Caravantrekker.nl

Accu vanmover uit caravan of niet

Corne vraagt op 24 oktober 2010:

Hallo ,

Ik heb een caravan gekocht waar een mover aanhangt: merk mover Truma, met een gel accu. Moet deze nu uit de caravan of kan hij er gewoon inblijven (september tm eind maart)?

Is de accu dan leeg/kapot of kan ik als ik hem uit de stalling haal nog gewoon gebruiken

Ik heb ook al wat rondgeneust in eerdere topics maar daar waren de meningen verdeeld.

Zij er veel mover-beziters die de accu er in laten en hem dan na 6-7 maanden nog kunne gebruiken.

mvg

Corne

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Michiel antwoordt op 24 oktober 2010:

Een accu die zes maanden aan zijn lot overgelaten wordt, is met zeer grote waarschijnlijkheid door zelfontlading te ver ontladen om nog een mover aan te drijven. Diep ontladen is ook niet best voor een accu, maar als er geen belasting aanhangt, dan is ie alleen door zelfontlading niet diep ontladen, dus met beschadigen zal het wel mee vallen. Tenzij je dan alsnog probeert met de mover te manouvreren alvorens weer op te laden.

Het beste is een automatische druppellader die af en toe even bijlaadt om de lading op peil te houden. Heb je die niet of kan die in de stalling niet aangesloten worden, dan kun je de accu er het beste uit halen en mee naar huis nemen, om daar af en toe even op te laden.

MV


John antwoordt op 24 oktober 2010:

Gel accu? Als deze goed is opgeladen, polen (ivm een eventuele lekstroom) losmaken en rustig wegzetten.


Jasper antwoordt op 24 oktober 2010:

Het kan goed zijn dat John gelijk heeft, maar mogelijk ligt het nog wat genuanceerder.
Ik heb ook zo'n accu en bij de koop werd mij verteld dat ik 'm de eerste winter wel 6 maanden alleen kon laten.
Maar naarmate ie ouder wordt en ik 'm ook wil gebruiken als ie uit de stalling komt wordt die periode korter. M.a.w. heeft ie minder capaciteit en wordt het gebruik - zonder 'm eerst op te laden - slechter. Hoe oud is hij nu?
Maar het hangt ook af van het merk en type.
Om het precies te weten kun je eens informeren bij de leverancier.
En google ook eens op info bij diverse verkopers.


jean claude antwoordt op 25 oktober 2010:

Hi Corne
Wij zijn ook in het bezit van een truma mover en het hele jaar door is de batterij verwijdert uit de caravan en thuis aangesloten aan een automatische druppellader, die de batterij op punt houd. Bij het afhalen van de caravan uit de stalling sluiten we de batteij aan de mover aan. En dit gaat prima.
Mvg,
jean claude


Lambert van den Reek antwoordt op 25 oktober 2010:

Reeds eerder is op deze site het advies gegeven om de accu uit de caravan te halen als deze voor langere tijd in de stalling staat. Voor een kortere periode kan men het beste de polen losmaken. (twee maanden gaat dan best)
Ik heb dit al een paar keer zo tot tevredenheid toegepast.


Foxhound antwoordt op 25 oktober 2010:

Mijn leverancier heeft aangegeven dat als ik hem volledig geladen wegzet, en de polen los maak, de accu zeker 5 maanden kan wegzetten. Ik heb wel een AGM accu die maar tot maximaal 70 procent ontlaad.

Misschien hier wat info: http://www.caravantradingmuller.nl/pageID_6145953.html


PieteR antwoordt op 25 oktober 2010:

Op Ralf kun je wat dat betreft wel bouwen.


John antwoordt op 25 oktober 2010:

@ Lambert en jean Claude: we praten over GEL accu,s?
Dit is n.l. nergens uit op te maken.


Piet de Kam antwoordt op 25 oktober 2010:

Hallo Wij hebben sinds 2002 een mover met gel accu de mover is inmiddels over gezet op een nieuwe caravan .
We laten de gel accu altijd in de caravan als deze in de stalling staat (van november tot medio maart ).Als we dan de eerste keer weer naar huis rijden is de accu nog vol genoeg om de caravan op de oprit te moveren.De rit naar huis duurt ongeveer 20 minuten
De gel accu wordt wel tijdens rijden met de auto opgeladen
We vinden de accu ook te zwaar om uit de bedbak te tillen en waar laat je zo"n ding .
Gewoon in de caravan laten zitten .
Groetjes Piet


Frans antwoordt op 26 oktober 2010:

Gel accu’s hebben weinig last van sulfateren van de platen en kunnen relatief goed tegen wegzetten, mits volledig geladen en bij lage temperatuur en uiteraard losgekoppeld.
Ze zijn wel gevoelig voor laadstroom, zowel te hoog ampèrage als te lang laden. Daarom is het laden met een elektronisch geregelde lader belangrijk voor de levensduur. Vergeten uit te schakelen is dan niet funest. Tussentijds een onderhoudslading is gunstig maar niet essentieel voor een gel accu.


Michiel antwoordt op 26 oktober 2010:

Er blijkt echter nergens uit dat de vraagsteller een gel accu heeft....

MV


Bert antwoordt op 26 oktober 2010:

In de eerste zin al Michiel...


Michiel antwoordt op 26 oktober 2010:

Parbleu, je hebt gelijk. Helemaal overheen gelezen... :-(

Dan neem ik alles terug wat ik in dit topic geschreven heb.

MV


Bert2 antwoordt op 26 oktober 2010:

Haal elke najaar de accu uit de caravan en sluit deze dan aan op een accu-jogger, deze zorgt dan dat er de hele winter geladen en ontladen wordt tussen 12,6 en 13,6 v. Op deze manier blijft de accu werken en gaat langer mee.


Albert antwoordt op 29 oktober 2010:

Heb een Truma SER mover, soort accu weet ik zo niet.
De caravan staat van aug tm juni in de stalling.
De caravan staat er met de stroomkabel aangesloten. De staller gevraagd om hem 2/3 keer in die tijd even 2 dagen aan het stroom te zetten.Dat gebeurt en als ik hem ophaal zet hij hem ook weer even aan het stroom. De accu loopt zo nooit leeg en als we weg gaan is de accu weer mooi vol.


MvO antwoordt op 29 oktober 2010:

In het najaar, na de laatste vakantie, haal ik de accu en oplaadapparaat uit de caravan. Thuis in de garage worden deze via een digitale schakelklok op het stroomnet aangesloten en 2x per week een half uur ingeschakeld.
Zodoende houd ik een "volle" accu. Als ik de caravan in het voorjaar weer ophaal uit de stalling gaat de accu er weer in want ik heb de mover nodig om de caravan uit de stalling te manoeuvreren. De periodes tussen het gebruik van de caravan blijft de accu (en lader) in de caravan. Na zo'n periode van 2 à 3 maanden heeft de accu nog ruim voldoende capaciteit. Deze procedure volg ik al enkele jaren zonder problemen.


Bob antwoordt op 29 oktober 2010:

Ik zie verschillende antwoorden voorbij komen.
En niet of je hem er in de stalling eruit haalt en tussentijds oplaat enz. enz.

De vragen steller vraagt echt naar ervaring van 6 a 7 maanden!!!
Niet meer en minder. 😉


corne antwoordt op 29 oktober 2010:

Bedankt voor alle reactie's, maar ben er nog niet helemaal uit, mischine toch maar eruit halen dan !

mvg

corne


DOA antwoordt op 29 oktober 2010:

Vorig jaar heb ik een nieuwe caravan voor het eerst gehad.
Geen ervaring daarvoor.
In september naar de stalling gebracht en de batterij in de caravan achter gelaten tot april dit jaar.
De batterij was toen zo goed als dood en (volgens de caravan dealer) onherstelbaar.
Wel kon ik later de batterij volledig herstellen met gebruik van een CTEK lader (XS4003).
Vier keer op pad geweest en nooit probleem gehad met de batterij of de mover.
Nu is de caravan terug in de stalling, maar de batterij blijft wel bij mij in de zolder.
Trouwens, ik heb een gewone natte batterij.


RobD antwoordt op 29 oktober 2010:

We praten allemaal nog steeds over een GEL accu waar vraagsteller zijn vragen over heeft, of gaan we gewoon aan dit feit voorbij??

Een goede gel accu kan makkelijke een winter door zonder te ontladen mits er geen lekstroom is.


Foxhound antwoordt op 29 oktober 2010:

En lekstroom heb je toch niet als je de beide accupolen losmaakt??


Vino. antwoordt op 30 oktober 2010:

Volgens opgaaf van een bekende leverancier van movers, is het toch het beste om de accu uit de caravan te halen en thuis aan de druppellader te hangen.
Foxhound:
Mijn caravan staat heel erg krap tussen andere caravans in.Hoe wil ik dan de beide polen los maken als ik niet meer in de caravan kan komen?


John antwoordt op 30 oktober 2010:

"Hoe wil ik dan de beide polen los maken als ik niet meer in de caravan kan komen?"

Vooraf!!! en de laatse meter duwen, of is de stalling helling op??


Vino. antwoordt op 30 oktober 2010:

Inderdaad loopt de plek waar de caravan staat iets omhoog en wel dusdanig dat je hem met 2-personen niet op de plaats krijgt.De auto kan er ook niet voor blijven, te weinig ruimte.


Foxhound antwoordt op 30 oktober 2010:

@Vino, dan heb je weinig keus; accu aangesloten laten.
Of kun je de caravan als hij tussen de andere caravans staat, iets naar voren trekken dat je net je deur van de caravan kopen openen?


Frans antwoordt op 30 oktober 2010:

Het is ook redelijk eenvoudig om een bereikbare hoofdschakelaar in te (laten) bouwen, bijvoorbeeld in de disselkast, of desnoods een draadloos bedienbaar exemplaar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 oktober 2010:

Draadloos helpt niet. Als je de caravan wegzet moet je alle stroom van de mover (en regelunit) af kunnen halen. Anders weet je zeker dat je accu na verloop van tijd leeg is.


Frans antwoordt op 30 oktober 2010:

Klopt, die schakelaar zou je dan met een droge batterij moeten voeden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 oktober 2010:

En de mover ook niet aangedrukt tegen de band laten staan! (maar dat was de vraag niet)


Vino. antwoordt op 30 oktober 2010:

Denk dat een aansluiting in de dissel inderdaad ook een optie is.Ga eerst kijken of er in de stalling geen andere oplossing is.
Maar is Corne nu iets wijzer geworden? Daar ging het tenslotte om.


Jan antwoordt op 30 oktober 2010:

Tijdens mijn kampeerseizoen, zeg van mei tot eind september, laat ik de (mover)accu gewoon in de caravan. Tijdens het kamperen wordt ie toch wel voldoende opgeladen.
In het winterseizoen zet ik hem thuis neer en laadt hem ongeveer eenmaal per maand op, dwz. ik laat hem een dagje laden en nog een paar dagen er achteraan druppeladen (dat doet de lader allemaal verder zelf). Daarna koppel ik hem gewoon weer een maandje af. Het gaat al 7 jaar goed met dezelfde accu.


corne antwoordt op 1 november 2010:

@vino,

ik ben inderdaad wat wijzer gworden, ik ga het risoico niet nemen en haal de druppellader en accu eruit, id hij ook weer vol als ik hem ga ophalen.....

mvg

corne


corne antwoordt op 2 november 2010:

Hallo Luitjes,

ik heb zojuist de accu eruit gehaald. Maar volgens mij is het geen gel-accu maar een calcium accu?
Het merk is delphi , en er staat op calcium maintanance free ?

iemand ervaring met deze accu's?

mvg


corne


John antwoordt op 2 november 2010:

Goh Corne, bezig houden?
tik eens in op google (CaCa accu) en je weet de hele historie en hoe er mee om te gaan.


Jasper antwoordt op 2 november 2010:

Ik heb precies zo een.
Een Delphi Voyager M27MF 105Ah deep cycle Semitractie calciumaccu.
Volgens EVIN http://www.evin.nl/2008/interne%20links/overige/Prijslijst%20accus%20en%20laders.htm wordt deze accu niet meer gemaakt, maar zijn er even goede vervangers.
Zie ook mijn eerdere bericht, bovenaan dit draadje.


corne antwoordt op 6 november 2010:

Hallo, ik heb inmiddels de accu thuis aan de acculader staan (druppellader). Wat is nu het beste voor de accu? Deze tm maart laten druppel laden, of de lader om de zoveel tijd aan zettten?

mvg

corne


fransvb antwoordt op 6 november 2010:

Ik heb 2 caravans in beheer die vanmezelf en mijn zoon, biede accu's voor de mover staan bij mij thuis.
elke zaterdag staat een van de accu's (om de beurt) ongeveer 2 uur aan de lader.
Als de carvans uit de stalling komen gaan de accu's er weer in en blijven er de rest van het seizoen in.


Jasper antwoordt op 6 november 2010:

Wat Frans doet moet ie natuurlijk zelf weten. De vraag is of hij zichzelf als universeel voorbeeld voor de verschillende laders en accu's wil stellen.

Wat mijn accu betreft, die hetzelfde is als die van Corne, en die net als de mijne gevoed wordt met een druppellader kan alleen de vraag nog gelden welke druppellader het is. Want daarin heb je weer soorten.
De mijne is een LBC 200, meer precies een LBC-212-10. Die maken ze niet meer, er zijn intussen al weer betere. Zie de site van de makers: www.proostenelectronics.nl
Omdat jouw vraag wel eens meer gesteld wordt, heb ik het ook gevraagd aan Proosten.
Hun antwoord was eenvoudig: je kunt hem het beste altijd aan de lader laten. Daar is hij op ontworpen en gemaakt.


corne antwoordt op 7 november 2010:

Bedankt, ikzlef heb een lbc312, dus zal niet zozeer vesrchikl moeten maken (hij kwam ook van proossen af ) .

Dus voor de accu is het het beste als hij altijd op de druppellader bljift staan ipv zo 1x in de zoveel tijd volladen?

mvg

corne


Jasper antwoordt op 7 november 2010:

Ja, was dat nog niet duidelijk? Zie ook de eerste zin van de gebruiksaanwijzing.
Een druppellader is er voor gemaakt om automatisch het werk te doen dat sommigen om een of andere reden graag zelf doen.
Bij gewone accu's is het namelijk van oudsher zo dat je dat laden zelf periodiek ter hand moet nemen.

Sinds er computers zijn en ook laadprogramma's in acculaders, wordt de aangesloten accu steeds getest op spanning en wordt die met de best bekende laadkarakteristiek weer op peil gebracht. Dat kun je met de hand nooit beter.

Heb je overigens geen gebruiksaanwijzing bij die lader? Kijk dan even bij Proosten, downloads.


Hans antwoordt op 15 november 2010:

Ik haal elk jaar de acculader en de accu uit de caravan. Dat gaat dan samen naar de zolder waar de druppellader zijn werk kan doen. Het is geen gel accu.
De lader is met klitteband in de caravan gemonteerd zodat hij er makkelijk uit kan.

Groeten, Hans


Dirk antwoordt op 15 november 2010:

@Hans kon je hem niet lager kwijt dan Zolder.??
mv


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker