Caravantrekker.nl

Trekhaak - plaatje wat erbij zit

Bianca vraagt op 14 april 2010:

Wij hebben een auto met trekhaak, maar zonder plaatje daarbij. Dus we weten niet hoeveel hij mag trekken ed.

Na veel heen en weer gebel is gebleken dat nu het kenteken van de auto leidend is?

Vind het zo'n vreemd verhaal, heeft er iemand hier ervaring mee?

Dank!!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

PeterD antwoordt op 14 april 2010:

Tuurlijk is je auto bepalend.
Op je kentekenbewijs staat wat je mag trekken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 april 2010:

Het kenteken (of het register bij de RDW) is bepalend tenzij de trekhaak niet is goedgekeurd of gekeurd zou zijn voor een lager gewicht. Formeel hoort er op de trekhaak wel een typegoedkeuring (en dus een plaatje) te zitten.


BIanca antwoordt op 14 april 2010:

Beetje onduidelijk geformuleerd misschien de vraag, idd tuurlijk is de auto leidend. Maar het ontbreken van het plaatje zit me niet lekker.

Iss het dan raadzaam om de trekhaak te laten keuren (kan dit??) of er een andere trekhaak eronder te laten zetten?


bianca antwoordt op 14 april 2010:

ps de dealer had het erover dat alle nieuwere auto's met trekhaak geen plaatje hadden.....


janka antwoordt op 14 april 2010:

Als er geen plaatje opzit (afgebroken o.i.d.) dan mag de auto niet meer trekken dan (ik dacht) 750 kg. Ook al staat er op het kentekenbewijs dat het 1300 kg mag zijn.


janka antwoordt op 14 april 2010:

Ik heb het nog even nagekeken en het is idd zo dat de auto in geval van het ontbreken van een typeplaatje een aanhanger mag trekken die inclusief belading niet zwaarder mag zijn dan 750kg.


@Eric antwoordt op 14 april 2010:

Waar heb je dat nagekeken janka?
Welke bron heb je?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 april 2010:

Het typeplaatje hoeft niet heel duidelijk zichtbaar te zitten op de trekhaak, soms zit het namelijk wat 'verder naar achter of opzij' op de trekhaak. Wellicht kan je toch het merk/leverancier van de trekhaak achterhalen en alsnog een typeplaatje (of een bewijs van typegoedkeur) aan hem vragen.


janka antwoordt op 14 april 2010:

http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving,/technische-voorwaarden/trekhaak.html


Bianca antwoordt op 14 april 2010:

Dank, dus er is werk aan de winkel. Balen is dat onze autodealer het toen ook niet wist.


Willem1 antwoordt op 14 april 2010:

Het is verbazend hoe dom autodealers worden als er eenmaal betaald is.

Bij sommige trekhaakfabrikanten bijv. Brink, kan je met een kopie van het goedkeuringsbewijs alsnog een plaatje verkrijgen. En anders een leuke klus voor de dealer.


Rico antwoordt op 14 april 2010:

Toen onze Vito afgeleverd werd, heb ik me helemaal suf gezocht naar dat typeplaatje van de trekhaak. Die bleek er wel degelijk op te zitten, is alleen een beetje afgedekt door de achterbumper. Het uitgezaagde deel van de bumper was gewoon te smal. Dus toen ik (domdomdom) een half jaar geleden m'n achterbumper verkreukelde (m'n eerste schade in 27 jaar, kosten 160 euro), heb ik bij de nieuwe bumper die uitzaging iets groter gemaakt.

Rico


janka antwoordt op 14 april 2010:

Tja, dat hadden ze moeten kunnen weten. Om wat voor een auto gaat het? Is het een merkdealer?? Ben benieuwd namelijk.


@Eric antwoordt op 14 april 2010:

Van: janka
Datum: 14 April 2010 om 14:32

http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving,/technische-voorwaarden/trekhaak.html


Dank voor je link.
ANWB maakt geen wetten maar citeert ook ergens uit, dan wil ik toch weer weten uit welk RDW artikel de ANWB dit heeft.

Volgens mijn Skoda dealer is het hele plaatjesverhaal namelijk achterhaald en hebben de trekhaken een typegoedkeuring en hoeven geen plaatje meer te hebben?
Voor bijvoorbeeld de APK is het ook geen eis dat er een plaatje op moet zitten.

Ik ga nog effe verder spitten...


Michiel antwoordt op 14 april 2010:

Maar als er geen plaatje op zit met de naam van de fabrikant en een goedkeuringsnummer, en er zijn ook geen papieren bij, hoe is dan te verifieëren of die haak inderdaad goedgekeurd is?

MV


@Eric antwoordt op 14 april 2010:

Gezond verstand?

Volgens mij zit er bij mijn kentekenpapieren wel een documentje van Bosal met bewijs van typegoedkeuring, helaas is de auto vanavond laat pas weer "thuis"...
Heb gespit in Voertuigreglement, Wegenverkeerswet 1994 en APK eisen maar kan niets vinden over het verplicht zijn van een plaatje.


janka antwoordt op 14 april 2010:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_28-05-2009#Hoofdstuk5

Artikel 5.18.18.1

Daar staat het...


Karel Eimers antwoordt op 14 april 2010:

Bij onze ford trekhaak door dealer voor aflevering gemonteerd was toen nieuwe auto geen plaatje te vinden. Is een brink trekhaak. Hoe zit het met de verzekering als je een ongeluk hebt en blijkt dat je maar 750 kg mag trekken, is uiteraard meer wat je auto trekt met caravan.
gr. karel


Ed antwoordt op 14 april 2010:

Ik heb ook een Bosal trekhaak zonder typeplaatje.
Dat schijnt bij sommige fabrikanten normaal te zijn.

Het geremd aanhangergewicht staat tegenwoordig op het kentekenbewijs en de kogeldruk in het handboek van de auto.

Dus is een typeplaatje blijkbaar niet meer nodig, heb het al bij meerdere auto's gezien.


Pat antwoordt op 14 april 2010:

Heb ook een Bosal trekhaak onder mijn Volvo S60 liggen, het typeplaatje schijnt op de dwarsstang te zitten die bevestigd is aan het chassis, verstopt achter de bumper.
Voorheen een Renault Grand Espace gehad met ook een Bosal trekhaak eronder.
Hier hetzelfde verhaal.


Michiel antwoordt op 14 april 2010:

@@Eric

"Gezond verstand?"

Ik zou werkelijk niet weten hoe gezond verstand mij kan vertellen of een trekhaak al dan niet goedgekeurd is. Tenslotte bestaan er ook niet goedgekeurde trekhaken en die mag je gebruiken voor het aankoppelen van aanhangers <751kg.

En verder: De wet is duidelijk. Het wetsartikel waar Janka naar verwijst is ondubbelzinnig: geen goedkeuringsmerk, geen aanhanger >750kg.

Dealers kunnen van alles beweren, maar de wet heeft het laatste woord. Jammer voor Bianca, maar ik vrees dat ze, als het niet lukt alsnog een plaatje vor die trekhaak te bemachtigen, een andere, wel goedgekeurde trekhaak zal moeten laten monteren als ze met de caravan op stap wil.

MV



Bianca antwoordt op 14 april 2010:

wat een reacties, ga toch es de auto bestuderen

Het gaat om een peugeot 207, van mijn vader. Rijd zelf in een peugeot 206 sw maar die is te licht. Die van mijn vader red het wel om de caravan te trekken. Mits het mag dan natuurlijk. Morgen zie ik de auto en mijn vader en ga anders vrijdag es rondbellen

iedereen bedankt en meer info is altijd welkom!!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 april 2010:

Ik zou me er niet al te druk over maken Bianca. Als de auto door de dealer is onderhouden en destijds is voorzien van een trekhaak mag je verwachten dat de auto geschikt is om het trekgewicht zoals vermeld staat op het kenteken te trekken.


janka antwoordt op 14 april 2010:

Ik dacht ook dat je die gok wel zou kunnen nemen maar heb dat antwoord gereset. Hoe het verzekeringtechnisch in elkaar steekt is natuurlijk een ander verhaal. Ander draadje misschien?


antwoordt op 15 april 2010:

In de door Janka gegeven link staat inderdaad dat je zonder typeplaatje niet boven de 750 kg mag trekken.
Maar een artikel verder staat het volgende:

2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s niet meer bedragen dan de laagste van de volgende waarden:

a. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

Hieruit zou je volgens mij dan weer de conclusie kunnen trekken dat het kentekenregister/bewijs bepalend is.

Bianca, leg deze vraag eens voor aan de keurmeesters/controleurs van de RDW. Wellicht kunnen die duidelijkheid bieden.
vrgr
JT®


Michiel antwoordt op 15 april 2010:

Maar in hetzelfde vervolgartikel staat ook:

c. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;

En als er geen typeplaatje is, en dus niet bekend is wat de fabrikant van de koppeling opgeeft, dan kom je weer terug bij het vorige artikel waar staat dat het dan niet meer dan 750kg mag zijn.

Overigens lijkt me dat een keurmeester van de RDW niet de juiste persoon is om het te vragen. Die keuren namelijk geen combinaties. Een auto met een trekhaak zonder typeplaatje kan goedgekeurd worden. Dat er dan niet meer dan 750kg mee getrokken mag worden is voor de keuring van de auto niet relevant omdat er tijdens de keuring niks aan de haak hangt...

MV


janka antwoordt op 15 april 2010:

JT, dat klopt maar dan gaat het om aanhangers zonder bedrijfsremsysteem. M.a.w. in dat geval kan er best een typeplaatje op of bij de haak zitten waarop staat dat 1200 kg toegestaan is.


ww@vv.nl antwoordt op 15 april 2010:

Bianca,

De laatste jaren worden er vooral stickers als typeplaatje gebruikt.

Zit bijna altijd gemonteerd op de dwarsbalk van de trekhaak.

Dus de brede balk waar de kogel op gemonteerd is.

Sticker is ongveer 4cm x 7cm en kan aan alle zijden van de dwarsbalk zitten, dus onder de auto gaan liggen en met geluk zie je hem aan de onderzijde zitten.

Succes.


Bianca antwoordt op 16 april 2010:

Niets gevonden van sticker of plaatje. Maar ben er nu heilig van overtuigd dat hij netjes achter de bumper verwerkt zit. Heb verschillende mensen aan telefoon gehad (oa iemand van het RDW). En met nieuwe auto's is dat wel vaker het geval.

Mijn vader wil alleen de bumper niet verwijderen om het te controleren 😉

Dus het plaatje is gewoon niet zichtbaar, vraag ik me dan wel af hoe de agenten langs de weg het controleren. Maar goed we gaan 29 april lekker ons ritje maken met de caravan!


TurboTony antwoordt op 16 april 2010:

Bianca
Probeer het met een zaklamp en een inspectie spiegel. suc6.


Karel Eimers antwoordt op 16 april 2010:

Plaatje gevonden op de dwarsbalk geplakt. Je moet wel op je rug onder de auto.
gr. karel


janka antwoordt op 16 april 2010:

Heb je het spiegeltje van Bianca daarvoor niet gebruikt?


Stephan antwoordt op 8 mei 2010:

Hoi
Heb hetzelfde;geen plaatje op de trekhaak waaruit zou blijken dat deze goedgekeurd zou zijn.Afgelopen week mijn auto weggebracht naar de dealer en meteen gevraagd of ze dit wilde nagaan (wel / niet verplicht) en deze wist me gisteren te vertellen dat het inderdaad niet meer nodig is om dit aan te kunnen tonen dmv een plaatje op de trekhaak maar dat het kentekenbewijs geldig is (wat daarin staat vermeld)


Michiel antwoordt op 8 mei 2010:

Dealers beweren wel vaker dingen die niet kloppen. Ik zou daar niet blindelings op af gaan. Uiteindelijk is de wettekst bindend.

Er bestaan niet goedgekeurde trekhaken. Daarmee mag maximaal 750 kg getrokken worden. Als er geen typeplaatje aanwezig is, hoe kan men dan vaststellen dat de haak überhaupt goedgekeurd is?

MV


stephan antwoordt op 8 mei 2010:

De trekhaak valt onder de apk normen en daarbij moet worden gecontroleerd op deugdelijkheid ed en als er iets mis is dan helaas voor de keuring maar dan is het afkeur.wanneer aan de normen wordt voldaan is er een goedkeur mogelijk en kan men ervan uitgaan dat het aangegeven max trekgewicht van de auto getrokken kan worden omdat de trekhaak gebasseerd is op het type auto (je kunt nl geen trekhaak van een twingo onder een espace zetten)


Michiel antwoordt op 8 mei 2010:

Je kunt inderdaad geen trekhaak van een Twingo onder een Espace zetten, maar een handige jongen kan wel zelf een trekhaak maken. Ik weet niet beter dan dat is toegestaan, mits er dan maar maximaal 750 kg mee wordt getrokken.

Nog afgezien van het feit dat de APK maar een momentopname is, hoe kan de keurmeester, of de koddebeier bij de caravanfuik dan zien dat het om een niet goedgekeurde trekhaak gaat?

MV


stephan antwoordt op 8 mei 2010:

michiel

Denk jij dat zo\\\'n iemand die jij vernoemd op de trekhaak gaat zoeken waar dat stickertje zit aangezien het overal zou kunnen zitten.Als jij dan niet zou kunnen aantonen dat het gaat om een gekeurd exemplaar zou je al fout/in overtreding zijn en dat is natuurlijk onzin


Michiel antwoordt op 8 mei 2010:

Je bent met een ongekeurde trekhaak alleen in overtreding als er een aanhanger zwaarder dan 750 kg mee wordt getrokken.

En als niet aantoonbaar is dat die haak goedgekeurd is, dan ben je dus in overtreding als er iets zwaarder dan 750 kg aan de haak hangt. Zo was het altijd en ik denk niet dat het nu niet anders is.

Ontbreken van het typeplaatje kan op zich geen reden zijn voor afkeuring bij de APK. Immers men mag rijden met een niet goedgekeurde haak. Dus APK goedkeuring betekent niet dat de haak van een goedgekeurd type is.

MV


@Eric antwoordt op 8 mei 2010:

De APK meneer hoeft helemaal niet op dit soort zaken te letten:

Artikel 3.12 Aanhangwagenkoppeling

Algemeen: De trekhaak moet deugdelijk zijn bevestigd
aan de auto en in goede staat verkeren.

Koppelingskogel: Bij een afneembare kogel moet de sluit en
borginrichting goed werken.


Die "de koddebeier bij de caravanfuik" zal dus wel lekker op z'n knieën moeten om het stickertje te gaan zoeken.... 😉


Michiel antwoordt op 9 mei 2010:

"Die "de koddebeier bij de caravanfuik" zal dus wel lekker op z'n knieën moeten om het stickertje te gaan zoeken...."

Bij de caravanfuik hebben ze spiegeltjes en van die verrolbare vlondertjes bij de hand. Dus op de knieën hoeft hij/zij niet. Maar ik denk toch dat als er iets zwaarders aan de haak hangt dan 750 kg en hij of zij kan het stickertje niet vinden en de bestuurder/bestuurster kan niet vertellen waar het zit of op een andere manier aanemelijk maken dat het een goedgekeurde trekhaak is, dat als puntje bij paaltje komt, toch de bestuurder/bestuurster het probleem heeft, niet de koddebeier/koddebeister.

MV


@Eric antwoordt op 9 mei 2010:

Is het niet zo dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, da's toch één van de belangrijkste bepalingen van ons Nederlands rechtssysteem?


stephan antwoordt op 9 mei 2010:

Er zijn al verschillende reacties langsgekomen;de dealers zeggen dat het niet meer verplicht is om een plaatje te hebben,De wet (uit 2009) zegt dat het wel nodig is.De wet kan ondertussen best gewijzigd zijn (zijn ook al meerdere keren gevallen) maar als ik met mijn hond rondloop en erop ga letten dan zie je inderdaad bij de nieuwere modellen steeds minder plaatjes op de trekhaak,dus ik zou me er niet mee druk om maken want ik neem aan wat mijn garage heeft nagevraagd dat dat klopt en misschien hebben anderen op dit forum ook gelijk maar laten die het ook eens navragen bij een dealer ipv oude wet pagina\\\'s na te lezen en daardoor een oordeel te geven van wat wel/niet mag want nu wordt er misschien een hoop paniek gezaaid wat niet nodig is.(overigens ik heb een brink trekhaak ZONDER zichtbaar plaatje op mijn espace (2004) zitten welke later gemonteerd is dan 2004)


JanL antwoordt op 9 mei 2010:

ALLE auto's vanaf 1998 mogen alleen een EU goedgekeurde trekhaak hebben.

De typegodkeuring staat of op een sticker die op het frame van de trekhaak is gemonteerd, of op een typeplaatje welke op de houder van de stekkerdoos zit.

Dat de sticker vaak op de meest vreemde plek zit is bekend, maar veranderd niets aan de eis.




L.A. Horst antwoordt op 9 mei 2010:

Gekopieerd uit :caravannet:

Een trekhaak moet over een typegoedkeuring beschikken hetgeen blijkt uit het typeplaatje dat op de trekhaak is bevestigd. Op dit plaatje staan de kogeldruk (vertical load) en de D-Waarde (een afgeleide van het maximale aanhangwagengewicht) vermeldt. Het maximale aanhangwagengewicht staat sinds april 1998 bij nieuw geregistreerde auto's standaard op het kentekenbewijs deel I vermeldt.


L.A. Horst antwoordt op 9 mei 2010:

Gekopieerd uit :caravannet:

Een trekhaak moet over een typegoedkeuring beschikken hetgeen blijkt uit het typeplaatje dat op de trekhaak is bevestigd. Op dit plaatje staan de kogeldruk (vertical load) en de D-Waarde (een afgeleide van het maximale aanhangwagengewicht) vermeldt. Het maximale aanhangwagengewicht staat sinds april 1998 bij nieuw geregistreerde auto's standaard op het kentekenbewijs deel I vermeldt.


Stef antwoordt op 23 juli 2012:

Dit is al een oud draadje, maar is er na twee jaar hierover al meer bekend?

Ik heb vorig onder mijn Punto van 2010 een trekhaak van Thule laten zetten. Gewoon door de dealer. Er zit alleen helemaal geen typegoedkeurigsplaatje op of bij.

Ik heb eronder gekeken. Er zit alleen een vergeeld stickertje op met wat cijfertjes in vaalgrijze letters. Ik kan het niet meer lezen en ik denk dat het er op een gegeven moment helemaal af zal vallen. Op mijn vorige auto zat een duidelijk plaatje (zwart metaal, inslagen letters) geschroefd met een goedkeuring.

Zijn die typegoedkeuringsplaatjes bij de trekhaak niet meer verplicht?

Alvast bedankt voor jullie reactie!


Jan& antwoordt op 23 juli 2012:

kijk even bij brink
http://leoruygrok.nl/bestanden/artikelen/104/1213_Catalogus_Brink.pdf
De plaatjes kunnen bij brink zelfs nabesteld worden.

Ik denk dat het lastiger om vast te stellen welk merk trekhaak je hebt. Ik kan het bij mijn suub in elk geval niet ontdekken, maar ik denk dat eventuele controleurs voor hetzelfde probleem staan😉


Stef antwoordt op 23 juli 2012:

@ Jan&

Bedankt voor de reactie...

Nou, het merk zie ik wel. Er staat op de dop en op de trekhaak met grote witte letters Thule. Ik heb op hun website gekeken: http://www.thuletowingsystems.com/home/index.html

Ik kan nergens op klikken voordat ik mijn kenteken heb ingevuld, maar dat herkent die site niet eens.

Geen relevante info daar dus...


Leen antwoordt op 26 juli 2012:

Een trekhaak die op een nieuwe auto (lees af fabriek) geleverd wordt hoeft geen plaatje te hebben, alle gegevens staan op het kenteken.


Oude Willem antwoordt op 5 augustus 2012:

Hoezo: Af Fabriek hoeft er geen typeplaatje op te zitten, dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.

ELKE trekhaak heef af trekhaakfabriek (ook een typeplaatje of typesticker) Autofabrikanten maken zelf geen trekhaken !

Niet altijd op het oog te zien(lees: vanaf de kogel), maar zit dan bv op de dwarse gedeelte van de trekhaak geplakt (soms zelfs aan de bovenzijde)dus heb je een klein spiegeltje nodig om het te kunnen zien.

Succes !


Jonge Willem antwoordt op 5 augustus 2012:

Iets nuanceren Ouwe willem, ik begrijp overigens niet dat na alle discussie's dit onderwerp voor sommigen nog steeds niet helder is?
1e Je kan een trekhaak met en zonder typeplaatje aanschaffen dit hoeft wettelijk geen probleem te zijn MAAR zonder type plaatje mag er alleen een aanhanger van max. 750 kg aangekoppeld worden.
Voor ons caravanners zijn deze trekhaken dus ongeschikt.
2e Wat je achter de auto mag hangen is beperkt tot de laagste waarde van hetgeen op je kentekenbewijs wordt vermeld en op dat belangrijke typeplaatje wordt vermeld, dus nimmer uitgaan van het kentekenbewijs alleen.

Wat ik nu schrijft is op deze site al tientallen keren benoemd gewoon even zoeken 😉)


Oude Willem antwoordt op 5 augustus 2012:

Weer zo'n onzinnige bijdrage.

Trekhaken zonder goedkeuring zijn er niet meer.

Tenzij we ineens over oldtimers gaan praten, of losse kogels met draadeinde voor Amerikaanse pickups.

Of de zogeheten universele kogel met montageplaat met 2 voorgeboorde gaten.




HarrieN antwoordt op 5 augustus 2012:

:-(( Voor de wet is iedere trekhaak zonder leesbare typegoedkeuring een ongekeurde trekhaak, dit ongeacht of het plaatje nimmer was aangebracht of later is verloren.
Simpel toch?


PieteR antwoordt op 7 augustus 2012:

Bazelen jullie maar raak, er heeft nog niemand iets aangetoond. 😉

Ik heb ook een soeb zonder plaatje op de trekhaak, waarschijnlijk zo geleverd aan de eerste eigenaar, maar ik weet wel het merk: Monoflex


John antwoordt op 7 augustus 2012:

Volgens de wet:
"Voertuigen mogen pas op de Nederlandse markt verschijnen als ze aan de toelatingseisen voldoen. Hiertoe dient het voertuig een zogeheten 'typekeuring' te ondergaan in een Europees testhuis. De Europese lidstaten zijn verplicht een voertuig met een typegoedkeuring toe te laten."

Logisch denkend: af fabriek zou de trekhaak dus met de auto goedgekeurd moeten zijn en is het nut van een typeplaatje overbodig.


RobD antwoordt op 10 augustus 2012:

Volgens het RDW:

Een af fabriek geleverde trekhaak moet goedgekeurd zijn, met of zonder type plaatje. Tevens is deze in de goedkeuring van het voertuig opgenomen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Jan& antwoordt op 10 augustus 2012:

Kortom het geleuter over een plaatje dat overbodig blijkt te zijn kan overboord en blijft het voor iedereen de vraag of "het ding" nu wel of niet "goedgekeurd" is.
Mijn goedkeuring heeft het nu wel😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker