Caravantrekker.nl

250 versus 230

Henk Visser vraagt op 1 oktober 2010:

Beste mensen,

Als ervaren caravan gebruikers kunnen jullie mij vast uit de droom helpen met de volgende stelling:

Een caravan die 2,50 m breed is moet je niet nemen.

Als reden wordt gegeven,
* in smalle weggetjes kom je in de problemen.
* bij tolpoortjes rijdt je schade
* bij benzine stations rijdt je schade
* op campings ben je niet welkom.

Dit zijn natuurlijk verkoop praatjes.
Wie kan mij nu echte goede argumenten voor of tegen geven?

Alvast bedankt voor je gewaardeerde reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 oktober 2010:

Henk, de redenen die jij noemt kan ik in z'n algemeenheid niet onderschrijven. Een 'slechte' bestuurder heeft met een caravan van 230 meer moeite dan een 'goede' bestuurder met een caravan van 250. Dat geld zeker ook voor de tolpoortjes (en als je daar problemen mee hebt ben je echt een slechte bestuurder) en benzine stations.
Uiteraard speelt de lengte ook een rol vanwege de uitzwaai.

Een probleem wat jij niet noemt vind ik veel belangrijker.... Er zijn maar weinig spiegels te krijgen die op een gewone personenauto voor voldoende gezichtsveld zorgen.

Over jouw rijkwaliteiten kan ik niet oordelen en ik weet ook niet waar je heen wil met je caravan. Persoonlijk vind ik een caravan van 250 helemaal nix, en zelfs 230 al (te) veel. Ik rij heerlijk op alle soorten wegen en door heel Europa met slechts 214. Maar als ik alleen maar 1 keer per jaar naar een camping zou moeten rijden dan mag het best breder (ook 250) zijn.


Willem antwoordt op 1 oktober 2010:

Henk:

Wat wil je horen ?

Wij rijden al zo'n 20 jaar met 250 breed.

Nog nooit schades gehad
Nog nooit geweigerd op campings
Nog nooit poblemen gehad op smalle weggetjes
Heel veel binnen/loopruimte
Heel veel bergpassen gereden zonder problemen

Nadeel:
Soms moet je op een smallere weg even wachten en elkaar
(bij ook een bredere tegenligger) voor laten gaan. Maar ook bij 230cm heb je dit luxe probleem.

Succes met je keuze !


Andreas-NL antwoordt op 1 oktober 2010:

@Henk: Laten we het eens omdraaien en de voordelen van 2,50 m. beschouwen. Als je de eerste keer een 2,50 m brede caravan binnenstapt, is de ruimtelijke indruk overweldigend. En inderdaad, Willem noemde het ook al: véél loopruimte, handig als jij of je partner wat gezet zijn 😉 . Maar is in het gebruik die extra binnenruimte wel zo praktisch? OK., de tafel in de rondzit is iets dieper, maar is je keuken groter? Nee. Is je bed groter? Nee. In de lengte verandert er nl. nauwelijks iets. Extra nadeel, behalve de reeds genoemde: meer luchtweerstand/hoger brandstofgebruik. Dat moet je zeker mee laten tellen bij je afweging van de voor- en nadelen.


Henk Visser antwoordt op 1 oktober 2010:

Kijk, dat is nu eens geweldig.
Meteen 3 reacties die hout snijden 😉
Dank je wel.
Ik heb een VW T5 met 174 PK, dus die wil wel.
Het is een praktische keuze want mijn vrouw heeft een bed van 90 cm breed nodig.
We hebben naar een mooie Knaus Azur gekeken (2.30) en er is een mogelijkheid om het bed (80) te verbreden naar 90.
Maar... in een 250 zitten al 90 bedden. En ja, ik houd wel van een beetje ruimte.

NOgmaals dank voor de reacties,

Henk


Jan antwoordt op 2 oktober 2010:

Beste Henk,
Het is maar waar je meer waarde aan hecht. Hoe kleiner (dus ook smaller) en lichter de caravan, hoe gemakkelijker en comfortabeler is het rijden en manouvreren er mee. Op de camping is een grote ruime caravan natuurlijk wel prettig.
Persoonlijk zou ik zo'n grote brede caravan niet willen hebben, maar dat ligt aan het feit dat ik in één vakantie meestal tussen de 5 en 12 campings aandoe.
Als ik één keer per jaar mijn caravan een seizoen lang neerzette zou ik daar natuurlijk anders over denken.
Veel succes bij je keuze!


edwin antwoordt op 2 oktober 2010:

als je een "bus" als trekker hebt met daarachter een 250cm breed is dat in mijn ogen een beetje dezelfde verhouding als een redelijke middeklasser met een 230cm breed erachter.
Achter een bus een 250cm brede caravan hangen merk je niks van. Met opzet spiegels heb je prima zicht tot achter!! de caravan. Ik durf te zeggen dat ik meer zie dan menige andere caravanner....

Voor en nadelen: ik heb ze niet specifiek ondervonden, wij kochten destijds een 250cm brede hobby 560kmfe omdat we die mooi vonden en handig met de kids. Nu na 5 jaar met deze combi op pad te zijn geweest (2x per jaar naar scandinavie) slapen de kids inmiddels in een eigen tent en hebben de we 250 cm ingeruild voor een 230breed met een heeeeel groot bed en lekkere rondzit. Niet omdat de 250cm eennadeel was om te rijden.
Iedere vrachtwagen chauffeur MOET zijn vrachten afleveren war dan ook....En waar hij kan komen met 250cm en ruim 18 meter lang kan (kon) ik ook komen met een caravan die van kop tot kont bijna 8 meter was met daar een "bus voor van een meter of 5 zijn we in totaal ook ruim 13 meter. Dit is voor mij nooit een belemmering geweest om ergens niet heen te gaan. Mits je je combinatie kent.

Op campings meten ze echt de breedte van je caravan niet op om te kijken of je welkom bent of niet.....

Ook bij tolpoorten en benzine stations geen problemen. We zijn 2x naar zuid frankrijk geweest via de tolweg en de verhalen dat je niet bij je kaartje kan komen etc heb ik niet ervaren, en alles bleef heel (wel goed kijken in de sliegels)

Wij rijden met een opel Vivaro 2.5CDTI VPC met daarachter een hobby 560kmfe (nu hobby 495UL 230cm la vita veneto)


Peter antwoordt op 2 oktober 2010:

Heb vier jaar een Knaus Sudwind 500FSD, 2,47 breed. Nog nooit in de problemen gekomen/schade gehad. Tolpoortjes en smalle wegen geen problemen ondervonden. Bij een 2,30 brede
caravan met zweed in de handen, nooit een 2,50 nemen!!!!
Succes allemaal.


Andreas-NL antwoordt op 2 oktober 2010:

@Peter: Snap dit niet. Met 2,47 m br. nooit in de problemen geweest of schade gehad; met 2,30 m. " zweed in de handen, nooit een 2,50 m. nemen". Hoe zit het nu echt?
P.S. Persoonlijk heb ik liever een zweedse in m'n handen 😉


RobD antwoordt op 2 oktober 2010:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=38019


Ton van Hoek antwoordt op 2 oktober 2010:

Ook wij hebben een hobby 560kmfe met daarvoor een lange T5 174 pk 4 motion
Al door verschillende landen komen rijden en niet altijd over de snelweg maar ook smalle wegen gaan wij niet uit de weg
ook gewoon in de winter met de caravan opstap en dan is een 2.50 breed heel lekker.

Maar het is natuurlijk wat voor combinatie je rijd soms zie je wel eens combinatie daar durf ik hier in nederland nog niet mee te rijden en dat heeft niets met de breedte te maken.

Wel 1 nadeel je heb op de camping wel altijd een groot plek nodig


Rob antwoordt op 2 oktober 2010:

De breedteverhouding tussen trekker en caravan is de meest wezenlijke afweging. Dit bepaalt in hoge mate het gemak waarmee je rijdt. Zelf rijden wij een Espace (buitenkant spiegels 2.15) met een
Eriba van 2.40. Nooit problemen gehad.


Frans antwoordt op 2 oktober 2010:

De breedte heeft invloed op het zicht in de spiegels: als je spiegelarmen 10 cm langer moeten zijn en de spiegel komt daardoor 20% verder van je ogen, is de beeldhoek aanzienlijk kleiner en dat is hinderlijk want je ziet evenredig veel minder.

Alle stoere verhalen ten spijt geeft die 20cm meer breedte gewoon beperkingen op smalle wegen. Het is niet voor niks dat in Zwitserland nog steeds vrachtauto’s van 2.30m populair zijn omdat daarmee op veel meer wegen gereden kan worden.

Als je over de route- en zichtbeperkingen en luchtweerstand heen stapt, veel plezier met de ruimte!


Rob antwoordt op 2 oktober 2010:

Nog een aanvulling: Eriba is met veel modellen er net tussenin gaan zitten, dus 2.40. Hoe breed een eenpersoonsbed is weet ik niet maar als 2.50 je toch te breed is misschien een overweging.


Henk antwoordt op 2 oktober 2010:

Hartelijk bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties!
Na wat wikken en wegen hebben wij vandaag de grote (smalle) stap genomen.
Het is een prachtige Fendt Diamant 510 Tg van 2006 geworden.(zie marktplaats)
Hij is "slechts" 2.30 breed, het bed wordt iets verbreed en iedereen is happy 😉)

Mijn conclusie is dat je gerust een 250 kunt nemen om te toeren. Er is nagenoeg geen belemmering met het nemen van
de tolpoortjes etc. Voorwaarde is vanzelfsprekend een vette T5 (o.i.d.) de breedte van de bus is inderdaad in verhouding met de caravan aardig in verhouding.

Nogmaals mijn dank voor jullie bijdrage.

Henk



Richard antwoordt op 3 oktober 2010:

Gefilciteerd Henk, mooie caravan die Fendt. Verstandige beslissing om 230 te nemen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker