Frank vraagt op 8 augustus 2010:
Ik heb onder mijn beyerland 430s max 1160 kg nu commercial (light truck)
banden gemonteerd.
Standaard zat er reinforced 175/80-13 draagcode 88 onder dus 560 kg draagvermogen per band.
Nu de zelfde maat in draagcode 97 dus 730 kg per band en ook stugger.
Beyerland adviseerd 3,0 bar spanning.
Ik lees nu overal dat er in de gemiddelde c band 4,5 bar moet maar dat lijkt mij dubbel op.en stugger en ook meer spanning.
Kan ik niet gewoon die 3 bar aanhouden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2010:
Ik zou je banden oppompen op 3.8 bar. 4,5 is niet nodig omdat je niet het maximum van je banden vraagt maar ik vind 3.0 voor deze banden te weinig.
frank antwoordt op 9 augustus 2010:
Beste menno.
Jij zegt dat je 3 bar voor deze banden te weinig vind.
Doel je dan op het feit dat ze omdat ze stuggere wangen hebben die bij 3 bar wellicht te veel vervormen
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2010:
Ja, daar worden ze te warm van en hebben dan meer kans op een klapband.
frank antwoordt op 9 augustus 2010:
Beste menno.
Jij zegt dat je 3 bar voor deze banden te weinig vind.
Doel je dan op het feit dat ze omdat ze stuggere wangen hebben die bij 3 bar wellicht te veel vervormen (langdurig),en dus meer warmte opwekken en uiteindelijk te heet worden met alle gevolgen van dien.
Het leek mij juist dat deze stuggere band beter uit de voeten zou moeten kunnen met 3 bar spanning dan de soepele standaard banden.(zit ook minder "wang" op bij gelijke spanning)
Ik kom net uit de provance frankr. op 3 bar en merkte wel dat het geheel al veel beter achter de auto hing dan met de standaard banden.
Ik ben niet bang voor elfs die 4,5 bar qua band alleen lijkt het mij dat mijn lieve beyerlandje dan nog harder op zijn lazer krijgt.
Jan antwoordt op 9 augustus 2010:
Je moet dejuiste band monteren dan hoef je ook niet te schipperen met de bandenspanning.
De commercials zijn ontworpen voor een grotere belasting dan waarvoor ze nu worden belast.
Het brandstofverbuik zal hierdoor in ieder geval toenemen.
(hoe belangrijk of onbelangrijk ook) 😉
Houtman antwoordt op 9 augustus 2010:
Banden monteren met een grote overcapaciteit (1430-1160=270 kilo) lijkt inderdaad wat overdreven maar hoeft mijnsinziens geen problemen met het brandstofverbruik op te leveren. Uit eigen ervaring weet ik dat het advies van Menno correct is: de bandenspanning aanpassen aan de belading. Voorbeeld: Fendt monteerde onder mijn caravan ook C-banden en geeft in de gebruiksaanwijzing de bandenspanning aan bij drie verschillende gewichten. Verder zou ik informeren bij mijn leverancier/fabrikant naar zijn/hun aanbevelingen. Succes.
janka antwoordt op 9 augustus 2010:
Jadatis, kom d'r maar in..
Onze ervaring is dat bij overcapaciteit van het draagvermogen die 4,5 bar niet nodig is. Onze caravan weegt max 1100 kg. De C banden hebben met een maximale spanning van 4,5 veel meer draagvermogen dan nodig is voor het gewicht van deze deze caravan. Burstner Fun 420 TS 1100 kg. Vandaar dat wij een bandenspanning hanteren van 4 bar. De wegligging is prima, het stuitergedrag minimaal. Je kunt advies van Menno gerust overnemen zonder problemen te verwachten.
Jan1 antwoordt op 9 augustus 2010:
Bij mijn Beijerland (c bandjes merk GT maxmiler-x) wordt onder alle omstandigheden 4.5 bar geadviseerd; het staat ook op een sticker op de spatborden.
Het rijdt en veert allemaal uit de kunst dus ik zie niet waarom een lagere bandenspanning nodig is.
janka antwoordt op 9 augustus 2010:
Het komt er op neer dat 4,5 bar voorgeschreven wordt om een volledig draagvermogen te bereiken. De Load Index staat op de band. Voorbeeld MTM caravan 1400kg. Wordt dezelfde band met de zelfde Load Index gebruikt onder een caravan die lichter van gewicht is zoals bijvoorbeeld de onze van 1100 kg MTM dan is dat volledig draagvermogen niet nodig. Immers de caravan weegt 300 kg minder.
In die gevallen wordt er geadviseerd geen 4,5 maar bijvoorbeeld 4 bar aan te houden of zelfs 3,8 bar. Met 4,5 bar rijden met een lichtere caravan zal ook niet comfortabel zijn. De banden zijn eigenlijk te hard en de caravan stuitert daarom des te meer. De vering die de band vertoont is dan ook minimaal. Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb.
Jan antwoordt op 9 augustus 2010:
Perfect Janka! 😉
Vino. antwoordt op 9 augustus 2010:
Oh Roel, oh Roel,
Waar blijf je! We missen je advies en argumentatie.Hier blijkt weer, zoals je al vaak orakelde "te veel" van het goede, werkt averechts.Te veel load-index compenseren met een lagere bandenspanning is het zelfde als een broek aandoen die te groot is: het probleem komt dan van zelf.
Jan1 antwoordt op 9 augustus 2010:
Leuke theorie Janka, maar bij 4.5 bar en onbelast met ruim kg laadvermogen over geen centje pijn.
Het wordt ook niet voorgeschreven door de fabrikant.
Ken jij een fabrikant die een lagere bandenspanning voorschrijft bij lage belasting?
Jan1 antwoordt op 9 augustus 2010:
er moest dus staan ruim 400 kg over....😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2010:
Ga er maar vanuit Jan1 dat het antwoord van Janka "goedgekeurd" is door Roel en door een caravan fabrikant.
Soms weet je als webmaster net iets meer 😉
Jan1 antwoordt op 9 augustus 2010:
Jammer Menno, bij onze Roel is mijn geloof al weg, en je geeft geen naam van de fabrikant; ik wil natuurlijk wel even nakijken of het waar is wat je zegt.
Houtman antwoordt op 9 augustus 2010:
Hallo Jan1,
Eerder heb ik mijn ervaring met een Fendt caravan verteld.
In het instructieboekje staat de aanbevolen bandenspanning
bij drie caravangewichten! Ik ben met de caravan die circa 200 kilo minder woog dan het toegestane gewicht en met maximale bandenspanning dwars door de Baltische Staten gereden.
Wel eens van gravelwegen gehoord. Ik eerder niet, nu wel!
renaat antwoordt op 9 augustus 2010:
tjonge , tjonge
voor de honderdduizenste keer op dit forum:
op je band staat het draagvermogen in kg per band bij een bepaalde bandendruk.
that's it; is je caravangewicht gedeeld door 2, lager dan mag je de bandenspanning verlagen PROCENTSGEWIJS
simpel toch, en of het normaal of reinforced of commercial banden zijn...de LOADINDEX SAYS IT ALL!
en het merk: weinig relevant 😉
Andreas-NL antwoordt op 9 augustus 2010:
@Jan 1: Ik kan het verhaal van Houtman bevestigen. Fendt levert een serie caravans van licht tot zwaar met steeds dezelfde C-banden. Op een schema binnen de disselklep staat precies welke spanning bij welk gewicht hoort en dat loopt meen ik van 3,8 tot 4,5 bar.
Jan1 antwoordt op 9 augustus 2010:
tsjonge jonge... renaat😉
Het gaat niet om draagvermogen, maar om bandenspanning.
Nog even en we zijn weer terug met de 10% extraluchttruuk (de cv-dealers en fabrikanten stonder er destijds toch vierkant achter...) maar dan nu andersom.....minder druk.
Wat reinforced is zijn vooral de loopvlakken van de C-banden (6 of 8 plies).
De wangen van de C-banden zijn gewoon aangepast aan de voorgeschreven druk van 4.5 bar als dat is voorgeschreven.
Met minder druk of bij overbelasting vervormen ze meer dan goed voor ze is.
Kortom je haalt niet het optimale rendement uit je band met een verkeerde bandenspanning. Het risico op slingeren en klapbanden er door vergroot.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2010:
Jammer Jan1: dat je geen geldig email adres opgeeft!
Jan antwoordt op 9 augustus 2010:
Goed zo Renaat. Vertel het ze nog maar eens! 😉
Eugene antwoordt op 9 augustus 2010:
Je hebt het helemaal bij het verkeerde eind Jan1.
@Eric antwoordt op 9 augustus 2010:
Van: Menno
Datum: 09 August 2010 om 20:31
Jammer Jan1: dat je geen geldig email adres opgeeft!
Waarschijnlijk is 't juiste adres: roel@hotmail.com ?
Jan1 antwoordt op 9 augustus 2010:
Mee eens dat het een lastig onderwerp is Menno, maar dat geldt voor ons allemaal.
renaat antwoordt op 9 augustus 2010:
@Jan1
jouw citaat:
"
tsjonge jonge... renaat
Het gaat niet om draagvermogen, maar om bandenspanning. "
draagvermogen en bandenspanning zijn recht evenredig met elkaar
hoe hoger de bandendruk, hoe hoger het draagvermogen
hoe lager de druk hoe lager het draagvermogen.
...binnen bepaalde grenzen, dat spreekt voor zich.
dat is zo en dat blijft zo!😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2010:
Precies, eind discussie!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.