Caravantrekker.nl

Diesel of benzine

Arendonk vraagt op 1 februari 2011:

diesel of benzine
Wij rijden een Renault 1.9 diesel voor een caravan van 1500 kg.Wij hebben deze auto gekocht bij 2 jaar oud en 85000 km op de teller en rijden er 9 jaar mee,fantastische motor de rest deugt niet.
Wij rijden 14000 km per jaar waarvan 6000 km met caravan.
Verbruik 7 a 8 ltr/100 km met caravan,bij 90 km per uur
Als ik mijn omslag berekent komt deze uit op 16000 km per jaar.Benzine rijden met een hoog koppel 240 zou ook mooi zijn
Wie kan mij vertellen dat ik benzine moet gaan rijden vanwege de lagere kosten???
groet
kba

Naar laatste bijdrage

Reacties:

janka antwoordt op 1 februari 2011:

Als de rest behalve de motor niet deugt dan zou ik overwegen een nieuwere, jongere diesel aan te schaffen. En de kosten? Ik denk dat de kosten van de duurdere diesel weggestreept kunnen worden tegen over de mindere kosten van een benzine auto. Een nieuwere diesel zal minder gebruiken, heeft minder onderhoud nodig. 6000km met de caravan van de 14000km totaal betekent dat u veel met de caravan op pad bent. Het lijkt me dat een goede betrouwbare trekauto dan ook belangrijk zal zijn voor u. En dan kom ik uit bij een diesel. Ondanks het feit dat het wat duurder zal zijn. Maar dat is een afweging die puur persoonlijk is. Wij stonden ook voor de keus, de oudere (11 jaar) diesel vervangen door een relatief goedkopere benzineauto of toch maar weer een diesel. Een keus die in dec 2007 na wat wikken en wegen toch in het voordeel uitviel van een VW Golf Variant 1.9Tdi (uitvoering 2005) uit sept 2004. En ondanks de inderdaad wat hogere vaste lasten zijn we nog steeds zeer tevreden.


John antwoordt op 1 februari 2011:

" Wie kan mij vertellen dat ik benzine moet gaan rijden vanwege de lagere kosten???"

Uw eigen antwoord:
Als ik mijn omslag berekent komt deze uit op 16000 km per jaar.....Dus opvolgen wilt u goedkoper rijden zoals u vraagt.


Jan antwoordt op 1 februari 2011:

Ik ben overgestapt van een ongeblazen benzinemotor naar een turbodiesel. De diesel is niet alleen goedkoper, maar het dieselverbruik is bijna de helft van het benzineverbruik (nota bene bij een gelijk aantal pk's!). Daar staat bij ons (NL) een verdubbeling(bah!) van de wegenbelasting tegenover en een hogere aanschafprijs.
Vanwege het veel hogere koppel is de turbodiesel ook de ultieme caravantrekker en dat gaf voor ons de doorslag, ondanks dat ik hooguit 20.000 km per jaar rij.


janka antwoordt op 1 februari 2011:

Ik was dat ook vergeten te vermelden. Wij rijden ook zo'n 20.000 km per jaar. Waarvan er gemiddeld zo'n 5 a 6000 met de caravan.


l.p. antwoordt op 1 februari 2011:

Het hangt er helemaal vanaf wat voor caravan er aan hangt. Mijn broer rijdt met een vw golf TSI 122 pk met een fendt 420 (max. 1300kg) Prima combinatie Hoog koppel voor een benzine auto bij laagtoerental. Motor lijkt veel op een diesel. Zonder caravan kan makkelijk 1 op 15 worden gehaald met caravan 1 op 9.
Ik rijd zelf met een vw golf 140 pk diesel met een fendt 470 (1400kg) zonder problemen,sleurt als een gek de heuvels op. verbruik zonder caravan 1 op 17,5, met caravan 1 op 10.
Hiervoor een 105 pk diesel Golfplus, ook geweldige caravantrekker met het zelfde brandstof als mijn 140 pk golf. (veel te koop met deze motor)
Gewoon kijken waar je tegen aan loopt en de kosten naast elkaar afwegen. VW-TSI benzine motoren (skoda,seat,audi) zijn nu ook prima geschikt als caravantrekker.


arendonk antwoordt op 2 februari 2011:

Belangrijk om nog te weten dat een turbo diesel al stuk kan gaan bij 160.000 km. (eigen ervaring)zeker als je veel met een caravan rijdt.De kosten van een nieuwe turbo zijn € 3000,- gedeeld door 10 jaar rijden,komt dat op € 300,- per jaar extra.
Maar een benzine turbo motor kan nog eerder stuk gaan, ik heb al gelezen bij 80000 km.Maar motoren zonder turbo zijn die nog voor handen???


John antwoordt op 2 februari 2011:

"Belangrijk om nog te weten dat een turbo diesel al stuk kan gaan bij 160.000 km. (eigen ervaring)"

Toch iets verkeerd gedaan??

Vraagsteller heeft een duidelijke vraag, die niets met het trekken van een caravan te maken heeft, maar wel met kosten!!
Zijn omslagpunt ligt te hoog, dus zal hij benzine moeten gaan rijden.


AJ antwoordt op 2 februari 2011:

Vrachtwagens zijn trekkers bij uitstek.
Welke motoren vinden we daar?

Alleen als benzine echt heel veel voordeliger uitpakt kunnen moderne benzinemotoren die veel koppel bij weinig toeren leveren in beeld komen.

Anders echt: turbo diesel!!

Neem bijv de 2.2 liter in de Hyundai Santa Fe en in de Kia Sorento ( zelfde motor ? ) ruim 400 Nm onder de 200 toeren! Van BeM krijg ik bijna overal 5 sterren bij een caravan van 2000Kg

Nog even en de bi turbo van VAG zal ook wel in de Sharan komen. 400Nm bij 1500 toeren......


Fr@ns antwoordt op 2 februari 2011:

Voor een beetje levensduur moet je wel een eventueel automatisch start-/stop systeem laten verwijderen


Bart antwoordt op 2 februari 2011:

In een eerder bericht was de prijs voor een nieuwe turbo 3000 euro.
Vorig jaar turbo vernieuwd alhambra 1.9TDI 115 pk bij dealer voor 1300 euro.
Omslagpunt ligt volgens mij rond de 20000 km/jaar bij gebruikte auto.


AJ antwoordt op 2 februari 2011:

De turbo gaat langer mee als er na een rit even wordt gewacht met het uitzetten van de motor. De turbo wordt ( zeker bij wat toeren met het gas wat open ) erg heet. ( roodgloeiend ! )
Via de olie kan hij dan afkoelen voordat we de motor uit zetten.


Bert antwoordt op 2 februari 2011:

Vraagsteller Arendonk is dezelfde Arendonk die beweert dat een turbo al kapot kan gaan bij x km?

Laatstgenoemde A zegt het overigens goed: 'kapot [kan] gaan...' Voor hetzelfde geld blijft hij dus heel tot x+ km. 'Men' doet nu ineens of turbomotoren iets bijzonders zijn met een grote storingsgevoeligheid. Niets is minder waar. Turbo's op vrachtwagens zijn al een halve eeuw zeer gebruikelijk, op personendiesels ook al meer dan 20, 25 jaar. Nu worden ze ineens populair bij alle benzinemotoren en dat is niets bijzonders. Gewoon een gevolg van grote overheidsaandacht voor CO2 uitstoot waarop de industrie voor een deel de oplossing zoekt in efficiënte downsized benzinemotoren. Downsizing die al jaren geleden is ingezet bij de diesels en nog steeds voortduurt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker