Peter D. vraagt op 26 november 2010:
Met het bericht van de wijzigingen in 2013 en het voornemen onze vouwwagen in te ruilen voor een caravan heb ik de volgende vraag. Is het op basis van dit gegeven al mogelijk om met een caravan te rijden waar je BE voor nodig zou hebben? Ik heb slechts een BC rijbewijs. Ik kan achter mijn wagen 1350kg trekken maar dan moet ik nu BE hebben. Voor B mag ik nu maar 1255kg er achter hebben. Kan er ook nog zo iets als een economisch belang mee wegen als ik nu een caravan van meer dan 1250kg max aanschaf? Voor wat wij op het ogen hebben is de keuze bij dan wat ruimer dan slechts 2 merken of wordt het nog twee jaartjes vouwwagen?
@Eric antwoordt op 26 november 2010:
Laat je je caravan toch tijdelijk terugkeuren.
antwoordt op 26 november 2010:
@Peter D
Ik kan me voorstellen dat eind 2012 de Hermandad die jou (toevallig) aanhoudt, je zal vertellen dat je in overtreding bent maar dat hij het laat bij een waarschuwing.
Maar ruim 2 jaar eerder denk ik dat diezelfde diender je dmv een forse boete zal wijzen op het feit dat je de wet overtreedt.
En welk ECONOMISCH belang denk jij te hebben om de wet te overtreden??? Dat geloof je zelf toch ook niet 😉
Vraag is natuurlijk wel hoe vaak zul je gecontroleerd worden. Laatst was in een ander draadje iemand die al 7 jaar onbewust met een verkeerde combinatie reed en nooit was aangehouden.
Maar het gaat niet alleen om de pakkans, ook de verzekering speelt een rol mee zodra er iets gebeurt.
Is het een idee om eens met je verzekering te gaan praten en de situatie aan hen voor te leggen. Hoe treden zij op als je een voorschot neemt op de nieuwe wetgeving?
Een andere gedachte: Begrijp ik het goed en weegt jouw auto op kenteken 1255 kg??
Tot 1350 kg val je in dezelfde klasse MRB.
Auto\'s zijn altijd zwaarder dan op kenteken staat. Dus kun je je auto wellicht laten herkeuren op 1350 kg?
Ook dan is het probleem opgelost.
vrgr
JT®
Peter antwoordt op 3 december 2010:
@JT
Economisch belang, tja misschien verkeerd uitgedrukt. Het is plussen en minnen tussen aanschaf en behalen van een E rijbewijs voor nog maar 2 seizoenen of nog 2 jaar met het lappenbakkie weg.
Dat herkeuren is een goede. Daar ga ik mee aan de slag.
Maar betekent dit dat ik nu minder mag gaan laden in de auto omdat ik niet boven het maximaal toelaatbare gewicht van het voertuig mag uitkomen. Of mag ik dat ook opplussen?
Mijn uitdaging in ook om zo veel mogelijk belading mogelijkheid te creëren ik ga nl wel met 3 vrouwen op pad.....
@ Eric
Het terugkeuren van de caravan houd in minder meenemen. lijkt me in mijn context de laatste optie in de rij.
Zeg niet dat het een slechte is.
antwoordt op 3 december 2010:
Peter, je moet onderscheid maken tussen wat er op papier staat en de werkelijkheid.
Jouw auto heeft een TMM, staat op je kentekenbewijs, en daar mag je nooit boven komen.Dus niks opplussen zoals je dat zo mooi zegt.
Op papier heb je mogelijk een laadvermogen van plm 600 kg maar in werkelijkheid is het maar plm 500 kg omdat je auto in werkelijkheid plm 100 kg zwaarder is dan op papier staat.
Overigens zal het denk ik zeer zelden voorkomen dat je auto door de politie op een weegbrug wordt gezet, tenzij je hem zo vol laadt dat hij zowat door z\'n veren zakt en voor iedereen zichtbaar is dat er iets niet klopt.
Ik denk (gokje van mij) dat je auto een TMM heeft van 1800-1850 kg. Dit gaat de RDW dus absoluut niet veranderen, alleen het eigen gewicht van 1255 naar 1350.
Als mijn aanname (Sorry Rob D 😉 ) juist is krijg je dus een auto van 1350 kg en een TMM van 1850 en een caravan met een TMM van 1350, dus de totale TMM is 3200 kg en daarmee onder de grens (voor B-rijbewijs) van 3500 kg.
Hoop dat je er zo uit komt
vrgr
JT®
Peter antwoordt op 21 december 2010:
@JT
Plaatje is helder TMM blijft ongewijzigd. Massa van voertuig naar 1350kg laten bijstellen. Dan is het trekken van een caravan met een totaal toegestane massa van 1350kg juridisch voor B rijbewijs gedekt en blijft de wegenbelasting gelijk.
Ga nu kijken hoever de knip hiervoor open moet.
thnx!
O, en fijne dagen en goed uiteinde!
Peter
@Eric antwoordt op 21 december 2010:
Het leeggewicht van je auto laten verhogen?
Ben benieuwd of de RDW daar in trapt, heb je al contact gehad?
Als ze dat bij jouw auto wel doen zou dat betekenen dat ze een weegfout gemaakt hebben bij alle andere autos van hetzelfde merk/type toch?
Ed antwoordt op 25 december 2010:
Volgens dit topic over USA pickups, schijnt het wel te moeten kunnen.
http://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=7156
Maar of dit ook bij een \"normale\" auto kan betwijfel ik.
Het is misschien een minder bekend feit dat autofabrikanten in hun berekening van het trekgewicht van de auto een bepaalde \"veiligheidsmarge\" inbouwen om overbelasting van de motor te voorkomen.
Van bepaalde Amerikaanse pick-up trucks is het bekend dat ze in Amerika vaak fors meer mogen trekken dan hier in Nederland.
Dus daar zou een verhoging geen probleem moeten zijn. Maar bij een gewone auto is die marge, volgens mij, veel kleiner.
Een voorbeeldje:
Een Chevrolet Avalanche mag hier in NL \"maar\" 3150 Kg. geremd trekken.
In Amerika mag deze krachtpatser 3600 Kg. trekken.
Dat is toch een dikke 450 Kg. verschil.
antwoordt op 25 december 2010:
@Ed,
Ed, m.i zit jij op het verkeerde spoor. Waar jij op doelt daar gaat het hier niet om.
Het TMM wordt nooit gewijzigd, zoals ik al eerder schreef.
Waar het hier om gaat is dat het EIGEN gewicht van de auto op kentekenbewijs verandert van 1255 naar 1350
Goede kerstdagen allemaal
JT®
Ed antwoordt op 25 december 2010:
Dat klopt JT.
Het eigen gewicht van de auto blijft altijd hetzelfde.
Je zult dus toch (voorlopig) rekening moeten houden met het TMM van de caravan.
Straks met de nieuwe regels is alleen het trekgewicht van de auto nog van belang.
Het leeggewicht + Laadvermogen verhaal komt dan te vervallen.
Alleen wel jammer dat je zelden tot nooit leest wanneer zo iets definitief word ingevoerd.
In een krant of journaal heb ik nog nooit een dergelijk bericht gelezen, danwel gezien.
Ed antwoordt op 25 december 2010:
Wat voor gevolgen heeft het evt. verhogen van het MTM van de auto voor gevolgen voor het trekgewicht?
Blijft deze hetzelfde, of gaat deze ook omhoog?
Bert antwoordt op 25 december 2010:
De TMM wordt niet verhoogd Ed. Topicstarter wil de lege massa verhogen.
Als in de wet de E eisen worden gewijzigd, verandert er niets aan de massa's zoals bij de typegoedkeuring zijn vastgesteld.
Ed antwoordt op 25 december 2010:
Het eigen gewicht van de auto kan niet worden aangepast.
Wel het MTM van de auto.
Op de site van het RDW is niets te vinden over verlagen van het eigen gewicht.
Als je dat wilt bereiken dan zul je zaken uit de auto moeten gaan slopen.
En dat zal de bedoeling vast ook niet zijn.
Dus is een zwaardere auto kopen de enigste oplossing.
Ed antwoordt op 25 december 2010:
Op de site van het RDW staat dus, naast het ontbreken van info over het verlagen van het eigen gewicht, ook niks over het verhogen van het eigen gewicht, maar dat lijkt me duidelijk.
@Eric antwoordt op 25 december 2010:
Ik denk dat je zelfs een nieuwe typegoedkeuring moet laten uitvoeren bij verhoging leeg gewicht.
Ed antwoordt op 25 december 2010:
Afgezien daarvan vraag ik me af wat het voor andere gevolgen heeft.
Is bijv. het chassis berekend op deze verhoging?
Een zuiver administratieve aangelegenheid zal het niet zijn vrees ik.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.