M.Klaus vraagt op 5 april 2005:
Is er een manier, eventueel met gebruik van een hulpmiddel, om de oplooprem van de caravan ,bij het achteruitrijden tijdelijk uit te schakelen?
Bert antwoordt op 5 april 2005:
Je bedoelt dat de terugrijautomaat niet helemaal goed werkt. Meestal is even doorzetten voldoende om de remschoenen los te krijgen van de trommel. Goed afstellen wil nog wel eens helpen.
Vroeger hadden we een sper, een soort palletje wat ervoor zorgde dat het schuifstuk niet in kon komen. Dat werkte niet automatischm maar wel perfect. Je zou zoiets zelf kunnen fabriceren, maar dan moet je met klemmen werken, want boren in het chassis is niet toegestaan.
Tien Klaus antwoordt op 6 april 2005:
Beste Bert,
Bedankt voor je antwoord.
De terugrijautomaat werkt erg goed misschien wel te goed.
Het probleem hetgeen zich voordoet is vaak dat tengevolge van het achteruit rijden met de caravan de oplooprem een te grote belemmering wordt voor de auto.
(Koppelingsplaten die dan zo onsmakelijk gaan ruiken etc)
Groetjes,
Tien Klaus.
Bert antwoordt op 6 april 2005:
Dat bedoel ik. Dan werkt de terugrijautomaat dus NIET goed. De remmen blijven slepen en komen niet los.
Alie antwoordt op 23 april 2005:
Ik heb een zelfde probleem en daar ik een onerervaren caravanner ben, zoek ik een manier om dit te kunnen controleren. De reparateur heeft een stuk met de lege caravan op een vlakke weg achteruit gereden en toen was er niets aan de hand. Mijn oprit loopt echter iets omhoog en dan ruik ik de auto heel snel. Ik heb geprobeerd om de caravan met de dissel handmatig achteruit de optit op te duwen . Dan voel ik dat de rem inkomt als de dissel helemaal ingedrukt is. Wie kan mij zeggen of dit normaal is? Ik heb trouwens een Caravelair Antares 446 de luxe van 2004.
Met vriendelijke groeten
Alie
Eddy antwoordt op 1 mei 2007:
Zelfde probleem sinds de remmen afgesteld zijn.
Voorzichtig achteruit op vlakke weg alles OK.
Eenmaal proberen de oprit op te duwen lukt het niet.
De dissel drukt zich helemaal in en de remmen geven alles , volledig vast.
Ik ga deze week langs een dealer omdat ik vermoed dat er wat mis is met de schokdemper in de dissel. De dissel komt niet makkelijk terug , ik moet hem een handje helpen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2007:
Eddy, wat jij beschrijft zit niet in de demper, maar kan aan de terugrijautomaat zitten in de wielen (roest??). Wellicht kan inderdaad een goede dealer er naar kijken of anders Triorep.
Eddy antwoordt op 1 mei 2007:
Menno, heb remtrommel verwijderd en remschoenen zuiver gemaakt zodat ze goed kunnen verschuiven.
Bij kleine remkracht kan ik het linkerwiel achteruit draaien met wat kracht, voorruit lukt niet , dus OK lijkt me.
Rechts lukt me dit niet niet achteruit en niet voorruit bij de minste remkracht. Ik ben op triorep op zoek gegaan naar het disseltype en het betreft het type 161S van Alko , in de figuur van triorep spreekt men van een terugrijsper in de dissel (onderdeel 34 en staat apart op de tekening).Zit dan daar het probleem ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2007:
Dan is de terugrijautomaat van dat rechterwiel dus kapot. Daar zit een soort kantelmechanisme in dat er voor zorgt dat de remschoen niet tegen de trommel aankomt als het wiel achteruit draait. Wellicht dat systeem ff smeren.....
EDDY antwoordt op 2 mei 2007:
Klopt Menno , ik heb alles gesmeerd en vastgesteld dat bij het afsteltandwieltje erachter een asje zit en deze zat vast.
Alles netjes gemaakt en ingevet en LH gecontroleerd (was wel OK).
Alles terug afgesteld en een remtest gaan maken (2 zwarte strepen op de baan bij noodrem ) Achteruit de oprit opgereden en lukt nu wel al komen de remmen niet volledig vrij , maar lukt wel. Nogmaals dank voor de smeertip waardoor ik op zoek ben gegaan naar het terugrijmechanisme en de werking ervan.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!