Fam. Kruijer vraagt op 2 juli 2011:
Beste lezer,
Wij hebben een caravan van 2008 gekocht. Hierop zit al een 100 sticker. We hebben daarbij ook de papier ontvangen. Onze vraag is of alles nog geldig is aangezien wij niet dezelfde achternaam hebben en het trekkende voertuig anders is. Ons voertuig is van 2011.
Met vriendelijk groet,
Fam. Kruijer
johan antwoordt op 2 juli 2011:
De verantwoordelijkheid voor het mogen voeren en gedragen naar de regelgeving van de 100km/h sticker ligt bij de eigenaar. Je zult dus zelf moeten kijken of jullie combinatie,caravan EN auto, aan de normen voldoet.
Om een antwoord te geven zijn er meer gegevens nodig.
Kijk anders even bij de ANWB oid voor de regels.
Johan
Johan antwoordt op 2 juli 2011:
Of dit item:
http://www.trekauto.info/vragen/read.php?id=15133
Tijs antwoordt op 2 juli 2011:
Ik heb net in het andere draadje al geantwoord. In aanvulling daarop. Bij twijfel even bellen met TÜV Nord (http://www.tuv-nord.nl/) of Dekra (http://dekra.nl/home.html). die gaan over deze goedkeuringen.
Jan& antwoordt op 2 juli 2011:
Niet de eigenaar komt voor (her)keuring in aanmerking.
De caravan is al goedgekeurd dus dat blijft in principe zo. Je moet er alleen voor zorgen dat de caravan wel aan alle keuringseisen blijft voldoen.
Frank antwoordt op 2 juli 2011:
Het is niet zo moeilijk.
Pak je keuringsbewijs erbij en loop de eisen voor je caravan en auto langs. Het zijn maar een paar puntjes :
- minimaal leeggewicht trekauto
- zit er ABS op trekkende voertuig
- banden jonger dan 6 jaar
- typegoedkeuring aks
- max laadvermogen caravan
- kenteken/chassisnummer
Kijk of alles nog overeenkomt, want een verandering aan de rijtuigen leidt tot opheffing van de geldigheid van de goedkeuring.
Als er afwijkingen zijn, ga je gewoon voor € 39,70 opnieuw keuren. Kan niet lastig zijn, toch?
J. Pater antwoordt op 7 juli 2011:
Ik heb onlangs een caravan gekocht waarop de Tempo-100sticker zit.
De vorige eigenaar wilde echter de papieren daarvan niet afstaan, omdat daar zijn eigen naam op stond.
Wij hebben zelf een bestelbus die geladen 2x zo zwaar is als het maximale gewicht van de caravan (oftewel: gewichtsverhouding midner dan 50%). Ook is er een anti-slinger koppeling aanwezig en zijn de banden jonger dan 6 jaar.
Echter, bezit onze bus niet over ABS.
Mag ik met onze combinatie 100 rijden?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juli 2011:
2x NEE.
Je mag geen 100 rijden omdat je de "papieren vergunning" niet bij je hebt en je mag geen 100 rijden omdat je auto geen ABS heeft.
Maar of ze dat allemaal gaan controleren.....
Edwin antwoordt op 13 juli 2011:
Voorwaarden
Om voor een Tempo 100-ontheffing in aanmerking te komen, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
•De auto moet zijn voorzien van een ABS remsysteem;
•De caravan of aanhanger moet gekeurd worden (dit kan op het keuringsstation van TÜV NORD in Apeldoorn);
•De caravan of aanhanger moet voorzien zijn van:
-een oplooprem,
-hydraulische schokdempers,
-banden met de juiste Load index,
-banden met een juiste snelheidscodering
-banden die niet ouder zijn dan 6 jaar,
-een antislingerkoppeling, voorzien van E-keurmerk.
Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:
•Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen;
•Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Beschikt uw caravan of aanhanger wél over een antislingerkoppeling dan:
•mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar);
•mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar).
Frank antwoordt op 13 juli 2011:
Duur adres 😉
Gijs antwoordt op 13 juli 2011:
@Frank: wat is je alternatief dan?
Zelf via Dekra gedaan, nog 'duurder' dan TUV Nord, maar ze komen wel bij je thuis.
Frank antwoordt op 14 juli 2011:
Als je in de buurt van de Duitse grens woont, ga je natuurlijk niet naar Dekra of Tüv Nord in Apeldoorn.
Mijn caravandealer in Haaksbergen had Tüv keuringsdagen waarbij de caravan voor €130,- werd gekeurd. Een dag van tevoren brengen, dag later keuren en afhalen. Met een speciaal formulier de sticker bestellen en deze na 10 dagen per post ontvangen. "Hardstikke makkelijk" zei hij en vervolgens schreef ik mij in...
Totdat ik wakker werd en Duitsland belde. "Komm rüber, dann ist es fertig weil Sie eine Tasse Kaffee trinken!"
De Duitser vroeg wat het in Nederland kostte. € 130,- zei ik en aan de andere kant verslikte iemand zich in de koffie. "Für die Hälfte mach ich es auch !" lachte hij.
Ik heb mijn caravan erachter gehangen en een half uurtje later stond hij boven de put en weer een half uur later was ik klaar voor € 39,70. Vervolgens een stikkertje gehaald bij Verkehrsamt voor €15,- en weer terug naar huis.
Vervolgens mijn dealer gebeld en bedankt voor de eer, want ik durf gerust te zeggen : € 130,- is gewoon gappen !
Bob antwoordt op 15 juli 2011:
Frank is de eerste die het snapt van deze dure sticker.
Trouwens die 100 tempo is compleet zonde van je geld.
Je hebt hele stukken waar je niet mag inhalen dus achter aansluiten in de rij die transport heet en max 85 km.
En wil je 100 km rijden kan dat ook zonder sticker, denken julie nu echt dat de politie hier op gaat letten?
suc6
Ray antwoordt op 15 juli 2011:
Zoals in een andere draadje over dit onderwerp al vermeld:
Ik heb geen sticker 100 op de caravan, al voldoet mijn combinatie wel aan de eisen.
Vorig jaar in Duitsland door de politie op de terugreis naar een parkeerplaats gedirigeerd. Ze hadden al een tijdje achter mij gereden terwijl ik 95-100 op de GPS reed. Na controle van de auto- en caravanpapieren mocht ik verder rijden, zonder opmerking over mijn snelheid.
Kortom, ik ga geen geld betalen voor een dergelijke sticker.
ricky antwoordt op 15 juli 2011:
Citaat:
En wil je 100 km rijden kan dat ook zonder sticker, denken julie nu echt dat de politie hier op gaat letten?
Totdat je een ongeluk krijgt en men kan aan de hand van remsporen bewijzen dat je harder als 80 hebt gereden! dan kan je dokken en goed ook (helaas ervaring!)
Doe je voordeel ermee zou ik zeggen.
janka antwoordt op 15 juli 2011:
Ray, als je snelheid op je GPS al rond de 100 ligt dan geeft de teller "ruim" boven de 100 aan. Een snelheid die zelfs met tempo 100 sticker niet geoorloofd is..en dus was een "staande houding" van de Polizei te verwachten. Je had ze niet gezien in je spiegels? En het tijdsvoordeel was ook verdwenen als sneeuw voor de zon. Misschien dacht die Polizei er ook wel zo over. Vandaar waarschijnlijk ook geen opmerkingen over je snelheid. Ik weet uit eigen ervaring dat een snelheid van 90 a 95 op de teller bij hun minder prioriteit heeft dan met je combinatie inhalen waar het verboden is.
Hans antwoordt op 15 juli 2011:
@Janka, dit is echt een kul antwoord. Als je snelheid op de Gps rond de 100 ligt zijn dat echte kilometers, die je met een temopo 100 sticker mag rijden.Dus echt geen bekeuring. Je wordt bekeurt op echte snelheid en niet op tellersnelheid!!
Frank antwoordt op 15 juli 2011:
Door de 100km sticker hou ik zelfs rekening met de correctie van 3-4 km en rij probleemloos 105 echte km/u.
Dit levert dus nooit een boete op. Als ik bij inhalen boven deze snelheid uitkom en een tussensprintje naar bv. 115 km/u heb, is er nog steeds niets aan de hand omdat een mogelijke bekeuring max. voor 10km/u overtreding is.
Dat is heerlijk relaxed en ontspannen rijden.
Voor de door mij betaalde prijs ben ik gewoon heel erg blij met de sticker die gewoon voor het achterraam hangt.
Jan& antwoordt op 15 juli 2011:
Met een 100 km in duitsland kunnen bij overschrijding de hoogte van de boete worden beperkt. Men rekent namelijk vanaf 100. Voor die arme 80-plus rijders komt de hoogte van de boete altijd harder aan😉
janka antwoordt op 15 juli 2011:
Hans, dat zou best wel zo kunnen zijn maar gelet op de onnodige snelheidsaanpassingen naar beneden bij flitspalen lijken vele automobilisten geen GPS te hebben...Let er maar eens op. Als er ergens een trajectcontrole is durven ze ineens niet meer 83 op de teller te rijden maar zakken ze af naar 75. Natuurlijk zijn de GPS km's echte km's maar ik ga ervan uit dat niet iedereen zo'n ding heeft en dus daarom de snelheid van de teller in de gaten houd.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 juli 2011:
Heeft men hier op het forum ooit wel eens nagedacht waarom er maximale snelheden zijn met een caravan?
Rob antwoordt op 16 juli 2011:
@menno:
Ja! en daarom zat ik mij hier al een tijdje in te houden. is het nou zo moeilijk om op vakantie gewoon rustig te rijden?
Mijn combinatie is niet geschikt voor een 100-sticker, dus ik hoef hier niet eens over na te denken. Maar rijd gewoon in Nederland en Duitsland met het (vracht)verkeer mee, meestal tempo 88-90 km/h. Lekker relaxed. En vaak genoeg gecontroleerd, maar nooit staande gehouden. Gewoon vriendelijk terugzwaaien als je op de snelweg van de Autobahnpolizei een "thumbs-up" krijgt.
Als mijn volgende auto 35 kilo zwaarder is dan deze zou ik een 100-sticker op kunnen gaan plakken. Maar ik zie het nut niet echt. De tijdwinst is marginaal, het verbruik groter en meestal betekent 100 aanhouden dat je daar waar het mag vrachtwagens moet gaan inhalen. Accelereren, draaikolk in je tank en 300 km verderop kom je dezelfde vrachtwagen weer tegen.
Trouwens, de boetes voor te weinig afstand houden (minder dan 25 m bij 100 km/h) zijn in Duitsland ook niet misselijk. En hoe houd je afstand? Juist! Gas loslaten.....
Frank antwoordt op 16 juli 2011:
@Menno : daarom zit die 100 km stickker er toch voor op of bedoel je de 130 km in Frankrijk? 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 juli 2011:
Nee Frank. In de meeste landen is 80 km/u de maximale snelheid! En die is er niet voor niets.
Frank antwoordt op 16 juli 2011:
Ik ben het met je eens hoor, een caravan is niet gemaakt voor hard rijden. Maar er zit erg veel verschil tussen combi's weet ik ondertussen. Waar de ene combi al minder prettig begint te rijden bij 85 km, kunnen sommigen probleemloos 110 of zelfs meer klokken. Of dit verstandig is bij onverwachte situaties is weer een heel ander verhaal, maar er zijn wel hele forse verschillen in stabiliteit.
Sterker nog als je 100km wilt rijden, vind ik dat je combi dat ook probleemloos moet kunnen onder ALLE omstandigheden, zijwind, heftige turbulentie, bergaf etc.
Waarom vind ik dat ? Omdat je gewoon een flinke veiligheidsmarge moet hebben met een caravan. Als je bergaf 90 km rijdt en er komt vrachtwagenturbulentie en plotseling een heftige zeewind achter de heuvel vandaan, moet je combi probleemloos blijven sturen.
De 100 km Tüv keuring is in mijn ogen ook helemaal fout.
Veel combi's hebben nauwelijks reserves bij deze snelheid en zou ik die niet mee willen hebben om er 100 km/u mee te rijden. De keuring is dus i.m.o. niet streng genoeg.
Jan antwoordt op 16 juli 2011:
...vind ik dat je combi dat ook probleemloos moet kunnen onder ALLE omstandigheden,...
Dit is grote KOLDER natuurlijk.
Er zijn situatie's waarbij 80km/u al teveel kan zijn.
Het is juist de snelheid die onveiligheid oproept.
Wanneer je stelt dat er altijd 100km/u moet kunnen worden gereden dan zal je andere eisen aan een combinatie moeten stellen waarbij de huidige 100km keuring in het niets valt.
Het merendeel van de huidige op de openbare weg toegestane combinatie's zullen dan niet meer op de weg mogen rijden.
Ook een voordeel natuurlijk want dan kunnen we tenminste doorrijden. 😉
Beter is het gewoon je gezonde verstand te blijven gebruiken en doordrongen te zijn van het feit dat snelheid de grootste veroorzaker van ongevallen is.
Wéét je dit dan zul je ook niet in alle gevallen die 100km/u willen rijden. Maar ja er zijn er die dit nog moeten leren zei hij die er ook wel eens 130km/u uitperst! 😉
Frank antwoordt op 17 juli 2011:
@Jan, wij bedoelen allebei hetzelfde. Ik zal mij verduidelijken : de 100 KM Tüv keuring vind ik te licht en te gemakkelijk. Al mij combi's van de afgelopen 3 jaar zouden een sticker krijgen. Eén van die combi's was levensgevaarlijk bij 100km/u. Met een andere was het billen knijpen onder veel omstandigheden zoals >95 km of bij turbulentie van bv. een autotransporter.
Juist door deze ervaringen is het voor mij belangrijk dat ik grote reserves heb met een caravan. Daarom ben ik afgelopen jaren bezig geweest met zoeken naar een betere combi en betere wegligging.
Dit heb ik gedaan om reserves te hebben en niet om harder te kunnen rijden. Ik overweeg zelfs om mijn de mover onder mijn caravan te verwijderen omdat ik het onzinnige kilo's vind. Ik gebruik hem alleen voor de lol, maar hij zat eronder. Het is eigenlijk veel leuker om de caravan met de auto op de plek te krijgen
janka antwoordt op 17 juli 2011:
Waarmee je Menno en Bert weer een veer in hun bips steekt 😉
Laat die mover toch lekker zitten, het gewicht zit toch grotendeels op de as.
Bert antwoordt op 18 juli 2011:
Au!
Feit is dat de stabiliteits- of veiligheisdsreserve (nodig indien er onverhoopt iets 'abrupts' gebeurt of gebeuren moet, zoals een uitwijkmanoeuvre) behoorlijk toeneemt als je 50 kg verplaatst van caravan naar auto. Reken maar uit...
Laat dan het weglaten van mover en accu, zeg 65 kg, de helft uitmaken qua s/i-reserve. Samen met andere maatregelen - de belangrijkste is aanpassen snelheid onder vaak zeer verschillende omstandigheden - is die maatregel niet geheel te bagatelliseren.
Laat ik proberen het fenomeen 'veilige snelheid' tot redelijke (begrijpelijke?) proporties terug te brengen. Wanneer je onder ideale omstandigheden 130 op de teller kunt rijden op het vlakke.... En je zou dan het ervaringsgevoel hebben dat het geheel op dat moment echt stabiel is. Dán zou ik (als voorbeeld) die mover en accu maar lekker laten zitten. Dan mag je verwachten, niet meer dan dat, dat je bij 100 onder die omstandigheden de nodige capriolen kunt uithalen, en er verder niets rampzaligs gebeurt.
Raad ik dan aan je (de) grenzen op te zoeken onder zogenaamde ideale omstandgheden, om e.e.a. uit te proberen? Nee, zeker niet. Maar een keer wat harder rijden dan de voorgenomen 93 - bewust en niet te lang - kan veel duidelijk maken.
Hiermee hoop ik tevens duidelijk gemaakt te hebben dat een (milieu)technische of ook fiscale maatregel om toegestane snelheden te verhogen dan wel te verlagen, sterker nog, dat een algemene snelheidsbeperking van bijv. 80, 90 of 60 (miles) of ook soms 120 of 130 absolute onzin is. Fietsen achterop en nog net zichtbaar de 100 sticker? Nee, je zult je snelheid altijd moeten aanpassen aan de omstandigheden om ten allen tijde de boel onder controle te kunnen houden! Niemand weet dat zeker, bij welke snelheid dat is. Maar één ding is wel zeker, die snelheid is een stuk lager dan u zich grosso modo realiseert.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.