Johan vraagt op 12 januari 2007:
Heeft er iemand ervaring met een mondeo 1.8 110 pk stationwagen in bergachtig gebied met een hobby 450 van 1300 kg.
Is de autobaan bij b.v. Milou te doen of moet ik dan in z'n twee omhoog. Of is het verstandiger om route du solei te rijden. Ik hoor het graag, met vriendelijke dank.
Johan
kurt antwoordt op 12 januari 2007:
rij al jaren langs de a75 met auto en caravan hier en daar wel pitige heilingen denk dat je wel wat van je auto zal vragen
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2007:
Wat is er mis met de tweede versnelling?
johan antwoordt op 13 januari 2007:
Helemaal niets, alleen wil ik er wel met verstand mee omgaan en na de vakantie ook nog gebruik maken van mijn auto.
Als deze route inderdaad te zwaar is voor deze combinatie kan ik beter iets omrijden over lyon, dan heeft de auto het misschien iets makkelijker, dan dat ik het uiterste van mijn wagen verlang.
Jan@ antwoordt op 13 januari 2007:
Johan je hebt gelijk. Gevoelsmatig en uit ervaring denk ik dat je met de 1.8 met 1300 kg zware caravan geen al te grote avonturen in de bergen moet aangaan. Het vervelende is dat als je de grens bereikt hebt het meestal te laat is. Snelweghellingen in Frankrijk zullen meestal wel gaan desnoods in de 2e: geen probleem.(meestal is er dan een extra baan waarop je kunt ""kruipen"" Maar bergwegen ( niet alleen in Alpen of Pyreneën ) met in haarspeldbocht met een steilte omhoog waar de weerstand van de combinatie zo sterk toeneemt dat alles uit de kast moet komen kan je denk ik beter vermijden.
Een veilige reis toegewenst
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2007:
Johan.
Bestudeer goed de trekkrachtberekening van jouw combinatie. Kijk dan niet alleen naar de sterren maar vooral ook naar de cijfers. Je ziet dan wat maximaal haalbaar is.
Alle doorgaande autosnelwegen is natuurlijk geen probleem. Je zult alleen niet overal als eerste boven zijn, maar moet dat?
Langdurig volgas rijden is natuurlijk niet verstandig en het is goed op tijdig terug te schakelen. Rij met beleid. Wat je moet vermijden is veel wegrijden (in bijvoorbeeld een file) op een helling. Dat vindt een mondeo niet leuk.
Rob antwoordt op 13 januari 2007:
Johan, al eens gedacht aan chiptuning ? Bij www.bullpower.nl, een geromeerd tuningsbedrijf, garanderen ze een NM toename van 17, dus van 165 naar 182 nm aan koppel. Scheelt wel een ster !
Succes
Marcel antwoordt op 16 januari 2007:
Ik heb zelf ook een Mondeo en ik vondt het al erg lastig met mijn burstner holiday 4300 (Ledig gewicht 802 max. beladen 1100kg) om naar Tsjechie te rijden.
Tunen is alleen interessant volgens mij als je een Turbo Diesel motor hebt en in je auto moet een Eeprom zitten, dit geldt zo ver ik gehoord hebt voor de meeste auto's die na 2000 zijn gemaakt.
johan antwoordt op 16 januari 2007:
marcel rij je ook met een 1.8 of heb je een andere motor.
Rob antwoordt op 16 januari 2007:
Met een diesel zul je het meeste rendement hebben, ben ik met je eens. Maar een NM toename van 17, kan in dat geval best goed uitkomen..
Marcel antwoordt op 17 januari 2007:
Ik heb een 1.8 motor met 85kw/116pk
Joost Kolen antwoordt op 18 januari 2007:
Een vriend van mij waar ik dit jaar mee op vakantie ben geweest heeft een Modeo First edition (125pk) en hij (vrachtwagen chauffeur) vertelde mij dat de trekkracht van deze auto zwaar tegenvalt. Aangezien we dit jaar in Nederland zijn gebleven heeft hij op ons valsplat weinig problemen gekend, toch heeft hij deze week besloten met zijn huidige combinatie niet op vakantie te gaan in Frankrijk daar de prestaties van zijn mondeo (station) hem zwaar tegenvallen en hij met deze combinatie niet verder dan 600 km wil reizen. Volgens hem wordt het door de spoorvorming en het schakelgedrag van de auto een te uitputtende opgave. Ik weet overigens niet wat het gewicht van de caravan is, het is een wat oudere dethleffs van ongeveer 4.50 meter lang.
Marcel antwoordt op 18 januari 2007:
Ik ben zelf nu rond aan het kijken voor een andere auto en twijfel tussen een auto vanaf 125 pk met voldoende trekkracht en een subaru met 4x4 aandrijving.
Heeft iemand hier een advies over, met name het file rijden in de bergen (koppeling) ben ik wel geintresseerd naar?
Bert antwoordt op 18 januari 2007:
Het beste advies is met onze programma's aan de gang te gaan. De cijfers goed te vergelijken met je huidige combinatie en vooral de voor jou geldende minpunten te bekijken of die met een andere auto beter uitpakken. Dat is de enige objectieve manier.
Het staat ieder natuurlijk vrij een bepaalde auto te adviseren, maar dan is er altijd sprake van 'ernstige' subjectiviteit en bovendien komen meestal getrokken caravan niet overeen en de reisdoelen niet. Voorbeeld: de een vind het een slechte trekker omdat hij op een snelweghellinkje in drie maar amper boven de 60 uitkomt. De andere vind het een goede trekker omdat hij dezelfde helling makkelijk in twee doet met 80 km/u bij een hoger toerental. Dat laatste is helemaal niet erg - hoewel we de indruk hebben dat iedereen maar verwacht dat zo'n beetje alles maar in de 5e moet... Weer een ander is altijd op zoek naar leuke binnenweggetjes en vind het vooral belangrijk dat de auto korte overbrengingen heeft. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Overigens je noemde Subaru: 4x4 en goed wegkomen op een helling is niet hetzelfde, integendeel. Juist dan worden bakoverbrengingen belangrijk. Kies dus voor eentje die dat heeft (niet alle Soebs hebben lage gearing bijvoorbeeld).
Jan@ antwoordt op 18 januari 2007:
""hoewel we de indruk hebben dat iedereen maar verwacht dat zo'n beetje alles maar in de 5e moet""
Bert, met alle respect en lof voor jullie berekeningen maar vanwege het feit dat jullie hier in de trekkrachtberekening een apart topic van maken waarbij sterren te ""verdienen"" zijn lokt dat wellicht uit.
Zo belangrijk is het toch niet of de hoogste versnelling ( soms 4 of 5 of 6) wel of niet te gebruiken is.
Belangrijker zijn toerentallen waarbij het maximum koppel vrijkomt en de daarbij behorende snelheden; maakt niet uit welke versnelling dat is.
Bert antwoordt op 19 januari 2007:
Ik ben het helemaal met je eens. In de berekeningen geven we ook aan dat het op zich het niet erg is dat de 6e of 5e niet of nauwelijks bruikbaar is en er dus met een hoger toerental moet worden gereden. Van belang is wel of er op de vlakke snelweg met een redelijk laag geluidsniveau gereden kan worden. Dit aspect komt nog niet zo goed uit de verf in de on-line rapporten, wél in de Uitgebreide Trekkrachtrapportage.
Waar ik echter op doelde is dat we regelmatig moeten lezen bijv. in de gebruikerservaringen, en ook Johan noemt dat in zijn vraag hier, dat een trekauto maar zozo is omdat hij het in IV of III niet goed doet op hellingen bij Milau of de Brennersnelweg. Ik krijg dan het gevoel dat men denkt, zolang de motor maar lage toeren draait gaat hij niet kapot. Ik zou willen benadrukken dat eerder het tegendeel waar is. Je kunt beter die hellingen op in II bij 4800 rpm met half gas en 65 km/u dan in III met 3340 rpm, waarbij je het gaspedaal minstens 3/4 moet intrappen (voorbeeld genoemde Mondeo 1.8).
Ton antwoordt op 20 januari 2007:
Hallo Johan, ben drie jaar geleden met een Toyota Carina 1.8 110 PK met een Eifelland (leeg 800KG en normaal beladen dus geen aardappels mee)naar Z-Frankrijk gereden (Castellane bij Nice)We hadden er twee dagen voor uitgetrokken en deze ook nodig gehad. Op de heenreis hebben we TWEE voertuigen ingehaald en verder met name in wat heuvelachtig gebied veel 2-e en 3-e versn. gebruikt. Al met al een vermoeidende reis, gevolgd door een mooie vakantie maar constant speelde de terugreis in mijn achterhoofd. We zijn daarom in de middag gaan rijden zodat we vnl s'nachts hebben gereden. Ik vind het met die combinatie niet voor herhaling vatbaar. Vanwege veel ww-km's nu een Avensis d4d, rijdt stukken beter met sleurhut.
Rob antwoordt op 21 januari 2007:
Maar zegt dat nu wat over de auto of de bestuurder ervan ?
Een 1.8 110 pk, met een beladen gewicht van, zeg 1100 erachter, moet toch redelijk gaan ?
Bert antwoordt op 21 januari 2007:
Hmm, ik denk dat dit nu net het 'persoonlijke' is van wat je verwacht van een combinatie onder bepaalde omstandigheden. Ik ben (met een 5-sterren combinatie) ook een keer terug gereden vanaf ongeveer Castellane over de R. Nap. en 2e deel via de Autoroute en heb daar (natuurlijk) ook twee dagen over gedaan. Héén had ik er wellicht drie over uitgetrokken, of helemaal niks... 😉 Ik bedoel, is 's-nachts dan zo ontspannen rijden? Behalve de drukte van het verkeer verandert er niet veel, maar misschien dat Ton bedoelt dat hij dan meer tijd had? Natuurlijk, een Avensis deevierdee is een klap prettiger trekker (auto) dan zo'n halfgare Carina (sorry -bezitters, dat waren Toyo's van vóór hun nieuwe kwaliteitsimago), maar redelijk ermee vooruitkomen met beperkingen zal toch zeker het geval zijn geweest.
Jan@ antwoordt op 21 januari 2007:
Van de meeste ""normale""(benzine) motoren moet je niet verwachten dat ie met een gemiddelde caravan naar boven stuift. Dat is ook helemaal niet nodig. Het is geen wedstrijd. Als ik een andere auto koop kijk ik voor de proefrit bij welk toerental het max. koppel ligt. Bij het (solo) proefrijden kijk ik dan welke snelheden in de diverse versnellingen daarbij horen. Dan weet je dus ongeveer hoe hard en in welke versnelling je heuvels en steilere hellingen kunt nemen ( vrnl. in 2, 3 en 4).
Anders rijd je voor je het weet de overige 48 weken per jaar rond met een benzineslurpende V8 turbomotor van 300 pk en een koppel van 400nm.
Maar dan ben je wel het eerste boven die ene dag in juli ten zuiden van Luik.
Een ieder succes met de keuzes toegewenst.
Ton antwoordt op 21 januari 2007:
Dit zegt idd alles over de bestuurder. Ik vind als je met een dergelijke combi naar Z-Fr. afreist dat je enigszins fatsoenlijk met in ieder geval het vrachtverkeer mee moet kunnen rijden en mijn streven is echt niet om als eerste boven te zijn. De reis is zonder problemen verlopen (afgezien van mijn psygische😉).
Johan mag m.b.v. o.a. mijn mening zelf een mening vormen ten aanzien van zijn komende vakantie. Met de juiste, misschien enigszins aangepaste instelling (dus niet de mijne!!) kom je er vast en heb je ook nog een prettige vakantie.
johan antwoordt op 25 januari 2007:
iedereen bedankt voor zijn advies en of meening.
Mark. antwoordt op 31 januari 2007:
Heb 4 jaren met een Mondeo (van 98) een caravan getrokken (Delta 3200DD).
Op vlakke weg kon de 5de versnelling zonder problemen gebruikt worden met een kruissnelheid van een dikke 100km/u.
Op hellingen was het trekken geblazen, meestal naar 3de soms naar 2de en zelfs voor gehad dat ik in 1ste moest blijven rijden.
Airco niet gebruiken doet veel, duidelijk meer vermogen.
Eddy antwoordt op 31 januari 2007:
Ik ben het caravannen begonnen met een Mondeo Wagon 1.8 16V 125 pk uit 2001 en een hobby 495uk.
Nou is deze caravan incl bagage 1400 kg.
Ben met de combinatie naar het zuiden van Belgie geweest en naar Normandie.
Met twee kinderen + bagage moet er behoorlijk geschakeld worden en ik kan niet aanbevelen om er mee de bergen in te gaan.
Heb overwogen om hem te laten chippen maar vond het resultaat niet noemenswaardig. (Bullpower).
Heb in afgelopen October 2006 de auto ingeruild voor de Mondeo wagon 2.5 V6.
Ik moet hem nog gaan proberen met caravan maar het ziet er met de berekeningen van dit programma veelbelovend uit.
Bert antwoordt op 1 februari 2007:
Een paar zaken ter overweging om te bepalen wat voor een ieder van belang is. Ik ga uit van een 2,30 caravan van 1400 kg en 300 kg in de auto.
Vergelijk tussen een Mondeo 1.8 (125 pk), 2.5 V6 6-bak (170 pk) en een TDCi 5-bak (115 pk). Ik vermeld de prestaties in die volgorde.
Topsnelheid: 123/135/120
In welke versnelling: 3/3/4
Bij welk toerental: 6280/7180/2610
Acceleratie 0-100: 26,4/19,4/26,9
Wegrijden vanuit stilstand op zeeniveau: 10,2/14,6/17,5%
Idem 1500 m hoogte: 7,7/11,5/16,5%
Rijden als je eenmaal gang hebt in de 1e versnelling met 20 km/u op 1500 meter hoogte (ik dacht bij 3/4 gas): 16,1/21,5/34,0% (ik denk overigens 26,9%, maar maakt niet uit, op zo'n helling kom je toch niet...)
Ik vermeld bewust niet in welke versnelling je kunt rijden met dik 90 bij windstil weer. Het gaat me puur om de karakterverschillen.
Ook neemt het niet weg dat je bij elke motor moet rijden in de juiste versnelling en dat bij toenemende weerstand teruggeschakeld dient te worden, dus ook bij de diesel. Op de (bijna) vlakke weg met de benzineversies gewoon wat vaker en verder terug en daar is dus nix mis mee. Een diesel moet vooral onder de 2000 toeren altijd een versnelling terug!
Bovendien gaat vaak een benzine veel vlugger naar boven - helaas zijn op echt smalle steile bergweggetjes de omstandigheden er niet naar om met 50 of meer naar boven te stuiven. Niet 'echt' duidelijk uit de online berekeningen, maar wel in de Uitgebreide Trekkrachtrapportage blijkt het verschil op een helling van 12% en dan heb ik het over de hoogst haalbare snelheid daarop.....
plankgas op 12% 1000m hoogte: 53/77/58
welke versnelling: 1/2/2
bij welk toerental: 6310/5830/3625
(Dus 1,8/2,5 V6/2.0 diesel)
Nog een extra duit in het verwarrende zakje de overall Trekkersscore van die combinaties:
2 oranje/ 4 oranje / 3,5 groen
Wie het weet mag het zeggen.............. 😉
Dick antwoordt op 8 februari 2007:
Heb een jaar een mondeo 1.8 gereden, wat een ............ auto! Kan amper een caravan van 1050 kg door de bergen sleuren. (slecht koppel) De auto is bovendien erg luidruchtig en de auto rijd stug.
Al met al reden om hem in te ruilen tegen een fransman, wat ik nu ook heb gedaan.
andre antwoordt op 9 februari 2007:
ik snap niet dat mensen niet eerst kijken naar de prestaties van een auto voor ze die kopen,je weet toch dat je een caravan moet kunnen trekken van een bepaalt gewicht?
Jo antwoordt op 9 februari 2007:
ben het volkomen eens met André, koop de auto in functie van je hobby, kijk wat auto kan. Heb een suzuki grand vitara van 2006. Mag 2ton trekken, heeft een lage gearing, leuk om de caravan op een plaats te zetten waar anderen niet kunnen komen. Trek er zelf een boot mee van 1,7ton en doet dit zonder een krimp te geven. Over berg en dal, altijd in vijfde soms in vierde (net voor gottard tunnel). Verbruik valt goed mee. vriendelijke groeten. Jo
ricardo antwoordt op 23 februari 2007:
heb zelf mondeo 2002 1.8 125pk ga regelmatig richting de bergen heb zelf homecare440ud van max1200 kg kan in de 3E veel bergen op af entoe 2e echter bijna nooit hou de toeren rond 3200 tot 4500 en het gaat super rij op de autobaan rond de 3000 en je bent niet zo moe van hetsteeds schakelen de auto kan goed tegen iets meer toeren het is zelfs beter om makkelijk met 3500 dan moeilijk met2500 want dat is slecht voor je koppelingsplaten echter,laat je niet bang maken heb al eens perongeluk heling van 18,5% gehad en dat ging super in de 2 dus rijen maar
Bert antwoordt op 24 februari 2007:
Of die helling was geen 18,5% of je bent vergeten dat je in de eerste reed. 😉
Was het wel dik 18% was het met zo'n beetje 80% van het beschikbare vermogen, ja in één. Gelukkig kwam je niemand tegen die je tot stoppen dwong...
Mijn advies: hou het in dit forum op reële - en liefst gematigde - waarheden en niet op van jaar tot jaar sterker wordende verhalen, beste Ricardo.
andre antwoordt op 24 februari 2007:
als je problemen hebt op de autosnelweg in frankrijk met die paar hellingen dan kun je maar beter niet gaan met die combinatie,ik zelf rij een mondeo 2.0 diesel tdci en ik kan je vertellen er is geen beter trek auto dan deze rij overal moeiteloos naar toe en dan bedoel in naar kroatie of de alpen in de winter,ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die zomaar een caravan kopen en niet eerst de moeite nemen om te kijken of de combinatie wel klopt(auto caravan)
edwin antwoordt op 1 maart 2007:
Ben verleden jaar naar tsjecie geweest met een caravan van 1300kg, geen probleem tot 12procent.
Heb een mondeo 1.8i als je maar de juiste versnelling kiest,niet te lang door rijden in een versnelling,om op gang te komen dan heeft die problemen mee voor de rest niks mis mee.
Ga van het jaar gewoon de n.85 vanaf Gap naar grenoble ben niet bang dat het nie lukt
ricardo antwoordt op 5 maart 2007:
mensen moeten weten hoe ze moeten schakelen ,daar ligt 40% van het kunnen echter heb zelf de mondeo 1.8 125 pk al 4 jaar als deze combinatie ben zeer tevreden een diesel is natuurlijk beter maar met deze combinatie rijd bij na overal
Susan antwoordt op 11 maart 2007:
Ik zou het niet doen! Ik heb een Mondeo wagon met een 2.0 liter motor( laatste model bouwjaar 8/2002). Daarachter "hangt"een Kip Greyline tot max 1300kg. Met deze combinatie is prima te rijden, maar oh wee als je met dit type Mondeo met een beetje stijging in de file komt. Dan begin je al héél snel de koppeling te ruiken. Ik caravan zomers en 's winters en heb al een keer de koppeling moeten laten vervangen. Hiervoor had ik het voorliggende model van Mondeo hatchback met een 2.0 liter motor en die was beduidend sterker op dat punt. Ik stap nu om deze reden van de Mondeo af.
Eric antwoordt op 11 maart 2007:
Een Mondeo 2.0 hatchback heeft volgens jou dus een beter koppeling als een Mondeo 2.0 Station?
Eric antwoordt op 12 maart 2007:
Effe verkeerd gelezen, je had het "voorliggende" model Mondeo 2.0 in een hatckback uitvoering.
Dit oude model deed het qua koppeling dus beter?
Al een gesprekje gehad met de Ford dealer over de eventuele oorzaken hiervan?
rene antwoordt op 9 april 2007:
waarom doen ze zo moeilijk heb zelf ook een mondeo 1.8 ga al jaren met die auto weg er hangt een kip van 1000 kg achter.
ben in italie en frankrijk geweest geen probleem mee gehad je bent niet als eerste boven .
als je jullie verhalen lees durf je haast niet meer met die auto weg.
ga niet de bergen in of koop een andere auto
Kees antwoordt op 15 april 2007:
Ik heb nog een Scorpio 2.9 V6 in de aanbieding ben je gelijk van al je problemen af en de Mondeo kan gewoon mee in de kofferbak.
Eric antwoordt op 15 april 2007:
Moeten in die gigakofferbak dan niet al die extra jerrycans om je reikwijdte van dat orgel met caravan iets te vergroten 😉
Kees antwoordt op 16 april 2007:
Die Jerrycans kunnen dus in die Mondeo en uiteraard in de Caravan he.
rene antwoordt op 21 april 2007:
Kees wat loop je nou te zeuren met die verotte scorpio van je ,zeg alleen dat ik geen probleem heb met de mondeo als ik dat wel had koop ik een andere kijk eerst wat je koopt als je een caravan trekt zijn nog andere autos in de prijs klasse van een mondeo die beter trekken.
die scorpio van jou moet je gelijk een tankstation meenemen en met zo auto trek je geen caravan daar trap je bodem kapot omdat je stoer wilt zijn maar eingelijk niet bent en steeds harder wil maar niet voooruit te branden bent omdat je de moter hebt ogeblazen sukkel
Eric antwoordt op 21 april 2007:
Heren, een beetje respect voor elkaar kan geen kwaad denk ik!
Joost Kolen antwoordt op 23 april 2007:
Populaire auto die Mondeo.
Ik wil Johan best het telefoonnummer van een ervaren mondeo -caravan rijder geven. Zoals ik al in het verhaal hierboven aangaf, de 125 pk versie is niet de beste vriend van de hut op wielen. Maar sommige overdrijven het ook, met deze ruime en moderne auto kom je met een caravan erachter echt wel aan in Zuid-Spanje. En dat je weinig van de 5e versnelling gebruik kunt maken en soms de 3e/2e aan moet spreken, so be it, je komt er gewoon. Zou idd wel voor de route du soleil kiezen en niet voor Millau, niet zo zeer voor de stijgingen (boven kom je toch wel) meer voor de heftige afdalingen dit vergt een zeer stabiele combinatie. Er zit een afdaling (na de brug in) van tussen de 6 a 10 km deze gaat heftig naar beneden. Een combinatie met een zwaar trekkend voertuig met flink wat motorrem gaat hier comfortabel naar beneden. Ik het geval van Johan dus geen verstandige keuze gewoon over Lyon.
erik antwoordt op 25 april 2007:
Als ik dit zo allemaal lees,niet veel goeds over de mondeo.
Ach,een ding wil ik zeggen:
Aan elke auto kleven wel voor en nadelen,ik heb in ieder
geval een perfecte ervaring met mijn mondeo 2.0 tddi 115 pk van 2001 en een chateau cantara 520,totaal 7,28 lang,1500 kg beladen.(zie mijn review)
Nog nooit zo'n stabiele combinatie gereden,ligt werkelijk als een huis achter de auto.
Zo heeft iedereen wel wat.
Openlijk elkaar afbranden op een site als deze over bepaalde autos,man het lijkt wel een kleuterklas soms
Jan@ antwoordt op 25 april 2007:
Mee eens erik, ik heb prima ervaringen gehad met een Mondeo Wagon, 2 liter automaat van 1998 -2002. Gewicht caravan 1100 kg. Vier jaar lang , soms meerdere keren per jaar naar Frankrijk/Spanje meegeweest.
Joost Kolen antwoordt op 26 april 2007:
Eric en Jan@, Johan vraagt om gebruikers ervaringen van een bepaald type Mondeo en dus niet over de types waar jullie mee op vakantie gaan. Je hoeft de Mondeo in het algemeen niet te verdedigen hat gaat hier om een 1.8. Als de mensen hier nu de Mondeo gingen afschilderen als modale en trage begrafenissloep die de snelwegen op een estetisch onverantwoorde manier gezien vervuilen, dan moet je echt in de verdediging.
T. de Kok antwoordt op 27 april 2007:
heb zelf vorig jaar deze route gereden, heen en terug, met een peugeot 406 1.9 TD (66kw, 200 Nm) met daarachter een Adria 432 PX(± 1100kg). richting zuiden is geen probleem maar naar het noorden toe zit er aan het begin een ontzettend lange helling van meer dan 5% (schatting 7-8%).
ben ik in de twee naar boven moeten gaan, op zich geen probleem MAAR als het buiten 35 graden is en je rijd 40-45 km/u dan (kwam)komt denk ik de koeling te kort, ramen open, fan en verwarming dus op high. kortom niet echt prettig. Over de route soleil is maar 50 km langer,maar misschien wel drukker.
sjaak antwoordt op 29 april 2007:
praat elkaar maar bang !!
ik heb voor het derde jaar aaneen deze route gereden
met de slechte combinatie opel zafira 20di16v met caravan
hobby 1350kg. geen enkel probleem.(dit mag niet eens.)
Robbert antwoordt op 29 april 2007:
Sjaak, weet je dat je verzekering niet uitkeerd als je met een dergelijke combinatie betrokken raakt bij danwel zelf een ongeluk veroorzaakt ?
kurt antwoordt op 29 april 2007:
sjaak 'dit is niet heel slim. stel dat er iets gebeurt je bent alles kwijt.auto +caravan
Ko antwoordt op 30 april 2007:
Met een '95 Mondeo 1,6 90pk en Chateau 430 Nice (1200kg)hebben wij in de afgelopen jaren het europese continent van de Noordkaap tot Z-Frankrijk en van de Schotse hooglanden tot Polen doorkruist. Op lange snelweghellingen ben je inderdaad nooit als eerste boven, maar dikwijls moet je toch je maximaal haalbare snelheid op de rechter rijbaan aanpassen aan het nog langzamere vrachtverkeer. Geen enkel probleem wat mij betreft. Het wegrijden vanuit stilstand op steile hellingen is inderdaad een minder sterk punt van deze combinatie. Met een toerental van 4000 snel de koppeling laten opkomen gaat tot een helling van ca 10% echter zonder problemen (wel met wat geraas en soms wielspin). Normaal snelwegtempo houd ik op ca 90 km/h. Verbruik gemiddeld 12 ltr per 100 km.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!