Caravantrekker.nl

Kenteken

Gilbert vraagt op 5 januari 2010:

hoe kan ik een kenteken van een caravan in nederland weer binnensturen en afschrijven. Ik woon in belgie en heb een nederlandse caravan gekocht maar hoef dat kenteken niet.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 5 januari 2010:

Waarom niet houden? Wanneer je de caravan ooit verkoopt kan je dat ook eenvoudiger in NL doen. Ik weet alleen niet of het mag??


@Eric antwoordt op 5 januari 2010:

Hebbiehierwataan?

http://www.buggyboys.be/fr/wet_importeren.htm


RobD antwoordt op 5 januari 2010:

Neem contact op met DIV, de tegenhanger van het RDW in NL
http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexReframed.htm?newURL=/divnl/DIV.htm


Michiel antwoordt op 5 januari 2010:

Ik begrijp niet hoe dat legaal kan. Om een Nederlands kenteken op naam te krijgen moet je toch Nederlands ingezetene zijn? Dus staat ie waarschijnlijk nog op naam van de vorige eigenaar. Heeft die dan niet om een vrijwaringsbewijs gevraagd?

MV


Koen antwoordt op 5 januari 2010:

"""Heeft die dan niet om een vrijwaringsbewijs gevraagd?"""

Voilà, nu komen we al in de buurt.
Is er ook niet zoiets met het postkantoor en "overschrijven" (wat het ook mag betekenen) ?

Maar, Gilbert, heeft de nummerplaat dezelfde letter-cijfer combinatie als de vorige caravan-eigenaar zijn auto ? Je Predom is toch minder dan 750 kg maximum gewicht ?
Dan hoort deze niet echt bij de caravan, en kan je die terug aan hem geven (voor op een karretje te hangen ofzo).
Ofwel bij het oud ijzer gooien.

Indien je ex-NL-caravan meer dan 750 kg maximum mag wegen, is het eerder in de richting van Michiel.
Maar die NL procedure ken ik niet.

RobD : bedankt voor de link (kende ik nog niet, kan nog van pas komen), maar daar is Gilbert en zijn NL nummerplaat niks mee. De DIV houdt zich echt niet bezig met buitenlandse kentekenplaten. En als 'gevonden' opsturen / naar de politie mee gaan, is geen goed idee indien de caravan meer dan 750 kg maximum mag wegen. (eigendom ? verzekering ? boetes ? en andere rompslomp die hij op zijn nek haalt)


Michiel antwoordt op 5 januari 2010:

Sja, hij had het over een kenteken en niet over een kentekenplaat. Dus ging ik uit van een caravan >750 kg. Dat het om een Predom gaat is voorkennis die ik niet heb. 😉

Als het toch om een caravan met eigen kenteken gaat, heeft de vorige eigenaar ook verzuimd. Die moet er namelijk op toezien dat de overschrijving op naam van de nieuwe eigenaar plaatsvindt. En dan zouden de alarmbellen op het postkantoor wel afgegaan zijn als die nieuwe eigenaar geen Nederlands adres opgeeft.

MV


Michiel antwoordt op 5 januari 2010:

Of gaat het soms om een registratiebewijs van een lichte caravan? <= 750 Kg)

MV


RobD antwoordt op 5 januari 2010:

@ Michiel: LEES EENS GOED!!!!!
en geef dan reactie............
Vraag is om een NL c/van op B kenteken te krijgen.
In de vraag is niets over registratiebewijs of sterker nog gewicht of Predom te lezen.


@Eric antwoordt op 5 januari 2010:

Vraag aan Gilbert:
Om wat voor caravan gaat 't?
Wat is de maximale toegelaten massa?


Michiel antwoordt op 5 januari 2010:

@RobD
Ik raad je aan eerst je eigen raad te volgen. Er staat niks over op een Belgisch kenteken krijgen. Gilbert heeft het alleen maar over "binnensturen en afschrijven" van een Nederlands kenteken. En dat van die Predom komt van Koen. Die heeft kennelijk informatie die ik niet heb.

Als TS onvolledige informatie verstrekt, moet je mij niet verwijten dat er speculatie en verwarring ontstaat. De vraag of het soms om een registratiebewijs in plaats van een "kenteken" gaat lijkt me gezien het verloop van de discussie volstrekt redelijk.

Heb je verder nog iets bij te dragen dat de vraagsteller verder helpt met zijn probleem?

MV


j antwoordt op 5 januari 2010:

Van: Michiel
Datum: 05 January 2010 om 12:05

Ik begrijp niet hoe dat legaal kan. Om een Nederlands kenteken op naam te krijgen moet je toch Nederlands ingezetene zijn?


Waar word hierover gesproken?????????????????????????


Koen antwoordt op 5 januari 2010:

Even laten rusten / bekoelen tot Gilbert meer info geeft.
Ook over de verwarring die in onze Nederlandse taal mogelijk is : kenteken - kentekenplaat - nummerplaat - registratiebewijs.

Ik vermoed dat hij zo'n geel (of wit misschien ?) rechthoekig bord met zwarte letters en cijfers op bedoelt.

Bij een Belg blijft zo'n 'nummerplaat' (de witte met rode letters) eeuwig en altijd in ZIJN bezit.
Bij een Nederlander volgt die 'plaat' altijd het 'voertuig', uitgezonderd bij sloop en export.

We horen het straks wel van Gilbert.


Gilbert antwoordt op 6 januari 2010:

klopt als een bus, in belgie blijft de nummer plaat welke op naam staat en niet op het voertuig je hele leven hetzelfde, makkelijk om vanbuiten te kennen en te onthouden, maar de zaak zit zo ik wil een caravan kopen in nederland een adria met kenteken op 770 kilogram in belgie echter is dit type een 750 kilogram en kan dan ook een gelijkvormigheidattesst bekomen op dat gewicht, vandaar dat ze gewoon in nederland moet afgeschreven worden, en het kentekenplaat en bewijs onnodig word,zo ben ik van veel rompslomp in belgie verlost zoals tweejaarlijkse technische controle maar ook de jaarlijkse controle op mijn nieuwe wagen, vermits ik de trekhaak liet zetten voor max 750 kg in plaats van de toegelaten 1000kilogram, ondertussen heb ik de rdw nederland gecontacteerd en dit alles hoeft binnen gebracht te worden met de som van 11€50 en klaar is kees , hebben ze mij aan de telefoon gezegd, dus ga ik de verkoper vragen om dit even mits vergoeding te doen. Ondertussen is de predom verkocht, en raar maar waar, terwijl ik met de koper naar de stalling reed om deze te tonen, kreeg ik in de wagen en dit over blue tooth dus door ieder inzittende te volgen, een telefoon helemaal uit spanje om de predom te kopen, had je het gezicht van de man bij mij in de wagen moeten zien, was echt geld waard, door dit toeval was ze eigelijk verkocht voor hij ze zag.


Michiel antwoordt op 6 januari 2010:

Ah, nu vallen ineens een aantal stukjes van de puzzel op hun plaats. Het gaat om een caravan die in Nederland als 770 kg door het leven gaat, maar volgens de manier van wegen in België als 750 kg door het leven gaat en aldaar dus kennelijk geen eigen kenteken van node heeft. Daar waren wij 'Ollanders nooit op gekomen. 😉 Ik neem aan dat in België net als in Nederland aanhangers <= 750 kg het kenteken van het trekkende voertuig tonen?

Wat nieuw voor mij is, is "de trekhaak op 750 kg laten zetten". Zoiets kennen we hier niet. Voor > 750 kg moet je een goedgekeurde trekhaak hebben en die is dan goedgekeurd voor een bepaalde maximum massa. Daar mag je dan zonder verdere aanpassingen ook aanhangers < 750 kg mee trekken.

Enfin, je probleem is opgelost. Veel plezier met je nieuwe aankoop.

MV


Koen antwoordt op 6 januari 2010:

"""Wat nieuw voor mij is, is "de trekhaak op 750 kg laten zetten". Zoiets kennen we hier niet. Voor > 750 kg moet je een goedgekeurde trekhaak hebben en die is dan goedgekeurd voor een bepaalde maximum massa. Daar mag je dan zonder verdere aanpassingen ook aanhangers < 750 kg mee trekken. """
---------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk het andersom : een trekhaak moet in B altijd een 1e keer gekeurd worden.
Of die nu af-fabriek of nadien geplaatst is door dealer / specialist.
Bij die keuring heb je de keus om de trekhaak te laten keuren voor -750 kg of voor het maximum toegelaten 'trekgewicht' van je auto.
Indien je voor het maximum gaat, moet je elk jaar naar de Technische Keuring (APK in NL). Het maakt niet uit of de auto een splinternieuwe is of een oude.
Indien je kiest voor -750 kg, moet je (met een nieuwe auto) pas na 4 jaar naar de keuring.
Dan heb je weer de keus om het 'trekgewicht' te laten verhogen tot het maximum toegelaten.
Of op -750 kg te laten indien je auto minder dan 100.000 km op de teller heeft en geen opmerking heeft.
Dan moet je pas het 6e jaar terug naar de keuring ipv het 5e jaar.

In het 6e heb je etc...8e...etc... ipv 7e... etc ... indien minder dan 100.000 etc...
Enzovoort.


antwoordt op 6 januari 2010:

Hoezo overbodig gecompliceerd en daardoor onnodig kostenverhogend.
’s Lands eer, ’s lands wijsheid nietwaar? Er zal daar ook wel zo iets over onze regelingen betaan. 😉


hans antwoordt op 6 januari 2010:

in belgie heeft ieder voertuig een eigen kenteken nodig voor die de weg op mag al mag die maar 100kg laden


Gilbert antwoordt op 7 januari 2010:

ok Hans bedankt voor uw tussenkomst.


Michiel antwoordt op 7 januari 2010:

Individuele keuringen voor trekhaken zijn hier in Nederland al heel lang verleden tijd. Voor gebruik <=750 kg is helemaal geen keuring en voor >750 krijgt een trekhaak een typekeuring en indien goedgekeurd een goedkeuringsnummer met daaraan verbonden een maximum aan te koppelen massa. Dat is vermeld op het typeplaatje. De werkelijk toegelaten massa van de aanhanger is dan het minimum van wat de trekhaak mag dragen en wat de auto mag trekken.

Een eventuele trekhaak wordt gewoon meegenomen met de verplichte jaarlijkse keuring (APK). Er is geen aparte keuring voor, ook niet bij eerste montage. Bij de APK wordt bezien of de haak voorzien is van een typeplaatje met geldig toelatingsnummer en of ie goed vast zit.

Aanhangers <= 750 hebben hier geen eigen kenteken. Ze moeten een witte kentekenplaat met hetzelfde nummer als de trekker voeren.

Periodieke keuring voor caravans en andere aanhangers <3500 kg hebben we hier (nog?) niet.

Interessant die verschillen...

MV


@Eric antwoordt op 7 januari 2010:

Van: Michiel
Datum: 07 January 2010 om 13:53

Bij de APK wordt bezien of de haak voorzien is van een typeplaatje met geldig toelatingsnummer en of ie goed vast zit.

MV


Nee hoor, da's nog te veel moeite.
Er wordt alleen nog maar gekeken of de haak deugdelijk bevestigd is en in goede staat verkeerd.
Bij een afneembare haak moet verder de sluit- en borginrichting goed werken.

Veel trekhaken hebben geeneens een typeplaatje meer, maximaal aanhanger gewicht staat al op kenteken en max. kogeldruk in het boekje van de auto.

Verplichting voor typeplaatje geldt meen ik alleen nog maar voor auto's > 3500 kilo?


Michiel antwoordt op 7 januari 2010:

Oh? Is dat recentelijk veranderd dan? Ik kan daar niets over vinden, noch op deze site, noch op www.overheid.nl.

Als het zo is, zou ik dat toch wel vreemd vinden. Want hoe kan men dan zien of een trekhaak goedgekeurd is?

MV


@Eric antwoordt op 7 januari 2010:

Deze site is ook niet altijd zaligmakend... 😉

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38-6573-4CF2-92D1-AF09D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf

Artikel 3.12


Michiel antwoordt op 7 januari 2010:

Bij art 3.12 staat inderdaad niets over een typeplaatje. Maar het is me niet duidelijk of dat alleen betekent dat er bj de APK niet naar gekeken hoeft te worden of dat het er helemaal niet op hoeft te ziiten. De tekst "APK" met de vertikale streep rechts van de tekst suggereert dat dat op de APK slaat.

Bij 4.3, trekgewicht, vind ik nog wel deze aantekening: "Let op! Het maximale trekgewicht van een trekhaak kan een beperkende faktor zijn."

En hoe moet je nu weten hoeveel dat is, als er geen typeplaatje op zit?

MV


Bert antwoordt op 7 januari 2010:

Zo interpreteer ik die tekst ook Michiel. Zeker hoeft een trekhaak niet voorzien te zijn van een typegoedkeuringsplaatje of -sticker bij een APK-keuring. Als je alleen een <750 kg aanhangertje er mee trekt of een fietsenrek erop monteert of er helemaal nooit iets mee doet met die kogel.... hoeft hij tenslotte ook niet goedgekeurd te zijn. Maar wel als je er >750 kg mee gaat voortbewegen. Zo staat het ook wel ergens in de wettekst, waar zo weet iedereen 😉 we druk mee bezig zijn die te actualiseren.


Gilbert antwoordt op 8 januari 2010:

heeft helemaal niks te zien met type plaatje of zo, is gewoon een originele trekhaak, net dezelfde als als anders geplaatst door dealer, de contole welke uitgevoerd word, is gewoon de bouten waar hij mee bevestigd is testen met een speciaal aparatuur, ze willen hebben dat wanneer men dus het ma trekt en draagt de bevestigings bouten kunnen moe worden, en dat zou.....? minder het geval zijn met lichter trekken of fietsendrager, nu ik ben niet technisch genoeg om hier een logische uitleg aan te geven, en moet het ook niet weten , zolang ik maar weet wat en hoe ik in orde blijf met onze Belgische wetgeving. Maar daar ging mijn vraag en topic niet over , nu dat kenteken gedoe is ondertussen van de baan, de verkoper had mij aan de telefoon gemeld en ook op email dat zijn caravan heel netjes was en in prima staat, toen ik na de rit van 321km aankwam ergens in friesland waar en bij wie doet er niet toe, stond daar een stuk uitgeleefd en zachtgeworden hok dat op een caravan geleek, waar de rechtse voorhoek gewoon geen cm hout meer bevatte, en ook geen handvat meer, de nieuwe voortent was ondertussen op twee dagen plotsling 8 jaar geworden, nee die hoefde ik niet, omdt ik toch in nederland was, ben ik langs caravan boulevard gereden in heerhugowaard, om daarna via amsterdam naar huis te rijden, net toen ik de hoop had opgegeven, vond ik echt waar ik op zoek naar was, bij caravan handel De Vrieze, waar ik bovendien ook nog best geholpen werd ook, en de caravan elke ik daar kocht heeft maar een max gewicht van 65Okio dus geen randgeval, en was een eersste eigenaar, is wel ietsje ouder maar echt in ongeziene staat, het betreft een digue, zoals ik al zei iets ouder maar echt wat ik zocht.
Dus mijn dag was niet verloren.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker