Caravantrekker.nl

Reservewielhouder Caravelair

Jac vraagt op 20 augustus 2010:

Sinds vorig jaar heb ik een Caravelair Ambiance Style 390. Vanwege hoge kogeldruk wil ik het res.wiel verplaatsen van disselbak naar onder de caravan. Heb begrepen dat Caravelair een Trigano chassis heeft en volgens de dealer is het onmogelijk een beugel onder te krijgen (hij heeft Alko gevraagd en heeft 2 universele geprobeerd maar lukte hem niet. Nu heb al al eens een vraag hierover gezien maar daar kwam geen bruikbaar antwoord op. Heeft iemad de oplossing? Ik heb het wiel liever niet in de auto.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 20 augustus 2010:

Jac, 2 tips.

De kleine Eriba caravans hebben een V-vormige beugel achter onder de car hangen. Je moet dan waarschijnlijk wel slotbouten door de vloer maken. Of je daar voor kiest is persoonlijk. Als je het doet adviseer ik je wel om flinke carrosserieringen te gebruiken.

De oude chateau-caravans hadden een 1-stangs ophangbeugel welke aan de linkerkant aan het chassis zit en aan de rechter kant ook maar daar kon je hem los maken en zo naar achteren draaien om het wiel eraf te pakken.

Ga eens op zoek naar deze types en kijk of je daar iets mee kunt of daardoor op een idee komt om evt zelf iets te maken.
vrgr
JT®


jan erik antwoordt op 21 augustus 2010:

Hallo Jac,

Ik heb hetzelfde probleem met het reservewiel en mijn sterckeman 395.

Doordat het boren van gaten in het chassis mij werd afgeraden en ik het wiel ook niet in de auto wou hebben, kon ik eigenlijk niet een andere fatsoenlijke oplossing bedenken.

Al enige jaren leg ik het reservewiel tijdens de reis in de caravan en wanneer we op de camping aankomen leg ik het wiel weer in de disselbak. dit werkt voor mij prima, misschien is dit ook een oplossing voor jou.

Ik zou zeggen probeer het maar eens.

gr. Jan erik


@Eric antwoordt op 21 augustus 2010:

De allerlichtste reservewielhouder is helemaal géén houder maar het wiel los vervoeren.

Ook een lichte variant is 2 bouten door de vloer en hieraan het wiel hangen.
Mooiste oplossing is dan natuurlijk om de bouten in keuken- of bankkast te positioneren.
Wel carrosserie ringen gebruiken onder (vleugel)moer om gewicht te verdelen.
Verder voordeel is dat je het wiel kunt hangen op de plaats die jou uit gewichtstechnisch uit komt en dat het een goedkope oplossing is.


Jac antwoordt op 27 augustus 2010:

Bedankt voor de tips. Oplossing lijkt er nu te zijn. Hoewel ik er van uit was gegaan dat mijn dealer ook wel de importeur zou hebben gevraagd was dit niet het geval. De importeur Trigano in Tiel vertelde dat er wel degelijk een passende beugel beschikbaar zou zijn..... Inmiddels de dealer laten bellen en ze hebben er nu een besteld. Beniewd of het nu goed gaat komen!


AdM. antwoordt op 19 juli 2014:

En ???????

Ook wij zijn benieuwd naar die beugel,
waar besteld, wat kost zoiets en werkt het ????

Laat eens weten.


Jan@ antwoordt op 20 juli 2014:

Een echte vakman, die dealer.


dirk antwoordt op 20 juli 2014:

Wij hebben ook een caravelair en een auto met een max kogeldruk van 50/55 kg , het reserve wiel weegt 18 kg en een gasfles 12/14 kg . een beugel kost ex montage ongeveer 125 euro maar als het wiel er 5 jaar onderligt krijgt je het nooit meer los . in Ned (kleine afstanden) rustig aan doen en naar het buitenland het reserve wiel in de auto of de gasfles goed vastzetten onder de tafel in de caravan . als het reservewiel onder de caravan hangt kan je er ook moelijker bij om de luchtdruk te controleren je zal niet de eerste zijn die een slappe of leeg reserve wiel bij zich heeft.
maar wij zijn samen dus is het wat makkelijker allemaal een gezin heb je toch iets meer bij .


Quirien antwoordt op 20 juli 2014:

Ik adviseerde al recent in een andere topic schanierpunten/geleidingen van ophangbeugels een maal per jaar in te vetten/spuiten.
Controleer dan gelijktijdig de spanning van je reserve wiel.

Waarom je op korte afstand iets niet goed moet vastzetten is mij een raadsel.
Je kunt zomaar in de remmen moeten of een scherpe bocht moeten maken, met alle gevolgen vandien.


dirk antwoordt op 20 juli 2014:

Sorry hoor maar begrijpend lezen is ook een kunst schijnbaar.
bedoel als je in ned blijft rij je max 2 uur en als je dan iets teveel kogeldruk hebt is het niet zo volgens mij , ga je verder weg zou je de gasfles UIT de Disselbak kunnen halen en in de caravan onder de tafel vast zetten om de kogeldruk een beetje te verlagen . wij rijden echt niet rond met een gasfles die los in de disselbak ligt


Anko antwoordt op 20 juli 2014:

Grappig. Ik dacht dat je binnen Nederland het risico nam om het reservewiel thuis te laten. Rustig rijden = minder kans op lekke band.

Zo zie je maar ... 😉


Henk antwoordt op 18 april 2016:

Wij hebben een fietspomp met manometer bij ons, waarmee je een (te) slappe band moeiteloos kunt oppompen!


Ton Groenendijk antwoordt op 20 april 2016:

Voor mijn Wilk met BPW chassis is ook geen standaard reservewielbeugel beschikbaar. De stallingboer, die ook aan onderhoud en zo doet, heeft daarvoor een uiterst eenvoudige, maar degelijke beugel in elkaar gelast, die op héél veel chassis schijnt te passen en eenvoudig op maat is te maken.
Nu is dit forum uiteraard niet geschikt en bestemd om reclame op te maken, dat zullen de moderators niet leuk vinden, maar hij zit in Bergschenhoek (ZH). Daar zitten meer stallingen, maar hij is de enige die ook repareert en een occasionvoorraad heeft.


Jan antwoordt op 5 augustus 2016:

Goedendag, kunt u misschien een foto plaatsen. Bij mij is er interesse in deze constructie.
Groet Jan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 augustus 2016:

Kijk even op de site van Triorep (www.triorep.nl). Zij hebben tegenwoordig een universele houder.


Jasper antwoordt op 5 augustus 2016:

Wij hebben sinds het voorjaar ook een Caravelair 400 uit 2014 met (zag ik op het typeplaatje) een Trigano-chassis.
Daar hing inderdaad een reservewielbeugel onder.
Gegevens heb ik niet bij de hand, want hij staat in de stalling. Het kan dus wel.
Vraag mijn dealer (TAK in Rucphen) anders even.


Houtman antwoordt op 6 augustus 2016:

De reservewielhouder die Triorep aanbiedt lijkt veel op de houder (kruisvorm) in aluminium die al langer wordt aangeboden door diverse bedrijven. Zoek maar eens op het internet naar "universele reserwielhouder voor caravans".
Zelf heb ik, sinds een jaar of zes, een vergelijkbare uitvoering op basis van verzinkt staal. Ook uitstekend en voordelig ( Euro 135,00). Alleen enkele malen per jaar het staal invetten om vastroesten te voorkomen.
Zie ook mijn draadje over onderhoud chassis.


Jan antwoordt op 6 augustus 2016:

Hartstikke bedankt voor de info.
Dit is wat ik zocht. Vooral het voordeel van het systeem is, waar jij het wiel wil hebben en niet alko.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker