Jan van Westland vraagt op 17 juli 2010:
Hallo,
Wij moeten dit jaar vanuit Wateringen naar Le Bugue
Wateringen ligt in het Westland tegen Den Haag en Rijswijk aan.
Le Bugue is een plaats in het Franse departement Dordogne in de Périgord Noir.
Wij schieten vanuit Wateringen binnen enkele minuten de A4 op.
Wij gaan met een caravan en trekken die met een Renault Megane. Deze combinatie gaat echter veel benzine verbruiken zodra we de iets steilere heuvels moeten nemen en ook de koppelingsplaten vinden het niet leuk om op een steile helling vanuit stilstand op te moeten trekken.
Ook is een wagen met caravan op de tolwegen veelal weer iets duurder dan zonder caravan en uiteraard is de benzine daar vaak iets duurder.
Wij zijn op zoek naar een route die in onze situatie weinig benzine kost. Dus relatief vlak is en niet te veel kilometers omrijden.
Als het ook nog een mooie route is dan is het mooi meegenomen, maar laten we eerlijk zijn met een caravan erachter zit je niet voortdurend op je gemak om je heen te kijken om van het natuurschoon te kunnen genieten.
Uiteraard zijn we het meest geholpen met een tot in detail uitgewerkte route, waardoor verkeerd rijden wordt uitgesloten. Maar als iemand ons de belangrijkste steden en wegen op die route kan geven zijn we ook al erg blij.
Uiteraard kun je ook bij routeplanners zoeken maar ik heb niet de indruk dat die op betrouwbare wijze rekening houden met de enorme effecten die steile hellingen op ons benzine verbruik hebben.
Jan antwoordt op 17 juli 2010:
Ik zou het verstandig vinden als je een (gratis voor leden)routekaart bij de anwb zou halen. Ze hebben ook een michelin atlas in boekvorm die zeer gedetailleerd is voor een schappelijke prijs.
Het tweede advies is koop een navigatie apparaat en probeer dat ding van te voren goed uit, zodat je alles goed in kan stellen. Ze werken echt goed als je er mee om kan gaan.
Het derde advies is maak een berekening wat je auto aan kan op hellingen, want die kom je onderweg echt tegen.
Als je je onzeker voelt om in de bergen te rijden, volg dan een bergtrainingsweekend.
Tenslotte is het onverstandig als je een route lijstje van een onbekende als leidraad gebruikt omdat die persoon jouw combinatie niet kent en niet weet wat wel en niet mogelijk is.
Verder veel vakantieplezier toegewenst!!!
RobD antwoordt op 17 juli 2010:
Zoek wat routeplanners waarbij je tolwegen kunt vermijden.
Hieruit kun je heel wat goeds destilleren.
Bert antwoordt op 18 juli 2010:
Lijkt me erg, op vakantie te 'moeten'. Uit alles blijkt dat je er behoorlijk tegenop ziet. Het 'hogere doel' dat caravantrekker.nl zich heeft gesteld is juist plezier geven aan het onderweg zijn met een caravan, ja het rijden er mee. Het doet me pijn (wel...) als je zegt: laten we eerlijk zijn met een caravan erachter zit je niet voortdurend op je gemak om je heen te kijken om van het natuurschoon te kunnen genieten. Dat is juist wat je wel zou moeten doen! Ik hoop dat onze website er toe kan bijdragen je (zelf)vertrouwen toe te laten nemen. Hoe? Door vooraf zo precies mogelijk te weten wat je tegenkomt en hoe je er dan mee om moet gaan. Niet allleen een website, hoe innovatief of inventief ook, kan dat bereiken. Vandaar een eigen ontwikkeling hieruit ontstaan n.l. onze rijvaardigheidstrainingen als aanvulling op onze technische trekkrachtberekeningen en -adviezen. Zie voor dat alles het 'mouse-over' menu aan de linkerzijde.....
Hoe dan ook, wellicht ben je voor dit jaar 'niet meer te redden', maar als je ook maar enigszins lol wilt beleven aan het reizen met een caravan, bestudeer dan de website en doe een keer mee aan zo'n training. (Zie gastenboek voor ervaringen van cursisten)
Genoeg reclame, inleiding (en aanleiding hoop ik). Je stelt je dus terecht de vraag hoe kom ik in Le Bugue, op een zo efficiënt mogelijke manier, wetende dat rijden met een caravan benzine kost, tol kost via de Autoroute en trekauto's een hekel hebben aan wegtrekken vanuit stilstand vanwege de koppeling. Je hoopt op ervaringen van praktijk-deskundigen. Ik ben dat niet (ik ben wel instructeur van deze club), omdat ik me (delen van) die routes me echt niet meer voor de geest kan halen. Ik ga dus even uit van de informatie die beschikbaar is voor mij en ook voor jou - om 'gewoon' een eigen route te produceren. Niet alles kun je door anderen laten voorkauwen. Het zal wel aan mij liggen: ik vertrouw nooit zonder meer op andermans expertise. Ik ken via zo'n forum als dit die ander namelijk helemaal niet!! Ik neem e.e.a. voor kennisgeving aan, informeer me breed, maar trek m'n EIGEN plan... Zo doe ik dat - u moet dat niet hoor, 't zijn maar vóórzetjes.
Ik kom zo terug op de route Wateringen - Dordogne (Le Bugue)....
Bert antwoordt op 18 juli 2010:
Ik heb van-naar maar eens ingeklopt op viamichelin.nl. De voorgeschotelde route is min of meer een rechte lijn naar beneden, je doel... Is ongetwijfeld efficiënt zoals meestal een rechte lijn is. 1043 km via Lille, Parijs, Orléans, Limoges. Dan wordt het wat minder efficënt zo lijkt het, want de route blijft de Péage volgen gaat dan rechts bij Brive enz. Dat is om, levert niets zinnigs op. Vergroot de kaart en zie dat je bij Limoges ra de N21 op kunt recht op je doel af. Eerst ri Périgueux. Voorbij die plaats zoek je je weg via de N221 en voorbij St. Laurent ra de D710. 32 km verderop ben je in Le Bugue. Michelin waarschuwt voor scherpe bochten. Op de Autoroute (A89 ri Bordeaux) zijn de waarschuwingen vooral de afdalingen...
Even iets tussendoor. Op een site van de Franse Autoroutes (zoekfunctie in dit forum) kun je precies uitrekenen wat die Autoroutes je kosten qua tol. Is de tijdswinst het je niet waard? Goedzo, een dag er langer erover doen, je hebt je huis bij je en een camping in Frankrijk is altijd gevonden. Dan kijk je op viamichelin op de naastgelegen RN's (Routes National) min of meer evenwijdig en van grote plaats tot grote plaats. Bij Parijs neem je de snelweg ofwel de Périferique, kwestie van Orléans aanhouden. Dóór Parijs kan ook. Haha...
Ik stel me zo voor dat je t/m Parijs gewoon de Autoroute blijft volgen. Je kunt dan wat opschieten en och Noord Frankrijk, je wilt wat opschieten... Je weet dan hoe ver je komt de eerste dag of een deel van de tweede. Blijf je de tolweg volgen, prima, maar je kunt ra naar Chartres en vervolgens zuid naar Blois. Geweldig mooie steden en kerken. Chartres overslaan? Dan bij Orléans ra naar Blois. Dan zoek je - kijk op de kaart nauwkeurig naar >> (hellingen) enzo die zijn er niet vlgs mij. Vervolgens zoek je nauwkeurig je weg via diverse RN's tussen de snelwegen door naar het zuiden. Tussen de A10 en A20 richting Limoges. Vervolgens zie boven.
Goed, die route heb je uitgepuzzeld, nergens > of >> en helemaal nooit >>>. Op het web en (goed advies koop een michelinatlasboek bij de Makro van een jaar terug voor een paar euro) Dus is het okay? Nee.... shit. In elk dorp of stad(je) in binnen- of buitenland kun je ineens een helling tegenkomen van laten we zeggen 14% ofzo. Net voor een stoplicht, bij een omleiding. Niet op de RN tussen genoemde grote plaatsen, maar net voor die rotonde in die steden of dorpen. Wil je dat absoluut voorkomen, blijf dan asjeblieft op de Péage. Daar kom je die situaties NOOIT tegen. Jij maakt zelf de keuzes hoor. Er is echt niemand die jou een 200% waterdichte RN route voortovert die elke helling voorkomt. Op zeker gaan? Via de Péages, deels gratis, en nooit steiler dan 5 à 6%.
Het enige in je voorbereiding wat verder telt is dat je bijvoorbeeld op elke kruising west-oost / noord-zuid of je nu op een snelweg zit of op een RN of RD(épartemental) op 31 juli of 1 augustus stil staat in een file van 0,5 tot 200 km.
Zoooooo kun je dus een fantastische route plannen op een afstand van 2000 km die slechts één helling kent van 6%. En dáár rij je vervolgens in een kwartier je koppeling aan gort. Waarom? Omdat je daar in een file terechtkomt. Vervolgens ontbreekt het je aan ervaring en kundigheid om onder die omstandigheid om te gaan met...
A)) Dus, je wilt zekerheid? Blijf thuis.
B)) Dus, je wilt weten wat jouw AUTO met caravan kan? Doe een online berekening.
C)) Je wilt weten wat JIJ kan met JOUW combinatie? Volg een Op Maat Ultra Training of een BergTrainingsWeekend.
Gerard antwoordt op 18 juli 2010:
Hallo,
Misschien is het ook goed om toch na te denken over tolweg. Over de route nationale naar Frankrijk kom je tegenwoordig oneindig veel rotondes tegen. Dat kost ook veel brandstof (steeds afremmen en optrekken). Als je op de snelweg steeds een constante snelheid kunt rijden en geen steilere hellingen hebt is dat denk ik ook wat waard in termen van verbruik.
Jan antwoordt op 18 juli 2010:
Als de brandstof kosten echt een probleem zijn ga dan niet zo ver weg. Als je in de buurt van Luxemburg gaat kamperen kun je nog extra goedkoop tanken en wordt je vakantieplezier in elk geval niet vergald door je portemonnee.
Jan van Westland antwoordt op 21 juli 2010:
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon de vraag goed te lezen en hem serieus te beantwoorden met datgene waar ik om vraag.
Laat maar ik zoek wel een forum waar je vraag wel serieus wordt genomen.
Bert antwoordt op 21 juli 2010:
Ongelooflijk wat een reactie. Daar doe je dan serieus moeite voor! ;(
antwoordt op 21 juli 2010:
@Bert,
Jullie hebben voor ; en ) een mooi poppetje 😉
Kunnen jullie voor ; en ( misschien onderstaande invoegen.? Je weet nooit hoe het misschien eens van pas komt.
vrgr
JT®
Andreas-NL antwoordt op 21 juli 2010:
Inderdaad Bert, ongelofelijk zo'n reactie. En dat na zo'n uitgebreide route-planning (met div. opties!). Over goed lezen gesproken...
Blijf je nog wel geloven in je medemens?
Bert antwoordt op 22 juli 2010:
Ja hoor, maar lang niet meer in alle medemensen...
Misschien dat Jan van Westland 'gevallen' is over mijn 'confronterend' A) B) C)-tje. Maar dan heeft hij inderdaad zeer vluchtig gelezen e/o er weinig van begrepen. Iets wat hij mij niet kan verwijten, want ik heb z'n vraag die overigens erg duidelijk was, zeer goed gelezen en imho ook begrepen. Ook heb ik niet de indruk dat anderen die reageerden op zijn vraag daar de draak mee staken.
Ik doe een laatste poging: er zijn heel veel caravanners die bewust dóór de Alpen rijden naar Italië om problemen die ze verwachten wanneer ze óver de Alpen rijden te voorkomen. Vervolgens rijden ze hun koppeling kapot. Hoe dat zo? Een hellinkje van 5% in de file voor de Gotthardtunnel kan funest zijn terwijl een lange stijging van 9% met gemak door elke toegestane combinatie gemeesterd kan worden als je kunt blijven rijden! Ergo: óver de Gotthardpas is dus over het algemeen zeer aan te bevelen omdat 'iedereen' door die tunnel gaat.
Hoe dit plaatsen in zijn vraag? Het is nooit helemaal uit te sluiten dat je ergens een probleem krijgt. Vooral onstaan die door verkeerde keuzes en tomtommetjes. Probleempjes zijn alleen maar te beperken door vragen te stellen als de zijne - prima - en vervolgens - heel belangrijk - weten om te gaan met het materiaal wanneer er een probleem(pje) ontstaat. Op beide heb ik en anderen een antwoord proberen te geven. Ook en vooral om proberen te bewerkstelligen dat hij niet moet opzien tegen die reis. Rijden met een caravan kan (en moet) met plezier. Zo niet? Hou er dan mee op.
Marc Arthur antwoordt op 22 juli 2010:
Ik geloof dat ik nu net een gratis cursus gekregen heb in het rijden in de bergen. Ik had al heel wat jaren ervaring, en nu heb ik er nog een paar tips bij gekregen. Bert, van harte dank!
Bert antwoordt op 22 juli 2010:
Graag gedaan... 😉
Zie voor de 'harde' praktijk: http://www.caravantrekker.nl/instructie/bergweekend.php
@Eric antwoordt op 22 juli 2010:
Ik zit nu ook in de Dordogne, dorpje vlak bij Sarlat.
Mijn route tot nu toe was:
Rotterdam - Eurodisney - Chamonix in de Franse Alpen - via Frejustunnel + Turijn naar Cuneo in Italie - via Cote d'Azur (Port Grimaud) uiteindelijk naar de Dordogne....
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 14 liter per 100 km en ik heb "pas" 2925 km verreden...
"Sambal bij" Jan van Westland? 😉
Jan antwoordt op 22 juli 2010:
Ik vrees gezien zijn toch wat gepikeerd antwoord dat Jan van W. dit jaar niet eens tot Luxemburg komt.
Wij zijn verder allemaal wel blij met je antwoorden hoor Bert. Het maakt je abc-tje ruimschoots goed😉
RobD antwoordt op 22 juli 2010:
Mocht hij in Lux. terecht komen is hij wel erg van de route aan het afdwalen.
Wim H antwoordt op 22 juli 2010:
Verdwalen zal wel gebeuren ,als je niet om je heen kan of durft te kijken kan je geen borden lezen of naar je bijrijder of tomtom luisteren.
antwoordt op 23 juli 2010:
@Eric,
Als je zin en tijd hebt ga dan op een avond na tienen eens een rondwandeling maken door Sarlat. Mooi verlicht stadje. Je kunt wel zien dat de eerste franse minister van cultuur hier geboren is. Een flinke hap van zijn besteedbaar budget is naar zijn geboortestad gegaan.
Bij de plaatselijke vvv hebben ze een rondleining in het nederlands.
Goede vakantie gewenst
JT®
Jan antwoordt op 23 juli 2010:
De vraag van Jan van W@ lezende vraagt hij om "een route die in onze situatie weinig benzine kost":
Ook de mooie stad Luxemburg is 's avonds prachtig verlicht en de benzineprijzen zijn geweldig en op een hellinkje (want die heb je daar ook op het platte land) kan er gewoon zo veel als nodig gas gegeven worden.
Oja, de tolwegen ontbreken ook nog en dat maakt de benzine nog goedkoper😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.