Vercaemer Glenn vraagt op 3 januari 2010:
Hallo,
Ik vertrek vrijdag met de caravan naar oostenrijk.
Ik ben reeds jaren naar oostenrijk geweest in de winter, zonder caravan met winterbanden.
Nu vertrek ik voor het eerst met de caravan, natuurlijk ook met winterbanden.
Ik rijd met een toyota previa 2.4 benzine, en een hobby 540kmfe.
Nu vraag ik mij af wat dit gaat geven op de sneeuw.
Heeft iemand ervaring met rijden in de sneeuw met caravan?
Groetjes Glenn
antwoordt op 3 januari 2010:
Zelf geen ervaring, maar zie vraag eerder:
----Onderwerp: kamperen in de sneeuw---
----Van: Rico----------------------------
----Datum: 21 December 2009------------
Misschien heb je daar wat aan.
Groet en veel plezier
Frans antwoordt op 3 januari 2010:
Er is natuurlijk heel veel over te zeggen, maar het rijden is niet wezenlijk anders dan ’s zomers wanneer de wegen goed zijn. In geval van echt winterse omstandigheden is de combinatie niet ideaal door de gewichtsverhouding die weinig marge geeft. Onder die omstandigheden zou ik geen paswegen opzoeken. Zeker met een voorwielaandrijver kan het wegrijden in een file op een autobaanhelling al problemen geven; aan het rollen houden dus door anticiperen en een emmer strooizout bij de hand om de weg voor de aangedreven wielen te bewerken kan goud waard zijn.
Aankomst bij daglicht is veel voor te zeggen. Een reisschema wat mij goed beviel is ’s avonds rijden, na de spits, tot ver in Duitsland, overnachten bij een Raststätte en de volgende ochtend naar de camping.
Als het buiten -10 of -20°C is , is het binnen niet veel warmer. Caravanmeubilair en kussens blijken bij het opwarmen een behoorlijke warmtecapaciteit te hebben en het duurt dus lang voor je de hut behaaglijk hebt. Minstens een half uur voor het stoppen de verwarming aan zetten maakt het een stuk gerieflijker. Gaat prima met een Truma met schoorsteen.
Als je op bijvoorbeeld een camping toegangsweg toch vast rijdt omdat het gewoon te steil is, ook met sneeuwkettingen, kan het bij een voorwielaandrijver helpen om de passagiers helemaal achterin de caravan te zetten; dat geeft een hoop meer druk op de aangedreven voorwielen. Zware bagage uiteraard maximaal in de auto en zo mogelijk vóór de achteras. Veel plezier!
@Jeroen antwoordt op 3 januari 2010:
Zie:
http://www.caravanhandboek.nl/
bij:
Wintersport
Theo antwoordt op 3 januari 2010:
@Frans,
"Minstens een half uur voor het stoppen de verwarming aan zetten maakt het een stuk gerieflijker".
De gaskraan open en de gasverwarming aan in rijdende caravan, is dat wel aan te bevelen?
Ik dacht het niet!
henk antwoordt op 3 januari 2010:
wij gaan al jaren met de caravan naar wintersport in oostenrijk.
zijn gister thuis gekomen.de wegen in oostenrijk en duitsland worden goed schoongehouden.hebben onze sneeuwkettingen nog nooit gebruikt.op de camping een 33liter gastank doe je ongeveer 12 dagen mee,en hebben ook een electries kacheltje bij ons.de eerste week was het -18 graden.op de camping brengt de eigen naar je naar de plaats met de trekker.we rijden overdag zijn heen s,morgen om 4 uur vertrokken en om half 4 s,middags aangekomen .gister morgen om 8uur weggegaan en s,avond om half 9 thuis 840 km .terug tot munchen sneeuw gehad. als je op de auto,s let zonder caravan dan zie je heel vaak de zelfde auto,s.rijden.nog even een tip doe geen water in je water tank die bevriest onderweg .
wij zijn met 3 gezinnen weg geweest.
onze dochter rijd in een toyota camrie 2.4automaat voorwiel aandrijving met een burstner 520 en heeft helemaal geen probleem gehad .
wij rijden een toyota landcruiser en burstner525.
glenn heel veel plezier.en een goede reis.
Frans antwoordt op 3 januari 2010:
@Theo. Ik ken de vermeende bezwaren tegen geopende gaskranen en brandende kachels, maar de risico’s zijn dermate klein in vergelijking tot gesloten gaskraan dat dat geen hout snijdt. Overigens werk ik met een op afstand elektrisch te bedienen gasafsluiter (lpg afsluiter), de rest is standaard beveiligd met thermokoppel. By the way: in vrachtwagencabines werden vroeger veel standverwarmingen op gas rijdend toegepast, geheel legaal…
@henk: Als in jouw geval de reis heel gladjes verloopt wil dat niet zeggen dat Glenn zich geen andere scenario’s moet voorstellen. In dat zelfde goed georganiseerde Duitsland heb ik op de Hunsrück vrachtauto’s achteruit zien glijden bij iedere poging om op gang te komen en op de A3 bij Limburg was het ooit tijdens heftige sneeuwval slalommen tussen de gestrande pkw’s en lkw’s. Heb ooit in volledig vastgelopen verkeerschaos de nacht op een parkeerplaats doorgebracht bij -23°C en me ’s morgens met warm water, dat ik wel vorstvrij bij me had, staan scheren. Ook de situatie dat een Duitser verschillende vastgelopen auto’s op weghielp met een zak zout (om voor zichzelf ruimte te maken) heb ik niet verzonnen. Overigens helpt een kaars in de auto als je de motor stil wilt zetten en zonder standkachel een vorstbeveiliging wilt creëren. Maar je hebt gelijk…. meestal gaat het van een leien dakje 😉
RobD antwoordt op 3 januari 2010:
Het rijden naar de sneeuw zal niet zo spannend zijn, het rijden in de sneeuw wel. Goede winterbanden, kettingen en aangepaste snelheid doen wonderen. Rij relaxed ook in de sneeuw, krampachtigheid vergroot je kansen op een ongelukje. Vermijd krachtig remmen, zeker in de bocht. De kans dat de c/van gaat schuiven is wezenlijk aanwezig. Laat je niet opjagen door solorijders, maar rij met die snelheid die je zelf verantwoordelijk vind en waarbij de veiligheid voorop staat.
Zolang het sneeuw is gaat alles vlotjes. Op ijs is het verraderlijk, ook kettingen kunnen hier hun grip verliezen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 januari 2010:
Ik kom ook net terug en deze keer was het een redelijk 'zware' reis. Heen met 17 graden vorst, terug met sneeuw. Door regelmatig te stoppen en de kachel aan te zetten kan je de caravan vorstvrij houden. Rijden met een gaskachel aan (en dus de gaskraan open) mag alleen bij oudere caravans (van voor pakweg 2007) en bij nieuwe caravans alleen als een Secumotion gebruikt wordt.
Rijden op een glad wegdek is geen probleem zolang je alle stuur en rembewegingen maar heel rustig doet. Bedenk dat je remweg enorm is, en gasgeven moet je met beleid doen. In de sneeuw kan een weg omhoog snel problemen geven bij voorwielaandrijving. Ook dan is het zaak niet te snel te willen rijden en met heel veel beleid gas te geven. Remmen voor de bocht en niet er in. De ene combinatie kan meer dan de andere en hoe die Toyota het zal doen weet ik niet, maar als er sneeuw op de weg licht en de weg gaat omhoog heb je snel kettingen nodig denk ik.
dabbertje antwoordt op 3 januari 2010:
Wij zijn vanmiddag teruggekomen van de wintersport met caravan. Het was behoorlijk slecht op de weg in Duitsland. 3 rijbanen vol sneeuw en alleen de rechterrijbaan was te berijden. Op en afritten waren niet schoongeveegd. Toch gaf het geen noemenswaardige problemen omdat iedereen de snelheid aanpast.
Sneeuwkettingen alleen op de camping nodig gehad.
Gr. Daphne
dabbertje antwoordt op 4 januari 2010:
@Menno,
mss heb ik het ergens gemist, maar waarom mag je met een caravan tot 2007 wel met de gaskraan open rijden en een nieuwere niet?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 januari 2010:
Tsja...wetgeving verbiedt dat.
Truma is daar handig op ingesprongen door het uitbrengen van de Secumotion, of was het andersom????
Koen antwoordt op 6 januari 2010:
"""waarom mag je met een caravan tot 2007 wel met de gaskraan open rijden en een nieuwere niet? """
"""wetgeving verbiedt dat."""
---------------------------------------------------------------------------------
In de recente Kampeertoerist (VKT) staat een uitleg daarover.
Een nogal moeilijk te volgen verhaal : verwijzing naar allerlei wetgeving en hun artikelen. Europees geldig en verband houdend (of net niet ?) met ADR richtlijnen.
(misschien kan Menno / Bert dat artikel lospeuteren bij de VKT ?)
Dit naar aanleiding van de controle aktie door de Duitse politie de voorbije zomer bij (vooral) campers / motorhomes.
Deze werden (dikwijls onterecht) erop gewezen dat de gaskraan dicht moest.
De duitse politie zou er zelfs op gewezen hebben dat de gasslang moest losgekoppeld worden én dat de gasfles moest voorzien worden van zijn bescherm"dop".
Dit is de toepassing van gasflessenvervoer volgens de ADR wetgeving, die echter niet van toepassing is voor caravans - motorhomes.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!