Caravantrekker.nl

Fiat Punto Evo 1.3 16v of Seat Ibiza ST 1.2TDI

Mike vraagt op 17 februari 2011:

We hebben geen caravan, maar ik wil toch graag mijn vraag op dit forum stellen.
We willen een nieuwe auto aanschaffen en twijfelen tussen 2 auto's, namelijk de Fiat Punto Evo 1.3 16v of de Seat Ibiza station 1.2TDI.
We vinden het moeilijk om een keuze te maken tussen deze 2 auto's.
Het voordeel van de Fiat Punto vinden wij dat de auto fijner rijdt, veel krachtiger en bij hogere snelheden veel stiller dan de Seat. Verder vinden wij de Fiat ook net iets beter overkomen.
De seat heeft als voordeel dat de achterbak ruimer is en dat is voor een gezin met 2 kinderen natuurlijk weer fijner, vooral met vakantie.
In de zomer gaan we alleen met de vouwwagen weg op vakantie. De vouwwagen weegt max. beladen 750kg, dus dat moet met beide auto's goed te doen zijn!
Nu wil ik graag adviezen/meningen die de doorslag kunnen geven.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Fr@ns antwoordt op 17 februari 2011:

U geeft aan dat de Punto veel krachtiger is; baseert u dat op het maximaal vermogen? Mijn recente ervaring met een gehuurde Punto van hetzelfde type is dat veel toeren gemaakt moeten worden voor voldoende trekkracht, waardoor met een solo-auto op een golvende autoweg regelmatig naar 4 geschakeld moet worden. Mijn verwachting is dat de 1.2TDI (die ik verder niet ken) wat dat betreft een positiever beeld geeft en dat de Punto met een vouwwagen veel in 4 en 3 zal moeten rijden; dat is op zich overigens helemaal niet schadelijk.
De Punto ziet er mooi uit en is aardig compleet en bij Nederlandse snelheden stil. De besturing is heel licht, zelfs zonder dat de speciale city-bekrachtiging is ingeschakeld; moet je van houden. Wat in een showroom meestal niet opvalt is de reflectie van zonlicht via het dashboard in de voorruit; is wat mij betreft storend, maar een ander vindt het misschien normaal. Verder is airco onontbeerlijk om condens te vermijden, zeker met lage buitentemperatuur.
Mogelijk helpen die ervaringen bij een vergelijking.


michiel antwoordt op 17 februari 2011:

Ik denk dat je dat goed hebt gevoeld mike. Uit alle recente tests blijkt dat de Fiat de VAG 1.2 TDI gemakkelijk de baas kan. Hij is sneller, in de praktijk veel zuiniger, stiller en heeft bovendien een veel prettiger karakter. (lekker smeuig(?!?) volgens Autovisie). Op dit moment zijn de dieselspaartoppers in dit segment de Corsa en de Punto.


Robbert antwoordt op 17 februari 2011:

Ik ga ervan uit dat je de 85 pk diesel uitvoering van de Punto in dit vergelijk meeneemt. Recent stond er een spaardiesel vergelijkingstest in het blad Autovisie. Hierin zat o.a. de 85 pk 1.3. 16v Punto en de 1.2 TDI Fabia. Technisch is de Ibiza gelijk aan de Fabia. De Punto kwam zeer goed uit de bus, beter dan de Fabia, met name qua rijcomfort en motorkarakterastiek. Klacht bij de 1.2 tdi was inderdaad de rauwe ´loop´ en het hoge geluidsnivo. Volgens mij is de Fiat qua prijs-uitrusting ook de betere deal. Wij hebben hele positieve ervaringen met een nieuwe Fiat, weliswaar een Panda, maar Fiat van nu is veel beter-volwassener dan Fiat van vroeger. Die ruimte die je in de vakantie tekort komt kan je voordelig oplossen door een dakkoffer op de Punto te zetten. Ik zou voor de Fiat gaan....


Rob antwoordt op 17 februari 2011:

In de Autovise was het inderdaad een duidelijke overwinning voor Opel en Fiat versus de VAG-producten. De Seat heeft drie cilinders en dat zou voor mij in dit geval (gezien de wensen en eisen) de doorslaggevende reden zijn om voor de Fiat te gaan.
Succes met je keuze!


Mike antwoordt op 18 februari 2011:

Bedankt voor de reactie's. Wij kiezen inderdaad voor de Fiat Punto Evo 1.3 (diesel).
We hadden er zelf ook een beter gevoel bij, we vinden hem stuk fijner rijden en mooier. Verder biedt de auto veel ruimte, alleen de achterbak is minder groot dan de Seat Ibiza stationcar.
Maar ach die ene keer dat we in de zomer 2.5/3 weken weg gaan hoeven we ook niet persee een grotere auto, een dakkoffer is inderdaad een goede optie!


rick antwoordt op 21 februari 2011:

Wij staan voor dezelfde keuze, of een Punto Evo 1.3 Mj Diesel of een Ibiza ST Ecomotion. Ik rijd nu voor het werk in een dienstauto, een Polo Bluemotion 1.2 TDI vergelijkbaar dus met een Ibiza hatchback of Fabia hatchback. De Polo rijdt op zich niet verkeerd, maar dat is omdat ik als dienstauto geen keuze heb. Wij vinden het voordeel van de Ibiza ST de ruimte van de station uitvoering. Daarentegen rijdt de Punto Evo veeeeel rustiger en stiller door die ene extra cilinder. Bovendien oogt 'ie van binnen veel luxer, je hebt niet het idee dat je in een "spaar"auto rijdt. Het gaat voor ons de Punto Evo worden. Dan maar een kleinere sleurhut en wat praktischer omgaan met het meenemen en het inpakken van spullen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker