WilV vraagt op 7 juni 2011:
Ik zoek ter vervanging van mijn Zafira 2.2 benzine een auto (MPV of stationwagon) die mijn 7,3 m lange caravan van 1500 kg geladen goed kan trekken. Liefst een (tweedehands) auto vanaf 2008 en max rond 30000 euro.
Omdat ik maar 17000 km per jaar rij zoek ik een benzine auto die met lage toeren al een flink koppel heeft (schakellui rijden mogelijk). Om het nog moeilijker te maken; liefst ook nog zuinig (als ik zonder de caravan rijdt). Wie heeft er suggesties (ikzelf heb me georienteerd op Ford S-Max, Opel Insignia Sport Tourer 2.0T, Ford Mondeo (welke motor)?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2011:
Bij 17.000 km p/j zit je niet zo heel ver van het omslagpunt tussen benzine en diesel. Ik zou dan ook zeker ook eens kijken naar diesels die pakweg 150.000 km gereden hebben en relatief goedkoop zijn in aanschaf.
@Eric antwoordt op 7 juni 2011:
Misschien kan je samen met Mon!que gaan shoppen... 😉
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=55443
Robert antwoordt op 7 juni 2011:
Volgens mij mag de S-Max (2 liter) maar 1100 kilo trekken, daarna verval je in de 2,5 turbo, maar deze past niet in jouw zuinigheidseis.
Zelf rijd ik een Mondeo van 2008 met een 1.8 tdci 125 pk. Mijn caravan weegt ook 1500 kilo beladen, en ik moet zeggen dat hij er totaal geen moeite mee heeft.
Ik heb het omslagpunt berekend bij mijn auto en kom daarbij uit bij 16000 km per jaar.
Ik vind trouwens ook de Opel erg mooi !
Succes
Robert
john antwoordt op 7 juni 2011:
Een mazda 6 benzine(2.3) mag 1500 kg trekken en een diesel(2.2) 1600 kg
TheoS antwoordt op 7 juni 2011:
Kijk eens bij Volvo. Bij de S60 en de V70 zijn er een aantal modellen(b.v. D3, Dit zijn wel diesels.) die als trekauto voor een caravan van 1500 kg.zeer gechikt zijn.
Jeroen antwoordt op 7 juni 2011:
Ga dan voor een V70 D5 of zo. Hebben zelf net een S60 D5 gekocht is een prima trekker. Denk alleen dat deze combi (S60 met c/van van 1500 kg) qua stabiliteit niet erg hoog scoort. Verbruik is met en zonder c/van behoorlijk gunstig. Is wel diesel, maar trekt heel goed 😉
Jeroen antwoordt op 7 juni 2011:
korte aanvulling, S60 D5 (aut) +350kg lading met 1500 kg c/van geeft 5 groene sterren, voor stabiliteit 3 stuks.Valt me mee.
willems mark antwoordt op 23 juni 2011:
ik zou persoonlijk eens bij skoda gaan kijken naar de yeti,deze is hoog aangeprezen in de lijsten van trek auto's,je vind hem in veel motorverzies,en is goedkoop!grt mark uit belgie
@Eric antwoordt op 23 juni 2011:
Met alle respect voor de Yeti maar daar wil je echt niet mee rijden met 1500 kilo caravan erachter.
Verhouding is dan geheel zoek.
Rob antwoordt op 23 juni 2011:
Auto's als de Yeti / Tiguain of de Sportage zou best kunnen, alleen met de sterkere/zwaardere motoren. Deze mogen vaak 2000 kg trekken. Zorg er wel voor dat de auto inclusief belading zwaarder is dan het totaalgewicht van de caravan. (beter is uiteraard de verhouding leeggewicht auto - totaalgewicht caravan) De Sportage benzine motoren zou ik afraden, gezien het relatief lage koppel bij hoge toerentallen.
Rob antwoordt op 23 juni 2011:
zie net dat TS vraagt om MPV / stationwagon, dan vallen de SUV's als Yeti dus af....
RobD antwoordt op 23 juni 2011:
"Deze mogen vaak 2000 kg trekken."
Mogen en 'verantwoord'kunnen zijn 2 verschillende variabelen. Zoals Eric al aangaf: de verhouding is geheel zoek. een yeti 4x4 weegt 1450kg leeg.
Zapp antwoordt op 23 juni 2011:
Mercedes C180 CGI (benzine+turbo) Estate, automaat. Heerlijke zuinige auto. Ruimte genoeg, maximaal mag hij 1800kg trekken. En het rijdt fantastisch. En met de kop eraf redelijk betaalbaar tegen een scherpe afschrijving.
Lex antwoordt op 24 juni 2011:
Een Volvo 740 Estate op LPG, liefst belastingvrij, goedkoper dan dat kun je niet rijden en als je de turbo uitvoering hebt trekt hij ook nog als een beer!!
Over de ruimte in de auto hoeven we het denk ik niet te hebben.....
Robin antwoordt op 24 juni 2011:
Tja, ik denk dan toch meteen aan een Chrysler Voyager 3.3V6. Die is niet bepaald zuinig, maar kost gebruikt niet veel. Ook niet als er lpg op zit en de km's meevallen...... En dat is een andere manier van besparen!
Dit is een echte mpv en de V6 trekt de caravan soepel. Daarnaast biedt de Voyager een mooie balans wegens het hogere eigen gewicht (leeg v.a. 1800 kg, afhankelijk van bouwjaar)en de starre achteras met bladveren.
@Eric antwoordt op 24 juni 2011:
Een Volvo 740 Estate op LPG,
Hmm, ik heb een 240 GLT met B230F motor (liggen die ook niet in een 740?) icm caravan van 1200 kilo gereden en vondt 't niet fijn rijden.
Was wel turboloos....
Verbruik was solo al 1 op 7 trouwens.
RobD antwoordt op 24 juni 2011:
"Tja, ik denk dan toch meteen aan een Chrysler Voyager 3.3V6. Die is niet bepaald zuinig, maar kost gebruikt niet veel. Ook niet als er lpg op zit en de km's meevallen...... En dat is een andere manier van besparen!
Besparen?? Wegenbelasting vergeten, 1850kg op lpg??😉
WilV antwoordt op 1 juli 2011:
Ik vind eigenlijk nog steeds de Insignia Sports Tourer een mooie auto.
Wat is aan te bevelen bij 17000 km/jaar?
Een 1.6T 180 pk, 2.0T 220 pk of 2.0 CDTi met 160 pk?
Is deze "zware" lange auto beter dan een Ford S-max 2.0 Tdci 140 pk (oud model)?
Jan& antwoordt op 1 juli 2011:
In de Subarustal zijn ook een paar turbodieselmodellen (Legacy, Outback, Forester, Impreza)die wellicht uitkomst bieden. Ze trekken de caravan tot een behoorlijk gewicht uitstekend (wel nog even een berekening maken) en het brandstofverbruik voor de rest van het jaar is bescheiden.
Ze zijn er overigens ook in 6 cilinderversies, benzine wel te verstaan, loeisterk, maar die lusten wel een slokje meer dan de dieselversies.
Mon!que antwoordt op 1 juli 2011:
Wat denk je van de mercedez Viano met dubbele cabine. Als je die op grijs kenteken kunt rijden (eigen bedrijfje?) dan lijkt me dat ook super voor een grote caravan.
Tijs antwoordt op 1 juli 2011:
@WilV: over de Opel kan ik niet oordelen. wel heb ik goede ervaringen met de S-Max (oude model ook. 2 liter diesel) in combi met een caravan zoals jij beschrijft. Heerlijk stabiele trekauto die zich op snelheid op de snelweg goed gedraagt, maar ook een supertrekkracht heeft als het echt steil op de bergwegen. verbruik valt me prima mee en door de uitbundige laadruimte kan er veel in de auto waardoor die qua gewicht zeker de baas is. Kijk maar eens bij de gebruikservaring S-Max met Hobby 540UK.
Hans antwoordt op 2 juli 2011:
Ik zelf heb een zafira 2.2 benzine gehad (nieuw model)een geweldige trekker met een fendt van 1400kilo.
Maar sinds verledenjaar een opel insignia 1.6 turbo van 180 pk , dit is toch wel een ander verhaal hij trek de zafira helemaal zoek,en ik kan het weten omdat ik de twee auto's gereden heb met de zelfde caravan en de zelfde route naar z-frankrijk. Echt wat een beest die 1.6 turbo, het verbruik ligt trouwens solo op het zelfde niveau nl. 1 op 11 a 12 als je je rechtervoet in toom houd , dus gaan voor de opel !
Hans antwoordt op 2 juli 2011:
P.s en ga dan net als ik voor de station sport tourer dat is en de mooiste uitvoering en tevens is hij erg ruim. Voordeel is dat ik sinds kort hem heb laten chippen naar 207 pk ! ( zie mijn verslag verderop in auto reviews)
RobD antwoordt op 2 juli 2011:
Gewoon een Q7 V12TDI, rijd rustig, comfortabel en kan tegen een hellinkje op 😉
Jan& antwoordt op 2 juli 2011:
Met een koppen van 1000nm hoort die Audi bij de vrachtauto's, wellicht kan de caravan in de achterbak😉
RobD antwoordt op 2 juli 2011:
maar rijd wel grandioos 😉
Gerard antwoordt op 2 juli 2011:
RobD is weer helemaal blij, zijn autokeus is weer bevestigd.
Vergeet alleen niet dat niet iedereen zo'n auto wil/kan betalen. Alleen al wat de W.B. van Q7 per kwartaal kost, rijdt een doorsnee gezin een auto incl. verzekering, brandstof en W.B. van.
RobD antwoordt op 2 juli 2011:
Gerard, het ging me niet om wat voor een auto dan ook te promoten.
Als je de eerste 3 antwoorden leest n.a.v. de vraag zijn alle optie's al gegeven. De rest van de antwoorden draait allemaal om persoonlijke voorkeur waar vraagsteller weinig of niets aan heeft. Om het persoonlijke nog wat abstracter te maken, deel ik hier ook maar even mijn voorkeur.
By the way: als jij jaarlijks voor ong. €2560,-- (W.B. die ik betaal) een auto kunt rijden.......😉
Jan& antwoordt op 3 juli 2011:
Wat voor geweldenaren wij in autoland ook aanwijzen. Het worden allemaal ouwe krengen waarvan de toekomstige eigenaren zich dagelijks afvragen of zij ze gisteren al niet hadden moeten inruilen😉
dirk antwoordt op 3 juli 2011:
de Citroen C8 met 145 pk motor heeft zich laten zien als een goede trekker (1750 kg)max en redelijk korte overbrenging dus gunstig. Met een niet te zware rechtervoet solo ongeveer 1:11.
Veel ruimte, alle stoelen (uiteraard tweede rij kunnen er uit en de fietsen kunnen er zo in.
Succes, mvg Dirk
Rob Gerritsen antwoordt op 4 juli 2011:
@RobD
Heb jij een Q7 v12 tdi? 😉
Ik zou wel eens een foto willen zien van deze auto met caravan. Welke caravan heb je erachter?
Robin antwoordt op 4 juli 2011:
@RobD,
Wel een wat fanatieke reactie op een serieuze optie; kijk eens naar de prijzen die gebruikt worden gerekend voor deze auto's en je ziet dat de wegenbelasting voorlopig niet terug valt te verdienen door een 300 kg lichtere auto te rijden. En voor de stabiliteit van de combi is het gewicht van de trekauto wel relevant.
Juist die Amerikanen zijn gebruikt erg voordelig. Dit doordat ze aan de pomp duurder zijn. Met zo'n v6 automaat is 1 op 8 haalbaar. Hoeveel km's heb je nodig om het verschil in aanschafprijs goed te maken? Dat is een puur rationele berekening....
Willem antwoordt op 4 juli 2011:
Je kunt hem vinden bij trekauto ervaringen:
Q7 V12 TDI + Kabe Diamant GLE Kingsize
Verbruik is synchroon aan het aantal cilinders: 1:3,7 aldus RobD
Jan Z antwoordt op 4 juli 2011:
Even of topic,
Het is toch super als je met zo`n combinatie op pad kan/mag,laten we eerlijk wezen.
Marcel antwoordt op 4 juli 2011:
Lijkt me idd super. Alleen kan me zo een soort auto helaas niet veroorloven. Maar als ie toevallig voor de vakantie te leen is 😉
WilV antwoordt op 6 juli 2011:
@Hans,
ik rijdt nu met de Zafira (laatste model 2007)solo nog geen 1:10 (op lange afstanden (1000 km) solo kan ik 1:12,5 rijden).
Is de Insignia Sport Tourer 1.6 Turbo een goede trekauto voor een lange caravan van 1500kg? Of toch een 2.0 Turbo gaan (ook weer wat extra gewicht VOOR de caravan)?
Fr@ns antwoordt op 6 juli 2011:
@WilV, Als ik de reacties lees gaat het een Opel worden: zelf goede ervaringen met Opel, anderen enthousiast over Opel, en de logische slogan ’eens een Opel altijd een Opel’.
Zoek nog even naar een goede gebruikte. Voor het trekken biedt een 1,6 liter blijkbaar meer dan genoeg, maar bij Opel staan weinig gebruikte G2 Certified Sports Tourer T’s, dus misschien wil niemand hem kwijt 😉
Hans antwoordt op 6 juli 2011:
Beste Wil, ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat je tot 1700 kilo (caravan) meer dan genoeg aan de 1. 6 turbo hebt.
Ik zelf vond de zafira 2.2 al een goede trekker, maar de 1. 6 t is hem in alles ver de baas! De route naar z franrijk via Millau ( behoorlijk heuvelachtig) ging moeiteloos je merkt dat de turbo geweldig werkt.
Voordeel van de 1.6 t/v de 2.0 is zijn gunstiger verbruik, maar zuiniger gemiddeld 1 op 11.5 heb ik nog niet gehaald ( maar daar krijg je dan ook een beresterke trekauto voor!
Grt.hans
andre antwoordt op 6 juli 2011:
Opvallend hoe weinig mensen hun auto tunen.
Om wat vooroordelen weg te nemen:
-nee hij gaat bij gelijke belasting niet meer gebruiken.
-nee hij gaat bij gelijke rijstijl even lang mee (zolang uitgevoerd door een gespecialiseerde tuner.
-nee het wordt niet een vervaarlijk racemonster.
en ja het wordt een veel betere trekauto.\
Als voorbeeld geldt mijn Skoda Yeti 1,8TSI die van een koppel van max 250 Nm naar 354 Nm is gegaan (alleen chiptuning) voor nog geen E1000,-
Het is nu een geweldige auto om mee te rijden /trekken en het verbruik is eerder iets afgenomen dan toegenomen doordat het koppelverloop over een breed toerebntal zo vlak is gemaakt.
En de kosten zijn VEEL lager dan een grotere/zwaarder auto kopen.
Uiteraard blijft gelden dat het auto gewicht in relatie moet staan met de caravan maar dit is in moeilijk terrein toch er luxe!
John antwoordt op 6 juli 2011:
Een goede "gespecialiseerde" tuner zal het koppel NOOIT 40% upgraden. Nu maar hopen dat je aandrijving het lang zal volhouden. 😉
Willem antwoordt op 6 juli 2011:
Ben benieuwd of het vliegwiel + koppelingsplaat het vol houden.
Laat Skoda (PON) het maar niet horen dan vervalt de garantie op je aandrijflijn.
Fred antwoordt op 6 juli 2011:
Hallo Wil ,
Wel eens gedacht aan een Hyundai Sata fee 2,6i 2wd 189 pk
1745 kg , of aan de nieuwe (sinds 2010) 4 cil, 2,4i 2wd
174 pk 1725 kg ,ze mogen 2000 kg trekken beide benz.
motoren zonder automaat.(ook met automaat)
Er zijn ook diesels van dit type auto .
suucces met je keuze , ben benieuwd , groet , Fred.
Bert antwoordt op 7 juli 2011:
Beste Wil, ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat je tot 1700 kilo (caravan) meer dan genoeg aan de 1. 6 turbo hebt.
een simpele zelf uit te voeren tk-berekening laat je zien waar 1.2 / 1.4 of 1.6 TURBO motortjes in staat zijn. Maar waar hebben 'jullie' het nu over? 1700 kg achter een xyz? Prestaties of over veiligheid en stabiliteit?
Hans antwoordt op 7 juli 2011:
Beste Bert helemaal gelijk als je de verhoudingen met het gewicht van de1.6 tourer vergelijkt (1500 kilo), maar wat ik probeer duidelijk te maken is het feit van wat de Opel allemaal aan kan op de 12 procent helling, en wat hij ongeveer voor kracht aan kan. Natuurlijk is het niet geheel verantwoordelijk om dit ook naar bv. Z-frankrijk te vervoeren.(ik dacht dat dit door jullie voorlichting inmiddels wel bij een ieder duidelijk was)
Grt.hans
Bert antwoordt op 7 juli 2011:
Natuurlijk is het niet geheel verantwoordelijk om dit ook naar bv. Z-frankrijk te vervoeren.(ik dacht dat dit door jullie voorlichting inmiddels wel bij een ieder duidelijk was)
Nee, dat is het helaas niet, want onze 200.000 bezoekers per maand zijn over het algemeen 'unique visitors'.... Vandaar dat ik die aannname van je even scherp wilde stellen. 😉
Dus 'power' is één ding, veiligheid (gewichtsverhouding) een ander.
freek antwoordt op 14 juli 2011:
Al aan een quattro-uitvoering van Audi gedacht ( niet de Q7 zoals hierboven al genoemd ). ?
Rij zelf een Quattro 3.0 TDI uit 2005; gewichtsverhouding is ideaal ( 1740 kg ) bij onze boot/trailer ( 1500 kg ) en trekvermogen zat ( max 1900 kg ); zeker heerlijk met de tiptronic en automatische handrem ( hellingtrekken peuleschil ).
Voor je budget is zeker een nieuwere te vinden, eventueel ook in benzine uitvoeringen.
Suc6 met je keuze
Jeroen antwoordt op 24 januari 2015:
Het verbaast me dat de opel zafira voorkomt in de caravantrekkers reeks, hoe ik ook zoek, nergens kan ik een zafira ontdekken die voldoende MAG trekken. Of ie het kan laat ik in het midden. Wel ook ben ik benieuwd naar de uitkomst. Welke auto is het geworden? Ik rijd al jaren diesel en wil als volgende auto terug naar benzine. Ben bang dat mijn 1500 kg Knaus dan wel de deur uit moet.....
Bert antwoordt op 24 januari 2015:
Er zijn genoeg Zafira's die 1500 kg mogen trekken. Zie: http://www.caravantrekker.nl/adviestrekgewicht/advies_serieselectie_2.php?page=2&merk=Opel&serie=Zafira&periode=0
Ruud antwoordt op 24 januari 2015:
Had n Ssangyoung Korando 3 ltr. TD. Mocht 3000 Kg trekken. (zie er op de markt nog wel eens een koopman zn complete kraam achter hangen), maar ben (met zn achterwiel aandrijving)toch (heel vroeg) in het seizoen geschaard op een behoorlijk bevroren autoroute richting Spanje.
Zit 4 wdr op, maar mag alleen off road i.v.m. schade aan het aandrijfsysteem, en inschakelen was wel/niet verantwoord. (achteraf wel natuurlijk).
Ben overgestapt naar de 2 ltr. benzine Forester, permanente 4 wdr. en lage gearing ook nog. Heeft ons (tot nu toe) met de max 1500 Kg Tabbert er achter nog over de hoogste bergen gebracht en laten vertrekken van natte grasveldjes.
Ps. heb geen aandelen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.