Caravantrekker.nl

Aanschaf zwaardere caravan

R.M. van der Scheer vraagt op 30 december 2006:

I.v.m. de aanschaf van een grotere caravan zit ik met een aantal vragen.
Heb een Fiat Marea Weeken met een 1.9 JTD 105 pk diesel leeg gewicht 1250 kg, max. trekgewicht 1300 kg en een Dethleffs 390 HK, max gewicht 1000 kg. Deze combinatie ging als de brandweer.
De beoogde nieuwe caravan is een Dethleffs 510 TK 1090 kg leeg, 1500 kg max. Wil deze terugbrengen naar 1250 kg i.v.m. B-rijbewijs. Over 1 of 2 jaar koop ik een grotere auto.
Moet ik voor die overbruggingstijd een BE rijbewijs halen ?
Is 160 kg genoeg om de komende vakanties op vakantie te kunnen?
De auto kan ik "volladen tot 1870 kg". Fietsen op dak etc.
Met chiptuning kan ik vermogen naar 138 pk, 285 Nm brengen, investering van 459 euro, waard of niet?
vr. gr.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 31 december 2006:

Je nieuwe caravan zal zeker minder stabiel aanvoelen achter je Marea, dat op de eerste plaats. Of je hem zo licht kunt houden als toegestaan is een vraag die alleen jij en de weegschaal van de eerlijke dealer, of beter een onafhankelijke weegbrug kunnen beantwoorden.
Of chiptuning voor 1 of 2 jaar zinvol of nodig is? Ook dat antwoord... etc, etc. Ik denk dat je eerder gebaat bent bij een stabielere trekauto dan naar betere prestaties. Maar dat is slechts mijn mening. 😉

Is het halen van een E-rijbewijs zinvol?
Hmm. Wat wil je? Rondrijden en niet onverzekerd en dus aan de wet voldoen? Nee, dan niet. Zorg dat je toegestane massa's kloppen en that's it. Wil je een betere en veiligere caravannende chauffeur worden? Ja, dan wel. Waarom zeg ik dat ondanks mijn kritiek* op E-opleidingen? Eén heel belangrijk ding word je bij een goede rijschool geleerd en dat is KIJKEN. Mijn ervaring is dat zeer ervaren caravanners met indertijd gratis gekregen E-papiertje verschrikkelijk slecht kijken niet alleen naar wat vóór hun ligt, maar met name wat er ter hoogte van hun combinatie gebeurt. Een kinderfietsje wordt b.w.v.s. achteloos platgereden zonder dat men ook maar iets in de gaten heeft. Net zoals stoeprandjes die worden meegenomen. Ik verzin dit niet!

Een goede caravan-rij-en-kijk-opleiding krijg je bij ons, daarna is het halen van een E-toevoeging een fluitje van een cent en dus relatief goedkoop. De privé CaravanRijvaardigheidOpMaat training, dagcursus à 249 Euro is de beste optie voor dit doel.

*Nee, helaas krijg je bij een rijschool geen caravanrijopleiding, maar een aanhangeropleiding. Helaas ja. Je rijdt meestal met een busje en een aanhanger die net zo breed en hoog is als die bus. Boven de 80 kom je niet. Kennismaken met instabiliteit doe je (dus) niet. Luchtweerstand? Merk je pas bij je eigen combinatie, niet bij die van de rijschool. Etc.


Coentje antwoordt op 31 december 2006:

Bert ik ben 100 % met je eens dat een goede caravan-kijk en rijopleiding voor iemand die nog nooit of maar een enkele keer een caravan trekt beslist géén luxe is.
Maar dat iedereen die het rijbewijs e, nog bij zijn b heeft gekregen, niet met een caravan kan rijden, is wel een beetje kort door de bocht, dat er ook slechte chauffeurs zijn, ben ik ook met je eens, maar allemaal ? Onzin !


R.M. van der Scheer antwoordt op 31 december 2006:

Bedankt voor jullie reakties.
Het gaat me niet om het inzicht die je met rijbewijs E krijgt maar de waarde van het meekunnen nemen van een extra 50 kg van mijn auto met een Dethleffs 510 TK.
Met het oog op de toekomst wil ik een grotere auto zoals b.v. een VW Passat station kopen.

Jarenlange ervaring, inzicht en frequent rijdenrijden met een caravan en aanhanger vind ik belangrijker en dat heb ik wel.
Als het nodig is vind ik het investeren in een chip en Koni veren ook geen probleem.
Het gaat mij nogmaals erom of ik de komende tijd met 160 kg uit de voeten kan komen totdat ik een grotere auto vind.
De koelkast laten we leeg, we nemen geen water mee, lichtgewicht gasfles etc.
Zal de tip om de caravan onafhankelijk te wegen te harte nemen en dit ook met de caravanaanbieder doornemen,
vriendelijke groet,
Rein


R.M. van der Scheer antwoordt op 31 december 2006:

Natuurlijk laat ik het wettelijk regelen dat de max gewicht van de 510 TK voor de time being door RDW op 1250 kg max wordt teruggezet.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker