Caravantrekker.nl

Mag ik met een thuiskomertje op het achterwiel een caravan meeslepen?

Engbert Hesselink vraagt op 17 februari 2011:

zie onderwerp

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 17 februari 2011:

zie instructieboekje auto?


Matthias antwoordt op 17 februari 2011:

Als je op reis gaat met de caravan kan je best "je thuiskomertje" vervangen door een volwaardig reservewiel.


kip antwoordt op 17 februari 2011:

Ja,waarom niet,je mag er toch mee rijden met volle belading
Alleen de afstand heeft beperking en de snelheid.
80km/uur en ongeveer 100km.als de spaaning maar goed is
4.2 atm.of nog meer.


kip antwoordt op 17 februari 2011:

Ja,waarom niet,je mag er toch mee rijden met volle belading
Alleen de afstand heeft beperking en de snelheid.
80km/uur en ongeveer 100km.als de spanning maar goed is
4.2 atm.of nog meer.


Jan antwoordt op 17 februari 2011:

Ik neem als ik met de cv weg ga één van mijn winterbandwielen (alu zelfde maat wiel) mee. Ik zet hem vast op de plaats van de thuiskomer met een spanbandje.
De combinatie van een thuiskomer met een cv is linke soep vanwege de extra belasting, gewoon niet doen dus.


Theo Gerrits antwoordt op 17 februari 2011:

In geval van nood mag je een afwijkende bandenmaat hebben.
Hiermee wordt bedoeld het zogenaamde thuiskomertje (zie voorschriften op de band(thuiskomertje) o.a snelheid)
Hieronder deel wettelijke tekst personenauto en de gebruikseis uit de afd 18 van de regeling voertuigen.

Artikel 5.2.27 (Inrichtingseis)

lid 8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
9. De banden moeten een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.

Artikel 5.18.32 (Gebruikseis)
Personenauto's, bedrijfsauto's, bussen en driewielige motorrijtuigen behoeven in geval van nood niet te voldoen aan de artikelen 5.2.27, achtste lid, 5.3.27, negende lid, 5.3a.27, negende lid, en 5.5.27, achtste lid, mits in dat geval de rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast aan de door de fabrikant vastgestelde voorschriften

Met vriendelijke groet
Theo Gerrits


Theo antwoordt op 18 februari 2011:

@Jan,
De combinatie van een thuiskomer met een cv is linke soep vanwege de extra belasting

Ik zie het probleem niet bij rustig rijden over een beperkte afstand.
Als ik vanwege het gebied waar ik ben, het risico loop over een grote afstand met een thuiskomer te moeten rijden, kies ik de zelfde oplossing als jij: een wiel met winterband als reserve.


Fr@ns antwoordt op 18 februari 2011:

Verschil in diameter L/R op een aangedreven as kan schade veroorzaken aan de aandrijving (afhankelijk van het type)


Jan@ antwoordt op 18 februari 2011:

Bij aankoop van mijn huidige auto heb ik direct het thuiskomertje vervangen door een reservewiel. Zoals opgemerkt is het onverstandig het thuiskomertje op het aangedreven wiel te plaatsen.In de meeste gevallen betekent dat dat als je een lekke voorband hebt, je 2 wielen moet verwisselen(daar zit ik onderweg al helemaal niet op te wachten). En dan heb je dat thuiskomertje aan de achterkant waar bij ons een redelijke zware caravan aanhangt. Hoe gedraagt een combinatie zich als je een bochtige heuvelachtige of bergachtige weg moet rijden.
Lijkt me niet prettig/veilig.


Michiel antwoordt op 18 februari 2011:

Het "thuiskomertje" is dan ook alleen bedoeld om "thuis te komen". En dan wordt uiteraard niet bedoeld vanuit Italië naar Nederland met een caravan er achter. Als "thuis" echter de dichtsbijzijnde garage is, lijkt het me geen probleem als je het even rustig aan doet.

MV


PieteR antwoordt op 18 februari 2011:

En hoe zit het dan met het thuiskomertje van mijn Forester met z'n vier aangedreven wielen? Is dat dan niet slecht voor een differentieel?

Ik heb trouwens eens op dat bandenspanningsplaatje zitten kijken, het lijkt er op, dat voor elke situatie een andere spanning in die achterbanden moet? Hoe doen jullie dat?


Jan antwoordt op 18 februari 2011:

Gewoon een AWD-compresser mee in de achterbak naast het reservewiel. 2.8 bar met carvan bij de Forester (oud model) Overigens mijn impreza werd zonder reservewiel of thuiskomer afgeleverd....


antwoordt op 18 februari 2011:

PieteR, heb jij een thuiskomertje in je Forester??? Heb je die verkoper zo hard uitgeknepen vorige maand? 😉
Ik heb een volwaardig reservewiel erin liggen en dat past goed en bij mijn weten hoort dat er standaard bij.
De bandenspanning heb ik achter altijd op 2,3 bar en ga ik met de cv rijden dan pomp ik ze op tot 2,8 bar. Ik heb zelf een compressor dus dat is wel makkelijk, lekker thuis alles in orde maken.
vrgr
JT®


Bert antwoordt op 18 februari 2011:

Een thuiskomertje heeft dezelfde rolomtrek als de andere banden.


PieteR antwoordt op 19 februari 2011:

Op de plek van het reservewiel ligt een gastank van bijna 80 liter. Het thuiskomertje is onder de auto gemonteerd en doet (bijna?) niets af aan de bodemvrijheid.


kip antwoordt op 20 februari 2011:

Bert, rolomtrek is voor thuiskomer{bijna}altijd kleiner dan normale wiel.
Maar voor beperkte afstand geen probleem.


Jan antwoordt op 20 februari 2011:

rolomtrek is voor thuiskomer{bijna}altijd kleiner dan normale wieli

Daarmee komt o.a. de ABS en ESP in de problemen en wordt uitgeschakeld.
Het is dus zaak wel de afrolomtrek navenant te houden.
De thuiskomer is wel smaller en minder robust en behoeft daardoor ook een hogere bandspanning om draagkracht te waarborgen. Rijeigenschappen zullen aanzienlijk minder zijn maar dat is in een noodsituatie aanvaardbaar en van tijdelijke aard.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker