Willem Poede vraagt op 26 juni 2010:
Heb onder mijn golf V variant 14 tsi 140 pk hulpveren laten monteren
omdat de trekhaak aan de grond kwam als de caravan er achter zat, Hobby 460 ufe Nu met de hulpveren komt de caravan niet meer aan de grond maar begint de combinatie boven de 85 km te slingeren belading is goed kogel druk is 75 kg hij deed dit niet toen de hulpveren er nog niet onder zatten. wie heeft ervaring hier mee
Jan antwoordt op 26 juni 2010:
De algemene checks uitgevoerd?
Bandendruk auto conform voorschrift VW in het bijzonder de achteras ?
Bandendruk caravan conform type banden en belading?
Belading caravan? airco bovenop? fietsen?
watertank en boiler leeg?
kogeldruk al iets verhoogd?
Ik noem er maar een paar, soms ligt het antwoord voor de hand.
In beginsel moeten de hulpveren de wegligging verbeteren, maar als dat niet zo is er meer aan de hand. Daarvoor zou ik zowel de vw dealer, leverancier hulpveren en ook nog even de de caravandealer raadplegen.
Willem Poede antwoordt op 27 juni 2010:
Ja speciaal op gelet later bandenspanning caravan gecontroleert en iets verhoogt maar bleef het zelfde.
Bert antwoordt op 27 juni 2010:
Het is inderdaad niet in de haak dat deze combinatie (ik vind elke combinatie) gaat slingeren bij 85 op de vlakke weg en bij normale omstandigheden. Dan is er dus iets serieus mis. Maar het gaat er bij mij niet in dat hulpveren hiervan de oorzaak zijn.
Jan heeft reeds een aantal schoten voor de boeg gegeven. Je reageert daarop door te melden dat je de spanning van de caravanbanden hebt gecontroleerd. Dat is een nogal magere reactie en laat het forum ongewis over alle andere maatregelen en controles die je wel of niet hebt uigevoerd.
Zeker is een 460 ufe geen lichtgewicht achter de Golf, door verkeerde belading is vrij gemakkelijk een uiterst instabiel geheel te creëren. Ga voor jezelf eens goed na of je niet vergeten was te vermelden dat er nu ook fietsenrek achterop is bijgekomen 😉 Of ogenschijnlijk geringe veranderingen aan of in de caravan(belading). Is (was) de kogeldruk horizontaal gemeten niet meer dan 75 kg? Ja, de Golf Variant heeft een flinke oversteek, maar is die zo slap geveerd dat drempels een probleem zijn (waren)?
Kortom, je zult dieper moeten graven en misschien komt er dan iets uit bij jou van: aha!! We noemen dat een aha-erlebnis. Welbekend in andere praatgroepen maar ook hier zijn die niet zeldzaam. Kun je echt niets bedenken dan is er (ook Jan gaf dat al aan)iets anders aan de hand zoals een breuk in een wielophanging of een stabilisatorstang (wild guess) van de Golf.
Willem Poede antwoordt op 27 juni 2010:
Even weer reageren de caravan zit kaal achter de auto dus zonder b v een fietsenrek,hij heeft voor seizoen gestaan toen ik hem wegbracht zaten de hulp veren er nog niet onder. en lag hij goed achter de auto, kogeldruk d.m.v de ingebouwde meter in het neuswiel
kortom er speciaal op gelet dat de belading goed was.
Jan Z antwoordt op 27 juni 2010:
Hoeveel bar zit er in de banden?
En zit er misschien veel verschil in de belading links/rechts?
Willem Poede antwoordt op 27 juni 2010:
Hoi er zit 4,5 bar in volgens opgave van hobby
de belading links en rechts klopt, ook bandenspannming van de auto volgens boekje.
ronald antwoordt op 27 juni 2010:
Is de watertank leeg??
edwin antwoordt op 27 juni 2010:
ideaal is dat de caravan mooi vlak achter de auto licht, door de montage van hulpveren komt de "kont" van de auto misschien wat meer omhoog. Waardoor de caravan misschien ook iets achterover helt....... Dan zou meer kogeldruk een oplossing moeten zijn
Jan antwoordt op 27 juni 2010:
Nee, hoge kogeldruk is geen tovermiddel.
Het ligt vaak aan de gewichtsverdeling ondanks goede kogeldruk. Scheef of recht maakt daarbij niet uit. Je moet kogeldruk zeker niet gebruiken om de combinatie 'mooi recht' te krijgen.
L. antwoordt op 28 juni 2010:
Zelf beschik ik ook over een Golf 5 variant 1.4 tsi met Hobby Excellent 460 ufe, beide uit 2009. Mijn ervaring is dat de golf variant een uitstekende trekker is, zoals ook naar voren is gekomen in de KCK-trekauto van het jaar verkiezing 2010. De oversteek is inderdaad vrij fors, maar ik was werkelijk verrast door de stabiliteit met caravan erachter. De auto is meer dan zwaar genoeg voor een caravan van 1300 kg. Wat ik wel heb gemerkt is dat de Hobby heel gevoelig is voor lading in de bankkasten/bovenkasten aan de achterkant van de caravan, meer dan bij mijn vorige Hobby. Daarbij heb ik vastgesteld dat de weegveer in het neuswiel van de caravan niet bepaald nauwkeurig is. Het neuswiel moet echt kaarsrechtstaan en de weg moet ook heel vlak zijn, anders is er teveel interne wrijving. Ik probeer altijd minimaal op 70 kg te komen, met weinig gewicht achterin. Mijn 1.4 tsi trendline variant zakt overigens nauwelijks in met 75 kg op trekhaak, waarbij de auto is beladen met 2 volwassenen, 2 kinderen en 50 kg bagage in de kofferbak. Misschien is er toch iets niet goed met de nieuwe vering onder de auto?
Theo Gerrits antwoordt op 28 juni 2010:
Beste Willem Poede
Mogelijk kun je contact met me opnemen via de mail of
0651027837.
Ik heb nog wat tips om de stabiliteit van je caravan te verbeteren. Niet alles kun je op het forum plaatsen, vandaar
Groet
Theo G
Bert antwoordt op 28 juni 2010:
Waarom niet Theo? Zijn dat zulke illegale adviezen dat je die niet wereldkundig wilt maken? 😉
Jan antwoordt op 28 juni 2010:
Ja, waarom mogen wij dat niet weten?
Willem antwoordt op 29 juni 2010:
Dan bellen we toch allemaal even om te vragen hoe en wat.
j.m antwoordt op 29 juni 2010:
@ Theo Gerrits
hoe en wat zijn die tips dan ,mischien de caravan aan de trekhaak vastlasen ? 😉
huub antwoordt op 29 juni 2010:
Als de trekhaak een langere oversteek heeft kan het verhogen van de kogeldruk juist averechts werken op de stabiliteit; de voorwielen verliezen dan nog meer grip. Dat de combinatie zonder speciale veren wel te ver doorveerde maar stabieler aanvoelde bevestigt dit juist; een hoge kogeldruk zorgt bij een stuggere vering dat het moment directer doorwerkt naar de voorwielen van de auto. Het zal wel de nodige weerwoord veroorzaken op dit forum maar ik zou de kogeldruk juist verminderen in dit geval en zoveel mogelijk ook het gewicht van de uiteinden van de caravan richting de as proberen te verplaatsen.
John Burger antwoordt op 5 juli 2010:
Inmiddels de 3e caravan achter de auto gehad (resp. Dakota, Chateau en nu Hobby de luxe). Mijn ervaring: de trekkende auto moet wel wat (over)capaciteit hebben. Dus een te lichte auto geeft problemen. Kogelgewicht probeer ik tussen de 65 en 70 kg te houden. Het is niet steekhoudend voor een juiste ligging van de caravan. Gewichtsverdeling in de caravan is erg belangrijk. Probeer het gewicht onderin te houden en gelijk te verdelen over het oppervlak van de caravan en zet het vast voor verschuiving tegen te gaan. Vergeet niet dat uw auto ook gewicht achterin moet hebben. Laatste tip om overbelading van de caravan tegen te gaan: Ga eens na hoeveel keer u (echt) iets nodig hebt gehad, en laat dat voortaan thuis! Succes en een bijzonder veilige en fijne vakantie gewenst.
Tijs antwoordt op 5 juli 2010:
Dat laatste inderdaad geen slecht advies, al zou het een open deur moeten zijn: afgelopen weekend weer 40% van de gecontroleerde caravans overbeladen. Dan vraag je je toch af hoeveel beschermengeltjes er vakantiewerk doen om het toch zo vaak goed te laten gaan 😉.
Bert antwoordt op 5 juli 2010:
Gewichtsverdeling in de caravan is erg belangrijk.
Mee eens.
Probeer het gewicht onderin te houden en gelijk te verdelen over het oppervlak van de caravan en ...
Beter is zware spullen zo veel mogelijk te centreren nabij de as.
Vergeet niet dat uw auto ook gewicht achterin moet hebben.
Ik zou niet weten waarom. Ook de kogeldruk rust al op een uiterst ongunstig punt van de auto: een stuk achter de achteras. Ook bij een auto geldt: zo veel mogelijk centreren in dit geval tussen de 2 assen.
Frank ter Haar antwoordt op 9 juli 2010:
Willem, ik weet niet of je al verder bent gekomen.
Toch een paar vragen omdat ik dit probleem van Golf en Passat herken.
Heb je andere banden onder de Golf gekregen?
Bandendruk Golf achter > 2.8 ?
Bij VW worden vaak Continentals gemonteerd. Afhankelijk van het type is dit een band met slappe wang. Een aantal Conti\\\'s hebben de neiging om over de wang te gaan \\
Benno antwoordt op 29 juli 2010:
Het lijkt tegenstrijdig, maar probeer het eens met een uitgeschakelde stabilisator.
JH Vis antwoordt op 30 juli 2010:
Als behalve de hulpveren alles identiek is gebleven zou ik het toch bij de hulpveren zoeken. Is het juiste type gemonteerd?
Anders toch de kogeldruk op andere wijze meten.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen