M van gelder vraagt op 7 juli 2011:
dit jaar ga ik zonder caravan op pad deze staat al in Frankrijk,nu heb ik een bagage box gekocht van harpro 450 liter
is het verstandig om deze in het midden te plaatsen op het dak of maakt dat niet uit
ik kan het nergens in de papieren vinden
alvast bedankt
John antwoordt op 7 juli 2011:
Wat zou een logisch denkend persoon doen???
Alle zware last tussen de assen en het liefst zo laag mogelijk.
Het tweede is met een dakkoffer niet mogelijk, maar het eerste blijft van kracht 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juli 2011:
Een logisch denkend mens stelt terecht deze vraag omdat daar inderdaad niets of weinig over bekend is. Het mooiste is natuurlijk als de box in het midden zit, waarbij de afstand links en rechts even groot is. Je kan er dan minder goed bij, dus is montage aan de zijkant gemakkelijker. Er van uitgaande dat het gewicht wat er in gaat niet te veel is en de snelheden waarmee gereden wordt niet te hoog zijn lijkt mij montage aan de rand geen probleem.
marcel antwoordt op 7 juli 2011:
dat had ik zelf ook al bedacht
alleen hoor ik mensen om mij heen zeggen dat het niet uitmaakt waar je hem plaats dus vroeg ik mij af hoe men hier erover denkt
wiilem antwoordt op 7 juli 2011:
Denk eventueel aan openen achterklep.
Denk eventueel aan het net niet los hoeven maken van de antenne.
De plek van de dakdragers staat vaak aangegeven in de deur sponning
marcel antwoordt op 7 juli 2011:
wat ik trouwens ook jammer vind dat er niet wordt verteld wat de maximale snelheid is wat je ermee mag rijden
zelf ben ik geen coureur(met box wil ik max 140 rijden)
zelfs niet op mijn vraag aan harpro
Jeroen antwoordt op 7 juli 2011:
Wat de wettelijke max is voor rijden met dakdrager weet ik niet, ook niet of daar een max voor staat, maar 120-140 km/h moet wel kunnen. Veel harder zou ik zelf er niet mee rijden.
Ik doe er wel altijd een spanbandje omheen bij de voorste dakdrager, dit voor de zekerheid. Ik heb een keer in België de dekbedden en kussens op de snelweg zien liggen met even later een auto met open gewaaide dakbak en een paniekerig gezin op de pechbaan. Of dit noodzakelijk is weet ik niet, het geeft ons een vertrouwd gevoel 😉
Groet,
Jeroen
Rob N antwoordt op 7 juli 2011:
meen me te herinneren toen ik mijn dakkoffer aanschafte dat er wel degelijk een instructie folder bijzat met max.gewicht inhoud-snelheid en plaatsen.
zelf ben ik niet zo van een spanbandje om de koffer i.v.m fluiten. En een weldenkend mens rijd natuurlijk geen 140 km/h met dakkoffer en stop er ook geen honderd kilo in de meeste auto's kunnen een daklast van 50 a 60 kg wel aan.
succes.
TheoS antwoordt op 7 juli 2011:
Instructieboekjes van auto en box geven meestal aan wat er aan gewicht op het dak en in de koffer mag. Het lijkt me dat je het laagste gewicht moet aanhouden.
willem antwoordt op 7 juli 2011:
Beseft men weleens dat als men een dakkoffer met ca 75 kg gewicht incl lading en deze constructie extra aantrekt met sjorbanden die dan door de deur sponning IN de auto onder het plafond doorlopen dat bij aantrekken het "drukkend"gewicht dan ver boven de 100kilo druk kan worden gebracht ! oppassen dus bij deze manier van sjorren.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juli 2011:
Is het erg als "het "drukkend"gewicht dan ver boven de 100kilo druk" uitkomt?
De massa neemt niet toe.
Koen antwoordt op 8 juli 2011:
"""...deze constructie extra aantrekt met sjorbanden die dan door de deur sponning IN de auto onder het plafond doorlopen..."""
HUH !?!?!?
Wie doet zoiets ?
Het is toch voldoende (als je het nodig vindt / na aanschouwen van een klein drama zoals Jeroen heeft gezien) dat je enkel rond de dakkoffer een spanbandje doet, met insluiting / 'meenemen' van een dakdrager. (als het bandje lostrilt, hoor je het klapperen op je (gekraste 😉 dak : tijd om te stoppen en terug vastmaken)
Je hebt enkel mogelijk "schrik" dat de dakkoffer openvliegt ter hoogte van het slot. (slecht slot, slecht gesloten)
Niet dat de hele dakkoffer gaat vliegen... die is op 4 plaatsen vastgemaakt aan de dakdragers, die op hun beurt op 8 plaatsen vasthangen aan de carrosserie.
Lijkt me voldoende 😉
John antwoordt op 8 juli 2011:
Doe ik met mijn caravan ook: extra zware sjorbanden om auto en caravan heen voor het geval er iets misgaat. 4 sjorbanden volstaat 😉😉
Koen antwoordt op 8 juli 2011:
""...extra zware sjorbanden om auto en caravan heen voor het geval er iets misgaat. 4 sjorbanden volstaat""
In de lengte dus ?
Is het dan toegelaten om zonder breekkabel te rijden ?
8-)
Jeroen antwoordt op 8 juli 2011:
"""...deze constructie extra aantrekt met sjorbanden die dan door de deur sponning IN de auto onder het plafond doorlopen..."""
HUH !?!?!?
Wie doet zoiets ? ""
Ha, Ha, Wij niet hoor, van deze variant had ik nog nooit gehoord, vind het wel grappig. Bij ons gaat er idd een bandje om de voorkant en alleen om de drager, de bak zit idd goed vast, ik vertrouw het slotje alleen niet zo.
groet,
Jeroen
ps. spanbanden om de caravan, hmmm ff over nadenken 😉 😉
Robby antwoordt op 8 juli 2011:
Volgens mij staat in instructieboekje de max. snelheid die gereden mag worden met zo'n box op het dak.
Wat ik wel altijd deed tijdens tanken en pauzes, controleren hoe de box op de auto zit. Hij wilde namelijk nogal eens verschuiven van links naar rechts. (easyfit systeem o.i.d.).
Doe er je voordeel mee.
PS 140 Kmh was met deze box geen probleem, of het verstandig was.....
Robin antwoordt op 8 juli 2011:
In onze dakkoffer staat dat de fabriek vindt dat ik niet harder dan 140 mag rijden. Lijkt mij ook.
Daarnaast is in het midden de (natuurkundig) beste plek, lijkt mij de beste reden.
Daarnaast het spanbandje; ik heb een oude fiets-binnenband om de allesdrager heen zitten en die leg ik over de dakkoffer en zet ik aan de andere kant vast met een karabiner. Past precies met plezierige spanning en dan hoef ik geen meters overtollige spanband vast te sjorren.....daar ben ik niet zo handig mee....
Jurgen antwoordt op 8 juli 2011:
In Frankrijk mag je niet harder rijden dan 130km/u, en daar zou ik me dus gewoon aanhouden.
Robby antwoordt op 8 juli 2011:
In Frankrijk mag je 130, maar in Duitsland....
Bert antwoordt op 8 juli 2011:
Niet de wetgever bepaalt uw veilige snelheid al doet zij pogingen daartoe d.m.v bepaalde regels en beperkingen. Wat is uw veilige snelheid, waarbij 'alles' nog in de hand gehouden kan worden?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.