Danny vraagt op 31 januari 2010:
Ik ben op zoek naar niveauregeling of luchtvering voor de achteras van een Mazda 6 sportbreak uit 2003.
Wie heeft er zoiets onder zn Zoom-Zoom zitten, of weet er iemand een universeel systeem?
RobD antwoordt op 31 januari 2010:
6170 hits op google: niveauregeling mazda
Tijs antwoordt op 31 januari 2010:
Kijk eens op http://www.mad-springs.com/nederlands/hulpveren/. Ik weet niet of er voor je Mazda tussen zit wat je nodig hebt maar hier haalt de Ford dealer de hulpveren die ik op mijn nieuwe 2e hands S-Max laat monteren.
christiaan antwoordt op 31 januari 2010:
Kijk even op www.niveauplus.nl .
gr christieaan.
Danny antwoordt op 31 januari 2010:
Heren bedankt voor uw reactie.
Christiaan; die luchtvering zocht ik, bedankt.
christiaan antwoordt op 31 januari 2010:
Niks te bedanken ook ik gebruik al 5 jaar dit product .
Cr Christieaan.
p antwoordt op 31 januari 2010:
hallo Danny,
met die luchtballen moet je wel de schokbrekers van je achteras buiten de spiraalveren hebben anders werkt het niet,
christiaan antwoordt op 31 januari 2010:
Ok dan kan je ook nog kiezen voor aparte buiten de veren gebauwde niveau regeling event op maat gemaakt.
gr christiaan.
@Eric antwoordt op 31 januari 2010:
Geen luchtvering maar toch maar eens kijken hier:
http://www.carsupport.nl/
Danny antwoordt op 31 januari 2010:
MAD en Carsupport hebben niets voor Mazda 6. Althans niets in de vorm van een luchtbalg. Heb ook al diverse andere leveranciers in binnen- en buitenland gevraagd om dit systeem. Christiaan; bij welke druk (bar) werkt dit systeem, en is het niet gevoelig voor scherpe delen van het veersysteem? Heren bedankt.
Gr. Danny
@Eric antwoordt op 31 januari 2010:
Waarom wil je eigenlijk een luchtbalg systeem?
john antwoordt op 1 februari 2010:
Ga nu echt niet denken dat je met een paar luchtbollen ook meteen luchtvering hebt !!!
De bollen voorkomen enkel het ver doorzakken, wat andere systemen ook doen. Een paar load adjusters doen het net zo goed
Danny antwoordt op 1 februari 2010:
Ben vergeten te vermelden dat deze auto verlaagd is. Dus hulpveren geen optie meer. Ik heb er nu cabineluchtbalgen van een Scania vrachtauto onder gemaakt. Dit is een gecombineerde schokbreker/luchtbalg. De luchtvering werkt perfect, alleen de schokbreker is te sterk voor de auto. Dus het nut van luchtvering is bij mij bewezen. Load adjusters heb ik geen ervaring mee. Denk wel dat je met luchtvering in beladen toestand, dus met caravan, toch comfortabeler kunt rijden. De caravan is een Burstner Averso 500TK uit 2008 en mag max 1360kg wegen.
RobD antwoordt op 1 februari 2010:
Danny je hebt GEEN luchtvering!
Je hebt hulpvering d.m.v luchtgevulde bollen. Luchtvering werkt toch even heel wat anders.
Wat bedoel je met: alleen de schokbreker is te sterk voor de auto.
Danny antwoordt op 1 februari 2010:
RobD; Dat ik met dit systeem geen volledig luchtgeveerd systeem heb, is mij duidelijk. Het gaat mij om het volgende.
Aangezien de auto verlaagd is, ik dan toch met volledige belading nog enigzins comfortabel kan rijden. Zonder hulp(lucht)vering is de veerweg te kort geworden met als gevolg dat ik mn kinderen een vroegtijdige hernia bezorg. Wat ik bedoel met de te sterke schokbreker is dat de demping te groot is. Dus nu rijd ik leeg stuiterend over de weg. Vandaar wil ik dus nu deze schokbreker/luchtbalg verwijderen en dan kiezen voor het systeem van Christiaan. Die zogenoemde tigerballs lijken mij een goede optie.
Leuk dat er zoveel mensen reactie geven. Als er nog ideeen zijn hoor ik het graag. BEDANKT
christiaan antwoordt op 1 februari 2010:
Goede avond Danny als je een mail steur naar niveauplus,
Krijg je alle informatie terug.
Maak desnoods een paar foto's van het veer sijsteem en mail,
die door voor meer advies.
Gr christieaan.
JH Vis antwoordt op 1 februari 2010:
Ik vraag me af of die tijgerballen gaan werken in jouw geval. Deze tijgerballen zijn (beperkt) geschikt om ervoor te zorgen dat te slap geveerde auto's niet te ver doorveren. Ze dienen eigenlijk als veerwegbegrenziger. Als je dit gaat toepassen op verlaagde vering zal er weinig veerweg overblijven. Met dit soort oplossingen grijp je direct en tamelijk ongecontroleerd (en ongetest) in op het weggedrag van de auto. Verlagen en caravantrekken gaan niet altijd samen. Ik had geluk en kon Monroe ride-levelers monteren.
antwoordt op 1 februari 2010:
@Danny,
Je bent kennelijk driftig aan het knutselen met het onderstel van je auto, en wel zodanig dat jezelf toegeeft dat hij over de weg stuitert en bovendien plaats je cabinebalgen van een vrachtauto.
Weet je waar de grens ligt tussen wat wel en wat niet wettelijk is toegestaan t.a.v. het wijzigen van het onderstel van je auto??
Ik hoop dat je gezin blij is met papa's fratsen.
vrgr
JT®
@Eric antwoordt op 1 februari 2010:
@Danny: welke bandenmaat zit er onder de auto icm met de verlaagde auto.
Mocht je ook nog eens bijvoorbeeld 18" velgen hebben dan gemonteerd is het niet zo vreemd dat de auto oncomfortabel is geworden.
RobD antwoordt op 2 februari 2010:
Wat wil je nu Danny?
Een auto verlagen is gegarandeerd inleveren in rijcomfort m.a.w je veerweg word korter, al naar gelang de mate van verlaging. Hoe lager de auto gelegd word hoe minder veerweg.
Maar je wilt het comfort behouden, en die 2 gaan echt niet samen. Daarbij heeft met de snelheden die wij mogen en kunnen rijden, het verlagen geen enkel nut, of het moet esthetisch zijn. En daar is het een kwestie van smaak, tis maar wat je mooi vind.
Danny antwoordt op 2 februari 2010:
Jongens, het enigste wat ik wil is dat mn auto met een caravan erachter ongeveer hetzelfde niveau heeft dan als er geen caravan achter zit. Met name dus de achteras. Dat ik minder comfort heb omdat de auto verlaagd is, weet ik ook wel. Heb hem zo gekocht. Als ik nu mn achterasniveau beladen nu zo kan instellen als onbeladen, heb ik toch weer meer veerweg? Mee eens? Dat dit nog steeds niet zo comfortabel is als bij een orginele versie is mij ook duidelijk. Waar bij andere auto's van allerlei systemen in de handel zijn mbt de vering, heb je dit bij een Mazda 6 niet. Het enigste wat ik probeer is dus op een veilige manier mn rijniveau te handhaven en zal dus ook nooit mn gezin als proefkonijn gebruiken dmv knutselwerk. Ik hoop dus ook dat er iemand evaring heeft met deze Tigerballs en mij kan vertellen bij welke druk deze ballen werken en kunnen ze een beladen auto met een kogeldruk van 75kg op normaal niveau houden? Is het APK toegestaan? Blijven ze op druk? Stel de bal is 15cm hoog onder druk, hoever kunnen ze dan inveren?
Groet Danny
christiaan antwoordt op 2 februari 2010:
Daar zijn we weer de druk is 2 bar .
Geloof me nou het werkt met een caravan achter de auto prima en laat de rest maar kletsen .
De ballen gaan pas mee doen als je de caravan op de trekhaak kopeld. Garantie is 5 jaar op dit product.
Cr christieaan.
Danny antwoordt op 2 februari 2010:
Ok Chris, duidelijk. Maar, is de hoogte beladen even hoog als onbeladen? Is het APK toegestaan of doe je ze er allleen tussen als je ze nodig hebt? Groet
christiaan antwoordt op 2 februari 2010:
De veerballen gaan pas meedoen als je ze belast.
Zo nodig kan je er nog 1 bar bij pompen bij veel belading.
Wat betreft hoog te als volgt /bij het plaatsen van de ballen ,
pomp je ze op tot dat de ballen boven en onder de steunpunten raken dat is alles als je gaat laden dan pas gaan ze mee dragen.
Het overhellen in een bocht is beduidend minder.
Als alternatief is er ook een kamperluchtveer sijsteem als je daar in geďnteresseerd bent zoek ik dat voor je op.
Gr christieaan
Danny antwoordt op 2 februari 2010:
Ik neem aan dat ze voor de APK niet zijn toegestaan. Voordeel is dat je ze makkelijk kunt plaatsen/verwijderen lijkt me. Ik weet voor nu in elk geval genoeg en wil iedereen bedanken voor de reacties.
Groet Danny
christiaan antwoordt op 2 februari 2010:
Dat was ik nog vergeten tezeggen Heeft niets te maken met apk.
Altijd door de keuring gekomen.
Maar heb je veel ruimten naast de spiraalveer of er voor of achter en wat ook belangrijk is de dieameter van de spiraalveer en de binnehoogte.
Gr christieaan.
RobD antwoordt op 3 februari 2010:
Van: christiaan
Datum: 02 February 2010 om 20:49
Geloof me nou het werkt met een caravan achter de auto prima en laat de rest maar kletsen.
Cristieaan een groot probleem met lezen: Er is niemand geweest die heeft gezegd dat de ballen niet zouden werken, er zijn alleen wat meer vragen gerezen. Mede door de onvolledigheid in het begin van vraagsteller. Dat de rest maar wat kletst en hij de wijsheid in pacht denkt te hebben maakt het een tikje erger.
antwoordt op 4 februari 2010:
@Danny,
Deze luchtballen werken inderdaad zeer goed. Ik had ze 30 jaar geleden al onder een paar Renaults 20 zitten. Ik had ze altijd nog bewaard, tot vorig jaar, toen zaten er van ouderdom scheurtjes bij de ventielen.
Het kan overigens alleen als de schokdemper NIET in de veer is geplaatst.
Als je een standaardset neemt zijn de ballen via slangen verbonden met een gewoon autoventiel dat in de kofferbak is geplaatst.
Ik had destijds gekozen voor een extra compressortje met drukmeter en drukknop.
Je kunt dan desnoods onderweg op een P-Plaats nog iets wijzigen aan de druk.
Ook op de camping: caravan eraf, bagage uit de auto en dus gewoon wat lucht laten ontsnappen en bij vertrek zelf ter plekke weer op druk brengen.
Ik heb er zeer veel plezier en gemak van gehad.
vrgr
JT®
christiaan antwoordt op 4 februari 2010:
Kiijk Danny eind goed altijd goed en nou gaan met die benaan.
gr christieaan.
JH Vis antwoordt op 5 februari 2010:
De Renault 20 is een auto met relatief lange slappe vering waarbij de tijgerballen inderdaad zouden kunnen werken. Verlaagde vering is naar mening een ander verhaal....Ben benieuwd naar het resultaat.
RobD antwoordt op 5 februari 2010:
Cristieaan is snel tevreden met één positief antwoord. Op een compleet andere auto met compleet andere vering kun je geen vergelijk maken.
Maar zoals hij tracht te zeggen: eind goed al goed?
Danny antwoordt op 5 februari 2010:
Jongens jongens, geen ruzie maken😉 Even een reactie, ik zal ze in elk geval uitproberen en zal mijn ervaringen delen met jullie middels dit forum. Allemaal bedankt voor het meedenken.
Groet Danny
Armand antwoordt op 3 mei 2010:
Hoi Danny,
heb je de ballen er al onderzitten?
Ik ben benieuwd naar je ervaring.
Armand
BSM antwoordt op 14 januari 2011:
even een upje.
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen
John antwoordt op 14 januari 2011:
Danny,
Ik begrijp je vraag, wellicht kan de Mazda dealer(ja het is duurder)je wellicht helpen.
Danny antwoordt op 18 januari 2011:
Even een reactie van de vraagsteller. Deze Tigerballs werken zeker goed onder een verlaagde auto met een beladen aanhanger/caravan. Het werkt gewoon, onverstelbaar. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de 6 onlangs heb vervangen voor een 5 met orginele vering. Dus ik heb de ballen hier op mn werkbank liggen. Passen niet onder een 5.
Als er nog iemand vragen heeft, stel ze maar.
Groet Danny
BSM antwoordt op 19 januari 2011:
Geen interesse om ze te verkopen. Ik weet het, het is hier geen Marktplaats maar toch...
Danny antwoordt op 19 januari 2011:
Kunnen we over praten.
Kan ik je ergens op mailen/bellen??
Groet Danny
john antwoordt op 19 januari 2011:
Ik heb ook wel intresse dus als de andere hem niet wil kun je mailen naar jahmvandijk@gmail.com
BSM antwoordt op 20 januari 2011:
Ik ben te bereiken:
bsmf.schildkamp@gmail.com
Piet antwoordt op 15 juni 2011:
Zijn de tijgerballen (1304 HD) van levelplus makkelijk zelf te plaatsen ? Of moet dit gebeuren door een installateur ?
Rijd zelf met de nieuwe citroen C4 en deze heeft ook de neiging om snel door zijn achtervering te zakken.
Zit te twijfelen om tijgerballen te plaatsen om de achtervering van de c4 te ondersteunen...
Danny antwoordt op 18 juni 2011:
@Piet,
Ze zijn zeker zelf te plaatsen. Een put of hefbrug is wel makkelijk maar het kan ook gewoon thuis dmv de krik. Gewoon de ballen even in kokend water leggen zodat ze soepel worden en vervolgens 1 voor 1 plaatsen. Vastzetten met trekbandjes en oppassen dat het ventiel goed geplaatst zit tussen de windingen v/d veer. Gewenste druk aanbrengen en klaar.
Succes
Danny
d kleijne antwoordt op 2 maart 2012:
hallo ik ben op zoek naar de beruchte tijgerballen ,kun je die nog gewoon kopen? gr dirk
antwoordt op 2 maart 2012:
Kun je iets met deze link
http://www.niveauplus.nl/p/over_ons/
vrgr
JT®
mark antwoordt op 2 maart 2012:
hallo, de tijderballen werken perfect.
ik heb ze zelf verschillende jaren gehad, even in kokend water zodat ze soepel worden daarna tussen de veren doorduwen en oppompen tot de gewenste druk.
als er bij mij geen caravan achter hing liet ik ze gewoon leeg tot ongeveer 1 bar en je merkte er niets van.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.