Caravantrekker.nl

Matras

Carlo vraagt op 20 oktober 2010:

Mijn matras is versleten en ga een andere kopen, omdat ik last heb van mijn rug zou ik toch graag een goeie matras kopen.
Ik lees dat traagschuim goed is,maar wat is traagschuim? en waarom is dat zo goed en is dat echt wel zo goed als men beweerd??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 20 oktober 2010:

Het mooie van een site als deze is de zoekfunctie. Tik eens in matras of traagschuim.
Over traagschuim staat het internet bol van dus voor specifieke vragen: Google


Marcel antwoordt op 20 oktober 2010:

Ik ben geen liefhebber van traagschuim. Voor mij is de belangrijkste reden dat het niet zo goed ventileert en ook erg warm ligt.

Overigens waren ze er bij de bedden-speciaal-zaak waar wij waren ook niet erg positief over. Gaven aan dat traagschuim meer een media hype is, dan daadwerkelijk een goede matras.


Jasper antwoordt op 20 oktober 2010:

Traagschuim is eigenlijk purschuim met een beetje te veel Bisonkit erin, om het zo maar eens te zeggen.
Belangrijkste effect is dat het in betrekkelijke kou hard is en bij warmte zacht wordt. Je weet dus nooit hoeveel steun je lichaam ervan krijgt en je moet ook altijd het plekje waarheen je je omrolt eerst voorverwarmen.
Verder voelt het een beetje klef aan en ventileert het niet zo best.
Matrassen van traagschuim hebben dat vaak alleen maar aan de buitenzijde (omdat het duur is?), maar echt nut heeft het niet.

Je kunt beter koudschuim kiezen, dat evenals de andere schuimen (latex, polyether, traagschuim) verkrijgbaar is in diverse hardheden. Zonder de 'tik' van traagschuim.

Mijn ervaring is dat koudschuim als het ware progressief veert, net als schuimrubber. Maar dat laatste is nogal zwaar. Als je het indrukt heb je eerst weinig weerstand, maar naarmate je doordrukt meer. Dat geeft veel en goede steun. Dat heb je met polyether nauwelijks.
Zie trouwens ook de laatste Consumentengids.


Tijs antwoordt op 3 november 2010:

Ik heb een tijdje terug ook een matras gekocht voor de caravan en daar "gewoon" schuim voor genomen. Ik weet niet meer rpecies wat we toen gekozen hebben, maar zoek op internet eens bij een meubel-/kussenmaker en je vindt wel ergens een overzicht van de verschillende dichtheden. Dan weet je snel genoeg wat voor jou comfortabel is.

Met de gevonden informatie heb ik vervolgens op de markt een prima matras op maat kunnen laten maken tegen ook een fraai lage prijs.


antwoordt op 3 november 2010:

Voor wie niet kan slapen omdat hij/zij een beroerde matras heeft (of het bed is uitgeschopt), hier wat leesvoer voor vannacht:
De gegevens van het waterbed heb ik er maar uit gelaten 😉

vrgr
JT®

Soorten matrassen:

Polyurethaan
Binnenvering
Latex
Lucht
Topmatras


De matrassen uit de test zijn geschikt voor verschillende soorten slapers. Als u geen specifieke wensen heeft voor een matras (u heeft bijvoorbeeld geen last van uw rug of u transpireert niet overmatig) kunt u allerlei matrassen kiezen, ook de voordeligste. Het gaat er dan maar net om wat u het lekkerst vindt liggen.

Heeft u hogere eisen, dan kunt u beter een specifiek matras kiezen. Als u overmatig zweet bijvoorbeeld, is een latex matras geen goed idee.

Matrassen kunnen zijn gemaakt van verschillende materialen.

Polyurethaan
Dit is een veelvoorkomend materiaal voor matrassen. Polyurethaan kent verschillende verschijningsvormen:

Polyether
Deze matrassen hebben een kern van polyurethaanschuim. Voor dagelijks gebruik van een matras van polyether wordt een soortelijk gewicht van minimaal 35 aangeraden. Dit is echter ook afhankelijk van het gewicht van de gebruiker.

Eigenschappen:

Mindere ventilatie;
Goedkopere matras;
Matige tot redelijke conformiteit;
Redelijke vochregulatie.
Geschikte bodems:

Spiraalbodem: een wat dikker matras;
Lattenbodem is beter: die veert wat meer;
Verstelbare bodems.

Koudschuim
Koudschuim wordt ook gemaakt van polyurethaan. Dit soort matras heeft een open celstructuur, waardoor de veerkracht van het materiaal toeneemt. De veerkracht is beter dan bij een polyethermatras. Dit leidt tot een goede ondersteuning van het lichaam.

Eigenschappen:

Redelijke ventilatie;
Redelijke vochtregulatie;
Goede conformiteit.
Geschikte bodems:

Lattenbodem;
Spiraalbodem;
Verstelbare bodems.

Traagschuim

Matrassen bestaan nooit helemaal uit traagschuim. Vaak is het alleen de bovenlaag en is de rest gemaakt van bijvoorbeeld koudschuim voor de stevigheid.
Traagschuim is ook gemaakt van polyurethaanschuim. Door een combinatie van lichaamswarmte en -gewicht vormt het matras zich naar het lichaam. Het verdeelt de druk gelijkmatig over het lichaamsoppervlak.

Eigenschappen:

Drukverlagend, goed voor mensen met gevoelige spieren en gewrichten (wordt ook in ziekenhuizen gebruikt, tegen doorliggen);
Prijzig;
Zeer goede conformiteit;
Redelijk tot goede vochtregulatie;
Redelijk tot goede ventilatie.
Geschikte bodems:

Lattenbodem;
Verstelbare bodems.

Binnenvering
Het binnenwerk van dit type matras wordt gevormd door een groot aantal stalen veren, die met elkaar verbonden zijn. De veerkracht wordt bepaald door:

de dikte van het staaldraad;
de hoeveelheid veren per vierkante meter;
het aantal slagen van de veren;
de vorm van de veren.
Binnenveringmatrassen voelen over het algemeen koeler aan, omdat er veel lucht tussen de veren door kan.

Binnenveringmatrassen zijn te koop in de volgende varianten:

Bonellvering
De binnenkant van dit type matras is opgebouwd uit vele losse, dubbelconische vier- of vijfslagsvering, die onderling zijn verbonden met een spiraalveer. Het aantal veren per vierkante meter is 100 tot 150.

Eigenschappen:

Redelijke conformiteit;
Zeer goede vochtregulatie;
Goede tot zeer goede ventilatie.
Geschikte bodems:

Boxspring;
Spiraalbodem;
Lattenbodem, mits de bodem uit minstens 28 latten bestaat;
Is niet te gebruiken op verstelbare bodems.

Pocketveringmatras

Het verend interieur van dit matrastype is opgebouwd uit 200 tot 500 kleine veren per vierkante meter. Elke veer is afzonderlijk verpakt in een katoenen of nonwoven hoes (een pocket). Deze pocket zorgt ervoor dat ieder veertje zich onafhankelijk kan aanpassen aan het lichaam.

Eigenschappen:

Goede conformiteit;
Zeer goede vochtregulatie;
Goede ventilatie.
Geschikte bodems:

Boxspring;
Spiraalbodem;
Lattenbodem, mits de bodem uit minstens 28 latten bestaat;
Verstelbare bodems.

Latex
De kern van dit matras is van latex, veelal natuurlatex of natuurrubber en in een enkel geval synthetische latex. Vaak is het een combinatie.

De kwaliteit is afhankelijk van de gebruikte percentages natuurrubber en synthetisch rubber.

Eigenschappen:

Soepel;
Goede conformiteit;
Redelijke vochtopname en –regulatie;
Redelijke ventilatie;
Kan warm aanvoelen.
Geschikte bedbodems:

Lattenbodem;
Spiraalbodem;
Boxspring;
Verstelbare bodem.

Lucht
Een matras met een luchtkern, die wordt omgeven door latex of koudschuim. Lucht is flexibel en dit type matras vormt zich goed naar het lichaam.

Eigenschappen:

Redelijke ventilatie;
Redelijke vochtregulatie.
Geschikte bodems:

Alle bodems.


Topmatras
Veel gezien in beddenwinkels: een matras van 5 tot 10 centimeter dik bovenop het gewone matras. Oftewel een topmatras of dekmatras. De noodzaak is niet echt duidelijk.

Er zitten best voordelen aan een topmatras. Hij kan als een extra comfortlaag dienen. Maar als het topmatras dezelfde soort vulling heeft als het gewone matras, is het toegevoegde effect nihil. Een ander voordeel: een topmatras is een stuk lichter dan een gewoon matras en daarmee handiger te keren. Bovendien gaat een gewoon matras langer mee als er een topmatras op ligt. Een topmatras is meestal goedkoper om te vervangen.

(bron: Consumentenbond)


RobD antwoordt op 4 november 2010:

@ JT, zou je ook de combinaties van deze Polyurethaan,
Binnenvering, Latex, Lucht en Topmatras kunnen opzoeken en publiceren. En, indien mogelijk de soorten tijk die veel bijdragen aan het ligcomfort? 😉


Jan antwoordt op 4 november 2010:

Uiteindelijk zal het je rug zijn die je vertelt of een matras "goed" is.
Dat kan per persoon nogal eens verschillen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in ƩƩn conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker