Geert vraagt op 18 november 2010:
Hallo,
we plannen momenteel om een nieuwe wagen te kopen (Seat Alhambra). Is het zinnig om de adaptieve ophanging als optie te kiezen ? (kostprijs +/- 500€) Dit alles natuurlijk in functie van het trekken van een caravan (Knaus 550 FSK).
Alvast bedankt voor de reakties,
Geert Swinnen
RobD antwoordt op 18 november 2010:
Adaptieve vering staat los van het doorzakken van de achterkant. Adaptieve vering regelt de "stijfheid" v.d schokbrekers voor een comfortabele of sportieve rijstijl.
Voor meer comfort tijdens het rijden: aan te raden.
Tijs antwoordt op 18 november 2010:
Ik weet niet hoe dat bij Seat zit, maar Ford is er wel degelijk een verschil tussen die twee. Enerzijds heb je de vering die je kunt aanpassen tussen comfort en sport: aan deze variabele vering heb je zoals Rob al zegt weinig aan ivm caravantrekken. Daarnaast heb je bij Ford af-fabriek de optie voor zelfstellende achtervering. ik heb deze optie op mijn vorige Ford gehad en die had zeker meerwaarde bij het caravantrekker omdat de achterkant niet zo doorzakt.
Even navragen bij Seat dus om welke variant het gaat: maakt nogal verschil.
John antwoordt op 18 november 2010:
Thijs spreekt over een automatische niveau regeling en is heel iets anders dan de gevraagde adaptieve vering.
Beide staan los van elkaar.
Tijs antwoordt op 19 november 2010:
Ja John, daarom gef ik al aan eens goed bij de dealer te informeren. Kijk ik op de site dan noemen ze nl. als optie:
"Achteras zelf-regulerend
In geval van zware belading blijft de achteras automatisch op het juiste niveau. Niet in combinatie met Style Advanced pakket."
Dat is dan weer het soort optie dat ik op mijn Ford had en dat weer erg prettig kan zijn.
Dus Geert, als dit de optie is waar je het over hebt, dan heeft het meerwaarde voor je vakantieplannen. Gaat het om het type adaptieve vering (sport/comfort) waar Rob het over had, dan kan dat een leuke optie zijn maar voegt het niets toe in deze context. Op naar de dealer.
JH Vis antwoordt op 19 november 2010:
Zo zwart-wit is dit niet. Een ervaring uit de praktijk leerde dat vervanging van (nieuwe) standaard dempers door (nieuwe) gele Koni's de auto minder deed inveren en rijden met de caravan een andere (positievere) ervaring was.....Heb dit getest door bij 2 identieke auto's (1 met standaard dempers, de andere met de bewuste gele Koni's) achter op de trekhaak te gaan staan. Laatstgenoemde veerde veel minder in. Dit scheelde ca. 5 cm......
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!