Caravantrekker.nl

KCK:caravanbedrijf van het jaar 2010

Martien vraagt op 1 december 2009:

In KCK 12/09 roept de ANWB haar lezers op om op het caravanbedrijf van het jaar 2010 te kiezen ( zie www.kck.eu).
In vraag 8 wordt gevraagd:" sinds wanneer klant van het bedrijf" en in vraag 9 : "wanneer voor het laatst bezocht."
Op beide vragen is geen antwoord mogelijk dat ligt tussen januari 2008 en december 2009.
Hoe onzorgvuldig is zo'n vragenlijst en wat is de verkiezing dan nog waard?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 1 december 2009:

ANWB-eigen, dus van niet zoveel waarde!


RobD antwoordt op 1 december 2009:

niets!!
Zoals zoveel bij de anzb


Jan antwoordt op 1 december 2009:

Misschien wordt het tijd voor de trek-auto-dealer-van-het-jaar-verkiezing voor onze forumbezoekers.

Ik vraag het maar gelijk aan Menno en Bert om daarvoor een pop-up met keuzemogelijkheden te creeren om eea in goede banen te leiden.


RobD antwoordt op 1 december 2009:

Trekauto van het jaar nog niet genoeg? Hoe wil je omgaan met al die subjectieve gegevens en gevoelens? Niet doen dus.!


Guus antwoordt op 2 december 2009:

Dat hele .... van het jaar stelt eigenlijk niets voor.
Stel 'caravan het van jaar' wordt gekozen.
Hoe groot is de kans dat in zo'n geval Hobby als caravan van het jaar wordt gekozen ? Heel groot dus. Velen laten hun eigen merk niet snel vallen en dan kom je in zo'n geval niet om Hobby heen, hoe slecht het ook mag zijn.

In onderhavige casus kan een relatief klein bedrijf nooit winnen, hoe goed die ook is.


Willem1 antwoordt op 2 december 2009:

Er zijn eerder verhalen naar buiten gekomen (o.a. dhr. Sanders van Stabifix) dat de ANWB geld vraagt aan bedrijven voor dit soort "keurmerken" Proces is na te lezen op rechtspraak.nl
Jammer voor de goede bedrijven en de consument.


Bob antwoordt op 2 december 2009:

Voor het ANWB "keurmerk" wordt inderdaad geld gevraagd. Bijv. Een mooie kleine camping bij Hinterklemm stond niet in de gids. Waarom niet vroeg ik de eigenaar: "Daar moet voor betaald worden." Een paar kilometer verder was een ANWB erkende camping. De prut lag enkelhoog en het stikte er van de Tabberts. Dan ben je een ANWB erkende camping.
Jaren terug, de beste camping van Hongarije lag onder de rook van een cement fabriek!!! Hoe kan dat?
De smoes zal wel zijn: het zijn moment opnames. Als dat zo is laat dan maar en als je al zo nodig een campinggids moet uitbrengen dan geen mening maar alleen feiten. (Adres, faciliteiten en prijs)


Willem antwoordt op 2 december 2009:

Citeren Guus: Velen laten hun eigen merk niet snel vallen en dan kom je in zo'n geval niet om Hobby heen, hoe slecht het ook mag zijn.

Waarom is in Guus' ogen Hobby zo slecht?

Waarop gebaseerd? zeker van horen zeggen, maar niet uit eigen ervaring, want dan had je wel anders geweten.






Sander antwoordt op 2 december 2009:

Hobby is in 2009 caravan van het jaar geweest, en dat was 10 jr geleden ook zo. ze zijn dus al 10 jr lang geen caravan van het jaar geweest dus het valt best mee. Omdat er zoveel Hobby`s zijn wil niet gelijk zeggen dat ze ook altijd winnen.

bron: http://www.kampeerzaken.nl/article.php/caravan-jaar-2009-hobbylavita-220109?query=la+vita


Willem antwoordt op 2 december 2009:

Sander, helemaal met je eens.

Alleen Guus' reactie heeft niets te maken met de topic, dat is maar wat roepen(schrijven) en niet gebaseerd op feiten of werkelijke gegevens.


RobD antwoordt op 2 december 2009:

"dat is maar wat roepen(schrijven) en niet gebaseerd op feiten of werkelijke gegevens".

Zou Guus niet enkel en alleen Hobby als voorbeeld gebruiken? Al over nagedacht aleer men begint: maar wat te roepen(schrijven) en niet gebaseerd op feiten of werkelijke gegevens.???


Frans antwoordt op 2 december 2009:

Ik heb de opmerking van Guus (« ...hoe slecht het ook mag zijn ») als volgt gelezen: 'hoe slecht ze ook zouden kunnen zijn', in de betekenis van 'al zouden die caravans heel slecht zijn, dan kunnen ze nog steeds hoog scoren'. Niks aan de hand dus met die opmerking.


Guus antwoordt op 2 december 2009:

Op het moment dat 'lezers' moeten gaan reageren zal Hobby er nooit slecht van af komen, zie ook deze snelle reagerende rakkers (poeh !!!)
Voorspelling: winnaar van de verkiezing zal een Hobby-dealer zijn.

.....
Het staat er inderdaad wat ongelukkig. Ik ga er vanuit dat jullie weten wat ik bedoel. Dus hoe groter de groep positieve klanten hoe beter dat is voor de einduitslag. Wat minder positieve klanten zullen het gemiddelde niet echt naar beneden halen.


Koos antwoordt op 2 december 2009:

Wel grappig om het commentaar op de ANWB te lezen. Ik ben jaren terug al betrokken geweest bij de oprichting van de ENWB, hebben we moeten veranderen in ENFB en heet nu gewoon fietsersbond.
Toen was een oorzaak voor onze onvrede al de belangenverstrengeling van de ANWB. Ook de Op Pad bevatte ineens Human Nature producten in de test, en die kwamen er verdraaid goed vanaf. Vreemde zaken. ANWB is denk ik te groot geworden. Té veel verweven met de (commerciële) maatschappij.

KCK=ANWB dus dat kàn niet anders dan beïnvloed door de deelnemers. Wanneer leren wij nu eens dat de ANWB een club is die commercële motieven heeft. Het is allang geen belangenvereniging meer. Gewoon een marktpartij.

Commercie leidt de motieven van de ANWB, meer dan het belang van hun leden.
Testen en verkiezingen kloppen al heel lang niet meer.

Het lijkt mij duidelijk; ik heb ze decennia terug al afgeschreven...


RobD antwoordt op 2 december 2009:

Van: Guus
Datum: 02 December 2009 om 14:04
"Op het moment dat 'lezers' moeten gaan reageren zal Hobby er nooit slecht van af komen, zie ook deze snelle reagerende rakkers (poeh !!!)".

ALS, als, de bwna een eerlijk spel speelt zal alles gerelateerd moeten worden aan: deelnemers, caravanmerk, soort klachten en dealers.
Voorbeeld: een hobby-dealer heeft 100 klanten die meedoen. 80 zijn positief, 10 gemiddeld en 10 negatief.
Een Kabe-dealer heeft nu maar 20 klanten die alle positief reageren. Wie zou er nu winnen?


Guus antwoordt op 2 december 2009:

En als er maar 1 reageert die heel positief is ??
tsja........ wat zijn de spelregels ?

Er zullen altijd positieve als negatieve reacties zijn. Des te kleiner de hoeveelhoed hoe meer invloed een slechte reactie heeft.

Terugkomen op de vraag over het caravanbedrijf van het jaar. Kwaliteit van de caravan kan hier ook van belang zijn.


Bob antwoordt op 4 december 2009:

Eigenlijk is de verkeiezing van Caravan van het jaar grote onzin. Kijk je bij de dealer van xyzcaravans hoeveel caravans van dat merk er in reparatie zijn dan denk je: "Ik nooit een xyzcaravan". Hetzelfde geldt voor caravans en dealer van abc caravans. Zo kan je doorgaan. De enige goede, fijne, prima caravan die geheel naar je zin is, is de caravan die jezelf hebt. (Uitzonderingen daar gelaten). Als dat niet zo is heb je een fout gemaakt bij de aankoop.
Bob


Bert.s antwoordt op 4 december 2009:

het zelfde geld voor de auto van het jaar Bob


RobD antwoordt op 4 december 2009:

Nee, bert S. Een trekauto v.h. jaar word grotendeels gekozen op rationele punten door "vak"mensen. Auto fabrikanten moeten wel de voertuigen gratis beschikbaar stellen. Doen ze dit niet, dingen ze ook niet mee.
Bij het c/vabedrijf van het jaar kiest de consument, en ik herhaal, vaak op emotionele gronden.
Een wereld van verschil.


Jan antwoordt op 4 december 2009:

Het is dan wel jammer dat zo'n relatief klein aantal auto's en uitvoeringen daarvan meedoen. Het lijkt zo allemaal steeds meer gemanipuleerd te worden.


Bert.s antwoordt op 4 december 2009:

Precies jan
deze auto word gekozen door onafhankelijke autojournalisten europa en zegt dus niets over de kwaliteit


Bert.s antwoordt op 5 december 2009:

Rob.d

de auto van het jaar word beoordeeld op:
design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieu belasting en de prijs.

De mensen die deze auto's beoordelen zijn dan ook geen vakmensen zoals monteurs, het zijn maar journalisten.

Of er na een jaar mankenmenten aan komen kunnen de jury leden niet zien.
Kijk naar de lijst met auto's van het jaar van afgelopen jaren , en je zult zien dat deze auto's niet allemaal van de beste kwaliteit zijn.

Groet Bert.s


RobD antwoordt op 5 december 2009:

" Of er na een jaar mankenmenten aan komen kunnen de jury leden niet zien".

WIE WELL?????


Bert.s antwoordt op 5 december 2009:

Je snapt het nu Rob.d

Groet Bert.s


antwoordt op 5 december 2009:

Het zijn (gelukkig) niet de monteurs die bepalen wat de beste trekauto van het jaar is.

Of en wanneer er mankementen voorkomen is niet het criterium daarvoor.


RobD antwoordt op 5 december 2009:

Rationeel zal zo'n verkiezing niet zijn, eerlijk blijft altijd de vraag.
Het is een klein marketing instrument van de bond om de lezers "actief" te laten meespelen. Het geeft enige binding met de caravan, de dealer en niet in het laatst: het magazine waaruit de winst moet komen. Mensen voelen zich gestreeld omdat ze mogen meedoen, hen mening laten horen (opdringen). En dat ook nog omtrent het hun zo dierbaar bezit: de caravan. Leuk gedaan van de bond, maar o zo doorzichtig.


Bert.s antwoordt op 5 december 2009:

caravanbedrijf van het jaar, daar zie ik het nut ook niet van in.
Wie dit dan ook zou mogen organiseren.
bijv caravan van het jaar, evenals auto van het jaar zie ik ook niet echt als meerwaarde.


Guus antwoordt op 7 december 2009:

Wel leuk zou zijn als er steekproeven gehouden worden in bepaalde bedrijven, zoals ook autoweek heeft gedaan met de grote beurt. Behalve de werkplaats zou dan ook naar de showroom, klantvriendelijkheid, inruilwaarde, enz gekeken kunnen worden.


Bert.s antwoordt op 7 december 2009:

Het heeft niet met de oorspronkelijke vraag te maken,maar ik heb onlangs een steekproef van seat gehad.
Iemand van seat is bij mij aan de deur geweest en heeft mijn auto op een aantal punten onklaar gemaakt.
Daarna moest ik mijn auto voor de beurt naar de garage brengen.
Op één punt na heeft de garage alles gevonden en weer opgelost.
Van seat heb ik hiervoor een tegoedbon gekregen.

groet Bert.s


Sander antwoordt op 7 december 2009:

Quote: Wel leuk zou zijn als er steekproeven gehouden worden in bepaalde bedrijven, zoals ook autoweek heeft gedaan met de grote beurt. Behalve de werkplaats zou dan ook naar de showroom, klantvriendelijkheid, inruilwaarde, enz gekeken kunnen worden.


Dit gebeurd ook. Als klanten van een div bedrijven dit bedrijf opgeven, dan worden er uiteindelijk 5 geselecteerd. Aan deze 5 bedrijven wordt gevraagt of ze willen meedoen. Je bent dit al bedrijf dus niet verplicht. Als het bedrijf besluit mee te doen dan worden er idd div. steekproeven gehouden waaruit de winnaar gekozen wordt.


RobD antwoordt op 7 december 2009:

M.a.w Sander, de dealer is op de hoogte en kan tijdelijk uitstekend werk leveren. Sommige dealer organisaties doen dit al, met een zekere regelmaat om de hen opgelegde eisen te toetsen. Deze cijfers komen echter niet naar buiten.

Om tot een onafhankelijk eerlijk vergelijk te komen moet een compleet onafhankelijk instituut, onder strikte geheimhouding, met grote regelmaat dealers bezoeken. Toetsen moeten in alle gevallen identiek zijn. Puur op feiten. Daarbij treed een ander probleem op, n.l. de kwaliteit van de caravans. Afwerking, uitrusting e.d staan niet gelijk en hoe wil men dit beoordelen?


antwoordt op 7 december 2009:

Heel simpel, het werkt of het werkt niet.


Houtman antwoordt op 21 december 2009:

Was al een tijdje niet meer op dit forum geweest.
Gelukkig is er niets veranderd: vak-hobbyisten ventileren nog steeds bijzonder objectief hun mening. Wie van de deskundigen heeft zich weleens verdiept in de testmethode van de ANWB als het gaat om bijvoorbeeld de verkiezing "caravandealer van het jaar"?
Mijn dealer is twee jaar geleden genomineerd geweest. Ik heb de eigenaar gevraagd hoe die nominatie tot stand is gekomen.
Zouden de ANWB-critici ook eens moeten doen! Dat wordt je niet dommer van.


Houtman antwoordt op 21 december 2009:

Daar wordt je wijzer van. Dat wilde ik alleen maar zeggen.


RobD antwoordt op 21 december 2009:

Als je alles gelezen hebt zul je tot de ontdekking zijn gekomen dat op rationele gronden geen verkiezing kunt houden. Zelfs de bond critici kunnen hier niet aan ontkomen. Tel je emotionele gronden mee, word het beeld erg vertekend. Ik blijf bij;
Om tot een onafhankelijk eerlijk vergelijk te komen moet een compleet onafhankelijk instituut, onder strikte geheimhouding, met grote regelmaat dealers bezoeken. Toetsen moeten in alle gevallen identiek zijn. Puur op feiten. Daarbij treed een ander probleem op, n.l. de kwaliteit van de caravans. Afwerking, uitrusting e.d staan niet gelijk en hoe wil men dit beoordelen?


Martin antwoordt op 21 december 2009:

Ik heb zojuist voor mijn caravanbedrijf (een 2-manszaak), waar ik ontzettend tevreden over ben, de ANWB vragenlijst annex nominatie ingevuld. Ik vraag me in gemoede af of ik ze daarmee boven het maaiveld uit til.
De 3 enige inhoudelijke vragen betroffen:
- Showroom (inrichting, assortiment, enz.)
- Werkplaats (kwaliteit geleverde werk)
- Personeel (attent, vakkundig, enz.).
Daar kon je je eigen rapportcijfer voor geven.
Totaal geen vragen naar prijsstelling, lever- of wachttijden, welke klussen je er hebt laten uitvoeren, service, e.d.
Zo'n "inhoudelijkheid" kan mij beslist niet overtuigen van de waarde van dit onderzoek, laat staan van de uitkomst.

Ik sluit mij derhalve van harte aan bij de schare sceptici en daar kan hr. Houtman" geen hout aan doen.


Houtman antwoordt op 22 december 2009:

Belangrijk bij het beoordelen van "het product/dienst/bedrijf van het jaar" is of er voldoende onderbouwing wordt gegeven voor de uiteindelijke keuze. Ieder weldenkend mens kan dan aan de hand van criteria en argumentatie zélf bepalen of hij het eens is met de keuze/aanbeveling van de organisatie die de verkiezing organiseert. Dat veel mensen er klakkeloos van uit gaan dat de (trek)auto/caravan/caravanbedrijf/webwinkel etc. etc. ook voor hén de beste keuze is kun je de instelling die de verkiezing organiseert moeilijk kwalijk nemen.
Conclusie: bepaal zelf welk product of dienst voor jou het meest ideaal is. Let wel: ook subjectieve informatie kan je helpen om een uiteindelijke keuze te maken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker