G.Reinink vraagt op 3 februari 2011:
Komende zomer (midden juli) gaan we met onze caravan naar een camping in het Zwarte woud, ten zuiden van Freiburg.
Er zijn verschillende mogelijkheden m.b.t. tot de te nemen route. Het begin en einde staat wel vast. Eerst de A31 richting Oberhausen en dan A2/A3 richting Leverkusen/Koln.
Daarna kun je kiezen:
1. om voor Koln via de A1 en A61 richting Mannheim/Karlsruhe te rijden. Dan via de A5 verder naar het zuiden
2. De A3 af te rijden tot Frankfurt en dan via de A5 naar het zuiden.
Kies je voor 1, dus via de A61, dan kun je voor Mannheim ook nog kiezen om via de A65 en B10 ten zuiden van Kalsruhe pas op de A5 uit te komen.
Kwa afstand en rijstijd maakt het allemaal niet zoveel uit, maar waarschijnlijk wel met drukte op de bepaalde snelwegen.
Zelf denken we te gaan kiezen vaar A31, A1, A61, A65/B10, A5 omdat dit waarschijnlijk de minste problemen met druk vakantieverkeer zal opleveren.
Naar welke route gaat jullie voorkeur uit en waarom?
RobD antwoordt op 3 februari 2011:
Venlo grens en de 61 volgen. je mijd alle drukke punten in de Ruhrpot.
Ed antwoordt op 3 februari 2011:
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Probeer de A2 vooral te mijden.
Deze staat bekend als de gevaarlijkste autobahn van duitsland.
Wil je weten hoe gevaarlijk? Ga naar Youtube en zoek naar "Tot auf die A2" dan zie je wat ik bedoel.
Veel files door ongelukken en bovendien veel vrachtverkeer.
janka antwoordt op 3 februari 2011:
Door bij Venlo een stukje A67 te rijden en dan in Dld afslag 2 Nettetal te nemen kom je zonder door Venlo te moeten heel simpel op de 61 terecht. En het is ook nog eens een mooie route.
John antwoordt op 3 februari 2011:
"Zonder door Venlo te moeten" ??
Een rondweg door het buitengebied 9km lang 2 rotonde's en 3 verkeerslichten. Ga eens door Venlo, kom je veel meer tegen.
Via A67 afslag 2 Nettental is 5 km omrijden.
janka antwoordt op 3 februari 2011:
Nog nooit in de drukte Venlo "gepasseerd" via die rondweg? Veel langzaam rijdend (vracht)verkeer en idd een "stukje" buitengebied waar je ook niet lekker door kunt rijden. Zet daar tegenover een mooi rustig stukje Duits buitengebied, een rustige en prima te rijden provinciale weg en ook nog eens een prima aansluiting op de 61. Wij nemen die 5 km wel voor lief. Het is dan misschien wel wat omrijden maar het rijdt zeker net zo snel zo niet sneller.
John antwoordt op 3 februari 2011:
Kom op Janka,
2 km bos en de rest is net zo rondweg als om Venlo, in de door jou omschreven route. Plus de eventuele pech dat de verkeerslichten er een puinhoop van maken bij de aansluiting op de 61 in Kaldenkirchen. Je moet bij beide geluk hebben
janka antwoordt op 3 februari 2011:
Kom op john, maak je niet zo druk. TS komt met een vraag en ik geef een alternatief voor een deel van de route. Wij zijn meerdere malen vastgelopen bij Venlo. Zelfs nog voor de rotonde omdat de heren VA chauffeurs de route zo goed kennen en een ander het licht in de ogen niet gunnen. Nou daar sta je dan met je caravannetje. Verder het gedeelte buitenom met een paar drempels en waar de snelheid beperkt is. Aanschuiven in de rij blijkt daar ook heel normaal te zijn. Ik reik slechts een stukje route aan waar TS deze toestanden niet of nauwelijks hoeft te verwachten. Want toestanden zoals door jou beschreven voor de aansluiting op de 61 zijn ons nog nooit overkomen. En we rijden die route vaak genoeg om te kunnen weten waar ik het over heb. Maar blijf lekker Venlo nemen, dan blijft de andere route tenminste een stukje rustiger
John antwoordt op 3 februari 2011:
"En we rijden die route vaak genoeg om te kunnen weten waar ik het over heb" En toch door de VA's weg laten drukken?
Janka, om volledig te zijn: ik woon op 100mtr van de rondweg en heb er vrij uitzicht op.
janka antwoordt op 3 februari 2011:
Ha, nu heb ik je! Wel goed lezen John! "Ik weet waar ik het over heb" gaat niet over de route direct om Venlo heen maar over de route via Dld.
G.Reinink antwoordt op 3 februari 2011:
Sorry, misschien was ik iets onduidelijk, maar Venlo komen we niet tegen. Wij rijden bij Enschede de grens over en pakken dan de A31 richting Oberhausen.
Vraag blijft dus staan.
1. Groot deel van A3 tot Frankfurt en dan de A5 naar Freiburg of bij Koln de A1, dan A61.
2. Indien via de A61. Hoe te rijden tussen Mannheim en Kalsruhe. A61 en dan op de A5 of via de A65 en klein stuk B10 (4baans) te rijden en pas ten zuiden van Kalsruhe op de A5 te belanden.
PS. verder leuke discussie over de mogelijkheden bij Venlo 😉.
RobD antwoordt op 4 februari 2011:
In principe maakt het allemaal niet veel uit. Kans op drukte en file is mede afhankelijk van dag en tijdstip waarop je rijd.
De kans hierop is het grootst op de A3 tussen Wiesbaden/Mainz en Darmstad. Dit is wel de kortste route voor je.
In het verleden stond het met regelmaat stil bij Hockenheim op de A61 ivm werkzaamheden aan Kreuz Walldorf, dit is verleden tijd.
De A65 is een alternatief, maar ook hier is dag en tijdstip bepalend, vanaf Wört a/r kan het ook hier langzaam gaan.
De A5 ligt momenteel op de schop, hoe dit komende zomer is??
RobD antwoordt op 4 februari 2011:
Vergeten:
"om voor Koln via de A1 en A61 richting Mannheim/Karlsruhe te rijden".
Dit is een afrader, het drukste stuk in de Ruhrstreek, Rijd dan door via de A3/A59 tot aan Troisdorf/Siegburg en via de 555/565 de A1 te bereiken.
Maar ook hier: dag en tijdstip zijn bepalend voor drukte.
Kees antwoordt op 4 februari 2011:
Ik snap nooit waar iedereen het over heeft over de drukte enzo.
Misschien komt het omdat wij altijd zondags vertrekken....wij vertrekken altijd midden juli/eind juli richting het zuiden op een zondag en hebben nog nooit last gehad van drukte op de weg!
We gaan bij Arnhem de grens over en rijden naar Italie via Koln- Mannheim- Karlsruhe. We rijden dus de A3 af tot Frankfurt en dan zo naar beneden via de A5...prima te doen en nooit druk. Terug komen we er vaak langs op een vrijdag, ook goed te doen!
Ook als we richting Frankrijk of Spanje gaan nooit problemen op zondag of terug op vrijdag.
Richard antwoordt op 4 februari 2011:
Wij nemen zelfde route als Kees...dus de A3 afrijden tot Frankfurt en zo naar beneden. We rijden dan naar het gardameer.
Prima route en qua vakantiedrukte valt het erg mee. Overigens voor de meeste mensen komende uit Nederland ook nog eens de korste route, dus gewoon nemen.
Rijd je op zaterdag is filekans wel groot, dit geld overigens voor alle wegen.
Wij komen uit Spijkenisse (bij Rotterdam) en rijden bij Arnhem de grens over en zo de A3 tot Frankfurt en naar beneden via Mannheim (A5).
Succes
janka antwoordt op 4 februari 2011:
Echter Reinink (tukker?) gaat bij Enschede (Glanerbrug?) de grens over. Dan zijn Arnhem en Venlo idd geen optie.
Fr@ns antwoordt op 4 februari 2011:
A61 bij drukte sowieso rechts laten liggen wegens het inhaalverbod, tenzij je houdt van treintje rijden. A3 is logischer en sneller.
TurboTony antwoordt op 5 februari 2011:
Goede morgen allen,
Ik kom vaak in de beurt van Freiburg, ten zuiden hiervan in een plaats Bad Krotzingen. Momenteel is de A5 een drama, op zeker 6-7 plaatsen tussen Karlsruhe en Freiburg Noord wordt aan de weg gewerkt. Op dit moment rij ik over venlo richting Koblenz. Ik neem de 61, 65 en vervolgens de A35 richting Strasborg. Van Strasborg rij ik naar Colmar. Van Colmar steek ik over weer richting Duitsland en rij recht op Bad Krotzingen af. Dit is ook de weg die verder door gaat de bergen in richting Staufen.
Ik ben gisteren avond nog terug gekomen, met aanhanger. De afstand van ons flat in Bad krotzingen tot in Emmeloord waar ik woon is ongeveer 730km. Ik rij dit stuk meestal in 9 urr met aanhanger of caravan.
De A35 loop parrelel aan de A5 in duitsland en is heerlijk rustig en prettig om te rijden. De enige drukte van belang op dit stuk is rond Strasborg. Er is door duitsland veel inhaal verbod maar op zekere stukken door de bergen heb je 3 baans. Ik vermijd de spits rond Venlo en kom meetsal zonder al teveel vertraging hier doorheen. Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Ja, door Frankrijk rij ik wat harder. Kijk uit, er zijn veel flitspalen op dit stuk, in de middenberm over het algemeen.Ze werken allemaal!!
gr.
Tony
John antwoordt op 5 februari 2011:
"Ik neem de 61, 65 en vervolgens de A35 richting Strasborg"
Bij kandel eraf? Wel erbij vermelden dat er een druk stuk van 25km éénbaans weg is aleer de A 35 bereikt word. Éénmaal hierop kan men er ook voor kiezen om door te rijden tot Basel, de grensovergang is vaak rustiger.
TurboTony antwoordt op 6 februari 2011:
Ja, bij Kandel eraf. Deze weg vanaf Kandel tot aan de Franse grens is 2 baans en 70km/h. Ik heb zelf nog geen file hier meegemaakt. Dit neem ik voor lief en rij liever via de A35 dan over de A5 in Duitsland op dit moment. File rijden en stilstaan is geen hobby van mij.
gr.
Tony
michel antwoordt op 22 februari 2011:
Beste G. Reinink,
Zo af en toe bezoek ik dit forum en verbaas ik mij regelmatig over de onkunde die uit veel adviesen blijkt.
Om te beginnen de aanreisroute, die u aangeeft, de A31, niets mis mee, alleen kom je er niet mee door Venlo, om venlo of via de Bundesstrasse Nettenthal op de A61. Waar maakt caravanmindend nederland zich druk om? Het lijkt er echt op dat men zonder tom/tom zich geen raad meer weet!! Wat een gelu....l. Kortom U geplande route, daar is niets mis mee!! Kijk, en of het nu druk, drukker, drukst wordt? Ook hierin kun je een beetje plannen. Tijdstip van vertrek.
Tip: de A5, zou ik persoonlijk mijden ivm de vele Bauwstellen, en gaan via Frankrijk/colmar zoals al eerder aangegeven. Bent u een geoefend caravanrijder (in de bergen)kies dan de route Mont Colmar(werkelijk schitterend), anders de Tunnel(peage)Beide route's heb ik onlangs nog gereden met een tankwagen (40 ton) en dat is zelfs geladen te doen. Alleen geen haast hebben.....maar dat heeft U toch ook niet!!
Goede reis en alvast een fijne vakantie
P.S. Ik ben ook een caravanrijder!
Groet, Michel
janka antwoordt op 22 februari 2011:
Tja, beste Michel, dat "Venlo verhaal" komt eigenlijk voor mijn verantwoording. Als ik direct goed had gelezen dan had ik kunnen en moeten weten dat Reinink helemaal niet via Venlo zal rijden. Hij zal naar alle zekerheid de grens bij De Lutte of bij Glanerbrug oversteken. Maar door de BAB 61 te noemen ben ik er een beetje ingetuind. "Een beetje dom" zoals Oosterhuis ook al aangaf. Maar om het als onkunde te omschrijven...mmwah.
RobD antwoordt op 22 februari 2011:
Ach, onkunde? Wat voegt Michel eigenlijk toe? 95% is al aangehaald.
Jan antwoordt op 23 februari 2011:
Ik zou liever over de E25 via Luik rijden en dan verder over Verviers. Dan kom je er ook😉
janka antwoordt op 23 februari 2011:
Natuurlijk, maar Reinink heeft het eerste en laatste deel deel van de route al vast liggen. Als hij nu al zeker weet dat hij bij Enschede de grens overgaat dan is via Luik rijden toch wel een heel eind uit de richting lijkt me.
Theo antwoordt op 23 februari 2011:
Beste Michel,
Zo af en toe bezoek ik dit forum en verbaas ik mij regelmatig over de onkunde die uit veel adviesen blijkt.
Om te beginnen de aanreisroute, die u aangeeft, de A31, niets mis mee, alleen kom je er niet mee door Venlo
Waar ik mij over verbaas, is hoe slecht mensen soms lezen. Een beetje goed lezen en niet generaliseren. Hier is er dan geen aanleiding meer voor een warrig betoog over caravannend Nederland.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!