Caravantrekker.nl

Slingeren

J Ardon vraagt op 24 augustus 2006:

Luister en huiver,
Wij hebben een Peugeot 406 break 2000 (leeg gewicht 1395 kg en max. toegestaan 1500 kg) en een Hobby 500 KMFE uit 2002 (leeg 1130 kg, max. 1500 kg). Op vakantie is het totaal gewicht van de auto geladen ongeveer 1800 kg en caravan ongeveer 1375 kg). De voortent ligt voor in de caravan onder het 2 pers.bed, de stokken liggen achterin onder het stapelbed voor de kids. Tot zover de gewichten. Op onze heenreis naar Spanje haalden we in Zuid-Frankrijk even voor Perpignan een vrachtauto in, onze snelheid 105 km, weg licht dalend. Na het passeren van de vrachtauto kregen we een ontzettene duw mede door een windvlaag die daar nog al eens voorkomen. Gevolg: zwaar slingerende caravan die we met hard remmen onder controle kregen. Op de terugweg na een schitterende vakantie, rondweg Brussel richting Antwerpen: onze snelheid 80 km op de middelste baan, we haalden net een vrachtauto in en geen wind. Toen we ter hoogte van de cabine van de vrachtauto waren begon de caravan gigantisch te slingeren. Erger dan de 1e keer en het kostte ook de nodige moeite om het zaakje normaal te krijgen.
Ik snap dat de 1e keer een combinatie van snelheid-daling en wind geweest moet zijn. Maar wat is de reden van deze circusact op de rondweg bij Brussel de 2e keer. Kan iemand mij vertellen of het aan de belading ligt, de verhouding auto-caravan, of gewoon iets anders. Wie heeft er een oplossing ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lex M antwoordt op 24 augustus 2006:

Dat is niet eenduidig te beantwoorden.
De stabiliteit van een span wordt bepaald door vele factoren.
Lees eens in http://www.caravanhandboek.nl bij:
Beladen
Slingeren
Stabilisator
Stabiliteit v/h span
Stabiliteitstest

En op deze stek bij: Rijden, Slingeren.


Joost Kolen antwoordt op 25 augustus 2006:

ter aanvulling:

Bandenspanning (auto + caravan)
type "slingerautomaat"


dj antwoordt op 25 augustus 2006:

Mischien fietsen achterop. Kogeldruk goed. Veel belading in de bovenkastjes.


Ter aanvulling antwoordt op 25 augustus 2006:

Nee, er zit geen fietsenrek achterop en ook niet op de dissel.
De koppeling is een Winterhoff (standaard Hobby) en in de bovenkastjes lag m.i. niets bijzonders behalve kleding ed. Op de as van de caravan hadden wij de boodschappen en boeken in kranten geplaatst en onder de banken het een en anders aan strandmateriaal voor de kids en andere lichte spullen. Daartegenover een gevulde koelkast en een gevulde kast onder het aanreacht met lichte etenswaren. Dus m.i. niks extreems op de verkeerde plaatsen.


Bert antwoordt op 25 augustus 2006:

Met name de tweede circusact is inderdaad niet erg normaal indien we er van uitgaan dat 'alles' in orde was. De Peugeot 406 is ook in de Break uitvoering een gekend stabiele trekauto (zie de reviews bij de div. TAvhJ verkiezingen).

Een opmerking. Een vraag eigenlijk. Op zich moet vooraf merkbaar geweest zijn dat de stabiliteit niet optimaal was, er (nog steeds) van uitgaande dat je zelf geen gekke dingen hebt gedaan vlak voordat het bijna mis ging. Dit was blijkbaar niet het geval anders had je wel maatregelen genomen. Ik concludeer daarom dat je redelijk onervaren bent. Een caravan gaat n.l. niet ineens aan de haal. Mogelijk wel met een Citroën, omdat je daarin weinig voelt, maar niet met deze Peugeot.

Dan de mogelijke oorzaken. Er is al gezegd dat dat er vele kunnen zijn, en vaak vormt een combinatie van factoren 'de' aannleiding. Ik wil er een paar uitpikken waarop m.i. de aandacht op bepaald moet worden. Hopelijk ontstaat er een soort systematiek dan, waarin je oorzaken kunt wegstrepen.
Weeg je combinatie zorgvuldig. Hele trein / vooras a / caravanas / linkerwiel c / rechterwiel c. Thuis meet je de kogeldruk. Zelf reken je totale asbelasting c uit en samen met de kogeldruk de totale massa van de c. Reken uit de achterasbelasting a (incl. de kogeldruk dus) en de totale massa van de auto. Vergelijk die waarden zorgvuldig met die op het typeplaatje van de auto. Is er een marge tussen moet je je dan afvragen. Uiteraard belaadt je e.e.a. precies zoals op je reis.
Bandenspanning i.c.m. voorgaande zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. Geef op maat, merk en loadindex van de caravanbanden. Hoeveel druk zat (zit) erin? Wat geeft Peugeot op wat de spanningen moeten zijn bij verschillend gebruik van de achterbanden? En hoeveel zat (zit) erin?
Zo, genoeg te doen lijkt me. Je meld je hier weer?


Lex M antwoordt op 25 augustus 2006:

Bert, enig idee in hoeverre hier meespeelt het feit dat het span is samengesteld uit een relatief kleine trekauto met overhang en een relatief grote caravan?
Tevens is de trekauto 300 kg overbeladen.
Misschien blijkt hier dat dit type auto's niet gebouwd zijn om zo'n grote caravan te trekken en dat voor dit type caravans voor kritischer gekeken moet worden naar de trekker?
Of raaskal ik nu maar wat? 😉


Bert antwoordt op 25 augustus 2006:

Relatief kleine trekauto? Niet echt. Net zo lang als een V70. Het is de voorganger van de 407. Ik denk dat je een ander type voor de geest hebt. Zie plaatje http://www.caravantrekker.nl/tavhj/2002gb.php
Flinke overhang, klopt. Ik heb (zelf) bij betreffende Peugeots (en ook bij Mondeo's trouwens) nooit gemerkt dat dat een nadeel was. De auto is niet overbeladen. OP schreef het wat verwarrend op. Hij mag 1500 trekken. Toegestane massa van de auto is 2070 kg. (Treingewicht overigens 3270 kg)


Jerry antwoordt op 26 augustus 2006:

Controleer ook even of de rubbers van de ophanging van de trekauto niet versleten zijn, met versleten rubbers krijg je meer speling en is de hele auto gevoeliger voor sporen in de weg, zei wind enz.
Duw de auto maar eens aan de achterkant zijdelings heen en weer en kijk wat de banden en ophanging doen.
Verder kan je overwegen om een dakkoffer te kopen of huren om daar de voortent met stokken in te doen.
Dat scheeld veel gewicht in de caravan en is handig als je eens nat inpakt.
Ik heb de voortent met de vloerbedekking in de dakkoffer en de ramen opgerold op de banken van de caravan.
Weeg voor de grap ook eens wat dat beetje kleren en andere romeltjes weegt in de bovenkastjes.
Bij mij had ik een kratje vol met klein licht spul uit de bovenkastjes gehaalt en kwam op 20kilo.
En beter 20 kilo op de as dan boven in de caravan.

mvg Jerry.


Robbert antwoordt op 26 augustus 2006:

Bandenspanning linker en rechterwiel caravan hetzelfde (en dan niet ongeveer) ?
Gewicht op linker en rechtwiel caravan hetzelfde (en dan niet ongeveer) ?
Kogeldruk goed ?
Drie maal ja moet resulteren in een stabiele combinatie met de 406 break, zeker bij 80 per uur.

Met mijn C5 2.2HDI berline heb ik met behoudt van grote stabiliteit menig vrachtwagen met 110 - 115 per uur ingehaald (caravan fendt 450 QB saphir, 1260 kg totaal bij vertrek)


Ed M. antwoordt op 26 augustus 2006:

Veel zullen het er wel niet met me eens zijn maar ik denk toch dat de Hobby 500 wel wat aan de lange kant is voor de Peugeot. Het caravangewicht zal ie wel trekken maar de stabiliteit wordt, buiten alles wat mijn voorgangers al hebben genoemd, ook beïnvloedt door de lengte van de caravan.

Achteraf is het moeilijk te bepalen wat de oorzaak kan zijn. Misschien iets te dicht langs de vrachtwagen gereden, of was de VA een auto-trailer? Of een kuil in de weg (België)?

Zou in ieder geval goed op de belading letten en tijdens de volgende reis opletten of er misschien eerder al signalen zijn van onstabiel gedrag dus wanneer er geen vrachtwagen wordt ingehaald. Rijdt eens het eerste stuk van de reis zonder ingeschakelde stabilisator dan heb je wat meer gevoel over de belading en dan weet beter je waar je kritische snelheid ligt.



Jan antwoordt op 28 augustus 2006:

De vraagsteller vermeldt veel gewichten echter ik mis de kogeldruk. Dit in combinatie met een te lage bandenspanning zou wel eens de oorzaak kunnen zijn geweest. Onderweg zie ik namelijk vrij vaak , weliswaar op het oog, dat de kogeldruk van bepaalde combinaties te laag is. Dat zie je aan het veergedrag en de stand van auto-caravan.Het lijkt erop dat sommigen nog steeds denken de auto te ontlasten door de kogeldruk laag(licht) te houden. Als je hellingafwaarts inhaalt(wat ik dus sowieso nooit doe) kan de combinatie van: geen goede belading/bandenspanning, zuigwind, zijwind maar ook spoorvorming fataal zijn. Alles moet dus eigenlijk kloppen voor een veilige reis. Denk daar niet te licht over.


Jos antwoordt op 29 augustus 2006:

Ik hoor niemand iets zeggen over een defect aan de Winterhoff koppeling. Zitten alle remschoentjes er nog in. Als je er een mist dan kan dit gebeuren.

Wij hebben een 406 Break 2.2HDI, flink beladen, en een TEC 495 (opbouw 5.20mtr) van 1400 kg. Buiten een hoge olietemperatuur (wie weet hiermee raad?) is de combi zeer stabiel. Ook bij snelheden van 100/110 kmpu.

Ga eens rijden met een onbeladen combi. Daarna per gedeeltes laden en weer rijden. Net zo lanfg totdat je eea hebt gevonden.

Suc6


Barend antwoordt op 11 september 2006:

Ik rijd regelmatig in Belgie, ook met caravan, en wat mij opvalt is dat er in Belgie nogal eens wat spoorvorming voorkomt. Gevolg dat bij een inhaalactie waarbij verschillende luchtstromen parten spelen de caravan mogelijk gaat dansen in de sporen. Waarschijnlijk wordt dit nog eens verergerd door het tegensturen.

Succes


willy antwoordt op 11 september 2006:

heb het zelfde meegemaakt rij met mercedes 200C en caravan
hobby 460 ries naar spanje was niet te doen slingeren tot en met wanneer ik boven de 90/95 km kwam
dacht eerst dat het de fietsen waren achteraan meer kogeldruk lading geheel anders niets was goed ben dan naar hobby gegaan caravan laten testen niets aan de hand
auto laten na kijken niets aan de hand tot er iemand zei
en je banden zijn die goed ik reed met het merk kleber en het kwam er opneer dat zij de boosdoeners waren zij zijn te zwak in de zij hebben dan ander banden laten leggen die verstevigd zijn kan nu met mijn combinatie rijden zoals het hoort


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker