Joost Kolen vraagt op 7 augustus 2006:
Combinatie: Lancia Phedra 2.2 JTD met Beyerland 490TKM.
Ik ben inmiddels in het bezit van een nieuwe trekauto voor mijn caravan en ik moet zeggen het is een heerlijke combinatie, voldoende trekkracht en met een kruissnelheid van zo rond de 110 geen last van vrachtwagens of ander snel passerend verkeer. Het enige waar ik nog wel last van heb is het wippen van de caravan tijdens het rijden. Ik probeer een kogedruk aan te houden van 70 a 75 kg. Hierbij zie je aan de auto niet dat hij doorhangt zelfs niet als de laadruimte vol met spullen ligt (zware spullen zoals koelkast en fietsen van de kinderen). Is het zo dat als ik mijn kogeldruk verlaag naar 60 a 65kg dat dit storende wippen (ja ook op de snelweg) minder wordt?
Lex M antwoordt op 7 augustus 2006:
Ik heb geen idee. Proberen lijkt me een mogelijkheid.
Als het gaat om 'doordeinen', zou je kunnen overwegen een stabilisatorkoppeling die ook deinen dempt, te monteren.
Dat zijn NIET de Alko's of Westfalia's, maar WEL de Stabifix4 of de Winterhoff 3000.
Jan antwoordt op 7 augustus 2006:
Ik blijf last houden met het fenomeen wippen. Bedoel je dat de caravan-dissel dan omhoog komt??? Elke combinatie deint wel een beetje bij onreglmatigheden of richels en kuilen in de weg. En de kogeldruk verlagen: er is maar een manier om daarachter te komen en dat is het zelf uit te proberen. Er is geen vaste regel voor.Elke combinatie is weer anders qua gewichten en belading enz. enz.
succes.
eric antwoordt op 8 augustus 2006:
gewoon meer kogeldruk ,dan is het opgelost.(5 kg kan helpen)
Tino2L antwoordt op 10 augustus 2006:
niet in de war met een wip kip !!
Joost Kolen antwoordt op 2 februari 2007:
Inderdaad Eric met een kogeldruk van 80kg heb ik er geen last meer van bedankt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 februari 2007:
Laat de rubbers van de as eens controleren door een specialist. Als de caravan al wat ouder is en mogelijk zelfs overbeladen dan kunnen de asrubbers versleten zijn. Neem eens contact op met bijvoorbeeld Triorep (www.triorep.nl)
Joost Kolen antwoordt op 13 februari 2007:
De caravan is uit 2004, dus ik hoop niet dat dit het geval is.
herman antwoordt op 13 februari 2007:
Ook een overweging is zwaardere (instelbare) schokbrekers. Het kan zijn dat de Phedra te comfortabel is afgeveerd.
Joost Kolen antwoordt op 14 februari 2007:
Ik vind hem persoonlijk redelijk stug, hij is wel erg windgevoelig maar dat ligt meer aan het grote zijoppervlak. Ik ben zelf wel eens op de trehaak gaan staan (90kg) maar dan zie je de auto nauwelijks doorveren. Maar wie weet zijn er mensen met een andere ervaring en zijn hulpveren de oplossing.
herman antwoordt op 14 februari 2007:
Ik heb het niet over de veren, maar over de schokdempers. Deze moeten de vering dempen. Indien je instelbare monteert kun je de demping straffer maken met caravan erachter. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar benader het theoretisch. Hulpveren voorkomen alleen maar het teveel inveren onder het gewicht van de kogeldruk. Dat is niet het probleem.
Joost Kolen antwoordt op 14 februari 2007:
Wie weet heb ik daar iets aan. Heeft iemand een idee wat iets dergelijk kost en of het mijn "probleem" oplost.
Lex M antwoordt op 15 februari 2007:
Rubbervering kan niet goed tegen overbelading.
Ik heb ooit ook eens de rubbers moeten laten vervangen bij een caravan van 4 jaar oud.
Herman antwoordt op 15 februari 2007:
Joost,
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat de caravan al schokbrekers heeft?!
Jerry antwoordt op 16 februari 2007:
Een stabilisatorkoppeling die het wippen tegengaat kan ook een oplossing zijn natuurlijk en het verhoogt het comfort aanzienlijk.
Mijn Volvo945 rijd met de Solifer 5602i met de stabifix3 stabilisatorkoppeling comfortabeler als voorheen zonder die koppeling.
Deze koppeling dempt niet alleen het slingeren maar ook het wippen van de combinatie.
mvg Jerry.
Joost antwoordt op 17 februari 2007:
Die koppeling is het zwakke punt van mijn caravan, ik heb een alko 2004 koppeling had liever gezien dat er een Winterhoff op had gezeten. Heb er weleens aangedacht die te gaan vervangen maar als ik de verschillen uit de testrapporten zie ga ik voor dat kleine verschil geen koppeling van € 300,- installeren.
Joost antwoordt op 17 februari 2007:
Ik bedoel natuurlijk een alko 3004
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.