Caravantrekker.nl

Emuk spiegels zitten niet vast bij MB W211

Jan Z vraagt op 7 juni 2011:

Ik heb een set Emuk spiegels(nr 100211) voor mijn Mercedes W211 uit 2003, de pasvorm is perfect maar als ik ze erop zet kan ik ze er zo zonder veel moeite weer ervanaf schuiven.
Bij mijn vorige auto zaten ze muurvast, wat nu? ik kan ze er toch maar op èèn manier opzetten.

Jan

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frank antwoordt op 7 juni 2011:

Een glimlach kon ik niet onderdrukken want het is voor mij nog steeds onvoorstelbaar dat Emuk daar niet zwaar voor waarschuwd.
Als je de wigjes andersom zet dan kun je de Emuks er zo afhalen, ze zetten zich dan niet vast.
De wigjes moet je met de schuine kant naar buiten plaatsen en je ziet dat ze zich dan vasttrekken. Als je ze andersom plaatst dan gaat het klemmetje dat je aandraait juist naar binnen. Het verrraderlijke is, dat je de vleugelmoer aandraait, maar de spiegel juist meer speelruimte krijgt doordat de wig op de spiebaan zich verkeerdom beweegt.
Klinkt ingewikkeld, maar probeer het maar eens.
Eigenlijk zouden wij een waarschuwing moeten plaatsen op dit forum voor EMUK bezitters.


janka antwoordt op 7 juni 2011:

En frons kan ik niet ondedrukken. Wij hebben ook Emuks voor onze Golf. Wat zijn die wigjes? Of is dat probleem alleen bij Mercedes uit 2003? Lijkt mij van niet...


Frank antwoordt op 7 juni 2011:

Janka, bekijk de spiegels maar eens dan snap je het wel.
Die wigje zitten onder de vleugelmoer en hebben een schuine kant voor de spiebaan.
Zet ze vast en trek eraan, dan snap je het direct als hij er zonder krachtsinspanning vanaf schuift.


Jan Z antwoordt op 7 juni 2011:

Nou Frans, het wigje zit zoals het moet en je ziet bij het aandraaien het wigje over de spiebaan glijden totdat hij niet meer verder kan (dan zit de vleugelmoer inmiddels goed vast)maar als ik dan een beetje trek aan de spiegel dat glijd hij er zo vanaf.


Willem antwoordt op 7 juni 2011:

@Jan Z:

Heb je de spiegels gebruikt gekocht !?

Als ze gebruikt zijn komt het doordat het foam wat binnen in de beugel zit (wat als het ware tegen/langs je spiegelkap schuift) te dun geworden. (te plat gedrukt door de jaren)

Hierdoor treed het probleem op wat je beschrijft.


Jan Z antwoordt op 7 juni 2011:

Ik heb ze inderdaad gebruikt gekocht maar twijfel of het daar aan ligt, ik zal er morgen een laagje foam bijplakken en dan laat ik het nog wel weten.

Jan


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Frank,ik heb ze bekeken en het enige wat ik zie is een schuin aflopend deel richting de "haak" die achter de buitenste spiegelrand komt te zitten. Door de vleugelmoer aan te draaien klemt die haak zich over en achter de rand vast. En eigenlijk kun je het niet verkeerd doen. Wat ik wel heb gedaan is een stukje extra rubber tussen "haak" en "houder" omdat dan de "haak" iets beter grip heeft.


Jan Z antwoordt op 8 juni 2011:

Frank, het ligt niet aan de foam want ik heb er nieuwe opgeplakt en dan blijft het hetzelfde ook als is die dan wat dikker, ook heb ik de oude foam goed schoon gemaakt(opgeruwd met thinner) zodat die weer een beetje beter kleeft, ook dat heeft bijna niet geholpen.
Iemand nog tips??

Jan


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Dan heb ik een vraag aan Jan Z. Was de vorige auto precies dezelfde als de Mercedes W 211 uit 2003 die je nu hebt?


Jan Z antwoordt op 8 juni 2011:

Mijn vorige auto was een vectra C maar daar zaten de spiegels met een ander nokje vast.
We hebben het al met meerdere mensen bekeken en alleen als ik het nokje aanpas met een extra beugeltje gaat het misschien wel, maar ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem.

Jan


Willem antwoordt op 8 juni 2011:

Kijk nog maar eens goed naar je foam.

op het oog niet te zien, maar in de praktijk wel het probleem.

Vooral bij de rondingen waar hij op de spiegelkap klemt.


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Zoals bekend zijn de spiegels van Emuk bestemd voor een merk/type auto. Ik vind het vreemd dat de spiegels die u nu heeft voor de Mercedes in het verleden ook pasten op de Opel Vectra. Of moet ik het andersom lezen? Ik heb hun site (Emuk) er op na gekeken en voor Vectra en Mercedes zijn er voor zover ik het kan vinden 2 verschillende spiegels.


Willem antwoordt op 8 juni 2011:

@Janka,

Als je goed leest schrijft Jan Z in z'n laatste post dat bij z'n vorige auto de EMUK spiegels met een ander nokje vast zaten.

Hieruit kun je opmaken dat hij nu andere EMUK spiegels heeft.

Het komt bij (oudere) EMUK's wel eens voor dat het foam z'n veerkracht niet meer heeft en dus te plat is geworden op de plaats waar de meeste druk (klem) tussen de EMUK houder en autospiegelkap van de auto is.

Hierdoor is het foam te plat geworden met als gevolg dat de spiegel te bewegen is ondanks dat de vleugelmoer geheel is aangedraaid.


dabbertje antwoordt op 8 juni 2011:

Wij hebben bij een vorige auto het probleem gehad bij één spiegel van Emuk (alleen de linkerkant). We zijn 'm zelfs een keer verloren. Gelukkig reden we net weg en hadden we nog niet veel snelheid. Alleen de spiegel had een barst.
De beugel die om de autospiegel moet was iets te ruim. We hebben 'm heel voorzichtig wat dichter gebogen (met nadruk op voorzichtig)en toen zat ie strakker om de autospiegel.


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Willem, dat heb ik gelezen en dat bevestigd mijn indruk dat het om 1 paar spiegels gaat voor 2 verschillende auto's. En voor zover ik weet is een ander nokje nog steeds iets anders dan een spiegel met een andere pasvorm. In dat geval pas je de oude spiegel aan met een kunstgreep zodat'ie past op de nieuwere auto, de Mercedes in dit geval. Het gaat hier niet om de Universal Spiegels maar om de Spezial van Emuk.


Willem antwoordt op 8 juni 2011:

Dat begrijp Janka dat het om de Spezials gaat.

Vectra C's passen never nooit op een W211 ook niet met een kunstgreep.


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Dus is het logisch dat de spiegels niet 100% passen en daarom los laten. En daarmee zou de vraag van Jan Z beantwoord moeten zijn.


dabbertje antwoordt op 8 juni 2011:

Nee, foute conclusie. Als je even googled op het nummer dat Jan Z geeft van zijn Emukspiegels, dan zijn deze wel degelijk voor een Mercedes en dus niet van z'n oude auto (vectra) Er is dus iets mis met de spiegels en zou hij gewoon terug moeten gaan naar de leverancier (tenzij ze tweedehands zijn gekocht)

quote Jan Z: Ik heb een set Emuk spiegels(nr 100211) voor mijn Mercedes W211 uit 2003


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Maar hoe konden ze dan bij zijn vorige auto "muurvast" zitten?
En dat betrof die Vectra. Of hij heeft ze gekocht voor zijn Vectra waar ze "muurvast op zaten" en hij probeert ze nu pas te maken voor de Mercedes of, het is andersom. Maar dat kan niet omdat ze wel op de Vectra pasten en nu niet op de Mercedes terwijl ze wel voor de Mercedes zijn. (art. nr 100211 voor de W211)


Jan Z antwoordt op 8 juni 2011:

@ Janka?
Ik ga geen opel spiegels op een Mercedes zetten zo stom ben ik nou ook weer niet.
Maar het is in ieder geval zo dat ik Emuks heb die perfect passen zelf bij het aandraaien zie ik de foam iets inzakken dus aan de pasvorm en de foam kan het niet liggen, als ik de vleugelmoer aandraai zie je het klembeugeltje goed aan de binnenkant van de autospiegel(huis)aantrekken en denk ik dat hij goed vastzit, maar bij de minste trekkracht naar buiten is hij ineens los.

Jan


janka antwoordt op 8 juni 2011:

Natuurlijk niet! Naar lees nou eens je eerste vraag eens opnieuw. Je schrijft: "ik heb een set Emuk spiegels (nr 100211) voor mijn Mercedes W211 uit 2003, de pasvorm is perfect maar als ik ze erop zet kan ik ze zo zonder veel moeite weer vanaf schuiven. Bij mijn vorige auto zaten ze muurvast, wat nu?" Daar lees ik echt dat het om dezelfde spiegels gaat. Het enige wat ik kan tippen is een stukje rubber van bijv 1 cam dik er tussen (klembeugeltje en houder) te monteren over de schroef zodat het beugeltje tijdens het stevig vast draaien niet meer kantelen kan en daardoor wel een goede grip krijgt op de rand van het spiegelhuis. Hij komt dan ahw meer haaks op de rand te staan.


Frank antwoordt op 10 juni 2011:

@JanZ : heb je de nokjes nu al omgedraaid want ik heb de indruk dat je dit niet gedaan hebt?

Je schrijft wel dat ze goed zitten, maar draai de vleugelmoer nu eens goed los, draai de nokjes 180 graden om en probeer het nog eens. De schuine kant zit dan aan de andere zijde en misschien trekt hij zich dan vast.

Bij mij kan ik de Emuks vastzetten met de vleugelmoer en ze zonder kracht weer eraf trekken als het nokje verkeerdom zit. Draai ik het nokje 180 graden om in zijn uitsparing dan lijkt alles hetzelfde maar zit hij wel hardstikke vast.
180 graden draaien dus !
Ik hoor het wel.


Jan Z antwoordt op 11 juni 2011:

Ja Frank dat heb ik ook al geprobeerd, ik ben zelf best handig(sorry) en weet wel hoe de meeste dingen in elkaar zitten.
Ik heb er zelf een beugeltje bij gezet dat tussen het huis en de spiegel in kan(bij de auto)met een stukje vilt erop, nu zit hij muurvast.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker