Caravantrekker.nl

Vlotter versus City wateraansluiting

Janke vraagt op 5 september 2010:

Beste allemaal,

Wij hebben sinds vorige week een city wateraansluiting.
Ideaal! Aan de buitenkant de Gardena koppeling vast klikken en klaar. Gezien het feit dat wij ook douchen in onze caravan (echte separate douche - geen douchekop in toilet..) erg handig.

Nu heb ik zelf in de watertank een vlotter aangebracht waar de slang - komend vanaf de drukverdeler van de city wateraansluiting (Reich) is aangekoppeld. Op het eerste gezicht werkt het perfect! Op het moment dat de vlotter omhoog komt stopt het water (wordt door het waterniveau afgesloten met een rubbertje?) Niks aan de hand zou je zeggen totdat s' nachts bleek dat de vloer van de caravan onder water stond....klaarblijkelijk dicht de vlotter niet afdoende af waardoor er toch een heel klein beetje water door sijpelt.
Wat doen wij niet goed? of is dit gebruikelijk bij dergelijke systemen?

Begreep dat de watertoevoer i.p.v. op de tank ook rechtsreeks op de watertoevoer kan worden aangesloten. Er zou dan een terugslag adapter aangebracht moeten worden zodat de watertank wel gebruikt kan worden indien er geen permanente water aansluiting zou zijn.

Hebben er mede forumers ervaring met dergelijke aansluitingen? En wat is het beste (al de goed bedoelde adviezen van gewoon met je gietertje blijven bijvullen ten spijt - dit willen we niet meer) Bi het open doen van de kraan gaat altijd de pomp weer aan - wat niet nodig is enz. enz.

Enfin wie biedt hulp? Zou zeer content zijn met de goede oplossing.

Bedankt en groet,

Janke

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 6 september 2010:

Een schakelaar plaatsen om de pomp uit te zetten icm een terugslagklep naar de tank en je kan volop gebruik maken van de city aansluiting.

Een opmerking die gemaakt moet worden; bij boilergebruik is de mogelijkheid van drukopbouw in de leiding van de boiler.
Tijdens het opwarmen zet het water uit. Normaal geen probleem omdat het uitgezette water terug de tank in kan.
Met het plaatsen van de terugslagklep kan dit niet meer.

Bij voldoende lange leiding naar de boiler hoeft dit niet meteen een probleem te zijn. De oppervlakte van de (flexibele) leiding is dan voldoende om de drukverhoging op te vangen.
Staat de boiler naast de tank dan kan je mogelijk last krijgen van los springende leidingen. Een oplossing daarvoor kan zijn om met een T-stuk een afgestopt stuk leiding (met lucht) omhoog te laten lopen zodat er een compensatie ruimte ontstaat.
Of gebruik maken van een overdrukventiel natuurlijk. 😉


AJ antwoordt op 6 september 2010:

Janke,
In de tank zal een stopje oid op de bodem zitten. Daarmee kan de tank leeg gemaakt worden. Dit stopje dient vervangen te worden door een "overlooppijpje". Dat is een pijpje dat tot pakweg 3/4 van de hoogte van de tank komt. Loopt per ongeluk de tank te vol dan zal via dat pijpje het water niet op vloer komen maar weglopen naar buiten.
De vlotter dicht af middels een rubbber stopje. Mogelijk zit dat rubbertje niet goed in de zitting. ( nakijken )
Wat ook goed "dicht" moet zitten is de doorvoer van de slangaansluiting in de wand van de tank. Heb je dat goed afgedicht?
Verder kun je de arm van de vlotter buigen. Je moet die zo buigen dat bij waterstand 3/4 er geen druppel meer doorkomt.
Direct aansluiten op de waterleiding zonder tussenkomst van een watervat is mogelijk. De enige voorwaarde is dat je dan een pomp hebt die de druk van de citywateraansluiting goed aankan.
Ik heb zelf een city-wateraansluiting en ben niet ontevreden over de tussenkomst van een watertank. De slang buiten kun je constant op druk houden. Maar je kunt ook elke morgen of avond de druk er even op zetten tot de tank vol is en dan de druk er weer af.

vr.gr. AJ


Jan antwoordt op 6 september 2010:

Direct aansluiten op de waterleiding zonder tussenkomst van een watervat is mogelijk. De enige voorwaarde is dat je dan een pomp hebt die de druk van de citywateraansluiting goed aankan.
Die druk is 0,7 bar en komt niet bij de pomp. Er is een terugslagklep tussen gemonteerd.

De druk van de Cityaansluiting neemt de functie van de pomp over en voedt rechtstreeks het leidingnet. Tank en pomp zijn dus niet meer nodig. (vandaar de schakelaar om de pomp uit te schakelen.)


janke antwoordt op 14 september 2010:

Beste allemaal,

Hartelijk dank voor de bruikbare reacties.

Heb inmiddels de vlotter getracht anders in te stellen... Deze stond - in mijn opinie maximaal - wat wil zeggen dat de vlotter volledig recht moet staan wil deze stoppen met de toevoer van water. D.m.v. een knopje heb ik deze lager gezet waardoor de tank minder vol stroomt (vlotter staat lager) Echter sijpelt er nu geen water meer door. Tenminste heb de druk er een 5 uur opgehad en er is geen water meer bij gekomen.

De tip van AJ is ook bruikbaar - dank - het pijpje zou de stop kunnen vervangen en zodoende bij uitval van de vlotter het overtollige water lozen zodat er nooit een overstroming kan plaatsvinden. Overigens zit er wel zo'n overloop op de Dethleffs tank echter zit deze helemaal bovenop en loopt naar de schroefdop aan de buitenkant. Schat dat deze zijn werk pas doet als het al te laat is - heeft iemand daar ervaring mee?

De slangaansluiting in de wand dicht wel goed af - d.w.z. geen druppel zichtbaar... is het toch raadzaam deze af te kitten?

Mijn overweging om de drukverdeler rechtstreeks naar de watertoevoer te laten lopen en daarmee de pomp uit te schakelen (dank Jan) Laat ik voorlopig maar even varen denk ik. Het werkt prima zo... Altijd genoeg water en het pompje heeft genoeg kracht om zelfs de douche te voorzien van een harde straal.

Wat zou een reden zijn om toch de pomp te omzeilen?

Nogmaals dank voor de tips en alvast dank voor de reactie op mijn overige vragen.


Janke


Pieter antwoordt op 14 september 2010:

Een vlotter wil in het begin nogal eens blijven doorlopen door vuil in de leiding dat tussen en nippeltje en het rubbertje gaat klemzitten. Soms zit een rubbertje ondersteboven en staat er een merkje in reliëf op het rubbertje. Daar sijpelt dan ook ruim voldoende water door om een vloer geducht te bevochtigen. 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker