Caravantrekker.nl

Route Zwitserland

Bouke vraagt op 23 maart 2010:

Vorig jaar zijn we met de caravan via Oostenrijk naar het Gardameer gegaan; we hebben een redelijk zware caravan, daarom voor die route gekozen.
Weet iemand of de route via Zwitserland tegenwoordig mogelijk is; vorig jaar werd het afgeraden, maar men was vorig jaar met een nieuwe weg bezig.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 23 maart 2010:

Het was "lang" zoeken: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=35280


Jos antwoordt op 23 maart 2010:

Via Zwitserland gaat prima hoor. Wij vinden het naar het gardameer ook fijner rijden via Oostenrijk, maar via Zwitserland gaat ook goed..wij rijden deze route via Zwitserland altijd als we naar Toscane gaan, heel goed te doen.


Vino. antwoordt op 24 maart 2010:

Bouke,

Neem aan dat je de werkzaamheden rond Basel bedoeld? Over Zwitserland gaat prima richting Garda.We gaan al tich jaren richting Bella Italia in het najaar.Mijn vrouw vind het over Oostenrijk een meer vakantie gevoel geven.Over Zwitserland is ongeveer 90 km korter.Problemen kunnen er zijn bij de Gotthard, maar in Oostenrijk bij de Brenner en het inhaal verbod van af de grens tot ver na het Garda is natuurlijk ook niet het je van het.Denk zelf dat het over Zwitserland iets minder heuvelachtig is.


Pat antwoordt op 25 maart 2010:

De meeste caravanners kiezen voor Oostenrijk, omdat dit goedkoper is dan via Zwitserland.
In Oostenrijk moet je een vignet kopen voor de auto-caravan combinatie voor 10 dagen (= €7,90), dus meestal 1 vignet voor de heenreis en 1 voor de terugreis, kosten €15,80.
In Zwitserland moet je 2 vignetten kopen voor auto en caravan apart. (= 2x CHF 40,- (= 2x €28,-)). Deze zijn 14 maanden geldig, kosten CFH 80,- (€56,-).
Het rijden maakt verder niet zoveel uit, je moet in beide gevallen de Alpen door, alleen heb je in Zwitserland meer tunnels dan via Oostenrijk. Dit kan voor sommige mensen ook nog een reden zijn om Zwitserland te mijden.


John antwoordt op 25 maart 2010:

Is dus meer tunnels, is dus minder stijgen en minder verbruik, en het is nog korter ook, waardoor het verschil in prijs van vignetten snel is terugverdiend.


jojo antwoordt op 25 maart 2010:

en wat te denken van de goedkope benzineprijzen in Zwitserland??
http://www.vab.be/nl/viavab/verkeersinfo/europa/brandstofprijzen/default.aspx


aj antwoordt op 25 maart 2010:

Voor de grens tanken.


jojo antwoordt op 25 maart 2010:

waarom voor de grens tanken??
De bezineprijs is op dit moment Chf 1.68, dat is voor ongelode benzine.
Omgerekend is dat nog geen euro 1.18 per liter.


piet antwoordt op 25 maart 2010:

hallo zwitserlanddeskundigen,

ik zat zo eens te kijken om te rijden via fussen over de b179,b189,a12 richting insbruck en daarna richting brenner italie.
mijn vraag is nu is het stuk fussen-insbruck goed te doen met een caravan, wij rijden met een diesel automaat van 120 pk en een aanhangergewicht van ongeveer 1400 kg

piet.


RobD antwoordt op 25 maart 2010:

@ Piet o.a:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=20053


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 maart 2010:

In Duitsland is de A7 nu helemaal klaar tot aan de grens met Oostenrijk. Dat is een enorme verbetering. Natuurlijk kan je met auto en caravan best die passen over...er rijden ook vrachtwagens dus het past echt wel. Of je combinatie het kan wijst een trekkrachtberekening uit. Wegrijden op 10% moet mogelijk zijn. En heb je toch twijfels....volg een Berg trainingsweekend.


RobD antwoordt op 25 maart 2010:

PS je.
De b189 rijd ik altijd via Telfs (heen en terug). Iets korter en rustiger bij de op en afritten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 maart 2010:

En als je dan doorrijdt tot aan Innsbruck-sud over de secundaire weg kan je ok nog een autobahn vignet uitsparen (en goedkoop tanken).


RobD antwoordt op 26 maart 2010:

Of gokken, tot nu toe nog altijd goed gegokt.


Henk antwoordt op 26 maart 2010:

Gokken betekent vaak alsnog Dokken..........


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker