Caravantrekker.nl

Hulpveren voor Peugeot 607

Wim Huiskes vraagt op 7 maart 2005:

Eerder heb ik vragen gesteld over de capaciteiten van de Peugeot 407 als caravantrekker.
Enkele maanden geleden een Peugeot 607 2.2 HDIF met "de kop eraf" aangeschaft.
Het verwerken van kleine oneffenheden doet deze 607 veel minder dan andere Peugeot's.
Nu blijkt dat ook de achterzijde bij caravangebruik sterk doorzakt. Ondanks minder dan 75 kg. in de achterbak en een
kogeldruk van 70 kg!
Vraag is: hulpveren (laten) monteren of schokbrekers vervangen door bv. Koni loadjusters?
Vrees in alle gevallen (nog) minder veercomfort.
Wie heeft ervaring en kan mij adviseren?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 7 maart 2005:

Pas bij dieper inveren komt de progressieve werking van hulpveren en loadajusters tot uiting. Is de verticale last groot zul je van de stugheid dan ook niets nadeligs merken. Bij sologebruik onbelast zul je het wel kunnen merken wanneer de veerweg flink 'benut' wordt. Bij verkeersdrempels stel ik me voor. Het voordeel van hulpveren is dat je ze er zo weer onderuit kan halen mocht het niet bevallen.


Han antwoordt op 22 maart 2005:

Ik begrijp jouw probleem. Mijn ervaring met Peugeot is dat ze inderdaad de neiging hebben enigszins door te zakken. (Niet hinderlijk overigens) Ik heb hulpveren binnen in de normale veren van de auto laten monteren op mijn 2 vorige Peugeots. De werking is buitengewoon. Kosten vallen allerszins mee. Montage zou je zelf kunnen doen als je een beetje handig bent. Wellicht dat dat voor jou een oplossing zou kunnen zijn. Karakter van de auto blijft behouden. Hij blijft dus lekker rijden en een echte Peugeot.
Succes, Han


Wim Huiskes antwoordt op 23 maart 2005:

Beste Bert en Han,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb o.a. bij Carsupport informatie ingewonnen.
Inderdaad adviseren zij hulpveren te (laten) monteren die alleen bij zware belasting functioneren.
Solo blijft de auto even soepel als zonder hulpveren.
Ik ga dit bespreken met mijn garage. Lijkt me een goede oplossing.
Groet.


Willem antwoordt op 1 april 2005:

Afgelopen week heb ik hulpveren gemonteerd op mijn Renault Scenic. Setje had ik gekocht bij autoonderdelenhandel (104 euro / merk carsupport). Dit is werkelijk een fluitje van een cent. Een brug om de auto op te tillen heb je uiteraard wel nodig en voor de Scenic een ringsleutel 21 mm (12-kants! (12 euro)).
Auto omhoog, steunen eronder, brug iets laten zakken, wielen eraf. De schokbrekers demonteren (slechts 2 bouten per schokbreker).
De hulpveren volgens de duidelijke handleiding aanbrengen op de schokbrekers en deze weer terugplaatsen op de auto.
Echt geen enkel moeilijk karwei. Kosten 104 euro en 1 a 1 1/2 sleutelen. Gewoon doen!


kees antwoordt op 18 april 2005:

Daarnaast bestaan er ook hulpveren die je doormiddel van een compressor kan opblazen wanneer je zo nodig hebt. Niet nodig zijn ze slap en worden se niet gebruikt. Heb je ze nodig kan je ze doormiddel van een compressor late opblaze altans de luchtzak die erbij zit .


Bert antwoordt op 19 april 2005:

Is het merk misschien Monroe? Staat me tenminste bij...., die klap toen er een ontplofte bij de auto van m'n maatje. Was wel jaaaaren geleden.


Wim Huiskes antwoordt op 4 januari 2006:

Inmiddels ruim 10.000 kilometer gereden ( door o.a. Turkije) met Carsupport hulpveren.
Mijn ervaringen zijn bijzonder positief: het geheel maakt een veel stabielere indruk en drempeltjes worden niet meer geraakt.
Ik heb zelfs het idee dat de wegligging van de auto solo is verbeterd. En dat met ( vrijwel) behoud van (veer)comfort.
Een kritische kennis heeft dezelfde ervaringen.


Sjoerd antwoordt op 8 december 2007:

Lees dat niet alleen ik dit probleem heb, het is echt lastig! Iedere drempel is een uitdaging.

Ga vandaag nog even opvragen wat het kost. Waar internet allemaal niet goed voor is.

Met vriendelijk groet,

Sjoerd


Rene antwoordt op 10 september 2008:

Maar dan komt je auto wel 2,5 cm omhoog na het plaatsen van hulpveren,en dan is weer iets wat mij tegenhoud,zou die veerblokjes van gopren wat zijn?
Dan komt je auto niet omhoog maar zou dit ook jaren meegaan , heeft hier iemand ervaring mee?


Bert antwoordt op 10 september 2008:

Nee, je auto staat niet hoger op de poten met hulpveren.


Rene antwoordt op 10 september 2008:

Ik heb bij carsupport gekeken en daar staat tusen de 20 en 30 mm verhoging v/d auto.
Misschien bij een ander merk niet?maar welke.


Wim Huiskes antwoordt op 11 september 2008:

Uiteraard heb ik het toen niet nagemeten maar inderdaad had ik het aanvankelijk het idee dat er wat meer ruimte was tussen bovenzijde band en wielkast. Ik heb nu het idee, ook in vergelijking met Peugeots zonder hulpveren, dat het verschil nihil is. In ieder geval niet hinderlijk zichtbaar.


Rene antwoordt op 11 september 2008:

Wim, heb je de 30% sterkere of de 50 % sterkere genomen van carsupport?


Wim Huiskes antwoordt op 11 september 2008:

Hallo René,
Het is alweer even geleden, dus ik weet het niet meer.
Ik heb Carsupport om advies gevraagd en kreeg per e-mail en binnen één dag de raad om een bepaalde set te kiezen; speciaal geschikt voor de Peugeot 607.
Mijn dealer heeft ze besteld en eronder gezet.
Zoals eerder opgemerkt: ik ben nog steeds tevreden!


Wim Huiskes antwoordt op 11 september 2008:

Nog een kleine toevoeging: Carsupport informeert waarvoor je
de hulpveren nodig hebt: auto frequent zwaar beladen of
de plaatsing van een behoorlijk gastank of, zoals in mijn geval,
bij gebruik van een caravan.


Wim antwoordt op 11 september 2008:

De Citroen Picasso oud model komt wel hoger te staan met hulpveren ongeveer 2 cm.


Rene antwoordt op 12 september 2008:

Hoi Wim ,ik ga toch maar voor de 50% sterkere versie want ik rij naar mijn werk met 4 volwassenen in de auto en met vakantie met de vouwwagen en de nodige bagage.
Dan hangt de auto flink achterover ook al met mijn meerijders naar het werk,ik zal voor en na het plaatsen eens de hoogte meten.


Rene antwoordt op 16 september 2008:

Nou de hulpveren zitten eronder,en inderdaad de auto is 2,5 cm omhoog gekomen.
Het staat niet mooier maar steeds die drempel met de trekhaak meenemen is ook niet alles.


Wim Huiskes antwoordt op 16 september 2008:

Meet nog eens de hoogte als je een paar maanden verder bent. Waarschijnlijk zakt het geheel toch iets in.
Mijn 607 ligt eigenlijk (licht beladen) redelijk horizontaal.


Rene antwoordt op 19 september 2008:

Dat zal ik zeker doen ,de eerste ervaring met de hulpveren zijn zeer positief ,bij drempels zakt zijn kont niet meer zoveel in en op rotondes blijft de auto ook beter aan het asfalt
\\


Rene antwoordt op 19 september 2008:

"plakken".
Dit had ik een jaar geleden moeten doen ,maarja als je alles van te voren weet.

groet Rene


bjorn antwoordt op 1 maart 2016:

hallo even een vraagje heeft er iemand ervaring met hulpveren voor peugeot 607 als de auto iets hoger komt van achter vind namelijk dat deze vrij laag ligt
mvg


Houtman antwoordt op 1 maart 2016:

Tja, ik heb wel enige ervaring met een Peugeot 607 met caravan: ruim elf jaar. Omdat de achtervering bij enige belasting, behoorlijk doorveerde, heb ik al snel hulpveren laten plaatsen. Ik dacht van Carsupport. Daarna zakte de wagen nog wel, bij gebruik van de caravan, enigszins door maar dat bleef binnen de perken en konden verkeersdrempels zonder gevaar worden genomen. Daarbij bleef het Franse comfort behouden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker