Jack Theunissen vraagt op 25 september 2006:
Als ik de kogeldruk wil meten moet dan de koppeling op gelijke hoogte gebracht worden als de trekhaak? Maakt het ook nog verschil als de caravan (een beetje) bergaf staat?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 september 2006:
Ja, als je exact de kogedruk wilt weten moet de caravan helemaal horizontaal staan. Ik vraag me alleen af of een dergelijke exacte meting relevant is. Kogeldruk moet je 'voelen' in plaats van meten.
Carla antwoordt op 18 juni 2007:
Ik zou niet weten hoe ik de kogeldruk moet "voelen" Menno.
Ik heb nog even gegoogled en toch maar een kogeldrukmeter besteld zodat ik na elk inladen even kan controleren of de druk goed is.
Zolang ik echter nog zonder moet doen leek mij de tip van een lat op goede lengte (caravan horizontaal, lat verticaal onder koppeling) en een personen weegschaal nog niet zo'n slecht idee. Het zal niet 100% nauwkeurig zijn maar ik heb dan in iedergeval een indicatie of zie ik dit helemaal fout?
Groet, Carla
janka antwoordt op 18 juni 2007:
Kan ook Carla! Houd wel rekening ermee dat de lat (moet sterk zijn!) goed vast staat op de weegschaal! Er zijn gevallen bekend van "echte" wegers die of braken en/of wegschoten waardoor er lichamelijk letsel kon ontstaan!
Carla antwoordt op 18 juni 2007:
Ik zal goed oppassen😉.
Lijkt me verstandig bij het drukmeten de handrem aan te trekken of mag dit niet?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juni 2007:
'Voelen' kan op twee manieren maar voor beide moet je wel een referentie hebben..... Inmiddels weet ik door ervaring ongeveer hoe zwaar 75 kg is om te tillen. Ik zelf 'voel' dus altijd even of de kogeldruk 'normaal' is. Natuurlijk is dat niet exact en kan je er gemakkelijk 10 of 20 kg naast zitten maar dat is niet erg.....
Een tweede manier van voelen is rijden met de combinatie. Ook dan kan je voelen of de combinatie een goede kogeldruk heeft....
Ik geef direct toe dat dit 'voelen' alleen lukt als je de nodige ervaring hebt. Daarom is het prima om gewoon even de kogeldruk te meten met een weegschaal (of speciale kogeldrukmeter). Wat is er wel mee wil aangeven dat de hoeveelheid kilo's die je meet helemaal niet zo belangrijk is. Het is niet zo dat 75 kg goed is en 60 helemaal fout.... Het belangrijkste is dat de combinatie goed en lekker rijdt en dat kan je alleen maar voelen.
Carla antwoordt op 18 juni 2007:
Dank voor je antwoord Menno.
Ik heb me eerlijk gezegd nog nooit druk (kunnen) maken over het meten van de druk op de aanhangerkoppeling ondanks dat ik vaak met "aanhanger" rijd.
Het betreft dan een trailer met levende have waarbij ik inderdaad zeer goed voel wanneer er even (te)veel of (te)weinig druk op de koppeling komt wanneer een paard(en) onrustig in een trailer is.
Een zeer onprettig gevoel waarbij ik NIET echt op de rem kan trappen wanneer de boel gaat slingeren doch enkel het gas los kan laten en bijremmen.
Ik heb een keer een echte noodstop moeten maken en het is echt niet prettig een paard daardoor zwaar beschadigd en klemliggend in de trailer te vinden.
De boosdoener is gevlogen en je hebt eerst wel andere zorgen aan je hoofd om daar achteraan te gaan.
Het heeft me echter wel geleerd zeer ver vooruit te kijken en niets en niemand te vertrouwen.
Bij een caravan heb ik enkel met dood gewicht te maken en denk dat ik snel genoeg zal merken wanneer alles ideaal "afgesteld/opgesteld" is.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.