Caravantrekker.nl

Reich Peak Power Pack

SJC vraagt op 11 december 2010:

Wat denken jullie van de Reich Peak Power Pack. Voorzover ik als leek kan beoordelen lijkt mij dit een prima vervanger van de traditionele accu\\\'s. Met name het lager gewicht is voor mij ook een belangrijk voordeel. Er wordt bij de product info aangegeven dat je max. 10 min kunt moveren. In de praktijk zal dit dus nog wel iets minder zijn. Ik kan me siuaties indenken dat dit aan de korte kant is.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 december 2010:

Ik heb er geen ervaring mee, maar als het klopt wat Reich beloofd lijkt het mij een prima oplossing.
10 minuten moveren is toch wel genoeg? Zelfs met 5 minuten (constant de mover aan hebben) kom je toch al een heel eind lijkt mij. Een klein beetje selectief gebruik maken van je mover dus....


antwoordt op 11 december 2010:

Volgens de KCK gaan zij deze accu binnenkort testen en zullen daar verslag van doen. Het blad in de gaten houden dus
vrgr
JT®


PieteR antwoordt op 12 december 2010:

Tien minuten moveren kan in natte tijden knap kort zijn, als je auto op nat gras meer spint dan trekt. De keuze voor de capaciteit van de accu hangt af van het soort campings waar je normaal komt.


RobD antwoordt op 13 december 2010:

Hoeveel meter leg je af bij 10 minuten moveren? (als dit als werkwoord gebruikt mag worden) 😉
10 minuten? Naar mijn idee lang om de c/van op zijn plaat te zetten c.q. te verwijderen.


Rico antwoordt op 13 december 2010:

Een mover gebruik je doorgaans slechts enkele minuten, op z\'n hoogst. 10 minuten hebben we met de mover in ieder geval nog nooit gereden. Ik vind dat Power Pack wel interessant, vooral omdat het permanent in de caravan gemonteerd wordt, dus geen gesjouw en gedoe om de accu in en uit de caravan te krijgen. Alleen pfoei, wat een prijs!

Heb even verder gezocht op internet, jammer genoeg kan ik nog geen gebruiksaanwijzing vinden. Wil b.v. graag weten of je hem zowel 12V als 230V gelijktijdig aan kunt sluiten. En, in hoeverre mag je hem leegtrekken. B.v., als de stroom op de camping weer eens uitvalt.

Nou, als de huidige accu van de caravan de geest geeft, weet ik in ieder geval dat ik ook even aan dat Power packje moet denken. Wacht tests / gebruikservaringen met spanning af.

Groet,

Rico


AJ antwoordt op 13 december 2010:

Als je tijdens je vakantie regelmatig van camping naar camping trekt, vind ik de tijd van 10 min. wel wat krap. Vertrek en aankomst resulteert in 2 x 5 min. Dan moet je toch wel aan de "paal".


Jan@ antwoordt op 13 december 2010:

Over accu's gesproken: het gaat regelmatig over droge-, natte-, gel- accu's.Hoe kan ik zien welk type ik heb? De enige aanduiding die ik op de accu kan lezen is dat het een (VMF)calciumaccu is. Wat is dit??
Zou zo'n accu een winter zonder lading kunnen doorstaan??
alvast bedankt.


John antwoordt op 13 december 2010:

ff googlen?


Theo antwoordt op 13 december 2010:

De moeglijkheid om tien minuten te \"moveren\" zal over het algemeen wel voldoende zijn, tenzij je hem \'s morgens en \'s avonds intensief nodig hebt.
Voordat ik over een mover beschikte had ik al een caravanaccu. Het komt wel eens voor dat je geen stroompaal hebt. Bovendien hoeft dan onderweg bij pauzes ook de auto-accu niet te worden aangesproken.
In hoeverre kan de Reich Peak Power Pack de "paal" vervangen?


PieteR antwoordt op 13 december 2010:

Ik zie meerdere antwoorden van mensen die zo te lezen vanaf een makkelijk pad even hun caravan op de plaats zetten en dientengevolge zelden meer dan vijf minuten de accu zullen aanspreken. Voor hen lijkt me dat kleine ding helemaal fantastisch.

Anderen vinden liever een plek op een grote weide, liefst helemaal achteraan langs de bosrand. Zij kunnen dan wel eens de pech hebben, dat op het moment van vertrek de trekauto spint in het natte gras en dat er even geen andere hulp voorhanden is.

Zij zijn dan beter af met een wat "steviger" accu.
Iedereen kent het eigen movergebruik en weet ook wat de voorkeursstekken zijn, en weegt met die wijsheid in de hand de mogelijkheden van de benodigde accu.


antwoordt op 14 december 2010:

@Rico en Theo,
Ik heb op de caravanbeurs redelijk lang gesproken met de vertegenwoordiger van Reich en ook de nodige vragen gesteld en een folder meegenomen.
Ik lees voor uit andermans (Reich) werk:
Deze accu wordt aangesloten op 230V en ook op 12V zodat hij geladen wordt door de rijdende auto. Zonnepaneel is ook mogelijk.
Kan de hele winter in de caravan blijven (max -10 gr)zonder tussentijdse oplading.(mits vol weggezet)
capaciteit 6,6-13,2 Ah.
opgeslagen energie 84-169 Wh
uitgangsspanning 12V nominaal, 14,4 V max.
uitgangsstroom 80A maximaal continue.
ingang1 : 230V
ingang2: 10-15 Vdc, 3A.
Het is niet wenselijk de binnenverlichting er op aan te sluiten.
De accu mag nagenoeg leeg getrokken worden met moveren (laten wij er maar een werkwoord van maken 😉 ), daar kan vlgs Reich deze accu goed tegen.
De accu is van het type LIFE04, liion-yzer. Dit is een nieuwe ontwikkeling op accugebied. Ik ben deze accu ook al tegengekomen als nieuwe ontwikkeling bij electrische fietsen. Lichter en een grotere actieradius.
levensduur tot 10 jaar en 2000-3000 oplaadcycli.
Geintegreerde accu en acculader in 1.
Als ik lieg, dan lieg ik in commissie 😉.
Stel mij aub geen techn vragen maar zoek op www.ivra.nl of vraag een folder aan op ivra@reich-web.com of tel 026-3844567
vrgr
JT®


RobD antwoordt op 14 december 2010:

"Het is niet wenselijk de binnenverlichting er op aan te sluiten".

Toch maar een 2e accu meenemen dan? Tenminste voor diegene onder ons die regelmatig in de vrije natuur staan en zonder 230v paal?
Voor diegene die van paal naar paal kamperen kan het een lichtere uitkomst zijn.


Theo antwoordt op 14 december 2010:

@JT®
Bedankt voor de informatie.
De hoeveelheid opgeslagen energie is zeer beperkt (max. 13.2 Ah)
Met RobD ben ik het eens dat de accu niet geschikt is voor degenen - waaronder ik - die niet altijd aan een 230V paal willen staan.


antwoordt op 14 december 2010:

Ook ik sta vaak niet aan de 230, maar gebruik gewoon mn auto accu. Maar die discussie is vorig jaar al eens in alle hevigheid gevoerd door voor- en tegenstanders.
Zoals ik in een andere topic al schreef: mijn accu is nu bijna 8 jaar oud en mits je weet wat je doet ( beperkt aantal A\'s eruit trekken door gebruik te maken van zuinige verlichting) kan ie er dus goed tegen.
Voor mij geen reden voor een zware accu, wel evt deze kleine om te moveren. Maar ieder maakt uiteraard zijn eigen keuze.
In ieder geval de KCK van begin volgend jaar in de gaten houden om te zien wat de test uitwijst.
Zodra de test verschijnt zal ik het melden dan kunnen niet abonnees massaal hun vrienden/kennissen of de bieb bestormen 😉.
vrgr
JT®


Jan antwoordt op 14 december 2010:

Ik struikel nu al over de prijs !!!
€ 495,00 is belachelijk duur voor een dergelijk apparaatje dat niet kan evenaren wat een volwassen moveraccu kan leveren aan rijstroom.


b antwoordt op 14 december 2010:

De accuprijs is natuurlijk wat duurder dat is altijd met nieuwe spullen, maar je rug is nog veel duurder. Deze accu wordt vast wel goedkoper als deze 2 jaar op de markt is en de concurentie hem ook kan leveren.


RobD antwoordt op 15 december 2010:

"maar je rug is nog veel duurder".

Wel als je iedere dag de accu in- en uitlaad, maar wie doet dit. Mijn accu komt nooit uit de c/van, waarom ook?


Ad antwoordt op 22 december 2010:

Ik heb er eentje besteld voor onze nieuw aan te schaffen caravan. Heb er € 450,= voor betaald. Heb eerder een accu van € 200,= gehad die na 4 jaar het loodje legde. Vervolgens weer een nieuwe aangeschaft van € 185,= Dit betekent dat ik al aardig in de buurt van de prijs van de Power Peak kom. Als ik over 4-5 jaar weer een nieuwe nodig heb en de Power Peak 10 jaar meegaat, ben ik dus voordeliger uit. 10 minuten moveren betekent met een Truma SER (gem snelheid 17 cm/sec)dat je in 10 minuten ca. 100 meter kunt moveren. Lijkt mij meer dan voldoende. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat in de praktijk 15-20 minuten mogelijk is.


Theo antwoordt op 22 december 2010:

Heb eerder een accu van € 200,= gehad die na 4 jaar het loodje legde. Vervolgens weer een nieuwe aangeschaft van € 185,=
Mijn eerste accu koste €95 bij Kwik-Fit. Deze is 5 jaar meegegaan. De huidige heb ik intussen drie seizoenen gebruikt en voor €110 gekocht bij Halfords.


antwoordt op 18 januari 2011:

Ter info van de site vd KCK:

Peak Power Pack
13 Januari 2011 -
Importeur IVRA heeft beloofd dat de KCK als eerste in de gelegenheid wordt gesteld de Peak Power Pack als moveraccu in te zetten. Een flink aantal lezers is benieuwd naar de prestaties van dit veelbelovende apparaat, en wij ook. Maar omdat de ontwikkelingsfase toch nog niet helemaal is afgerond, zal het testresultaat naar verwachting pas in KCK 4 of 5 bekend worden gemaakt.

vrgr
JT®


Jan antwoordt op 19 januari 2011:

Vergeet niet dat die 10 minuten moveren alleen geldt in de meest optimale omstandigheden en bij een 100% topconditie.
Na enige jaren wordt dat rap minder en die optimale omstandigheden tref je nooit in de situatie dat-ie het écht 10 minuten moét volhouden.
En dan die prijs!!


RobD antwoordt op 19 januari 2011:

Die prijs is enigszins te rechtvaardigen: ontwikkeling- en testkosten. In de praktijk zal blijken of de "kinderziekte's" er uit zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 januari 2011:

Op de Caravana presenteerde SimPark de Lippac. Een accu vergelijkbaar met die van Reich alleen is die wat zwaarder, 4,8 kg maar die zou een capaciteit hebben van een half uur (en 20 euro minder duur dan de Reich versie).


antwoordt op 20 januari 2011:

Menno, jij als goede vriend van AN?B/KCK zou hen het voorstel kunnen doen om beide apparaten gelijk te testen. Lijkt mij een goed idee, al zeg ik hetzelf 😉
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 januari 2011:

Het Reich PPP is net getest bij de NCC, en maakt de belofte waar, ook met movers van andere merken (maar exact de uitkomst heb ik nog niet gezien).

Aad van der Poel was er niet anders had ik je voorstel zeker bij voorbaat al overgebracht....😉


AJ antwoordt op 21 januari 2011:

Menno je hebt het over de caravana. Zijn Bert en jij daar ook "te zien"? Heeft caravantrekker daar ook een plekje


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 januari 2011:

Nee, is daar behoefte aan dan?


AJ antwoordt op 21 januari 2011:

Ja dat zou ik wel mooi vinden. Jullie zijn natuurlijk te ontmoeten als we een cursus volgen en daar komt het heus nog wel een keer van. Maar ik "ken" jullie nu alleen maar als de grote bazen van dit mooie! forum. Jullie dan daar eens in levende lijve te ontmoeten lijkt me mooi.
Op de camping probeer je zelf ( of je buurman begint erover ) een praatje over het rijden met de caravan te beginnen. Zo even een praatje dat lijkt me wel wat.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 januari 2011:

Tsja..... We hebben een aantal jaar op zowel de Jaarbeurs als de Caravana gestaan, maar we merken dat eigenlijk verweg de meeste caravanners de website inmiddels wel kennen. De kosten en vooral tijd wegen dan niet meer op tegen de baten. Uiteraard vinden wij het best leuk om af en toe contact met onze bezoekers te hebben en vooral te horen hoe we de website kunnen verbeteren. Voorlopig moet dat dan maar virtueel of inderdaad tijdens een van onze cursussen.


antwoordt op 18 februari 2011:

Menno, ik heb gezocht op de site van NCC maar kan nog steeds niets vinden over de test.
Ben jij ermee bekend of er al gepubliceerd is en of dat ook toegankelijk is voor niet-NCC-ers?
vrgr
JT®


antwoordt op 25 februari 2011:

Ter info:

Peak Power Pack in KCK 4

We zitten weliswaar nog midden in de testprocedure van de langverwachte Peak Power Pack, maar we kunnen nu al verklappen dat-ie ons verrast heeft. In de KCK van april zetten we de voors en tegens van deze 'moveraccu' op een rijtje.

Het aprilnr vd KCK verschijnt op vrijdag 25 maart as.
vrgr
JT®


Rico antwoordt op 13 april 2011:

Ik ben de laatste tijd eens even wat verder hierin gedoken, heb zowel naar de PPP als de Lippac gekeken.

Movertechnisch zullen ze het misschien best doen, maar hen echt als accuvervanger gebruiken is niet mogelijk. De PPP heeft een afnamestroom van minimaal 1 Amp nodig, anders schakelt hij zichzelf af.

Wij gebruiken een accu voor de mover + als stroomgever als de stroom op de camping uitvalt. En in de praktijk gebeurt dat nogal eens.

De PPP en Lippac zijn erg kostbaar. Wat is hun bestaansrecht ten opzichte van b.v. een Optima Yellow Top YTR 2.7 J? Deze heeft een capaciteit van 38 Ah en meer dan voldoende piekspanning mogelijk. En, deze accu kan wel als stroomvoorziening worden gebruikt tijdens netuitval. Deze accu is vrij licht, 12 kilo. Als laatste nog de prijs van de Optima. Rond de 175 euro..... Dat scheelt een slok op een borrel.

Wat zie ik over het hoofd?

Onze huidige accu doet het nog prima (drie jaar oud). Maar als hij aan vervanging toe is, neig is sterk naar die kleine Optima.

Groet,

Rico


Nitram antwoordt op 13 april 2011:

hallo allemaal,
ik kreeg enkele maanden geleden een mailtje van Rick Coorengel van Simpark ( =SIMpel PARKeren ! Movers)dat zij ook ) een lichtgewicht powersysteem op de markt gaan brengen.Ik meen me te herinneren in april. De naam ervan ben ik vergeten. Ik was namelijk bezig met het aanschaffen van een mover, maar heb dat een jaar uitgesteld.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 april 2011:

Zie:

Van: Menno
Datum: 20 January 2011 om 21:49

Op de Caravana presenteerde SimPark de Lippac. Een accu vergelijkbaar met die van Reich alleen is die wat zwaarder, 4,8 kg maar die zou een capaciteit hebben van een half uur (en 20 euro minder duur dan de Reich versie).


Hesrie antwoordt op 9 mei 2011:

L.S.

Goed nieuws v.w.b. de Reich power peak.
Bca in wezep heeft vorige week deze getest op een Adria 472 en de PPP heeft het zonder probleem 25 minuten volgehouden.


Andre antwoordt op 25 mei 2013:

Heeft er iemand ervaring met deze batterij als woonbatterij in een camper?


antwoordt op 25 mei 2013:

Andre, als je leest wat ik heb geschreven op 14 December 2010 om 00:44 dan kun je verwachten dat er geen of weinig mensen zijn die hem dan toch voor boordaccu gaan gebruiken:

"Het is niet wenselijk de binnenverlichting er op aan te sluiten."

Volgens Reich is hij daar niet geschikt voor.

vrgr
JT®


jan& antwoordt op 25 mei 2013:

En? Zijn de prijzen al gedaald?


Arthur antwoordt op 27 mei 2013:

Ik heb er nu een sedert januari. De Reich Peak Power Pack werd getest op mijn Fendt van 1.450 kg. op een betonnen strook zonder helling. Pas na 30 minuten viel hij stil. Me dunkt heeft de accu voldoende capaciteit voor elke moverbeurt. Natuurlijk mover je geen 30 minuten in de modder en op een helling. En het opladen gebeurt snel en ook via de autostekker.
De accu weegt weinig en is gemonteerd in de grote kast boven de kachel. Dit is nuttig, want bij vriestemperatuur werkt hij niet. Deze winter heb ik eerst even de kachel aangezet waardoor de temperatuur van de accu snel boven het vriespunt kwam.
Niet dan voordelen met dit compact toestel!


dabbertje antwoordt op 28 mei 2013:

Van: Andre
Datum: 25 May 2013 om 09:03

Heeft er iemand ervaring met deze batterij als woonbatterij in een camper?
------------------------
Niet met de PP maar wel met de Sencell in een caravan. Wij gebruiken 'm ook als noodvoorziening wanneer er geen electra voorhanden is. Gecombineerd gebruik met de mover gaat prima. De Sencell is wel iets zwaarder dan de PP, deze is nl 4,8 kg.

Gr. Daphne


Harrie antwoordt op 9 april 2015:

Ik heb op internet gezocht en heb de originele Citron Peak Power Pack gevonden, De Reich is een kopie hiervan de Citron heb ik bij Obelink in Winterswijk gezien voor 299,00 euro dus dit is nog wel op te hoesten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 april 2015:

Interessant....zie ook hoe Reich (toch een belangrijke leverancier in de branche) gehandeld heeft:
http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Reich-VE.pdf


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker