MD vraagt op 6 augustus 2011:
Hebben sinds kort een caravan (hobby 560). Kun je hier ook mee in de herfst/winter kamperen of zijn daar speciale caravans voor?
RobD antwoordt op 6 augustus 2011:
Je kunt met een tent nog winterkamperen...........afhankelijk van temp. en bestemming 😉
Belangrijk is de ventilatie, deze moet echt tot in de kleinste hoekjes komen. Neem zo min mogelijk natte (vochtige) spullen mee de c/van in, maar laat deze in de voortent of de ruimte die de camping hiervoor heeft.
Er zijn c/vans die beter voorbereid (isolatie, verwarming, ventilatie) zijn tegen lagere temperaturen: Polar, Solifer en Kabe zijn er enkele.
Robin antwoordt op 7 augustus 2011:
Lijkt mij geen probleem, maarrrr;
Zoals RobD al aangeeft is ventilatie enorm belangrijk, net als centrale verwarming (blaas of vloeistof) daarnaast zal het in de winter gaan vriezen en dan mogen er geen waterleidingen (aanvoer en afvoer) kunnen bevriezen. Dus in de afvoer geen bochten en natuurlijk geen jerrycan in de disselkast. En nog meer van die wintertips.
Maar een moderne caravan is bruikbaar voor elk seizoen, mits je de juiste voorzorgen neemt.
Nog een keer RobD gelijkgeven; de Scandinaviërs (en natuurlijk wat aangepaste modellen van andere merken) zijn er nóg beter geschikt voor.
Mijn ervaring is dat elke modernere caravan geschikt kan zijn. Zelfs tot en met hefdakwagens als de Eriba Touring, overigens een heel goed geventileerde wagen.
Dus met jouw Hobby zal het wel lukken.
Wel heel leuk overigens, met de caravan de sneeuw in.....
PieteR antwoordt op 7 augustus 2011:
Ik heb met een tentje regelmatig in strenge winterse omstandigheden gekampeerd. Geen vervelend moment gehad, omdat er altijd wel een vuurtje gestookt kon worden.
Dat vuurtje is belangrijk: ga niet koud naar bed!
Met behulp van een echt goede slaapzak of dekbed kun je in de nacht best zonder kachel.
Overdag de kachel in z'n laagste stand zetten is heel gebruikelijk, maar vreet toch wel gas.
Als ik de hele dag weg ga, doe ik de kachel uit en neem dan voor lief, dat het bij matige vorst drie kwartier duurt voor het kwik een beetje aanvaardbare hoogte wil bereiken.
In de herfst kamperen gaat heel goed, zorg wel voor reservegas.
RobD antwoordt op 8 augustus 2011:
http://www.winterkamperen.nl/
Tijs antwoordt op 8 augustus 2011:
Met winterkamperen (echte vorst, sneeuw, e.d.) heb ik geen ervaring. Wel met hersftkamperen in een Hobby 540. Was in midden-Duitsland met nachttemperaturen rond het vriespunt. Zolang je de tips van RobD ter harte neemt is dat prima te doen.
Destijds gebruikten we nog een voortent i.p.v. slechts een luifel. In de ochtend konden we niet in de voortent ontbijten vanwege alle condens die 's nachts tegen het tentdak was geslagen en daar in het ochtendzonnetje in een lichte regenbui weer vanaf kwam. 😉. Ook dit heeft natuurlijk met ventilatie te maken, maar het heeft ons wel het meest verbaasd / onvoorbereid getroffen.
PieteR antwoordt op 8 augustus 2011:
Handige site, Rob!
Ik heb ook met de caravan vrij veel vorst-ervaring, maar heb weinig in de sneeuw gestaan. Dus heb ik toch nog wat bijgeleerd. 😉
Edo antwoordt op 8 augustus 2011:
van Edo. 08082011
Winterkamperen in de sneeuw en met vorst is goed te doen.
Neem maatregelen.Ventileren,kacheltje aan,zet deurtjes en kastluikjes licht open, voorkomt condens, geen natte spullen in de caravan,ook geen natte schoenen, om condens in een evt. voortent te voorkomen, doe b.v. folieluchtbelletjes verpakking onder het dak over het frame.,zorg dat het luik van de disselkast is afgedekt.Neem voor de zekerheid een staandrafter mee om bij zware sneeuwval de dakframe van voortent te ondersteunen. Een trapje en een uitschuifbareborstel voor de sneeuw af caravandak te halen is aan te bevelen. Bij de meeste campings zijn vlonders voor in de tent te huur.Ook is aan te bevelen een accuboor met een lange steen/beton boor mee te nemen en zware stalen haringen voor de scheerlijnen.Een redelijke koevoet om te haringen los te wrikken is ook niet overbodig.Voor spoelwater toilet is radiateur vloeistof toevoeging geen luxe.
Andreas-NL antwoordt op 8 augustus 2011:
Ik zie het al; winterkamperen in Zuid-Spanje is toch een stuk eenvoudiger 😉
Hoewel, óók daar kan het 's nachts koud zijn met 2-4 gr.C maar die condensproblemen in de voortent herken ik toch niet, maar we ventileren dan ook heel goed in de voortent.
rob antwoordt op 8 augustus 2011:
Afgelopen Kerst was ik in Zweden voor wintersport. Wijzelf zaten laf in een huisje maar er was ook een camping. En alhoewel wij vooral Kabe en Solifer verwachtten waren het vooral Hobby's die daar stonden Temp was rond de min 20 en veel sneeuwval.
Bert antwoordt op 12 augustus 2011:
Ik ben indertijd met mijn ouders op 'wintersport' geweest in de buurt van St. Vith met een Constructam met enkele ramen en zonder kachel. Warm werd het door plaatsing van aarden binnen plantenpotjes een paar minuutjes omgekeerd op de twee gaspitjes te verhitten. Water vers halen 's morgens en een paar goede slaapzakken... De caravan had geen koelkast. 😉
Tom antwoordt op 30 januari 2016:
We denken eraan om te gaan winterkamperen in de Alpen, maar we hebben geen ervaring. Op internet staat aardig wat informatie.
Wat ik me afvraag is waarom de onderkant van de caravan vrij moet worden gehouden van sneeuw. Als ik de onderzijde van de caravan ingraaf met sneeuw heb ik minder last van koude (en wind) via de vloer en bevriezen de afvoeren misschien minder snel.
Graag jullie ervaring.
Bert antwoordt op 30 januari 2016:
@Tom
Een Truma gaskachel betrekt zijn verse lucht voor de verbranding vanonder je caravan. Dat is de reden om in ieder geval een deel (de windvrije kant) sneeuwvrij te houden.
Gaan we over tot de andere kant, de afvoer van de verbrandingsgassen: een dik sneeuwdek op je dak bedekt met strenge vorst mogelijk je afvoerpijpje. Oplossing, het verlengingingspijpje. Platte top eraf schroeven, tussenstuk erin draaien en de afdekker er weer op.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2016:
Een sneeuwrand kan heel gemakkelijk ijs worden en dan kom je heel moeilijk weg. En bedenk ook dat je bij je afvoer moet kunnen komen.
Vino antwoordt op 31 januari 2016:
Deze vraag is van 2011.Neem aan dat je intussen wel gelegenheid hebt gehad om de raadgeving en tips uit te proberen.Of is het niet zo urgent geweest?
Met vriendelijke groet,
Vino.
Frans antwoordt op 31 januari 2016:
Vino dit blijft actueel 😉 Over afvoer gesproken: bedenk dat de gebruikelijke afvalwatertrolley’s kunnen veranderen in een bonk ijs die je er niet uit krijgt; emmers gebruiken dus.
De afgelopen weken hebben wij weer eens ervaren dat de omstandigheden erg bepalend zijn voor de noodzaak van allerlei specifieke maatregelen die worden gepubliceerd. Massa’s sneeuw in de Alpen, maar geen vlokje zien vallen. Binnen twee weken extreme temperatuurverschillen gehad van -20°C tot +10°C. Bij ‘lenteweer’ heb je bijvoorbeeld aan een elektrische vloerverwarming overdag genoeg, maar bij dagtemperatuur van max -12°C levert het geen relevante bijdrage aan de verwarming en is het hooguit comfort verhogend. Een beperking is het geringe vermogen en het feit dat de bankkasten niet zijn meegenomen. Je moet in het ideale geval gelijkmatig opwarmen om condensatie op koude plekken te voorkomen. Dan voorkom je ook dat kleding of beddengoed nat wordt als het onverpakt in de bankkast zou liggen. Overal ventilatieruimte creëren is het devies als je wilt zijn voorbereid op echte kou. Standaardcaravans met kachel en soms maar summiere luchtverdeling en weinig ventilatiekanalen zijn op dat punt een stuk ‘moeilijker’ dan bijvoorbeeld een Kabe met verwarmde dubbele vloer en goed geplaatste radiatoren. Zeker als je bent geïnstalleerd en het interieur en meubilair zijn behaaglijk warm, dan zijn koudebruggen en condensatie het grootste aandachtpunt. Overdag ventileren met droge vrieslucht kan eventueel helpen. Tom, veel plezier!
René antwoordt op 31 januari 2016:
Een Hobby hoort swinters in de stalling vinden wij, al een paar keer met vrieskou gestaan in voorjaar/ herfst maar wij vinden Hobby snel warmte verliezen, vooral de vloer is koud. Kabe of Knaus is daar beter geschikt voor vermoed ik.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 januari 2016:
Een Knaus is niet (veel) beter dan een Hobby. Wat heel veel in comfort scheelt is vloerverwarming en dat kan inprincipe in elke caravan.
Sjef Bertens antwoordt op 31 januari 2016:
Nog enkele ervaringen bij het wintercamperen.
Zorg dat de horizontale pijpen van de afvoer al voor vertrek gedemonteerd zijn. Gebruik alleen de keukenafvoer dus recht naar beneden.
Sluit de onderkant van de caravan af met een tentdoekflap en houdt de caravan rondom sneeuwvrij. Bij veel sneeuwval wordt het anders moeilijk de caravan uit te graven. ( Wordt na verloop van tijd een ijsblok )
Gebruik bij voorkeur de ringverwarming eventueel aangevuld met de ultra-
heat omdat de waterleiding meestal dicht bij de ringleiding ligt.
Ook s'nachts. Gebruik bij ontbreken van vloerverwarming goede vloerbedekking in de caravan.
Bij een goede wintercamping zijn er prima sanitaire voorzieningen dus afwassen douchen en drogen is geen probleem.
Zorg wel voor een klein wintervoortentje zodat je zonder besneeuwde kleding en boots de caravan in kunt.
TheoS antwoordt op 1 februari 2016:
In aanvulling op Sjef Mertens het volgende:
Een wintertent is inderdaad wenselijk. Ik zou deze pas aanschaffen als je een keer in de winter bij vorst en sneeuw heb gekampeerd. Dan weet je of het het wilt blijven doen.
Wij hebben na een ervaring van twee weken met strenge vorst besloten er verder van af te zien.
Als ergens de kussens de buitenwand raken zonder afstandsschotje krijg je daar ijsvorming. Het is wenselijk daar een voorziening voor te vinden.
Wij hebben vóór een rondzit. Bij de kussens tegen de disselkast is geen afstandsschot. Daar was ijsvorming. De dealer vertelde me dat dit op te lossen is via een uitstroomopening van de ringverwarming in de diselkast.
Ten slotte: gebruik geen kunststofgasflessen bij strenge vorst.
Gas onttrekt bij verdamping gas uit de omgeving. Als er een grote vraag is naar gas, verhindert een kunststof fles het betrekken van die warmte - ook al is die min 15 graden - uit de omgeving. Het gevolg is bv. dat je verwarming of kookplaat onvoldoende werkt.
TheoS antwoordt op 1 februari 2016:
Gas onttrekt bij verdamping gas uit de omgeving.
Dat moet natuurlijk zijn;
Gas onttrekt bij verdamping warmte uit de omgeving
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 februari 2016:
Klopt! Tot ongeveer min 10 lukt het nog wel met een kunststof gasfles, maar is het kouder (en dat kan) en heb je een onverwarmde disselkast dan levert een kunststof fles te weinig gas.
Marktplaats is ideaal om een wintertentje op de kopt te tikken als je het eens wil uitproberen. Overigens gebruiken wij bijna nooit een wintertentje. Veel te veel werk om alles weer op te ruimen 😉
@TheoS
Als het disselschot (wand tussen caravan en disselkast) zo koud word zou ik die isoleren met een paar platen stropor in de disselkast en zorgen dat de ringverwarming aan de binnenkant daar wat warme lucht langs laat blazen. Wat warme lucht blazen in de 'banken' maakt de caravan ook al comfortabeler (zeker als de lucht via afstandsschotjes de bank kan verlaten). Gewoon een paar gaatjes in de buis prikken (buis een cm insnijden en aan de kant waar de lucht naar toe stroomt de snede iets indrukken).
TheoS antwoordt op 1 februari 2016:
@Menno,
Het isoleren van het disselschot is inderdaad ook een goed idee.
In mijn banken wordt warme lucht geblazen (er zitten sleufjes in verbindingsstukken).
Aan de zijkanten zitten ook afstandsschotten. Alleen aan de voorkant, bij de disselkast, niet. Er zijn wel ventilatieopeningen boven aan het disselschot.
Quirien antwoordt op 1 februari 2016:
Misschien nog even enkele kleine tips ter aanvulling.
Zorg ook dat je rubbers zowel van auto en caravan goed van rubbervet(stick) of rijkelijk voorzien zijn van talkpoeder. Ik gebruikte ook nog wel eens zuurvrije vaseline.
In een afgesloten doos buiten had ik altijd wel slotontdooier/ruitontdooier of een haarfohn staan voor het geval dat.
Zorg ook dat je voldoende sneeuw van je dak houdt en owee (uit ervaring) als dit gaat verijzen en van je caravan afglijdt of net verijzing geschied als je naar huis moet.
Verder deed ik altijd direct de afvoerwateremmer na lozing legen of nog beter maakte een voorziening aan de afvoer van de wasbak zodat dit intern werd opgevangen.
Hoewel misschien niet milieuvriendelijk deed ik in het toilet reservoir een scheut ruitensproeier antivries of probeerden we er geen gebruik van te maken.
Later bij het intern waterreservoir maakte ik in het ringverwarmingssysteem een extra verbindingsstuk met uitstroom opening waarbij ik de klep in de opening kon richten op de watertank.
Ooit hadden we een Chateau Finlandia van allerlei extra's voorzien voor het wintercamperen.Veel plezier van gehad.
En een wintertentje ook niet verkeerd want een belangrijke zaak zorg dat je zoveel mogelijk natte spullen in de caravan vermijdt en voldoende ventileert.
Na afloop ging deze in een grote zak als deze niet voldoende kon drogen zoadat ik deze thuis goed kon drogen.
Ach, belangstelling voor een wintertent, ik heb er nog een hele nette te koop. Ik moet ook nog ergens een Eis Ex hebben liggen die je op de drukregelaar kon bevestigen ter verwarming.
Tja, ik zou graag nog gaan maar dat zit er al een paar jaar niet meer in of.... dan moet ik wel Frans naast me hebben, want die zei in een ander draadje dat hij van sneeuwruimen hield.(smiley)
Tom antwoordt op 4 februari 2016:
Dank voor jullie waardevolle tips.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!