P.Torenvlied vraagt op 22 oktober 2006:
Wie heeft er ervaring met een espace als trekauto. Onze caravan weegt geladen ca 1450 mt. Is het dan beter om een turbo event. aan te schaffen of niet
Eric antwoordt op 22 oktober 2006:
>Is het dan beter om een turbo event. aan te schaffen of niet?
Waarom niet, de turbo heeft 25 pk en 59 Nm meer ter beschikking, altijd lekker met een caravan van 1450 kilo lijkt mij.
Voer anders eens 2 berekeningen in, ééntje met de Turbo uitvoering en ééntje zonder de Turbo uitvoering.
Zie je vanzelf de verschillen/voordelen/nadelen per uitvoering!
Bert antwoordt op 22 oktober 2006:
Een Trekauto Aankoop Advies is naast persoonlijke ervaringen* een objectieve methode om daar achter te komen. Natuurlijk presteert de turbo beter maar anders...
* Persoonlijke ervaringen zijn altijd zeer subjectief. Bovendien wat de een goed vindt, vindt de ander niet goed (genoeg).
Patrick antwoordt op 23 oktober 2006:
Heb zelf een Renault Grand Espace IV 2.0 16V Turbo met een Hobby 500 KMFe erachter die ik mag beladen tot 1500 kg.
Ben dik tevreden over deze auto qua trekkracht met caravan.
Al 2x probleemloos op en neer naar Italië gereden waarvan 1x via Fernpass.
Heb hiervoor een Espace III 2.0 16V gehad, maar deze kwam voor mijn gevoel toch wel wat tekort met deze caravan.
Moest in Nederland al in zijn 4e versnelling blijven rijden, omdat hij anders al moeite had met een lichte stijging.
En aangezien de Espace III een stuk lichter is dan de IV,
1465 tegen 1685, lijkt me de trekkracht van de Espace IV er niet beter op worden zonder turbo gezien dat de auto zwaarder is geworden dan zijn voorganger.
De Grand Espace IV is wel een zware auto, rond de 1700 kg.
Je moet hier wel rekening mee houden tijdens het manouvreren van de caravan, de koppelingsplaten krijgen het dan wel zwaar te verduren, omdat je dan toch een slordige 3200 tot 3500 kg aan het verplaatsen bent, naar gelang je aan bagage mee op vakantie neemt.
En dan werkt die turbo niet.
Op de autobaanhellingen in b.v. Duitsland hoef je niet veel te schakelen, hier kun je met deze auto probleemloos in de 6e versnelling blijven rijden en toch goed meekomen met de rest van het verkeer.
Ik schakel zelf wel altijd terug naar de 5e versnelling, om de turbo niet te zwaar te belasten en de trekkracht is toch net wat beter.
Mijn advies:
Een Espace MET turbo.
Succes
antwoordt op 6 november 2006:
Rijdt al 3 jaar met Espace IV 2.0 Turbo met Wilk beladen 1500 kg en 280 kg in de Espace (personen en bagage). 6e versnelling op zich nog goed te gebruiken, beter is rijden in 5. Je rijd dan niet zo tegen de limieten aan. Combinatie zeer stabiel. Geen probleem over bergen heen te komen. Zonder Turbo moeizaam verhaal gegeven gewicht combi. Dit vind je ook terug met het wegrijden met de combinatie (Espace met Turbo) op een helling. Turbo komt pas in bij globaal zo'n 1800 t/m. Dus je moet zonder turbo van de plaats komen. De op deze site beschreven techniek van wegrijden is dan noodzakelijk. Kies dus Turbo! voor rijplezier en vermijd stilstand op hellingen > 12%.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.