Caravantrekker.nl

Trekgewicht 1400 kg

Maria Bakker vraagt op 30 december 2010:

L.S. Welke stationwagons of mpv 's middenklasse kunnen een caravan van 1400 kg trekken?
Ook letten we op benzine gebruik. Geen 1 op 8 of nog erger.
Vriendelijk dank
Maria

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 30 december 2010:

Zie het menu. Overzichten > Alle auto's. Succes!


Jan antwoordt op 30 december 2010:

Subaru Forester is een super goede caravantrekker😉


Bert.s antwoordt op 30 december 2010:

1op 8 of erger.....mmmmm word lastig voor een benzine auto.


@Eric antwoordt op 30 december 2010:

Subaru Forester is een super goede caravantrekker 😉

En ook 1 van de lelijkste autos ooit... 😉
Hou toch eens op met dat ding ophemelen....


Jan antwoordt op 30 december 2010:

Ja het wordt nog wel even zoeken😉


Tijs antwoordt op 30 december 2010:

Gewoon een grote diesel nemen: mag je > 1.400 kg trekken en heb je geen last van "benzine" gebruik. 😉

Maar inderdaad: gewoon even het keuzemenu links gebruiken. Even wat proberen en je hebt een hoop resultaat. Verbruik hangt natuurlijk sterk af van je rijstijl en je route, alsook de stroomlijn van je caravan. Maar zoals elders in dit forum al gesteld: kijk vooral naar solo-verbruik, aangezien je daar de meeste kilometers mee maakt. Die "paar" caravankilometers maken dan niet zo'n verschil.


Ruud antwoordt op 30 december 2010:

Die "gewone grote diesel" koste mij wel 2x zoveel wegenbelasting als ik nu voor mij Forester benzine betaal. Dat is zo'n €65 verschil. De dieselbrandstof is wel voordeliger, maar "de grote diesel" verbruikte ook wat meer. De Forester benzine rijdt wat meer km's per ltr. brandstof, en de prijs per gereden km is daarmee voor brandstof gelijk aan de "dikke" diesel.
Scheelt wel € 65 wegenbelasting per maand en kan daar wel een volle tank benzine voor kopen, en dat is weer zo'n 500 km.

Mag er 2000 Kg mee trekken (hang ik er niet achter hoor) en heeft ook nog eens lage gearing en permanente 4wd. Rijdt solo gemiddeld 1 op 11, en dat is voor een 2 ltr. toch niet slecht.


Hans antwoordt op 31 december 2010:

Hmmm, 1400 kilo willen trekken en niet 1 op 8 of lager willen rijden. Ik denk dat je beter thuis kunt blijven want dat dat niet te vinden.


Willem antwoordt op 31 december 2010:

@Ruud: ik kan het niet helemaal volgen wat je chrijft:

De Forester benzine rijdt wat meer km's per ltr. brandstof......

Als ik nou eens op de RDW site kijk bij een Forester dan staat er gecombineerd verbruik +/- 1 op 12 op Benzine, = 14ct per KM

Neem ik een een Passat 2.0 TDI staat er gecombineerd verbruik van 1 op 16,5 op Diesel = 8ct per KM

Scheelt nogal wat, als de WB dan 60,- euro per maand meer is, heb je dat al na +/- 1000 km per maand terug verdiend.


John antwoordt op 31 december 2010:

En we zijn al off topic..


ronald antwoordt op 31 december 2010:

heb je al eens gekeken naar een toyota avensis verso
ik heb een automaat en daar mag 1500kilo, achter werkt goed, auto heeft 150 pktjes


Bert.s antwoordt op 31 december 2010:

Ronald als ik in de reviews kijk is de avensis verso met caravan ook niet zuinig....zie zelfs waarden van 1op 6 staan.


JanS antwoordt op 31 december 2010:

De C-max van Ford. 2 liter benzine mag 1400 kg trekken.
Ledig eigen gewicht van ca. 1300 kg wellicht magertjes maar prima ervaring met een beladen caravan van ca. 1380 kg.
De nieuwe 1.6 ecoboost belooft nog meer.


Jan antwoordt op 31 december 2010:

Impreza diesel loopt 1 op 18.....


@Eric antwoordt op 31 december 2010:

Maak 't nou niet te ingewikkeld, wat moet Maria met een stookolie auto als ze een benzine auto zoekt?


Jan antwoordt op 31 december 2010:

Ik ben al aan de champagne😉, maar je kunt niet alles hebben Eric@


Ruud antwoordt op 31 december 2010:

Die "gewone diesel" was een Korando, 3 ltr. turbo diesel. Gebruikte solo 1 op 9


Jan antwoordt op 1 januari 2011:

Het verbruik is minder van belang als je per jaar weinig kilometers maakt. Het is niet alleen in de lengte maar ook in de breedte rekenen😉


Ruud antwoordt op 1 januari 2011:

Daarom ben ik van die "dikke diesel" overgestapt naar de 2 ltr benziene. Zoals eerder gezegd scheelt dat € 65 / mnd in de wegenbelasting.


Jan antwoordt op 1 januari 2011:

In dat geval maakt de lage gearingpook veel goed Ruud@


Ruud antwoordt op 1 januari 2011:

Beslist Jan, was ook een van de selectiepunten. Heb met een (gewone) Passat diesel minder caravangewicht getrokken, en als het eenmaal rolde ging dat prima, maar op de hol voor een stoplicht of bergop in de file, was hard werken. Die Forester doet het lachend.


RobD antwoordt op 1 januari 2011:

1400kg trekken in een veilige marge van 80% betekend al snel een trekker uit de hogere middenklasse die zelf voldoende 'overgewicht' heeft. Inherent hieraan is het verbruik.


Rene antwoordt op 4 januari 2011:

hallo als ik alles lees van die verhalen weet niemand waar zij over praten.het belangrijkste is koppel en toerental je moet een hoog koppel hebben en een laag toerental dat zijn diesel met turbo en benzine met turbo of compressor of alle 2 turbo met compressor.dus geen toyota subaru of een andere jappanner. je moet kijken bij opel,seat,audi,skoda.die hebben redelijke auto's en motoren.


Andreas-NL antwoordt op 4 januari 2011:

Eindelijk eens iemand die er ècht verstand van heeft. .. .


Bert.s antwoordt op 4 januari 2011:

rene...toyota en subaru's hebben ook turbo diesels.

Benzine met turbo is inderdaad wat lastiger bij de japanse modellen.
Maar kortom als je met een benzine auto 1:8 of zuiniger wilt rijden,dan kan dat wel is erg moeilijk worden.
Ik sluit mij bij het commentaar van Rob.d aan, hij heeft het juiste anwoord al gegeven.


John antwoordt op 4 januari 2011:

"Ook letten we op benzine gebruik" Volgens vraagstelster !!

Ben blij dat Rene dit ook goed gelezen heeft als enige expert zijnde...........................


Willem antwoordt op 4 januari 2011:

Als Rene alles zo goed weet, verbaasd het me waarom er geen V.W. bij staat.


F antwoordt op 4 januari 2011:

je kan toch vw en opel niet in en adem noemen!!


Karin antwoordt op 4 januari 2011:

1:8 solo of met c'van?
Zal wel niet goed zijn, maar onze Santa Fe 2.7 zonder turbo trekt de 1500 kg fluitend (figuurlijk dan). Verbruik solo gemiddeld 1:11,5/1:12, verbruik met aanhanger (paardentrailer en c'van) gemiddeld 1:8,5. Niet heel zuinig, maar ook geen grootverbruiker, in ieder geval een stuk zuiniger dan een aantal van zijn voorgangers. Aangezien het een 2e auto is is gezien het aantal km een diesel voor ons niet rendabel. Heb dezelfde aanhangers overigens ook een aantal jaren met een 2.5 TD getrokken, dat was qua prestaties de minste van allemaal.
Verder is het denk ik een kwestie van niet alleen (papieren) informatie verzamelen, maar vooral ook met zo veel mogelijk verschillende auto's proefrijden en ontdekken welke auto je vertrouwen geeft. De mening van een ander blijft altijd een mening en niet iedereen stelt dezelfde eisen aan een auto. En officieel mag het geloof ik niet, maar met een beetje meedenkende verkoper kun je vaak wel afspreken dat je mag proefrijden zonder en met je caravan erachter. Zo heb ik in ieder geval een aantal op papier geschikte auto's al snel moeten afserveren. Scheuren hoef ik niet, maar als een auto op de vlakke weg haast niet vooruit te branden is en ondanks een lagere versnelling moeite heeft met een beetje tunnel, haak ik af, al is-ie op papier nog zo goed. Een ander is eerder tevreden en heeft daar geen problemen mee.


@Eric antwoordt op 4 januari 2011:

Pardon Karin maar hoe realiseer jij zo'n laag verbruik bij Santa Fe?

De (ex) Santa Fe 2.7 automaat van m'n zwager moest het veld ruimen.
Waarom?
't Was een zuipschuit...
Ouderwetse 1 op 7 á 8 zonder caravan en 1 op 6 met caravan bij merendeels snelwegkilometers.


Bert.s antwoordt op 5 januari 2011:

kijk eens in de reviews van autoweek
de mensen die daar een santa fe 2.7 benzine hebben, zitten allemaal op een gemiddeld verbruik (solo) van 1:8!!


Willem antwoordt op 5 januari 2011:

Karin schrijft dat scheuren niet nodig is.

Misschien rijd ze maar 60-80 op de snelweg?


Rene antwoordt op 5 januari 2011:

sorry ik ben volkswagen vergeten maar jullie weten wel wat ik bedoel.maar er zijn nog steeds mensen die mij nog steeds niet begrijpen.pak nou eens een toyota avensis 2.0 16v dan hoor ik kijk dat is nou een echte trek auto FOUTE je heb wel 147pk maar wel een koppel van 196nm bij 4000 toeren en je moet een heuvel op bij een lange klim 1x remmen en je moet op nieuw op toeren brengen van 4000 toeren want daar heeft hij zijn kracht dus met 60 de berg op heb je een diesel 2.2 d-4d dan heb je een koppel van 400nm bij 2000 toeren en bij 2000 toeren heeft hij zijn kracht eerder dus eerder op snelheid en ik hoop nou als zij dit lezen nu begrijpen wat ik bedoel.


Bert antwoordt op 5 januari 2011:

Dat is allemaal veel te kort door de bocht Rene. Lees eerst eens zorgvuldig http://caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php door. Hopelijk kom je dan tot de ontdekking dat het echt allemaal niet zo zwart-wit is als je stelt.


Robin antwoordt op 7 januari 2011:

Met mijn Chrysler Voyager (2.4 handbak) rijd ik zonder caravan 1:11, met mijn eigen caravan (slechte stroomlijn) haal ik op de vlakke weg 1:8,5 en met een Biod van 1300 kg reed ik op het vlakke 1:9.5.
Als ik vermogen vraag en heuvels/bergen rijdt; dan wordt-ie dorstig. Maar dat zijn van de hele rit maar enkele km's.

Succes!


michiel antwoordt op 7 januari 2011:

Bus, Voyager, vangt veel wind af voor caravan....dat helpt.

Wij halen zelfs met een Kip Vision van 1100kg (met hefdak) de 1 op 8 gemiddeld nauwelijks(Subaru Impreza 2.0. Alleen bij goed weer en 90km/u in 5e gaat hij richting 1 op 9.

Ik denk dat 1 op 8 voor een bezine auto met 1400 sleurhut heel netjes is.....maar misschien zijn die hoge busjes de beste optie voor een laag span-verbruik.....maar ja die verbruiken solo dan weer meer.


Matthias antwoordt op 7 januari 2011:

"dat zijn diesel met turbo en benzine met turbo of compressor of alle 2 turbo met compressor.dus geen toyota subaru of een andere jappanner".

Subaru geen verstand van turbo's ? Man man man ... maar Renéke toch.


Bert.s antwoordt op 7 januari 2011:

Kijk eens bij de reviews van de golf en de touran tsi's.
Zie geen enkel negatief commentaar.

ongeveer het zelfde als met het hobby caravan gezeur.
Ook hier word veel over gezanikt. slechte kwaliteit etc

Ik ben niet bang en heb gewoon weer een altea xl 1.8 tsi met dsg 7 besteld........dit omdat mijn huidige altea xl zo betrouwbaar is.

O ja ik heb gehoord dat die dsg's ook allemaal kapot gaan.

groet Bert.s


Jan antwoordt op 7 januari 2011:

Hallo Bert.s
Het is ook wel hoe je als bestuurder met je auto omgaat. Tsi motoren en dsg bakken reageren nogal vlot op het rechtervoetje, maar als de vermogens veelvuldig te zwaar worden aangesproken (al dan niet met cv) dan lijkt het op vragen om de problemen waar steeds over gesproken wordt.


Bert.s antwoordt op 7 januari 2011:

Ik denk dat er meer over gesproken word dan dat er daadwerkelijk vreselijk veel problemen zijn.
"Als de turbo van de tsi van mijn buurman stuk gaat......,dan zullen de turbo's van alle tsi'tjes wel stuk gaan."
Dat is wat ik ongeveer concludeer van wat er hier beweerd word!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2011:

Afgelopen zomervakantie heb ik regelmatig etappes gereden waarbij het benzineverbruik 1 op 10 was met een caravan van 1400 kg. De trekauto is uitgerust met de 'uiterst betrouwbare' 1.4 TSI motor van VW 😉


Karin antwoordt op 14 januari 2011:

Over het verbruik van onze Santa Fe: met caravan rijd ik 95-100 op de teller. Met de trailer houd ik me aan de 90 vanwege de levende have. In Frankrijk heb ik met deze combi nog niet gereden, daar houd ik het normaal gesproken op 100-110 mits weg en verkeer dat toelaten. Dan zal het gebruik ongetwijfeld wel omhoog gaan. Solo probeer ik me tegenwoordig zo ongeveer aan de snelheden te houden. Het verbruik vind ik niet het meest boeiende, maar met de SF vind ik het een grotere uitdaging om economisch te rijden dan om hard te rijden. Ach, als je jarenlang met auto's hebt gereden die met aanhanger 1:5 doen is dit toch al een hele verbetering. En automaten (misschien de nieuwste niet) geven over het algemeen een hoger verbruik. Dit is een handbak. Daarnaast probeer ik niet zozeer langzaam te rijden als wel gelijkmatig en anticiperend. Ik houd van doorrijden, maar als een dwaas steeds voluit op verkeerslichten en rotondes e.d. afrijden en dan in de ankers gaan is ook niet bevorderlijk voor het verbruik. En ik heb gemerkt dat mijn rechtervoet zuiniger is dan de CC's, ongeacht de auto, zeker als de weg een beetje 'golft'. Maar misschien heb ik gewoon mazzel en is dit om een of andere reden een zuinig exemplaar.


@Eric antwoordt op 14 januari 2011:

En ik heb gemerkt dat mijn rechtervoet zuiniger is dan de CC's, ongeacht de auto, zeker als de weg een beetje 'golft'. Maar misschien heb ik gewoon mazzel en is dit om een of andere reden een zuinig exemplaar.

Ik denk eerder een rekenmachientje uit de 1 euro grabbelbak van de Gamma... 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 januari 2011:

Ben het helemaal met je eens Karin! CC is echt niet zuiniger dan je eigen rechter voet. Ik ben er van overtuigt dat ik het ook beter kan de de cc. En met anticiperen en 'zuinig' rijden kan je met elke auto (die ik gereden heb) het normverbruik rijden.


@Eric antwoordt op 15 januari 2011:

Geloof ik graag Menno maar het verbruik dat Karin schetst is echt te positief.

M'n zwager rijdt al 32 jaar rond als eigen rijder (vrachtwagenchauffeur) en weet als geen ander het financiele verschil tussen een verbuik van 1 op 2.4/km en 1 op 2.5/km bij ca 150.000 km per jaar met de vrachtauto.

Ik heb 't nog even nagevraagd maar zoals ik al eerder schreef werd de Santa Fe te duur en dus probeerde hij "uit noodzaak" zo zuinig mogelijk te rijden en het door mij aangegeven verbruik was toch echt het resultaat.


Bert antwoordt op 15 januari 2011:

Het lage verbruik kan ook z'n oorzaak hebben in de rekenkunsten van de boordcomputer.... Die fantaseren er soms ook op los.


Rob antwoordt op 15 januari 2011:

Waarom hoor ik niemand over de Scoda Yeti 1.8 4x4 TSI, of is deze misschien toch te duur in gebruik (lees brandstof)
Overweeg deze aan te schaffen. Zijn er mensen met gebruikservaringen? Wil er een Hobby 495 ufe (geladen 1500 kg) mee gaan trekken. Graag reacties.
Rob Tiggeman.


arjen antwoordt op 22 januari 2011:

de reactie dat een japanse benzine auto niets is wil ik even tegenspreken,

ik rij zelf met een mazda6 1.8 sportbreak uit 2004 met inmiddels 150.000 km op de teller en burstner scala 4800 die beladen 1300kg weegt.

deze auto is een super combinatie,ik ben het ermee eens dat het koppel en vermogen heel belangrijk zijn maar de versnellingsbak overbrengingen en de eindreductie zijn minstens zo belangrijk.

hellingen tot 12% geven geen enkel probleem(ook niet met optrekken) en ik rij eigenlijk altijd in z'n 5de versnelling,alleen bij hellingen moet ik even terug naar 4 of 5.

het verbruik sollo is ongeveer tussen de 1:15 en 1:17 en met de caravan er achter is dit tussen de 1:9 en de 1:10.

Het is natuurlijk ook zo dat je wel moet weten waar je mee bezig bent en niet zoals op het moment bij heelveel mensen is dat ze denken dat ze het kunnen maar echt niet weten waar ze mee bezig zijn en alleen maar denken hoe groter en zwaarder hoe beter,zijn ook vaak leasauto rijders die het ook niets uitmaakt als ze de hele boel kapot rijden.

vr gr arjen


RobD antwoordt op 22 januari 2011:

"leasauto rijders die het ook niets uitmaakt als ze de hele boel kapot rijden"

Generaliseren is en schone kunst, slechts gegeven aam een enkeling, hoop ik.


Jan antwoordt op 22 januari 2011:

Lease auto's zijn tweedehands niets meer waard. Dat is niet voor niets.


@Eric antwoordt op 22 januari 2011:

Lease auto's zijn tweedehands niets meer waard. Dat is niet voor niets.

Wat is je bron van deze onzin?


RobD antwoordt op 22 januari 2011:

Dacht ik toch even dat het maar een enkeling was die kon generaliseren. Blijkt het toch tegen te vallen, of niet Jan? 😉


Karin antwoordt op 23 januari 2011:

Het lage verbruik kan ook z'n oorzaak hebben in de rekenkunsten van de boordcomputer.... Die fantaseren er soms ook op los.

Boordcomputer? Die gebruik ik alleen als grove indicatie, veel vertrouwen heb ik er niet in. Ik dateer nog uit de tijd (bouwjaar 1958) dat we het zonder die dingen moesten stellen. Dus ik hanteer de ouderwetse methode: tanken tot de eerste afslag (dus niet nog een beetje erbij smokkelen) bij vrijwel altijd hetzelfde tankstation en dan kijken naar het aantal gereden km sinds de laatste tankbeurt. Komt geen conmputer aan te pas. Het is overigens heel gemakkelijk om het verbruik flink omhoog te jagen, daar hoef je maar net iets anders voor te rijden.


Jan antwoordt op 23 januari 2011:

Over 2ehands leaseauto's... die niks meer waard zijn.
Uit de reacties merk ik al dat jullie er meer van weten...😉 Er zitten hier een paar jongens in de leaseautohandel?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker