 om voor uw mini caravannetje te zetten .
Zelf gekozen he',eigen schuld dikk......
renaat antwoordt op 22 november 2009:
Na lang aarzelen toch besloten om mijn nek uit te steken.
Ik ben voor de km-heffing.
Wel zou ik er een paar voorwaarden aan gekoppeld willen zien zoals:
1° 15.000km rijden per jaar moet het keerpunt zijn, er boven betaal je meer, er onder minder. Motivatie: het rijden wordt belast, niet het autobezit.
extra voorwaarde: de overheid moet het spel correct spelen en dus niet via provinciale taksen een extra heffing opleggen.
2° vervuilende auto's betalen een surplus en hiermee bedoel ik zowel de CO2 uitstoters als de roetuitstoters.
3° spitsrijders betalen meer, kwestie van verkeersdrukte te spreiden over de dag
4° in de agglomeratie betaal je meer, omdat je daar meer overlast berokkent
5° km-heffing wordt gelijktijdig ingevoerd in de hele Benelux en bij voorkeur in gans de EU, kwestie van de concurrentiepositie van de deelstaten niet te vervalsen
En idd. een accijns op de brandstof heeft hetzelfde resultaat. Alleen zijn dat we zo gewoon dat het ontradend effect verloren is gegaan.
Wij opteren dus voor het schokeffect van de km-heffing en om aan te tonen dat het werkt hoef je maar naar de Franse autoroutes te kijken: ze zijn duur - circa 10 cent per km- maar er zit weinig verkeer op. ( met uitzondering van die ene zwarte zaterdag) 😉
Hans antwoordt op 22 november 2009:
Is er eigenlijk al bekend van wanneer tot wanneer de spits is ?
7-9 en 16-18 uur of 5-11 en 13-20 uur of zo ?
Nu is er vaak op het midden van de dag nog te rijden maar als de spits verbreed wordt dan is het de hele dag druk en ben je de hele dag duur uit.
In principe ben ik ook voor het hele systeem als het tenminste echt zo gaat zoals het gepland is maar dat weet je nooit.
Ieder opvolgend kabinet kan simpel wijzigingen aanbrengen en dat zullen hoogstwaarschijnlijk geen kostenverlagingen zijn.
Het communisme was in theorie ook een goed systeem voor de gewone man maar practisch was het een dictatuur.
(of ben ik nu te politiek bezig) ?
M.vr.gr.
Hans
AJ antwoordt op 22 november 2009:
@Pat
Volgens mij is een uitstaande gsm niet te traceren.
@Roel
Als je een andere simkaart neemt dan "stuurt" je gsm altijd nog je imei nummer ( van de gsm ) mee.
Alles valt of staat met vertrouwen.
Als wij de onderheid niet vertrouwen kunnen we wel ophouden.
Als we de overheid wel vertrouwen ( ..... ) wat hebben we dan te verbergen? Ik bedoel dat ten aanzien van het "privacy" beleid.
Misschien worden de grote wegen alleen gedigitaliseerd en betalen we alleen als we daarop rijden en niet op de binnenwegen.
Moeten we in het buitenland vaker de passen nemen ipv de grotere tolwegen.
Extra denkwerk om de combinatie zonder problemen dat te laten doen.
Ronald antwoordt op 22 november 2009:
De kilometerheffing is weer een directevorm van geldklopperij.
Het argument dat de files met de helft zou afnemen en het beter is voor het millieu is pure volksmennerij.
Wie staat er in de spits in de file? Juist iedereen daar naar zijn werk moet.Mijn werkgever zal de kosten wel betalen en gewoon doorberekenen in de eindprijs dus geen voordeel voor files en millieu, en dat zal voor velen gelden die in de spits op de weg zitten.
Nu is er een voorlopig tarief maar dat zal geheid worden verhoogd als men weer geld nodig heeft in Den Haag.
De kilometerheffing is door Wim Kok allang ingevoerd namelijk met het kwartje van Kok.
De Duitsers hebben het beoogde systeem allang getest en heeft Den Haag laten weten dat systeem ten 1e niet goed werkt. ten 2e veel ted uur is voor invoering en ten 3e fraude gevoelig is.
Maar nee niet naar luisteren en gewoon doorgaan.
Ronald
Theo antwoordt op 22 november 2009:
Hetgeen mij verbaasd is het geweldige wantrouwen dat een aantal reacties uitstraalt. Vervolgens worden de voors en tegens niet meer zorgvuldig tegen elkaar afgewogen.
Belangrijke aspecten als rechtvaardheid (wie rijdt en/of wie vervuilt meer en moet daarom meer betalen), bevorderen van de doorstroming van het verkeer, omdat gestimuleerd wordt op minder drukke momenten aan het verkeer deel te nemen, het bevorderen van een goede afweging tussen openbaar vervoer, auto en fiets komen dan ook niet meer aan bod.
Voor mij zijn het zaken waardoor ik mij vierkant achter de km-heffing plaats.
Bijkomend voordeel is ook dat ik, gezien het aantal km. dat ik rijd er op vooruit zal gaan. Als ik er op achteruit zou gaan, zou ik - vanwege de rechtvaardigheid - ook een voorstander zijn van de heffing.
Frans antwoordt op 22 november 2009:
@renaat « km-heffing wordt gelijktijdig ingevoerd in de hele Benelux en bij voorkeur in gans de EU, kwestie van de concurrentiepositie van de deelstaten niet te vervalsen » Volgens mij gaat het er om dat het bedrijfsleven wordt gesteund met filevermindering, ik geloof niet dat de concurrentiepositie wordt geschaad wanneer niet de gehele Benelux wordt behept met kilometerheffing. Die heffing is (nationaal) ter vanging van...!
Voordeel van de kilometerheffing is de mogelijkheid om te discrimineren naar tijd en plaats en gekozen route. Daarom snap ik de lui niet die zeggen dat brandstofaccijns hetzelfde effect heeft, die hebben waarschijnlijk nooit begrepen waarom men over kilometerheffing is begonnen.
Mijn vertrouwen in europese samenwerking zegt dat er geen europees systeem komt. De verschillende landen zijn al zover met solo-acties dat er geen weg terug is.
De dreiging van verdergaande overheidsterreur door het systeem te gebruiken voor allerlei andere controles is onweerlegbaar. De caravan zal daar denk ik van verschoond blijven.
Echter worden caravan-trekkers via een omweg aangepakt: zwaardere auto's gebruiken meer brandstof en worden dubbel genaaid, zowel via kilometerheffing als via brandstofaccijns als via parkeertarieven, alleen om een stelletje fanatici met een PC Hooft-trauma te behagen. Daar ben ik dus helemaal tegen.
Bovendien worden potentiële caravantrekkers op achterstand gesteld t.o.v. elektromobielen. Terwijl die laatste minstens zo vervuilend zijn krijgen ze een lager tarief. Dat soort laakbare milieupolitiek over de rug van de burger is ook een slechte zaak.
Al met al ben ik voor kilometerheffing, maar tegen het voorstel van Eurlings. De kosten van het systeem lijken me alleen aanvaardbaar als aan andere bezwaren tegemoet is gekomen. Tegen dus!
T. Hak antwoordt op 22 november 2009:
De mensen die daags in de file staan, willen waarschijnlijk ook door kunnen rijden. Veel bedrijvigheid kan ook op andere tijdstippen plaatsvinden, dan nu het geval is. Ik ben dan ook voor de heffing tijdens de spits. Echter, de spits begint al om 15:30 en stroopt door tot 18:30...
Mijn eerste investering gaat naar een degelijke motor voor woon/werk en een dikke diesel voor die paar kilometer op vakantie.
Ronald antwoordt op 22 november 2009:
In een van de stellingen staat dat we de alternatieven zoals openbaar vervoer niet uit het oog moeten verliezen.
Dit heb ik bekeken (al lang terug). Als ik om 8.30 op de zaak wil zijn ( lijkt mij een schappelijke tijd) dan moet ik met de auto om 7.15 de deur uit .
Als ik met openbaar vervoer wil gaan mag ik om 22.00 de deur uit ( de avond er voor wel te verstaan) anders ben ik veeeeel te laat.
Dus openbaar vervoer is in een aantal gevallen een optie maar vaak ook niet. Al krijg ik geld toe dan is het nog geen optie.
Ronald
Theo antwoordt op 22 november 2009:
Ronald,
Natuurlijk is openbaar vervooer in een aantal gevallen geen optie.
Er zijn er echter veel gevallen waarin openbaar vervoer (en de fiets) wel een optie, en vaak zelfs een goede, is.
RobD antwoordt op 22 november 2009:
Ik rijd tamelijk wat meer als het gem in Nl, maar ook ik ben voor.
Via de brandstof extra accijns: half NL gaat de grens over en tankt daar, werkt dus niet.
Extra heffing in de agglomeratie: je zult de pech maar hebben dat je er bent geboren, getogen en werk hebt gevonden: discriminatie puur op locatie.
De Duitsers hebben het beoogde systeem allang getest? Jawel de 1e en, gedeeltelijk, de 2e optie. We zijn inmiddels 3 jaar verder en veel hard- en software is inmiddels aangepast.
Ook in het oude systeem zouden prijsverhogingen plaatsvinden, zo ook in het nieuwe.
Hoe dan ook, met welk systeem dan ook: we gaan meer betalen over de jaren.
Louis antwoordt op 22 november 2009:
Wat mij vooral opvalt is het begrip voor een overheidsmaatregel die alleen maar het gebrek aan een goede infrastructuur moet gaan verdoezelen .
Waarom zou ik vrijwillig de filedrukte op gaan zoeken ?
Zuiver en alleen voor m'n werk wat ik absoluut niet met het openbaar vervoer kan uitvoeren .
Anders zoek ik echt liever met mijn caravan een bosrijke omgeving op ,en pak de fiets.
Maar mijn werk wordt om praktische redenen nu eenmaal overdag uitgevoerd, en leent zich niet voor deeltijd of avond .
Gaan we straks ook borden buiten de havens in zee zetten waarop vermeld wordt niet aan te meren tot de spits voorbij is?
En je mening baseren op dat wat alleen jou persoonlijke situatie aangaat is kortzichtig .
Dat is er zo een van :benzineprijs omhoog?,geeft niet IK rij toch diesel !
Misschien moeten we maar stoppen met werken ,dat zou nog eens ideaal zijn voor het milieu ,en het oplossen van de file's.
Want het gaat natuuuuurlijk niet om de centjes.........
antwoordt op 22 november 2009:
AJ:” Als wij de onderheid niet vertrouwen kunnen we wel ophouden.
Als we de overheid wel vertrouwen ( ..... ) wat hebben we dan te verbergen? Ik bedoel dat ten aanzien van het "privacy" beleid.
»
Waarom is het nodig te registreren waarom en wanneer iemand zich waar bevindt. Voor de km prijs? Flauwekul, er zijn vele goedkopere en werkelijk anonieme methodes.
Dit hoeft niet nodig te zijn.
Het gaat echt niet om de km heffing. Het gaat erom om in detail bewegingen te registreren. Die gegevens zijn onbetaalbaar. Km heffing is een excuus. Als men de werkelijke reden prijsgeeft zou het verzet enorm zijn.
Het excuus dat je niets te verbergen hebt is een drogreden.
Het mag niet langer een eigen keus zijn anoniem ergens te verblijven. Dit is een vorm van welvaart helaas.
Men moet niet hoeven te vertellen waarom je maandelijks langs de wallen rijdt. Men moet niet uit hoeven te leggen waarom je wekelijks je droomauto bewonderd bij de dealer.
Er wordt vanwege privacy redenen geen registratie bijgehouden zegt men. Buitengewoon merkwaardig is wel dat die gegevens in Amerika worden geanalyseerd tbv terrorisme bestrijding.
Het is goed dat ik geen droomvliegtuig wekelijks bewonder.
De overheid vertrouwen? Het is goed dat iedere rechtbesnaarde burger daar een zekere terughoudendheid in betracht.
En we staan nog maar aan het begin van dit soort praktijken.
Het zal niet lang meer duren voordat iedere pasgeborene standaard een DNA afname ondergaat.
Het (oog)irispaspoort weer van stal wordt gehaald en nog meer van dit Big Brother gedoe wordt verzonnen.
Denk aan implantaten met medische gegevens, allemaal goedbedoeld maar wel een schat van mogelijkheden biedt voor kwaadwillenden en Marketing specialisten.
Het is verbazend te constateren wat men uit een bestedinggedrag (betalingsverkeer) kan afleiden. Van het merk koffieapparaat tot het merk onderboek van moeder de vrouw. Niets blijft ‘geheim’ en de wens tot nog meer detail, fijnmaziger en meer opnamemomenten is groot.
Een intelligent online stroomverbruiksmeter draagt eveneens bij aan het in beeld brengen van ons ‘gedrag’ .
Op basis daarvan zal er ooit een facturatie systeem ontstaan die ons stroomverbruik zal gaan sturen.
Een bendenkelijke gedachte is dat dit door particuliere grootheden zal gaan gebeuren. Mogelijk buitenlandse.
Het km prijskastje (hoe fraudegevoelig) is nog maar het begin van de aantasting van de persoonlijke vrijheid.
RobD antwoordt op 22 november 2009:
" Het is verbazend te constateren wat men uit een bestedinggedrag (betalingsverkeer) kan afleiden. Van het merk koffieapparaat tot het merk onderboek van moeder de vrouw. Niets blijft ‘geheim’ en de wens tot nog meer detail, fijnmaziger en meer opnamemomenten is groot".
De belastingdienst is van dit soort activiteiten al jaren op de hoogte. Pinpassen, creditcards, garantieclaims, het doen en laten van een ieder is al op te vragen.
Big brother is already here, for over several years now.
JH Vis antwoordt op 23 november 2009:
Als het iets oplevert heeft bijna niemand een probleem met Big Brother. Bonuskaart, Air-miles, Freebees, Rocks, ANWB-pas enz. Om maar niet te spreken van Internet: Google, Hyves, MSN en alle zgn enquetes waar je iets mee kunt "winnen". Mensen gooien hun hele leven op het openbare internet. Kortom het privacy-issue mag voor velen geen probleem meer zijn. Van mij mogen ze trouwens op elk moment van de dag weten waar ik ben.
Ik ben ook voorstander van de KM-heffing. Eindelijk die belachelijke houderschapsbelasting van de baan. Alleen de manier waarop de nederlandse overheid dit denkt te moeten realiseren gaat elk begrip te boven. Het systeem is technisch veel te gecompliceerd. Indien je de brandstofprijzen verhoogt (ook KM-heffing) zal inderdaad een gedeelte over de grens gaan tanken. Voor 95 % heeft dit echter geen zin. Gemiste accijnsopbrengsten maak je ruimschoots goed met het niet hoeven investeren in een veel te duur en technisch gecompliceerd systeem. Neem nu spitsheffing. Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar 1 persoon voor zijn lol in de file gaat staan. Sommige mensen hebben domweg geen keus. Als ik binnen 1 km van mijn huis en werk openbaar vervoer had zou ik het wel weten.
Maar met een beetje fantasie kom je ook een eind. Koop een dikke Mercedes pre 1987, laat al dan niet LPG inbouwen en je bent, voor zolang het duurt, gevrijwaard van KM-heffing!! (en met LPG rijd je lekker goedkoop en iets milieu-vriendelijker.)
Ben benieuwd waar het heen gaat....1 ding is zeker, we gaan fors meer betalen.
Gilbert antwoordt op 23 november 2009:
ook ik ben als belg tegen deze nieuwe invoer gekant, diesel of niet, ik heb het recht als mens te vertoeven waar ik wil zonder dat ik gecontroleerd hoef te worden , en voor de in zeeland wonende nederlander, let op de laatste berichten melden dat deze nieuwe belasting veel kans loopt uitgewerkt te worden op benelux samenwerking, maar eigelijk weet men nu al veel de electronische id kaart is perfect te traceren, door de aanwezigheid van zijn chip, veel mensen weten dat gewoon niet, vroeg of laat krijgen we een chip zoals de hond onder de huid geschoven ook nog. Mijn vraag is hoelang nog gaan wij met zen allen deze toestanden toelaten, miljoenen mensen die buigen voor een honderdtal baasspelers.
antwoordt op 23 november 2009:
Wees gerust, dat gaat eeuwig kunnen duren
Benno antwoordt op 23 november 2009:
Gisteren in de Telegraaf een intervieuw met E. Ratelband citaat:
"Ik vind dat iedereen die een dure bolide koopt een lintje mag krijgen. Het is niet normaal wat je van de aanschafprijs allemaal aan de staat afdraagt. Zakenman Michel Perridon rijdt zijn Bugatti Veyron zelfs op Nederlands kenteken. Die vent moet een plaats in de hemel krijgen, want hij heeft in één keer meer dan € 500.000 aan belasting betaald."
In die 5 tonnetjes zit ook de b.t.w. en die blijft. Een stuk of 3 tonnetjes betreft de b.p.m. en dat bedrag aan belastinginkomsten gaan we straks dus met zijn allen missen.
De Quote-500 jongens lachen zich een bult.
lambert antwoordt op 23 november 2009:
Er zijn nog een heleboel onduidelijkheden. Ik noem er een paar Hoe zit het bijv. met de privé bijtelling (nu ook over de BPM) en straks?. Krijgen we de nu reeds bij aankoop betaalde co2 heffing gedeeltelijk terug? Wat doet de overheid als het systeem hapert, wat niet ondenkbaar is. Wat als er niet betaald wordt? Wie controleert de tarieven van de overheid? Gaat het weer net als met de zorgverzekering? Laag beginnen en steeds duurder worden, terwijl de kwaliteit slechter wordt. Hoe dan ook als automobilist zullen we moeten betalen en dat zal nooit minder zijn dan nu. Het peperdure systeem moet immers ook door iemand betaald worden. Iemand die denkt dat het goedkoper wordt geloofd in sprookjes.
Koos antwoordt op 24 november 2009:
Omdat ik weinig rijdt, en dan bijna altijd met volle auto en vaak met caravan, overweeg ik de aanschaf van een auto van vóór 1987. Dan krijg ik geen kastje. Ik houd niet zo van de geautomatiseerde registratie (ooit de film The Net gezien? Hierin wordt gehackt in registratiesystemen, waardoor een onschuldige ineens een strafblad krijgt).
Een snelle check op internet levert op dat een passende auto (minimaal 6-persoons, liefst met airco, geschikte caravantrekker) waarschijnlijk uit de VS mag komen.
Bijvoorbeeld een Chevrolet Suburban, op lpg natuurlijk.
Goed voor het milieu...
Daarnaast; was kilometerheffing niet ooit bedoelt om files te verminderen? Waarom moeten de filevrije delen van Nederland dan ook betalen?
Dat van die provinciale opcenten/inwonersbelasting is een mooi argument om die bestuurslaag op te heffen. Nu de regionale mileudiensten eraan komen is het laatste beetje bestaansrecht voor de provincies toch al verdwenen.
Verdelen we de wegen en wateren onder RWS en gemeentes en laten we RWS alle dijken beheren. Kunnen de waterschappen er ook uit!!
RobD antwoordt op 24 november 2009:
Van: Koos
Datum: 24 November 2009 om 10:28
"Ik houd niet zo van de geautomatiseerde registratie"
Rijd over willekeurig welke weg en je word geregistreerd, al jaren. Web-cams, snelheid-cams, rijdende video surveillance, camera's bij tankstations, parkeergarage's, stadscentra en ga zo maar door. Om met deze argumenten te ageren tegen het kastje is achterhaald. Het kastje registreert welk voertuig, waar en hoeveel km's maakt, niet WIE of WAT dit voertuig bestuurd. In principe gelijk aan wat al die camera's nu al doen.
Met een uitzondering: het kastje word een kassa.
JH Vis antwoordt op 24 november 2009:
@ Koos:
Indien je weinig rijdt zul je er met KM-heffing waarschijnlijk alleen maar op vooruit gaan. Elke investering is dan zonde geld, behalve als je toch je voertuig moet vervangen. Om een goed pre 1987 voertuig te rijden zul je ook behoorlijk moeten investeren (achterstallig onderhoud of ih slechtste geval revisie en hoogstwaarschijnlijk bestrijding van roestvorming). In mijn geval ca. 25.000km / jaar betaalt dit zich eventueel wel terug. Of het met slechts weinig km per jaar verstandig is...???
Tijs antwoordt op 24 november 2009:
Het laatste voorstel om dan alleen maar de regio Amsterdam te laten betalen is helemaal van de zotten, nog los van die hele spitsheffing. Met twee kleine kinderen thuis die ik 's avonds ook nog wel eens wil zien en een werkgever in de regio Amsterdam die het toch ook wel waardeert als ik onder kantooruren aanwezig ben (lijkt me ook niet echt een uitzondering) ben ik gebonden aan de spitsuren. Daar zal ik niet over klagen maar dan wil niet ook nog eens moeten gaan betalen voor het "genoegen" in de file te mogen staan. Zou ik met het openbaar vervoer gaan dan ben ik minstens 1 uur extra per dag kwijt (= OV zonder vertraging en auto met normale file!).
Qua omslagpunt hoop ik dat Renaat het niet voor het zeggen krijgt (niets persoonlijks). Ben ik met 30.000 km per jaar zo'n uitzonderlijke rijder?
renaat antwoordt op 24 november 2009:
van Thijs:
Qua omslagpunt hoop ik dat Renaat het niet voor het zeggen krijgt (niets persoonlijks). Ben ik met 30.000 km per jaar zo'n uitzonderlijke rijder?
Uitzonderlijk zou ik het niet noemen, maar toch...
In het begin van mijn carrière was ik handelsreiziger over 2 provincies en reed ik dagelijks...resultaat 45.000km per jaar
Enkele tijd later moest ik dagelijks aanwezig zijn in een filiaal van mijn werkgever gespreid over de ganse provincie Limburg en reed ik dus ...16.000 km per jaar
Nu ben ik op pensioen, rijd 5000 km per jaar met caravan en rijd slechts 10.000km per jaar totaal. En in tegenstelling tot de jaren 1970/80/90 / 2000 . is de tweede auto afgeschaft, ook al omdat het kan.
dus 30 mille...aan jou om te oordelen.
Louis antwoordt op 24 november 2009:
Wel eens met het oranje mannetje van Google earth gespeeld ?
Je kunt zowat bij iemand in z'n konijnenhok achter het huis kijken !
Nu nog stilstaande beelden ,maar daar komt vast nog verandering in.
We worden als koeien gemelkt, begluurd en bedot .
En sommigen schijnen dit zo te lezen nog normaal te vinden ook!
"zo van laat ze maar doen, ik heb toch niets te verbergen"
Ik heb ook niets te verbergen,maar een aantal zaken gaat gewoon niemand zich aan .
Ik wil in m'n neus kunnen peuteren of rijden waar ik wil zonder door een kameraadski begluurd of misschien ooit gechipt te worden .
Normaal betalen voor normaal gebruik is prima ,maar hier houd ik niet van .
Temeer omdat normale andere dan snelwegen heel sneaky "sluipwegen" worden genoemd ,alsof het crimineeltjes zouden zijn die hier "wagen" gebruik van te maken .
Terwijl iedere automobilist genoeg wegenbelasting heeft betaald om zich bij wijze van spreken eigenaar van zo'n weg te mogen noemen.
En dan nog het puur op voorhand bedreigen met torenhoge boete's en zelfs gevangenisstraf.
Idioterie ten top.
Hoewel....in een Nederlandse gevangenis is het niet eens zo slecht toeven zo zonder file en werkdruk.....en gratis internet.
Zou er ook een caravan in het zonnetje op de binnenplaats mogen staan....?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!