JMC Mettes vraagt op 2 december 2009:
Ik heb een vrij zware caravan 1500 beladen en wil een auto kopen die hem echt goed kan handelen.
Bij dieselmotoren is er geen probleem . Veel moderne diesels kunnen prima weg met dit gewicht.
Maar ik heb de voorkeur voor een auto met lpg installatie.
Veel turbo-benzinenmoteren vallen dan al af ivm lpg.
Mijn huidige auto c5 2.0 op lpg kan maar spaarzaam trekken.
Score op caravantrekker.nl slechts drie van vijf sterren.
Wie heeft een suggestie tip of ervaring, die me verder kan helpen.
Groeten,
Hans
Arno antwoordt op 2 december 2009:
Vialle levert sinds kort een LPG installatie voor de VW tsi motoren. ( VW, Skoda, Seat )
Frans antwoordt op 2 december 2009:
LPG is een alternatief, maar weet wel waar je aan begint. Rijd je vooral in Nederland met ANWB-snelheden dan wordt je motor bij verstandig gebruik nooit zwaar belast en heb je maximaal prijsvoordeel omdat je overal kunt tanken. Prima alternatief.
In het buitenland rijd je in de praktijk zo wat van pomp naar pomp en sta je misschien wel drie keer zo vaak pauze te nemen om aan die ene tap te komen. Met een minimaal prijsvoordeel kun je dan beter gewoon op benzine gaan rijden, dan is de thermische belasting van je cilinderkop ook veiliger. Punt van zorg is dan mogelijk nog dat de benzineverstuivers onderhoud nodig hebben door te weinig gebruik, waardoor het apparaat op benzine ook niet lekker meer loopt.
De uitlaatgastemperatuur van lpg motoren is veel hoger dan die van benzinemotoren, die weer hoger is dan bij diesels. Met lpg-injectie wordt wel geclaimd dat door de expansiewarmte die aan de kop wordt onttrokken, de temperatuursverhoging als gevolg van de verbranding gecompenseerd wordt. Ook kan daar het motormanagement van het benzinebedrijf de brandstofdosering exact regelen. Turbo's zouden met lpi ook te combineren zijn. In theorie perfect; heeft mij er ooit toe gebracht een offerte te vragen voor een lpi-installatie op een 5 cil turbo benzine. De (hoofd)dealer van Vialle die een kant en klaar installatie kon leveren heeft het mij afgeraden ('je kunt het krijgen maar het gaat je tegenvallen'). Dat het in mijn geval bij een Volvo wordt afgeraden wil overigens niet zeggen dat zo'n installatie op een ander blok ook niet kan voldoen.
Voor mij zou lpg in combinatie met een caravan alleen in aanmerking komen op een thermisch laag belaste motor, dus met veel kuubs. Zuinige lpg-motoren vertrouw ik ook niet; die staan soms zo schraal dat de verbranding nog heter is. Misschien is het nuttig een C5-rijder te vinden die lpg heeft in een type met V6 motor... maar ik zou voor diesel gaan.
Luc antwoordt op 2 december 2009:
Een score van 3 van de 5 sterren hoeft helemaal niet slecht te zijn. Gaat het erom dat je als eerste weg bent bij het stoplicht en met een noodgang hellingen kan nemen of vind je het belangrijk dat je veilig en stabiel kunt rijden? Zelf heb ik een combinatie die ook 3 sterren scoort en ben daar meer dan tevreden mee. Route Napoleon gaat ook prima.
Persoonlijk zou ik geen moderne turbomotor kiezen in combinatie met LPG. Die motoren zijn in principe ontworpen om op benzine te rijden.
Ik zou kiezen voor een turbodiesel.
dirk antwoordt op 2 december 2009:
@Mettes even een sugestie maar wel duidelijk Gas is om op te koken.Gr dirk
Marcel antwoordt op 2 december 2009:
De volvo's met een Bi-Fuel motor wellicht een idee?
Af fabriek met een gas installatie.
Pieter antwoordt op 3 december 2009:
Wat een ongelooflijke onzin is het, dat je in het buitenland van pomp naar pomp zou rijden voor gas. Het verhaal over de hoge prijs is zo mogelijk nog vreemder!
Hoewel, het zou kunnen, dat met "buitenland" Denemarken wordt bedoeld? In dat geval is het helemaal waar met 12 gaspompen en een gasprijs die bijna de benzineprijs overstijgt.
HSR antwoordt op 3 december 2009:
Bi-Fuel = Problemen
Problemen die dealers en de meeste gas specialisten niet weten op te lossen.
JH Vis antwoordt op 3 december 2009:
Ben zelf afgelopen zomer naar Zuid-Frankrijk gereden met 1350kg zware caravan. Trekauto: Volvo V70 T5 (classic uit 1999 met nog hydraulische klepstoters...) getuned naar ca. 280pk - 400nm, icm een Vialle Lpi installatie. Ook overdag gedurende flinke langdurige stijgingen en 39 graden buitentemp. is de tempmeter geen mm opgelopen. Geen centje pijn. Het zijn oersterke motoren; het is geen uitzondering op LPG 5 ton of meer te halen; sommigen bouwen zelfs nog Lpi in bij een km-stand van 3 ton. (Wel bij een specialist laten doen. Voor Volvo oa Mesman in Son.) Auto rijdt trouwens veel lekkerder op LPG door het hogere octaangehalte.
dirk antwoordt op 3 december 2009:
@JH Vis en wat gebruikt je Combinatie dan want daar gaat het toch ook om bij de afweging
kongstrub antwoordt op 3 december 2009:
@ J.H.vis:
en het feit dat je over octaanGEHALTE spreekt bewijst meteen dat je specialist bent...
JH Vis antwoordt op 3 december 2009:
Gebruik is ongeveer 1 op 7 bij 90 km/h met caravan.
Solo gemiddeld 1 op 10. En Dirk inderdaad, met gas kun je ook prima koken. 😉
JH Vis antwoordt op 3 december 2009:
@ kongstrub
waar claim ik dat ik specialist ben? Begrijp niet wat uw opmerking toevoegt ad vraag van de topic-starter.
En trouwens ook als ik octaangetal gebruik maakt dit van mij geen specialist. Ik deel gewoon mijn ervaring met een mede-forummer...
Frans antwoordt op 3 december 2009:
Verrassende ervaring van Vis. Verrassend niet vanwege zijn ervaring met de Volvo-motor, maar omdat hetzelfde, gerenommeerde bedrijf mij de inbouw ernstig heeft ontraden. Of dat terug te voeren is op de verschillen tussen een 2,3 en een 2,4 blok is gissen. Het T5-blok heeft een iets kleinere boring vanwege de hogere thermische belasting. Het lijkt me sterk dat het daardoor meteen een klasse beter geschikt zou zijn voor lpi.
JH Vis antwoordt op 3 december 2009:
Vreemd....Wel zijn er sinds een jaar grotere gas-injektoren leverbaar voor motoren met meer vermogen. Na modeljaar 1999 is tevens het ontwerp van de cylinderkoppen aangepast waardoor deze minder geschikt zouden zijn voor LPG. Hydraulische klepstoters werden niet meer toegepast. (Weet niet hoe dat met de nieuwe generatie Volvo's is.) Hier kunnen flashlube en regelmatig kleppen stellen echter uitkomst bieden. Ik hoor wel meer tegenstrijdige berichten. Heb ih begin wel de nodige problemen gehad bij vol vermogen, althans dat had Mesman gemeten tijdens een testrit. Dit is middels een softwareaanpassing bij de Vialle fabriek goed gekomen. Was te wijten ad tuning. Een standaard Volvo mag echter geen probleem zijn.
JH Vis antwoordt op 4 december 2009:
Heel veel info over pre 2000 Volvo's en Lpi is trouwens te vinden op de volgende site:
http://www.volvo850forum.nl/index.php?PHPSESSID=71b4eb56b7e9c525464423b9d0b94597&board=24.0
Frans antwoordt op 4 december 2009:
Vroeger heb ik jarenlang op lpg gereden met B20 blokken met traditionele klepbediening via shims. Necam-installaties. Klepspeling na 150.000 km slechts marginaal teruggelopen; toen kon dat nog.
De 5 cilinder blokken zijn inderdaad na 2000 gemoderniseerd, o.a. met verstelbare nokkenassen; klepopening steeds langer voor betere vulling; efficiency steeds beter; klepkoeling steeds minder. Geschiktheid voor lpg wordt daarmee steeds meer afhankelijk van de intenties van de fabrikanten. Je zou motoren eigenlijk van meet af aan op (mogelijk) lpg-gebruik moeten ontwikkelen. Gaat er ts om welke blokken (bij uitstek) geschikt zijn voor ombouw.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.